اسمز معکوس (RO)، بهترین روش تصفیه آب صنعتی

اسمز معکوس (RO)، بهترین روش تصفیه آب صنعتی

تاکنون روش های مختلفی برای تصفیه و فیلتراسیون آب ارائه شده است و در این میان فرایند اسمز معکوس به عنوان بهترین و دقیق ترین روش در حوزه تصفیه آب شناخته می شود. تصفیه آب به روش RO توانایی بالایی در حذف املاح و ناخالصی های آب دارد و امروزه از آن در صنایع مختلف به صورت گسترده ای استفاده می شود. 

یکی از مهم ترین مزیت های دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، این است که در صورت نصب و نگهداری اصولی نسبت به سایر روش ها هزینه عملیاتی بسیار کمتری دارند. داشتن این مزیت ها باعث شده تا استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO کاربرد بالایی در صنایع مختلف داشته باشد. 

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربردهای روش اسمز معکوس در صنایع مختلف می پردازیم.


کاربردهای سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO)


فناوری اسمز معکوس، بهترین روش شیرین سازی و نمک زدایی آب در مصارف مختلف خانگی و صنعتی محسوب می شود. از این روش در صنایع مختلفی مثل داروسازی، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، صنایع الکترونیکی و... استفاده می شود. سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) عمدتا بر اساس کاربرد مورد نظر و مشخصات آب خوراک طراحی و تولید می شوند. در نتیجه از این روش می توان برای تصفیه انواع آب ورودی نظیر آب لب شور، آب دریا و پساب و فاضلاب استفاده کرد.


نمک زدایی آب لب شور با روش اسمز معکوس (RO)


دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) جهت کاهش شوری و نمک زدایی از آب مورد استفاده قرار می گیرند. شاخص مهمی که معمولا برای تعیین میزان کیفیت استفاده می شود، میزان TDS آب است که بیانگر مقدار مواد جامد محلول در آب می باشد. آب های لب شور، دارای TDS در محدوده 2000 تا 10000 میلی گرم بر لیتر هستند. در روش اسمز معکوس به منظور کاهش شوری آب به مقدار 500 میلی گرم و حذف 90 درصد املاح آب، به فشاری در محدوده 14 تا 21 بار نیاز می باشد. این فشار پیش از ورود به فیلتر ممبران توسط پمپ فشار قوی در دستگاه تصفیه آب صنعتی تامین می شود. میزان TDS استاندارد آب آشامیدنی 500 میلی گرم بر لیتر است که توسط سازمان بهداشت جهانی WHO پیشنهاد شده است.


نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا با روش اسمز معکوس (RO)


منابع آب دریا در مناطق مختلف جهانی دارای شوری و TDS مختلفی هستند که به عوامل محیطی و شرایط جغرافیایی آن مکان بستگی دارد. TDS آب دریا معمولا در محدوده 30,000 تا 50,000 میلی گرم بر لیتر قرار می گیرد، به کمک روش اسمز معکوس می توان آب دریاها را نمک زدایی کرد. روش اسمز معکوس، قدرت بالایی در تصفیه آب دارد و از این آب تصفیه شده می توان در مصارف مختلف صنعتی و حتی آشامیدنی استفاده کرد.

 قدرت فیلتراسیون سیستم تصفیه آب RO دریایی بسیار بالاتر از دیگر سیستم های اسمز معکوس است و به این منظور لازم است که از ممبران دریایی استفاده شود. در روش شیرین سازی آب دریا با فناوری اسمز معکوس و کاهش 99.3 درصدی املاح آب به فشار کاری 50 تا 70 بار نیاز می باشد. با این حال تا امروز پروژه های زیادی برای شیرین سازی آب دریا احداث شده اند. ساخت و نصب دستگاه های تصفیه آب دریا، توانسته یکی از بهترین راهکارها برای مقاله با کم آبی در بسیاری از کشورها باشد. 


تصفیه فاضلاب خانگی و صنعتی با روش اسمز معکوس (RO)


از روش اسمز معکوس و سیستم های تصفیه آب صنعتی که به این روش عمل می کنند، می توان جهت تصفیه پساب و فاضلاب نیز استفاده کرد، اما به دلیل هزینه بالای عملیاتی و گرفتگی مکرر فیلتر ممبران صنعتی این روش معمولا به کار نمی رود. با این حال برخی از کمپانی ها، فیلترهایی را که برای تصفیه فاضلاب مناسب هستند طراحی و تولید کرده اند. این فیلترها طول عمر بالایی دارند و دارای بهترین عملکرد برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و خانگی می باشند. فیلترهای ممبران مناسب برای تصفیه فاضلاب، معمولا دارای مقاومت بالایی در برابر گرفتگی و فولینگ هستند.  

البته خوب است بدانید که در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس قابلیت تصفیه دوباره پساب و بازگرداندن آن به سیستم RO وجود دارد که این روش می تواند در کاهش پساب تولید شده توسط دستگاه بسیار سودمند باشد. 


«سایت آبین امکان دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر