اسمز معکوس در مقابل فیلتراسیون

اسمز معکوس در مقابل فیلتراسیون

استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، برای دسترسی به آب تمیز، شفاف و خالص اهمیت زیادی دارد. این سیستم‌ها دارای توانایی از بین بردن آلاینده‌ها را با دقت بالای 99% است.


طبیعت روش‌‌های معمول خود را برای اسمز معکوس و تصفیه با فیلتر آب دارد، اما با توجه به رشد جمعیت و افزایش آلودگی ناشی از آن، مواد شیمیایی زیادی به طبیعت وارد شده و این موضوع نیاز به سیستم تصفیه آب یا فیلتراسیون را افزایش می‌دهد. 


دسترسی به آب سالم برای تمام انسان‌ها و در تمام نقاط جهان لازم است. با این حال، تاسف بار است که تنها 30% مردم جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. در حال حاضر، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس، تا حد زیادی می‌تواند آب آشامیدنی سالم را برای افراد زیادی تامین کند. 


اسمز معکوس و فیلتراسیون، راه‌حلی برای دسترسی به آب سالم


بسیاری از افراد به دلیل آگاهی از کیفیت پایین آب شهری، تصمیم به استفاده از آب معدنی می‌گیرند. اما به نظر شما این موضوع راه‌حل مناسبی است؟


در این زمینه، توجه به میزان زباله پلاستیکی که آب معدنی برای طبیعت ایجاد می‌کند هم نکته بسیار مهمی است. به همین دلیل بسیاری کارشناسان عنوان می‌کنند که استفاده از سیستم تصفیه آب صنعتی و یا تصفیه با فیلتر آب بهترین راهکار است. 


خوشبختانه، بسیاری از افراد از مزایای تصفیه آب اسمز معکوس و فیلتراسیون آب لوله کشی احساس رضایت بیشتری دارند و در عین حال به دلیل عدم مصرف آب معدنی ردپای کربن را در محیط زیست کاهش می‌دهند. 


اکنون بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و شرکت‌های تولید آب آشامیدنی، از فناوری‌های مختلفی برای راه‌اندازی سیستم تصفیه آب مناسب استفاده می‌کنند. بیشترین کاربرد را در این زمینه، سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس و سیستم‌های تصفیه با فیلتر آب دارند. 


سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را می‌توان در مواردی مثل تصفیه خانه‌های شهری، صنایع تولید نوشیدنی، تصفیه فاضلاب، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و مزارع به‌کار برد اما باید به مزایا و معایب اسمز معکوس توجه کنید تا به درستی از آن استفاده شود. 


سیستم‌های تصفیه آب در اندازه و ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. از واحدهای مسکونی گرفته تا پروژه‌های نمک‌زدایی آب دریا، استفاده از این سیستم‌ها رواج زیادی دارد. انتخاب سیستم مناسب برای کاربرد موردنظر بستگی به میزان آب مصرفی و کیفیت آب ورودی به دستگاه دارد. 


تفاوت‌های تصفیه آب اسمز معکوس و فیلتراسیون

 

تفاوت‌های تصفیه آب اسمز معکوس و فیلتراسیون


ساختار تمام سیستم‌های تصفیه آب، یکسان نیست و از روش‌های مختلفی برای تولید آنها استفاده می‌شود. بسیاری از آنها فناوری RO یا تصفیه آب اسمز معکوس را به‌کار برده، در حالی که بسیاری دیگر از روش‌های تصفیه با فیلتر آب بهره می‌برد.


بسته به میزان و نوع آلاینده‌های آب و البته کاربرد موردنظر، می‌توان از سیستم فیلتراسیون و یا تصفیه آب اسمز معکوس استفاده کرد. با اینکه هدف از به‌کارگیری این دو سیستم تلاش برای دسترسی به آب سالم است، تفاوت‌هایی بین این دو روش وجود دارد.


تصفیه آب اسمز معکوس یا RO فرآیندی است که در آن آب با غلظت کم از یک غشای نیمه تراوا عبور کرده و آب با غلظت بالا به فاضلاب وارد می‌شود. این عمل ایجاد فشار اسمزی را به دنبال دارد.


فشار اسمزی لازم را با استفاده از پمپ RO در این سیستم‌ها وارد می‌کنند. این فشار اسمزی، باعث عبور کردن آب از غشای ممبران شده و آب خالص تولید می‌کند. 


در واقع آب خالص در یک طرف غشا قرار گرفته و آب فاضلاب در طرف دیگر. فاضلاب از طریق یک لوله خروجی، به مخزن نگهدارنده تخلیه شده و نتیجه درسترسی به آب با سطح کیفی بسیار بالا است.


در سیستم‌های فیلتراسیون آب، از فیلترهایی استفاده می‌کنند که توانایی حذف آلاینده‌های مختلفی را مثل گل و لای، کلر، شن و ماسه، برخی فلزات سنگین و ... دارند. مهم‌ترین سیستم‌های تصفیه با فیلتر آب به کار رفته در صنعت تصفیه آب، شامل فیلترهای شنی، کربنی، الیافی و نخ تابیده می‌شوند. 


در سیستم تصفیه با فیلتر آب، انواع مختلفی از مواد شیمیایی برای حذف آلاینده‌ها و ذرات مختلف به‌کار می‌روند. اگر به لایه‌های متعدد پوسته زمین نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که هر لایه از انواع مختلف سنگ، شن و رسوب تشکیل شده است.


هنگام بارش باران، آب از میان این لایه‌های مختلف عبور کرده و آلاینده‌های فیزیکی از بین می‌روند. سپس آب تصفیه شده به چاه‌های آب زیرزمینی، دریاچه ها و رودخانه‌ها وارد می‌شوند. 


در صنعت تصفیه آب، سیستم‌هایی مشابه با راهکاری که طبیعت برای تصفیه آب باران دارد استفاده می‌شود. این راهکار همان فیلتر شنی است.


در ساختار فیلترهای شنی از سیلیس و آنتراسیت با چیدمان خاصی استفاده می‌شود که این موضوع حذف ذرات معلق را به دنبال دارد. کاربرد این نوع سیستم می‌تواند در تاسیسات و یا حتی پیش تصفیه سیستم تصفیه آب اسمز معکوس باشد. 


فیلترهای کربنی هم در تصفیه آب کاربرد بالایی دارند. این فیلترها می‌توانند بوها، طعم بد، رنگ، کلر و آلاینده‌هایی از این قبیل را در آب حذف کنند.


استفاده از اسمز معکوس و فیلتراسیون در یک سیستم

 

استفاده از اسمز معکوس و فیلتراسیون در یک سیستم


فقط به این دلیل که تصفیه آب اسمز معکوس و فیلتراسیون دو فرآیند جداگانه هستند، به این معنی نیست که نمی توانند با هم کار کنند تا آب تصفیه شده با بالاتری کیفیت تولید شود.


از کوچک‌ترین نوع سیستم تصفیه آب زیر سینکی گرفته تا سیستم‌های بزرگ‌تر نمک‌زدایی، تصفیه اسمز معکوس و فیلتراسیون در کنار هم برای تصفیه آب قرار می‌گیرند. 


در بسیاری از موارد نیاز به استفاده همزمان تصفیه با فیلتر آب و تصفیه آب اسمز معکوس در یک سیستم است. اسمز معکوس، عملکرد بسیار مطلوبی برای کاهش سختی آب دارد، به همین دلیل در دستگاه از فیلترهای ممبران (که توانایی تصفیه آب را با روش اسمز معکوس دارند) به عنوان مرحله اصلی استفاده می‌شود اما اسمز معکوس چیست؟ بهتر است پیش از استفاده جواب این سوال را بیابید تا با مراحل تصفیه آب به صورت کامل آشنا شوید.


با این حال، قبل از ممبران معمولا از یک سیستم تصفیه با فیلتر آب استفاده می‌کنند. فیلترهای شنی و کربنی پرکاربردترین نوع سیستم فیلتراسیون برای به‌کارگیری در پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس هستند. 


استفاده از سیستم تصفیه با فیلتر آب، قبل از ممبران می‌تواند از ورود ذرات معلق و آلاینده‌ای مثل کلر در این فیلتر جلوگیری کند. سطح بالای ذرات معلق و کلر در فیلتر ممبران می‌تواند به خرابی آن منجر شده و با توجه به این، تعبیه فیلترهای شنی قبل از ممبران اهمیت زیادی دارد. 


«در صورت تمایل برای خرید محصولات تصفیه آب صنعتی و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن 02122228116 تماس گرفته و از امکان دریافت مشاوره رایگان سایت abin.ir بهره‌مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر