آب مقطر چیست؟ چگونه تهیه کنیم و فرق آن با آب جوشیده چیست

آب مقطر چیست؟ چگونه تهیه کنیم و فرق آن با آب جوشیده چیست

خرید آب مقطر هنگام نیاز به آب آشامیدنی سالم شاید به ظاهر کار منطقی نباشد. اگر برای استفاده هایی از جمله مخزن اتو، آکواریوم، سیستم خنک کننده ماشین و یا سایر وسایل به این نوع آب نیاز داشته باشید ممکن است از خود بپرسید که آب جوشیده نیز همان آب مقطر است یا خیر؟

پاسخ این سوال منفی است. آب جوش به اندازه فرآیند تقطیر کامل نیست. اگر می خواهید آب مصرفی شما تا حد امکان خالص، تمیز و فاقد آلاینده ها باشد، تقطیر آن ضروری است.

 

آب مقطر چیست؟

 

آب مقطر تقریبا خالص است. این ماده فاقد مواد جامد محلول از جمله نمک ها، مواد شیمیایی، میکروارگانیسم ها و فلزات می باشد.

برای تهیه آب مقطر باید از دستگاه تقطیر استفاده کرد. دستگاه های تقطیر سیستم های پیچیده ای هستند که امکان جوشاندن و تغلیظ آب در آن واحد را فراهم می کنند.

برای تهیه این ماده باید آب را به محفظه جوش اضافه کنید. سیستم روشن شده و آب گرم می شود تا به جوش بیاید. آب تبدیل به بخار شده و از راهرو عبور می‌کند و در آن جا خنک می شود تا دوباره به حالت مایع برگردد. سپس این قطرات از دستگاه تقطیر خارج شده و در یک ظرف تمیز جمع می شوند.

در طی این فرآیند ناخالصی هایی که قادر به تبخیر و متراکم شدن به فاز مایع نیستند، در محفظه جوش باقی می مانند. هر گونه ناخالصی که می تواند تبخیر و متراکم شود در آخرین مرحله تقطیر یعنی زمانی که آب از دهانه خارج می شود، فیلتر می شوند. برای این کار معمولا از فیلتر کربن استفاده می کنند. کامل بودن فرآیند تقطیر منجر به تولید آب کاملا تصفیه شده می شود.

با این که جوشاندن آب فقط چند دقیقه طول می کشد، فرآیند تقطیر بسیار طولانی تر است. به طور معمول 6 ساعت طول می کشد تا یک دستگاه تقطیر آب خانگی یک گالن آب مقطر تولید کند.

 

آب مقطر همان آب جوشیده است؟


آب جوشیده شده تنها تا دمای نقطه جوش آب گرم می شود. این در حالی است که برای تهیه آب مقطر ابتدا آب را جوشانده و کاملا تبخیر می کنند و پس از آن بخار به دست آمده را در ظرفی جداگانه متراکم می کنند. این نوع آب تمیزتر و خالص تر از آب جوش است.

برای درک بهتر تفاوت آب مقطر و آب جوش باید به موضوع را بررسی کنیم. این موارد عبارتند از:


•    فرآیند
•    آلاینده های حذف شده
•    کاربردهای محصول نهایی

 

آب مقطر از کجا بخریم؟

 

آب مقطر را می توانید از فروشگاه های نزدیک به محل سکونت خود خریداری کنید. این فروشگاه ها معمولا تمام امکانات لازم را برای حمل و تخلیه این ماده در اختیار شما قرار می دهند. به همین دلیل در کمترین زمان ممکن می توانید این نوع آب را تهیه و مورد استفاده قرار دهید. بهترین روش برای خرید راحت، جستجو در اینترنت می باشد.

 

دستگاه آب مقطر خانگی 

 

اگر می خواهید آب لوله کشی خود را به آب خالص تبدیل کنید، باید از دستگاه تقطیر استفاده نمایید. این فرآیند ذرات مزاحم مانند سختی و آهن، ترکیبات معدنی مانند نیترات و سرب، مواد شیمیایی مانند کلر، مواد معدنی، نمک ها و موارد دیگر را حذف می کند. فرآیند جوشیدن میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و تک یاخته ها را نیز از بین می برد.

ساده تر است که ببینیم تقطیر چه چیزی را حذف نمی کند. باید بدانید که این فرآیند در حذف تمام مواد شیمیایی نیز موثر عمل نمی کند. به همین دلیل است که از فیلتر کربن به عنوان مرحله نهایی فیلتراسیون استفاده می شود. این کار تضمین می کند که کلر، کلرامین، آفت کش ها، علف کش ها و سایر مواد شیمیایی از آب حذف می شوند.


بررسی آب جوشیده


آب جوشانده شده، تصفیه شده نیست و ممکن است هنوز حاوی مواد شیمیایی، فلزات و سایر مواد جامد محلول باشد، فرآیند جوشاندن می تواند میکروارگانیسم های خاصی را از آن حذف کند.


فرآیند تهیه آب جوشیده


آب جوش دقیقا تعریف و شیوه تهیه ای مشابه نام آن دارد که در آن از یک منبع حرارتی برای بالا بردن دمای آب تا رسیدن به نقطه جوش استفاده می شود.

ساده ترین کار این است که آب لوله کشی را در یک قابلمه یا تابه روی اجاق بجوشانید. حرارت را زیاد کرده و سپس صبر کنید تا آب شروع به حباب زدن کند. این نشانه آن است که به نقطه جوش رسیده است. صدای حباب های آب را نیز خواهید شنید.

حال بگذارید آب به مدت 1 دقیقه در حالت جوش باقی بماند. اگر در ارتفاعات این کار را انجام می دهد به خاطر شرایط فشار لازم است تا 3 دقیقه صبر کنید. اگر هدف شما از بین بردن میکروارگانیسم ها باشد پس از جوشاندن آب می توانید از آن استفاده کنید. آب را از روی حرارت شعله برداشته و بگذارید خنک شود. سپس آن را در ظرفی تمیز و در بسته نگهداری کنید.


آلاینده هایی که با جوشاندن آب از بین می روند؟


اگر احتمال آلوده شدن منبع آب لوله کشی شما به ناخالصی های میکروبیولوژیکی مانند باکتری ها، ویروس ها و تک یاخته ها وجود داشته باشد، به شما توصیه می کنیم آن را بجوشانید.

جوشاندن تضمین می کند که آب به دمای 100 درجه سانتیگراد و حتی فراتر از آن برسد. هنگامی که باکتری ها را در دمای بالای 65 درجه سانتیگراد قرار می دهید به سرعت از بین خواهند رفت. بنابراین جوشاندن آب این میکروارگانیسم ها را از بین می برد.

اگر آب لوله کشی شما حاوی مواد معدنی، املاح یا ناخالصی های دیگر مانند فلزات سنگین و مواد شیمیایی باشد، فرآیند جوشاندن آن ها را از بین نمی برد. در واقع، آب جوشیده کمی بیشتر از این ناخالصی ها اشباع می شود؛ زیرا مقداری از آب تبخیر شده و ناخالصی های موجود در آن باقی مانده است.


موارد مصرف آب جوشیده


آب جوشیده شده را نباید به جای آب مقطر برای مخازن نگهداری ماهی، اتو بخار و غیره استفاده کرد. با این حال اگر قبل از مصرف نیاز به حذف آلودگی میکروبیولوژیکی بالقوه در یک منبع آب دارید، جوشاندن آب گزینه مناسبی است.

در صورتی که فقط به رودخانه ‌ها، دریاچه ‌ها و دیگر منابع آب زیرزمینی دسترسی دارید، می ‌توانید در سفرهای کمپینگ یا پیاده‌ روی آب مورد نیاز خود را بجوشانید.

همچنین اگر سیستم آب محلی شما آلوده شد، ممکن است نیاز باشد که آب را ابتدا بجوشانید و پس از آن مصرف کنید.

اگر نشتی یا شکستگی در خط آب محلی وجود داشته باشد یا آلودگی تشخیص داده شده باشد، سازمان آب توصیه کرده و همچنین اخطار می دهد که آب را پیش از مصرف در مدت زمان خاصی بجوشانید.


کاربردهای آب مقطر


می توانید از آب مقطر برای آبیاری گیاهان خود، مخزن ماهی، پر کردن اتو بخار و موارد دیگر استفاده کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع آرایشی و بهداشتی و خودروسازی از آب مقطر استفاده می کنند. صنعت داروسازی نیز در تهیه محصولاتی که مستقیما وارد جریان خون انسان می شوند از این نوع آب استفاده می کند.

از آب مقطر می توان برای نوشیدن نیز استفاده کرد اما با به دلیل فقدان مواد معدنی مورد نیاز بی مزه است. برای رفع این مشکل می توانید از قطره های معدنی استفاده کنید.


سوالات پرتکرار در زمینه تفاوت آب جوشیده و آب مقطر


1. آیا آب مقطر کاملا فاقد مواد معدنی است؟


خیر. مواد معدنی که در آب لوله کشی وجود دارند محدود هستند. بیشتر مواد معدنی مورد نیاز بدن ما از طریق غذا خوردن تامین می شود. تا زمانی که مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و پتاسیم در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد استفاده از آب مقطر مشکلی در این زمینه برای شما ایجاد نخواهد کرد.


2. آب مقطر خالص تر از آب جوشیده است اما آیا 100٪ خالص است؟


آب مقطر بسیار نزدیک به آب خالص است. از نظر علمی دقیق نیست که بگوییم این نوع آب 100٪ خالص است، زیرا حاوی مقدار کمی ناخالصی می باشد. با این حال در بیشتر موارد یک دستگاه تقطیر می تواند آبی تولید کند که حداقل خلوصی معادل 99.9٪ داشته باشد.


3. آیا می توان در خانه آب مقطر درست کرد؟


بله؛ اگر به طور منظم به این نوع آب نیاز دارید توصیه ما به شما این است که دستگاه تقطیر خریداری کنید یا می توانید با استفاده از چندین قابلمه و اجاق آشپزخانه دستگاه خودتان را بسازید.


4. آیا آب باران تقطیر می شود؟


آب باران از نظر فنی تقطیر می شود چرا که توسط یک فرآیند تقطیر طبیعی ایجاد شده است. گرمای خورشید باعث تبخیر آب و بالا آمدن آن به اتمسفر شده و بخارها در اتمسرفر سرد و متراکم می شود و قطرات ریز آب را تشکیل می دهد که ابرها را می سازند. در نهایت این ابرها در شرایط مناسب آب را به صورت باران رها می کنند.


در مسیر نزول باران به زمین آب با تعدادی از آلاینده های موجود در هوا تماس پیدا می کندبه همین خاطر است که باران پس از رسیدن به زمین، به اندازه آب مقطر ساخته دست بشر خالص نخواهد بود.

 

5. PH آب مقطر چقدر است؟

 

آب مقطر دارای PH 7 است، به این معنی که نه اسیدی است و نه قلیایی.


مقایسه دستگاه های تقطیر با فیلترهای تصفیه آب


فیلترهای تصفیه آب خانگی نسبت به دستگاه های تقطیر کارایی کمتری دارند و گروه های خاصی از ناخالصی های رایج را هدف قرار می دهند. اکثر فیلترهای تصفیه آب قادر به تولید آب تصفیه شده نیستند. فیلترها به جای آب جوشیده شده، ذرات محلول را جذب کرده و از عبور ذرات آب از محیط فیلتر جلوگیری می کنند. این روش به عنوان فیلتراسیون شناخته می شود و نه تصفیه.


در وب سایت آبین شما می توانید دستگاه تصفیه آب خانگی مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب جستجو کنید. همکاران ما در واحد فروش آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان هستند. جهت ارتباط با ما می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 1
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
خدابنده
خدابنده
سلام. تصوری که من داشتم این بوده که آب مقطر و آب جوشیده از نظر نداشتن آلاینده مثل هم هستن ولی الان متوجه شدم که کاملا اشتباه بوده و آب مقطر هستش که هیچ آلاینده ای داخلش وجود نداره
ارسال نظر