پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی و مشکلات آن

پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی و مشکلات آن

اسمز معکوس از جدیدترین و دقیق ترین روش ها برای تصفیه آب و زدودن آلاینده های موجود در آب است، در این روش، فیلتر ممبران با دقت بالای 99 درصد استفاده می شود. در فیلتر ممبران از غشای نیمه تراوا بین دو محلول با غلظت های متفاوت استفاده شده، در این حالت به مولکول های آب اجازه عبور داده می شود اما این غشا مانع از عبور موادی مانند نمک های محلول، مواد آلی، باکتری ها و... می شود. عبور آب از این غشا نیازمند ایجاد فشار در آن است تا مولکول آب از غشا عبور کرده و یون های محلول به پساب وارد شوند. پمپ در دستگاه های تصفیه آب خانگی برای ایجاد فشار در فیلتر ممبران استفاده می شود تا روند اسمز معکوس به درستی انجام شود و آب با فشار لازم به هوزینگ ممبران وارد شود و البته ممبران عملکرد مناسبی برای تصفیه آب داشته باشد.

در صورتی که پمپ در دستگاه تصفیه آب کیفیت لازم را نداشته باشد و فشار لازم برای فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آب تامین نشود، کیفیت آب پایین آمده و فاضلاب بیشتری تولید می شود. بنابراین عملکرد و توانایی پمپ در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس اهمیت زیادی دارد. این قطعه در قسمت بالایی دستگاه ها تعبیه شده و از دو قسمت بدنه اصلی و هد (کلگی) تشکیل می شود.  

برای اطلاع از عملکرد درست پمپ در دستگاه تصفیه آب خانگی کنترل درجه فشار آب بسیار موثر است، اگر فشار آب به مقدار مشخصی مثل 30 psi یا کمتر برسد احتمال خرابی پمپ زیاد است. در این صورت تعویض آن اهمیت زیادی دارد و در صورت بی توجهی به این موضوع پساب افزایش یافته و راندمان دستگاه تا حد زیادی کاهش می یابد. 

 

مشکلات فنی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

 

رایج ترین مشکلاتی که در ساختار پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی ایجاد می شوند موارد زیر هستند:



سوختن پمپ دستگاه تصفیه آب

 

این موضوع در صورتی اتفاق می افتد که به دلایل مختلف به پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی فشار وارد شود، در این حالت فشار لازم برای فیلتر ممبران ایجاد نشده و علاوه بر این ممکن است سایر قطعات دستگاه هم دچار مشکل شود. در ادامه عواملی را که موجب فشار وارد شده به پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی می شود بررسی می کنیم:

از عواملی که ممکن است باعث خرابی و یا حتی سوختن موتور پمپ شود نوسان برق است، در این حالت آداپتور تامین کننده برق موتور می سوزد و در نهایت باعث خرابی پمپ دستگاه تصفیه آب می شود. گفته شد که پمپ دستگاه تصفیه آب دارای قسمتی به اسم کلگی یا هد است که ممکن است بخش متحرک آن در کنار آب به مرور زمان ساییده شده و موجب نشتی آب شود. 

از دیگر عواملی که موجب خرابی پمپ در دستگاه تصفیه آب می شود بی توجهی به تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه است که در این صورت رسوبات به فیلتر مهم ممبران وارد شده و اشباع می شود. در این حالت برای عبور آب از فلیتر ممبران پمپ دستگاه تصفیه آب باید عملکرد بیشتری داشته باشد و حرکت آن سخت تر می شود. 

علاوه بر بی توجهی به تعویض به موقع فیلترها استفاده از فیلترهای پیش تصفیه بی کیفیت هم از عواملی است که باعث اشباع شدن فیلتر ممبران و عملکرد سخت پمپ می شود. در این حالت فیلترهای پیش تصفیه به علت عدم کیفیت آلاینده ها را به صورت کامل از آب حذف نکرده و موجب ورود آن ها به فیلتر ممبران می شوند. ورود رسوبات و آلاینده ها به ممبران موجب اشباع شدن فیلتر و خرابی آن می شود، که این موضوع باعث فشار وارد شدن به موتور شده و عملکرد پمپ سخت می شود.

خرابی سوییچ قطع فشار بالا یا پایین از دیگر عواملی است که موجب خرابی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی می شود، برای اطلاع از این موضوع می توانید سوییچ را از مدار خارج کنید در این حالت اگر پمپ دستگاه عملکرد درستی داشت مشکل از سوییچ قطع فشار دستگاه تصفیه آب است.

 

نشتی آب از هد پمپ تصفیه آب

 

هد پمپ از دیافراگم و بلبرینگ تشکیل شده، هد پمپ وظیفه تبدیل نیروی الکتریکی موتور را به رانش (نیرویی که موجب وارد شدن آب به فیلتر ممبران می شود) داشته و در این زمینه استفاده از هد پمپ با کیفیت بالا اهمیت زیادی دارد: 

در صورتی که نیاز به تعویض هد پمپ به علت نشتی در دستگاه وجود داشت استفاده از هد پمپ ارجینال که طول عمر بالایی داشته باشد اهمیت زیادی دارد. از عواملی که ممکن است موجب خرابی پمپ و یا سایر قطعات در دستگاه تصفیه آب شود روشن ماندن دستگاه به مدت زیاد است که در این صورت نیاز به تعویض پمپ در دستگاه است.

از عواملی که ممکن است باعث خرابی هد پمپ دستگاه شود خرابی فیلتر ممبران است به این صورت که به پمپ فشار وارد شده و موجب سوختن هد پمپ می شود و نیاز به تعویض آن است، در صورت تعویض هد پمپ فشار آب در دستگاه زیاد می شود. در صورت نیاز به تعویض هد پمپ تصفیه آب مطالعه مقاله «بهترین کلگی پمپ تصفیه آب خانگی» می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.


نشتی آب از بدنه اصلی پمپ

 

اگر نسبت به خرابی هد پمپ اقدام نشود ممکن است موجب نفوذ آب به بدنه اصلی دستگاه شود. این موضوع باعث کاهش تولید آب تصفیه شده و بروز مشکل در عملکرد سیستم تصفیه آب می شود. در این حالت تنها راه حل ممکن تعویض پمپ دستگاه است که در صورت بی توجهی به آن امکان بروز مشکل برای سایر قطعات دستگاه وجود دارد.

 

 


عدم عملکرد پمپ

 

بی توجهی نسبت به تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه و البته ممبران از عواملی است که موجب عدم عملکرد پمپ دستگاه و در نهایت سوختگی آن می شود. به دلیل بی توجهی نسبت به این موضوع فیلترها عملکرد درستی در زمینه حذف آلاینده ها نداشته و موجب اشباع شدن ممبران دستگاه تصفیه آب می شود. عدم کیفیت فیلتر ممبران از دیگر عواملی است که موجب بروز مشکل در پمپ دستگاه می شود، به این صورت که به دلیل کیفیت پایین ممبران، آب قبل از آن جمع شده و پمپ دستگاه باید با فشار بیشتری کار کند که این موضوع نهایتا موجب خرابی پمپ می شود.

 

سر و صدای اضافه در پمپ دستگاه

 

 این موضوع به علت فشار بالا در عملکرد پمپ اتفاق می افتد که یکی از علل آن می تواند عدم کیفیت فیلترهای پیش تصفیه یا فیلتر ممبران باشد و در نتیجه آن پمپ دستگاه به مرور زمان خراب می شود. در این حالت بهترین راه حل توجه به خرابی پمپ و تعمیر آن است که در صورت بی توجهی به آن ممکن است پمپ به صورت کامل خراب شده و نیاز به تعویض آن به صورت کامل باشد.

گفته شد که در دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس، پمپ از قطعات کاربردی در روند تصفیه آب است و توجه به عملکرد و کارکرد آن موضوع بسیار مهمی است. در صورت عدم توجه به آن، امکان آسیب رسیدن به فیلتر ممبران یا سایر قطعات دستگاه تصفیه آب وجود دارد. بنابراین برای کارکرد بهتر دستگاه و البته پایین آمدن هزینه های ناشی از خراب شدن پمپ دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس توجه به عملکرد آن اهیمت زیادی دارد و از نکاتی که در هنگام خرید پمپ می توان از آن استفاده کرد توجه به برند و ارجینال بودن پمپ است. در این صورت کیفیت و عملکرد مناسب را برای ایجاد فشار لازم در ممبران داشته و در کنار این طول عمر مناسبی دارد. 

 

«مجموعه آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب و هوا با کیفیت تضمین شده است، برای مشاهده محصولات و استفاده از امکان مشاوره رایگان در زمینه خرید کالا با ما در ارتباط باشید.»

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر