آلودگی های دارویی و صنایع تولیدی در آب آشامیدنی

آلودگی های دارویی و صنایع تولیدی در آب آشامیدنی

 

 

آب آشامیدنی سالم یک نیاز اساسی برای زندگی انسان است. اغلب، ما در مورد عوامل سمی مانند سرب و دیگر فلزات سنگین که در سیستم های عمومی آبرسانی شناسایی می شوند، شنیده ایم. امروزه وجود احتمالی مواد دارویی و پساب های حاصل از مراکز بهداشتی و تولیدی در آب آشامیدنی به یک مشکل بالقوه برای انسان و محیط زیست تبدیل شده است. یکی از دلایل اصلی نگرانی فزاینده آلاینده های صنعت داروسازی در آب آشامیدنی این واقعیت است، که جمعیت در حال پیر شدن است و بنابر این برای مبارزه با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی به داروهای تجویزی متکی است.


در نتیجه، تکیه افراد به داروها به معنای دفع نادرست بیش تر دارو می باشد، که دلائل بیش تری برای نگرانی به ما می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع بیایید سعی کنیم اثرات احتمالی مواد شیمیایی و ترکیبات دارویی و صنعتی مرتبط با سلامت را کشف کنیم و بفهمیم که برای حذف آنها از آب آشامیدنی خود چه کاری می توانیم انجام دهیم.


آلاینده های تولیدی و دارویی چگونه وارد آب آشامیدنی ما می شوند؟


یکی از متداول ترین راه ها برای هجوم داروها به خانه ها و آبراه ها این است، که در توالت یا سینک بشوئید. با این کار ترکیبات حاصل از داروها می توانند به داخل زمین نفوذ کرده و در نهایت به منابع آب زیر زمینی وارد شوند. آنها هم چنین می توانند وارد سیستم های تصفیه شده و به رودخانه ها و دریاچه ها وارد شوند، سپس به پائین دست جریان یافته و به منبع آب آشامیدنی وارد شوند. 


دیگر نقاط ورود آلاینده های دارویی و صنعتی به آب شامل: ترشحات بدن، ضایعات تولیدی، شستشو از محل دفن زباله های شهری و رواناب حاصل از عملیات تغذیه حیوانات می باشد. 


هم چنین آب آشامیدنی ما می تواند توسط زباله ها و دیگر آلاینده های مضر منتشر شده از کارخانه های صنعتی آلوده شود. این تاسیسات معمولا از آب شیرین برای انتقال فاضلاب از گیاهان به زمین های مجاور، رودخانه ها، دریاچه ها یا اقیانوس ها استفاده می کنند. اگر این ترکیبات به طور مداوم در این مناطق تخلیه شوند، می توانند منابع آب زیر زمینی را با سرب، آرسنیک و سایر مواد شیمیایی خطرناک مسموم کنند. 


و همان طور که انتظار نمی رود، مقامات هنوز سیستم های تصفیه آب آشامیدنی برای فیلتر کردن آلاینده های دارویی، مواد شیمیایی صنعتی و آفت کش ها و بسیاری دیگر از آلاینده های آب لوله کشی ملزم نمی دانند. قطعا EPA یا سازمان حفاظت از محیط زیست به تاسیسات تصفیه آب نیاز دارد، تا حداکثر 90 آلاینده دارویی بالقوه مختلف را آزمایش کند، اما صدها دارو و داروهای دیگر که در این فهرست نیستند چطور؟ 


چگونه آلاینده های دارویی و صنعتی موجود در آب بر سلامت من تاثیر می گذارد؟

 


تاثیر آلاینده های دارویی و صنعتی بر سلامت شما به صورت زیر می باشد:


1- تاثیر آلاینده های دارویی بر سلامتی


از آن جایی که داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) احتمالا در مقادیر کمی در منبع آب وجود دارند، هیچ تهدید فوری برای سلامت انسان در این مورد نیست یا حداقل به نظر می رسد. مسئله این است که این ترکیبات به طور کلی پتانسیل تجمع زیستی را دارند و می توانند پیامدهای متعددی را از قرار گرفتن در معرض مکرر ایجاد کنند. 
بعد از مصرف، برخی از این داروها می توانند با داروهای خاصی که افراد قبلا آن را مصرف کرده اند تداخل داشته باشد. این موضوع می تواند اثر بخشی داروی تجویز شده را کاهش دهد یا عملکرد بدن را مختل کند. هم چنین می تواند برای زنان باردار، سالمندان و کودکان خردسال نا امن باشد. در واقع کودکان بیش تر در معرض خطر هستند، زیرا بدن آنها نمی تواند سموم را به همان اندازه که بدن بزرگسالان دفع و فیلتر می کند از خود دفع کند.

 

2- تاثیر آلاینده های صنعتی بر سلامتی


اثرات آلودگی آب های صنعتی بر سلامتی (شامل سرب، جیوه، نیترات، فسفات، آزبست، گوگرد و ...) می توانند منجر به بیماری های مختلفی مانند مسمومیت با جیوه، آزبستوز، سرطان ریه، کبد و روده، مزوتلیوما و غیره شوند. این عوامل سمی می توانند برای محیط زیست دریایی نیز مشکل ساز باشند.


چگونه از خود و خانواده ام در برابر آلاینده های دارویی محافظت کنم؟

 


برای محافظت از خود و خانواده تان در برابر آلاینده های دارویی و صنعتی رعایت نکات زیر را فراموش نکنید:


1- داروها را در توالت یا فاضلاب نریزید.

 


درک این که چگونه دارو را به درستی دور بیاندازید، گامی مهم در جهت محافظت از خود و خانواده تان می باشد. داروهای مصرف نشده خود را در توالت و یا فاضلاب نریزید. برای کاهش ضایعات دارویی، قبل از انقضا داروی بیش از حدی که می توانید استفاده کنید، خریداری نکنید.

در عوض، اگر داروی جدید مصرف می کنید، به جای پر کردن نسخه کاملی که ممکن است از آن استفاده نکنید، از پزشک خود بخواهید که نمونه های کوچک تری را دریافت کند. به علاوه، برخی از جوامع برنامه های باز پس گیری دارو دارند، که امکان بازگرداندن برخی از داروها در روزهای خاص را فراهم می کنند.


2- یک سیستم تصفیه آب بخرید.

 


شما و خانواده تان مستحق استفاده از آب سالم هستید. همه این موارد با یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت امکان پذیر است. دستگاه های تصفیه آب خانگی برای فیلتر کردن هر گونه آلودگی در آب آشامیدنی شما طراحی شده اند و برای نوشیدن و مصارف خانگی ایمن تر می شوند. با این حال، انواع خاصی از سیستم های فیلتراسیون مانند سیستم فیلتراسیون کل خانه برای حذف آلاینده های دارویی و مواد شیمیایی صنعتی از آب بهتر از دیگر روش هاست.


استفاده از دستگاه های تصفیه آب برندهای معتبری مانند CCK، تانک پک و آکوا لاین می تواند در حذف برخی از عناصر شیمیایی، دارویی و دیگر آلاینده های آب بسیار موثر باشد. در مدل های مختلف این دستگاه ها از فیلتر کربن فعال برای حذف عناصر ناخواسته مانند کلر استفاده می شود، که کیفیت آب تولید را بهبود می بخشد.


وجود آلاینده های دارویی و صنعتی در منابع آب زیر زمینی شناسایی شده است. در حالی که نمی دانیم چه مقدار از این ترکیبات و مواد شیمیایی از طریق آب به شیر خانه ما می رسند، همیشه ایده خوبی است که اقدامات مناسب برای محافظت از خود و خانواده مان را در برابر هر گونه خطر قریب الوقوعی انجام دهیم.


استفاده از سیستم های پیش تصفیه ورودی ساختمان موجود در سایت آبین می تواند برای تصفیه آلاینده های دارویی و صنعتی آب بسیار موثر واقع شود و هم چنین به دلیل کیفیت و قطعات تایوانی که دارند، در تامین آبی با کیفیت بالا نیز کاربرد زیادی دارند. برای این که بدانید بهتر است یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخرید یا یک پیش تصفیه کل ساختمان و یا یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی می توانید با مراجعه به وب سایت آبین و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان مجرب ما، بهترین انتخاب را متناسب با نیاز داشته باشید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر