آب گازدار و تاثیر آن بر سلامتی شما

آب گازدار و تاثیر آن بر سلامتی شما

آب گازدار، طراوت بخش و خوش طعم، برای بسیاری از افراد به یک خاموش کننده عطش روزانه و همچنین یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. تعجب آور نیست که مصرف این نوشیدنی یک تجربه حسی تلقی می شود (حداقل برای کسانی که هوس می کنند). باز کردن درپوش زبانه قوطی، صدای خروج گاز هنگام باز کردن درب بطری و سوزن سوزن شدن دهان پس از جرعه جرعه نوشیدن آن تجربه ای نشاط آور است.


قطعا نوشیدن آب معمولی نیز برای هیدراته سازی بدن لازم است. اما برخی افراد از طرفدار طعم ملایم نیستند و تمایلی به نوشیدن آن ندارند. با اینکه افزودن کربنات ممکن است آب را طعم‌ دارتر و قابل قبول‌ تر کند، اما آیا مصرف آب گازدار مضراتی در پی دارد و می‌تواند جایگزین آب مصرفی معمولی شما شود؟


در حالی که مصرف سودا مزایایی در زمینه سلامتی در پی خواهد داشت، چندین عارضه جانبی احتمالی وجود دارد که لازم است در مورد آنها بیشتر بدانید. اگر در مورد عوارض جانبی مصرف این نوشیدنی نگران هستید، در این مقاله جایگزین های مختلفی را به شما ارائه می کنیم. پیش از پرداختن به آن ها، باید بدانیم که آب حاوی گاز دقیقا چیست. پس کار را با یک تعریف مختصر شروع می کنیم.


آب گازدار چیست؟


آب گازدار محلول ساده ای است که با تزریق گاز دی اکسید کربن (CO2) به آب معمولی تولید می شود. اشکال مختلف آب گازدار عبارتند از: کلاب سودا (که اغلب دارای مواد معدنی اضافه شده است)، آب سودا، آب تونیک، آب معدنی گازدار و آب سلتزر. با فرایند کربناته شدن آب، در عین کالری پایین، آب شبیه به نوشابه می شود.


برای گازدار کردن آب باید دمای آن کاهش یابد و کربن تحت فشار قرار بگیرد. ترکیب این دو مورد با هم باعث می شود کربن در آب حل شده و اسید کربنیک ایجاد کند. با افزایش دما یا کاهش فشار، CO2 به شکل حباب خارج می شود و یک حالت گازدار ایجاد می کند.


گاز CO2 به صورت طبیعی یا مصنوعی به آب اضافه می گردد. آب گازدار طبیعی، از چشمه‌ های معدنی خاص، زمانی تشکیل می‌شود که گازهای آتشفشانی در چشمه ‌ها یا چاه‌ های آب طبیعی حل شده یا سایر فرآیند های طبیعی CO2 را به منابع آب طبیعی اضافه می‌کنند. این آب گازدار طبیعی اغلب حاوی مواد معدنی مانند کلسیم یا سدیم است.


برای کربناته کردن مصنوعی آب، گاز CO2 تحت فشار بالا به آب تزریق می شود. به جز آب سلتزر، نوشابه های گازدار ممکن است به طور طبیعی حاوی مواد معدنی یا دارای افزودنی های اضافی از جمله سدیم، شیرین کننده های مصنوعی و عوامل طعم دهنده برای بهبود طعم و مزه باشند.


طرفدار هر نوع سودایی که باشید، ممکن است به ذهنتان خطور کرده باشد که آیا از هر نظر برای شما مفید است یا خیر. در پایان این مقاله، خواهید دانست که دفعه بعد که هوس یک نوشیدنی گاز کردید، بهتر است آن را مصرف کنید یا خیر؟!


مزایای بالقوه آب گازدار برای سلامتی


با اینکه آب گازدار، کلاب سودا و سلتزرها تفاوت هایی در طعم و مقدار مواد معدنی دارند، این نوشیدنی های گازدار دارای پروفیل های مغذی و فواید مشابهی در حوزه سلامت می باشند. از مهمترین مزایای بالقوه نوشیدن آب دارای گاز، بر سلامتی می توان به بهبود هضم، کاهش وزن و هیدراتاسیون اشاره کرد. علاوه بر آن، آب گازدار بسیار سالم تر از نوشابه ها و سایر نوشیدنی های شیرین است. حاضرید عمیق تر به این مزایا بپردازیم؟ پس تا انتهای مقاله، با آبین همراه باشید.


مصرف آب گازدار و بهبود هضم غذا


احساس نفخ و ناراحتی می تواند بسیار ناخوشایند باشد، اما مصرف سودا می تواند در چنین مواقعی به شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف یک لیوان آب دارای گاز در برخی افراد می‌تواند به کاهش ناراحتی ناشی از سوء هاضمه و آزادسازی گازهای به دام افتاده کمک کند.


سوء هاضمه اغلب به دلیل اسید زیاد معده ایجاد می شود و می تواند منجر به درد، حالت تهوع، نفخ، یبوست و سایر علائم ناخواسته شود. دقیقا مشخص نیست که آب گازدار چگونه به سوء هاضمه کمک می کند (شاید به خاطر حباب های آن باشد)، اما در هر صورت، یک روش درمان بی ضرر و مفید است.


آب گازدار سالم تر از نوشابه، آب میوه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر


بسیاری از مردم نوشیدنی گازدار را دوست دارند اما نگران قند بالای آن هستند. قند اضافی نه تنها برای دندان‌های شما مضر است (خصوصا زمانی که به نوشیدنی‌ های گازدار اضافه شود)، بلکه می ‌تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شود.


نوشیدنی هایی که با شیرین کننده های مصنوعی طعم دار شده اند نیز از این دسته محسوب می شوند؛ اما با توجه به اینکه بسیاری از مردم ترجیح می دهند از شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنند، سودا، جایگزین مناسبی است (تا زمانی که حاوی هیچ گونه شیرین کننده یا قند اضافه ای نباشد، باید طبق برچسب حقایق تغذیه، مقادیر قند موجود در آن را بررسی کنید).


آب گازدار غالبا جایگزین سالم تری برای نوشابه، آبمیوه یا نوشیدنی های ورزشی است. به خاطر آن که به تنهایی یک نوشیدنی طراوت بخش بوده و یک پایه عالی برای افزودن طیف وسیعی از طعم دهنده ها (از آب مرکبات تازه گرفته تا برش های مختلف از میوه های گوناگون) می باشد.


تاثیر آب گازدار بر کاهش وزن


هیدراتاسیون و جلوگیری از پرخوری، دو موضوع بسیار مهم برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند. آب دارای گاز، با فراهم کردن هیدراتاسیون کافی، بسیار سالم تر از نوشابه های رژیمی است؛ چرا که نوشابه های رژیمی همچنان حاوی مقادیری قند هستند و آب مورد نیاز بدن را به درستی تامین نمی کنند. علاوه بر آن، سودا می تواند به ماندن غذا برای مدت طولانی تر در معده شما کمک کرده، احساس سیری را افزایش داده و از پرخوری جلوگیری کند.


در صورتی که روزانه هیدراته نشوید، ممکن است همواره احساس گرسنگی کنید؛ چرا که بدن شما نمی تواند بین گرسنگی و تشنگی تفاوتی قائل شود. این احساس دائمی گرسنگی ممکن است شما را به سمت پرخوری بیشتر از حد معمول سوق داده که می تواند مانع تلاش شما برای کاهش وزن شود. این احساس دائمی گرسنگی ممکن است شما را به سمت پرخوری سوق داده و مانع از تلاش شما برای کاهش وزن شود.
با این که آب گازدار می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما باید مراقب نوع نوشیدنی مصرفی خود باشید. به عنوان مثال، آب تونیک حاوی 15 گرم قند در هر وعده است که معادل یک سوم محتوای قند نوشابه های معمولی می باشد. بنابراین، نوشیدن آب تونیک برای مراقب از وزن، ایده چندان خوبی نیست. در عوض، نوشابه یا سودای بدون شکر اضافه را انتخاب کنید.


هیدراتاسیون آب گازدار، نزدیک به آب معمولی


کم آبی بدن عواقب بسیاری از خستگی و خشکی دهان گرفته تا عملکرد ضعیف و سردرد، در پی خواهد داشت. خوشبختانه آب گازدار به اندازه آب معمولی آبرسان است. اگر برای دستیابی به مقدار هیدراتاسیون مورد نیاز روزانه خود تلاش می کنید، آب گازدار می تواند به بهبود این مورد کمک کند.


عوارض جانبی احتمالی مصرف آب گازدار


با توجه به این موضوع که تعداد زیادی از مردم به سودا تمایل دارند و گفته می شود مزایای زیادی خواهد داشت، جای تعجب دارد که بالاخره برای سلامتی مفید است یا خیر؟ نگرانی اصلی در مورد آب گازدار، تاثیر آن بر مینای دندان و افزایش نفخ شکم است.


امکان آسیب آب گازدار به مینای دندان


از آنجایی که کربناسیون باعث تبدیل آب به اسید کربنیک می شود (ماده‌ای که می‌ تواند مینای دندان‌ های شما را فرسایش داده و خطر پوسیدگی آن را افزایش دهد). به همین خاطر نگرانی هایی در زمینه ارتباط مصرف این نوشیدنی و سلامت دندان وجود دارد.


با این که اسید کربنیک به تنهایی آسیبی به دندان ها نمی رساند، اما بعضی از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، گاهی اوقات دارای مواد معدنی هستند که ممکن است تاثیرات منفی بر دندان بگذارند. آب تونیک نیز ممکن است حاوی قند، شیرین کننده و طعم دهنده باشد که بر اسیدیته نوشیدنی تاثیر گذاشته و خوردگی مینای دندان را افزایش می دهد.


علاوه بر آن طبق یک مطالعه انجام شده در این زمینه، مشخص شد که آب معدنی گازدار کمی بیشتر از آب ساکن معمولی به مینای دندان آسیب می رساند. چرا که آب گازدار کمی اسیدی تر از آب معمولی است. به همین دلیل می تواند اثرات بیشتری بر روی دندان های شما داشته باشد، حتی اگر خطر آسیب آن هنوز کم باشد. با این وجود، مطالعات کارشناسان نشان داده است که نوشیدنی های گازدار حاوی قند می توانند منجر به پوسیدگی شدید دندان شوند.


مصرف آب گازدار و ایجاد نفخ


از آنجایی که سودا حاوی گاز CO2 است، حباب های موجود در این نوشیدنی می توانند باعث آروغ، نفخ و سایر علائم مرتبط با گاز شوند. بدتر از آن، برخی از مارک های آب گازدار حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز هستند که ممکن است منجر به اسهال شده و حتی میکروبیوم روده شما را تغییر دهند.


اگر از مشکلات گوارشی همچون سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برید و مکررا علائمی نظیر اسهال دارید، بهتر است از مصرف سودا اجتناب کنید. سایر نوشیدنی های گازدار نیز می توانند باعث سوزش شکم شوند، به این معنی که اگر سابقه رفلاکس اسید نیز دارید، بهتر است از مصرف مقادیر کربنات اضافی خودداری کنید.


چه چیزی را جایگزین آب گازدار کنیم؟


اگر عوارض جانبی احتمالی مصرف آب گازدار شما را می ترساند، به سادگی می توانید آن را با افزودن طعم دهنده های طبیعی به آب جایگزین کنید. این روش بسیار سالم تر است و هیجان تجربه نوشیدن آب طعم دار را برای شما به ارمغان خواهد آورد. آب لیمو ترش یا آب جوشانده سایر میوه ها، تمام فواید آب معمولی را به همراه فواید میوه هایی که به آن اضافه کردید، برای شما فراهم می کند. افزودن میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند پرتقال، انبه، هندوانه و توت فرنگی می تواند به دفع سموم از بدن شما کمک کرده، متابولیسم و ایمنی بدنتان را بهبود بخشیده و باعث می شود معده شما احساس سیری کند. به همین خاطر از پرخوری جلوگیری می کند.


راز داشتن آب سالم تر، پاک تر و خوش طعم میوه ای


تهیه آب میوه ای در خانه بسیار آسان است. با این حال توجه داشته باشید که برای بهره مندی از مزایای کامل این نوشیدنی باید به طور مداوم از آن استفاده کنید. حتی مهمتر از آن، اطمینان حاصل کنید که میوه های ارگانیک و آب تصفیه شده به کار می برید.


استفاده از میوه‌ های ارگانیک، از نفوذ آفت ‌کش ‌ها یا سایر مواد شیمیایی مرتبط به نوشیدنی‌ شما جلوگیری کرده و آب تصفیه‌ شده این اطمینان را به شما می دهد که از آلاینده‌های مضری که معمولا در آب لوله‌کشی تصفیه نشده یافت می‌شود، در امان خواهید بود.


آسان ترین راه برای تصفیه کردن، نصب یک دستگاه تصفیه آب است. این سیستم ها برای حذف یا کاهش مقادیر آلاینده های سمی موجود در منبع آب آشامیدنی خانه از جمله سرب، مس، آهن، کلر، PFAS، باکتری ها، آرسنیک، علف کش ها، جیوه، محصولات جانبی کلر و بسیاری موارد دیگر طراحی شده اند.


جمع بندی نهایی


نوشیدن آب گازدار برای بسیاری از افراد، یک تجربه لذت بخش است. این نوشیدنی، جایگزین سالم تری برای نوشابه و آبمیوه شیرین محسوب می شود. سودا علاوه بر آن که فواید آب معمولی را دارد، به کاهش وزن و بهبود هضم غذا در برخی افراد نیز کمک می کند. با این وجود، همیشه باید مراقب وجود هر گونه مواد افزودنی در آب های گازدار، به ویژه شکر، شیرین کننده های مصنوعی و سدیم باشید، چرا که همگی می توانند اثرات نامطلوبی بر بدن شما بگذارند.


اگر نگران عوارض جانبی احتمالی آب گازدار از جمله پوسیدگی دندان، گاز و نفخ هستید، می توانید با مصرف آب تصفیه لوله کشی یا آب تصفیه شده به همراه میوه، سالم ترین و ایمن ترین راه را  انتخاب کنید.


برای مشاهده و خرید با کیفیت ترین فیلترهای تصفیه آب خانگی با قیمت مناسب می توانید به وب سایت آبین مراجعه نمایید. با تماس با شماره 02122228116، کارشناسان ما در آبین، پاسخگوی پرسش های شما در زمینه تاسیسات آبی هستند.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر