آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت ماده شیمیایی است، که در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس برای جلوگیری از ایجاد رسوب و پوسته شدن غشا فیلتر ممبران مورد استفاده قرار می گیرد. در روش اسمز معکوس فیلتر ممبران مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب می باشد و محافظت از آن بسیار مهم است. آب ورودی به سیستم اسمز معکوس دارای املاح و نمک های معدنی می باشد و توسط فیلتر ممبران از آب حذف می شوند. بعد از مدتی، این مواد بر روی فیلتر ممبران رسوب کرده و موجب گرفتگی آن می شوند، به این صورت راندمان سیستم آب شیرین کن RO کاهش پیدا می کند. 

آنتی اسکالانت به آب قبل از ورود آن به سیستم اسمز معکوس تزریق می شود و از ایجاد رسوباتی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانسیوم بر روی غشا فیلتر ممبران جلوگیری می کند. با استفاده از آنتی اسکالانت طول عمر فیلترهای ممبران افزایش یافته و به این صورت هزینه های تعویض و شستشوی فیلتر ممبران کم می شود. 


اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت 


همان طور که گفتیم آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس دارای نمک های محلول کلسیم، منیزیم و دیگر املاح است. این نمک ها بعد از مدتی بر روی فیلتر ممبران رسوب کرده و عملکرد آن را مختل می کنند. با استفاده از ضد رسوبی مانند آنتی اسکلانت می توان از ایجاد رسوب بر روی غشا فیلتر ممبران جلوگیری کرد. استفاده نکردن از آنتی اسکالانت باعث کاهش راندمان تولید آب تصفیه شده و افزایش TDS آب خروجی می شود، زیرا فیلتر ممبران در صورت گرفتگی قادر به حذف جامدات محلول در آب نمی باشد، همچنین امکان باز و حتی پاره شدن غشا ممبران در اثر تجمع رسوبات موجود در آب نیز می باشد. به همین دلیل استفاده صحیح با دوز مناسب از آنتی اسکالانت برای عملکرد درست سیستم و کاهش هزینه ها اهمیت بسیار زیادی دارد. 

 

اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت


انواع آنتی اسکالانت 


آنتی اسکالانت بر اساس پارامترهایی از جمله اسیدی و قلیایی، مواد تشکیل دهنده و فرمول شیمیایی دسته بندی می شود. آنتی اسکالانت ها را بر اساس شکل ظاهری نیز می توان به دو دسته مایع و پودری دسته بندی کرد. معمولا در سیستم های تصفیه آب صنعتی از آنتی اسکالانت مایع استفاده می شود، غلظت این نوع آنتی اسکالانت به نوع مواد تشکیل دهنده بستگی دارد. نوع پودری آنتی اسکالانت نیز برای جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی فیلترهای ممبران مورد استفاده قرار می گیرد و برای غشاهای پلی آمید فیلتر ممبران مناسب است. در ادامه به بررسی انواع آنتی اسکالانت می پردازیم: 


انواع آنتی اسکالانت بر اساس فرمول شیمیایی 


بر اساس فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت دارای دو نوع مختلف می باشد. آنتی اسکالانت پایه فسفاته که دارای گروه عاملی کربوکسیسلیک و فسفاته است، از ایجاد رسوب سولفات و کربنات جلوگیری می کند.

 نوع دیگر آنتی اسکالانت پلیمری است. این نوع آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوبات فسفات و کربنات استفاده می شود. آنتی اسکالانت پلیمری سمی نیست و در صورت تماس با بدن، باعث ایجاد مشکلات تنفسی و پوستی نمی شود. این نوع ضد رسوب میزان خوردگی پایین و غلظت بالایی دارد. از آنتی اسکالانت پلیمری می توان برای چاه های شور، آب دریا و آب هایی که سختی کمتر از 1000 میلی گرم بر لیتر دارند، استفاده کرد. برای جلوگیری از تشکیل رسوب و آلاینده های زیستی این نوع آنتی اسکالانت عملکرد خوبی دارد. 

 

انواع آنتی اسکالانت


انواع آنتی اسکالانت بر اساس PH 


بر اساس PH آنتی اسکالانت سه نوع اسیدی، خنثی و قلیایی دارد. در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم: 


•    آنتی اسکالانت اسیدی: این نوع آنتی اسکالانت PH کمتر از 3 دارد و دارای ترکیبات پلیمری و فسفاته است. برای جلوگیری از ایجاد رسوبات کربنات کلسیم می توان از آنتی اسکالانت اسیدی استفاده کرد. 
•    آنتی اسکالانت خنثی: PH این نوع آنتی اسکالانت خنثی است و به همین دلیل برای انواع فیلترهای ممبران مناسب و قابل استفاده می باشند. 
•    آنتی اسکالانت قلیایی: از این نوع آنتی اسکالانت در مواردی که TDS آب ورودی بالا است، استفاده می شود. آنتی اسکالانت قلیایی برای جلوگیری از ایجاد رسوب سولفاته مناسب می باشد و کاربردهای مخصوص به خود را در دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارد. 


بهترین آنتی اسکالانت های موجود در بازار 


آنتی اسکالانت توسط شرکت های مختلفی در سراسر دنیا تولید می شود، کیفیت و نوع محصولات تولیدی این شرکت ها با هم متفاوت است. از بهترین برندهای آنتی اسکالانت موجود در ایران می توان به فلوکن، آویستا و جنسیس اشاره کرد. آنتی اسکالانت فلوکن 260 حاوی پلی کربوکسیلیک اسید است و از تشکیل رسوب نمک های معدنی جلوگیری می کند. ph این نوع آنتی اسکالانت کمتر از 2 بوده و اسیدی است. 

یکی دیگر از بهترین آنتی اسکالانت های موجود در بازار آویستا می باشد، که 5300 از پرکاربردترین و پرفروش ترین نوع آن می باشد. این نوع آنتی اسکالانت مشابه فلوکن 260 و به رنگ کهربایی روشن است، ph آنتی اسکالانت آویستا جنسیس نیز در محدوده 5.5 تا 6.5 می باشد. این نوع آنتی اسکالانت بهتر است به صورت خالص استفاده شود. 


خرید آنتی اسکالانت 


همان طور که گفتیم آنتی اسکالانت ها انواع مختلفی دارند. خرید آنتی اسکالانت مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. به این منظور لازم است، که نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم، را در نظر داشته باشید. بررسی و آنالیز نوع رسوب سیستم برای خرید آنتی اسکالانت بسیار مهم است. هر نوع آنتی اسکالانت برای حذف نوع مشخصی از رسوب مناسب می باشد، بنابراین باید با توجه به نوع رسوبی که در سیستم ایجاد می شود، آنتی اسکالانت را انتخاب کنید. برای این کار می توان آب ورودی را نیز آنالیز کرد و مواردی مانند ph آب، میزان سختی و اسیدی و بازی بودن را در نظر گرفت. 

برای خرید آنتی اسکالانت مناسب توصیه می شود از متخصصان و کارشناسان در این زمینه کمک و راهنمایی بگیرید. آنتی اسکالانت انواع مختلفی دارد و برندهای متفاوتی در زمینه تولید آن فعالیت می کنند. تشخیص کیفیت برای افراد ممکن نیست، به همین دلیل راهنمایی گرفتن از متخصصان مفید می باشد. 

وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع آنتی اسکالانت می باشد، در صورت نیاز به دریافت مشاوره در این مورد با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و به صورت رایگان با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر