آموزش نحوه آنالیز گزارش کیفیت آب

آموزش نحوه آنالیز گزارش کیفیت آب

امروزه بسیاری از مردم از آب آشامیدنی بطری فاصله گرفته و به سمت آب لوله کشی و سایر گزینه های جایگزین روی آورده اند. اگر شما هم از آب لوله کشی استفاده می کنید لازم است بدانید که چه چیزی در آن وجود دارد.


آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) اکثر سیستم های آبرسانی محلی را ملزم می کند که پس از شناسایی آلاینده های تنظیم شده و هرگونه نقض استانداردهای کیفیت آب، مردم را مطلع کنند. این اطلاعات معمولا در گزارش سالانه کیفیت آب گنجانده می شود.


گزارش کیفیت آب که تحت عنوان "گزارش اطمینان مصرف کننده" نیز شناخته می شود، اطلاعاتی در مورد کیفیت آب آشامیدنی محلی شما ارائه می دهد. این گزارش نشان می دهد که چه آلاینده هایی در آب آشامیدنی شما وجود داشته و ممکن است بر سلامت شما تاثیر بگذارد. همچنین شامل فهرستی از تمام آلاینده های کنترل شده نیز هست که در سال گذشته نیز در آب آشامیدنی شناسایی شده اند.


هرچند گزارش های کیفیت آب برای کمک به مردم در زمینه تصمیم گیری آگاهانه نسبت به آب آشامیدنی در نظر گرفته شده است، اما غالبا حاوی کلمات و مفاهیم دشوار و پیچیده ای می باشد. در این مطلب از مجموعه مقالات آموزشی وب سایت آبین قصد داریم تا نحوه آنالیز گزارش کیفیت آب را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


چگونه می توان گزارش کیفیت آب را دریافت کرد؟


طبق اظهارات سازمان EPA افرادی که نسبت به پرداخت قبض آب خود اقدام نکنند قادر به دریافت گزارش کیفیت آب نخواهند بود. به طور کلی گزارش کیفیت آب برای افرادی که در آپارتمان ‌ها یا املاک اجاره ‌ای زندگی می ‌کنند یا کسانی که آب مورد نیاز خود را از چاه ‌های زمینی خصوصی تامین می کنند در دسترس نیست. با این حال اگر مستاجر هستید می توانید با مدیر ساختمان خود تماس گرفته و یا به صورت آنلاین سرچ کنید تا متوجه شوید که شبکه آبرسانی منطقه ای شما (CWS) گزارش خود را منتشر کرده است یا خیر. همواره می توانید با یک جستجوی سریع در گوگل با عبارت "نام شهر خود" به همراه "گزارش سالانه کیفیت آب"، به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.


آنالیز گزارش کیفیت آب لوله کشی


گزارش کیفیت آب باید به طور کلی حاوی اطلاعاتی از قبیل:


•    منابع آب آشامیدنی اعم از دریاچه، رودخانه، چاه، سفره آب زیرزمینی یا برخی منابع آبی دیگر.
•    فهرست آلاینده هایی که شهرداری آن ها را آزمایش می کند، ظرفیت تصفیه آن ها و استانداردهایی برای اطمینان از تامین آب سالم.
•    مقررات EPA و لیستی از تمامی آلاینده های تنظیم شده و مقدار آن ها.
•    تاثیرات بالقوه هر آلاینده بر سلامت انسان به هر میزانی که استانداردهای بهداشتی EPA را نقض می ‌کند؛ و همچنین راهکارهای از بین بردن آن.
•    اطلاعات تماس سیستم آبرسانی، خط تلفن امنیت آب آشامیدنی EPA و سایر اطلاعات حیاتی.


تفکیک تفصیلی آلاینده های شناسایی شده


یکی دیگر از بخش های مهم آنالیز گزارش کیفیت آب نیز شامل "جدول تفکیک تمامی آلاینده های شناسایی شده در منبع آب عمومی" در زمان آزمایش است. همچنین ممکن است با چندین کد و اختصار رو به رو شوید که در ابتدا فنی به نظر برسند اما در صورت آشنایی با این علائم قادر به تشخیص مفهوم آن ها خواهید بود.


در ادامه به برخی از این اصطلاحات کلیدی که احتمال دارد با آن ها مواجه شوید اشاره خواهیم کرد:


•    نام آلاینده: نام ماده مورد بررسی مثل سدیم، فلوراید، مس، سرب و غیره.
•    MCLG (Maximum Contaminant Level Goal): پایین ترین میزان یک آلاینده مجاز در آب آشامیدنی است که هیچ گونه خطر شناخته شده ای برای سلامتی در پی نخواهد داشت.
•    MCL (حداکثر سطح آلودگی): بالاترین سطح آلاینده ای که سازمان EPA در آب آشامیدنی آن را "مجاز" قلمداد می کند.
•    MRDL (حداکثر سطح ضد عفونی کننده باقیمانده): بالاترین مقدار مجاز مواد ضد عفونی کننده در آب لوله کشی. هنگامی که از این مواد به میزان اندازه گیری شده استفاده شود به کنترل میکروب ها و میکروب های موجود در آب کمک خواهد کرد.
•    تکنیک تصفیه (TT): یک فرآیند ضروری است که از آن جهت کاهش مقدار یک آلاینده در آب آشامیدنی انجام می شود.
•    آب مصرفی: حداکثر میزان آلاینده ای که در طول نمونه برداری در آب یافت شده است.
•    محدوده شناسایی شده: سطوح بالا و پایین آلاینده های آب آشامیدنی که در آن شناسایی شده اند.
•    نقض: این پارامتر نشان می دهد که آیا میزان آلاینده ای در آب آشامیدنی بالاتر از سطح مجاز اعلام شده توسط EPA وجود دارد یا خیر.


سازمان EPA پارامتر MCL را به عنوان یک دستورالعمل حفاظتی جهت محافظت از سلامت مصرف کنندگان عنوان کرده است. با این حال بسیاری از تاسیسات تصفیه آب سعی می کنند MCL ها را در محدوده ای بسیار نزدیک به MCLG تنظیم کنند. اگر MCL فراتر از MCLG باشد منجر به بروز عوارض جانبی احتمالی خواهد شد. در این صورت ارگان شهرداری منطقه موظف است آن را به عنوان "تخلف در گزارش آب" افشا کند.


اقدامات لازم جهت ایمن سازی آب آشامیدنی


احتمال دارد همچنان برخی از آلاینده‌ های خطرناک در آب آشامیدنی وجود داشته باشد. چنین آلاینده هایی می توانند بر طعم و بوی آب آشامیدنی شما تاثیر منفی گذاشته و مخاطراتی برای سلامتی نیز در پی داشته باشند. این آلاینده ها آسیب های مختلفی به وسایل، لوله ها و دستگاه های شما وارد خواهند کرد.


مقابله با این شرایط کار چندان سختی نیست. پس از آنالیز گزارش کیفیت آب منطقه ای خود می توانید یک پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان نصب کنید تا آلاینده ها را پیش از ورود آن ها به خانه تصفیه کند.


علاوه بر این پکیج ها می توانید از دستگاه های سختی گیر آب نیز جهت حذف موادی مانند کلسیم و منیزیم استفاده کنید. آب نرم علاوه بر افزایش طول عمر مفید لوازم خانگی به سلامت و نرمی پوست و  مو و همچنین تمیزتر به نظر رسیدن ظروف و لباس های شسته شده کمک می کند.


گزارش کیفیت آب می تواند اطلاعات مهمی در مورد کیفیت آب آشامیدنی به شما نشان دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه آن را تفسیر کنید. در صورت وجود آلاینده در آب لوله کشی خود می توانید از هر یک از روش های مذکور استفاده کنید.


برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم مورد نیاز خود می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. وب سایت آبین ارائه دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد نیاز شما با بهترین کیفیت می باشد.
 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر