فرمول شیمیایی و مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت 

فرمول شیمیایی و مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت 

آنتی اسکالانت ها به دلیل تاثیرات بسیار مطلوبی که در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی دارند، از مواد شیمیایی ضروری برای استفاده در سیستم های تصفیه آب محسوب می شوند. آنتی اسکالانت ها باعث جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران می شوند، که این موضوع در جلوگیری از فولینگ فیلترهای ممبران و افزایش طول عمر ممبران تا حد زیادی تاثیر گذار است. آنتی اسکالانت ها از دسته بازدارنده های رسوب هستند که ساختار مشابهی نسبت به سایر بازدارنده ها دارند. 

از آن جایی که تمام خواص آنتی اسکالانت ها ناشی از فرمول شیمیایی و مواد تشکیل دهنده آن می باشد، بررسی این موضوع می تواند در راستای اطلاع از چگونگی عملکرد آنتی اسکالانت ها کمک کننده باشد. به همین دلیل در ادامه مطلب ساختار، فرمول شیمیایی و مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت ها را بررسی می کنیم. 


بررسی مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت ها


آنتی اسکالانت ها و به صورت کلی مواد بازدارنده، دارای گروه های عاملی شامل اسید کربوکسیلیک و ساختار مولکولی فسفات هستند. داشتن این ساختار موجب شده تا آنتی اسکالانت ها، عملکرد بسیار مطلوبی را برای جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات و کربنات داشته باشند، که این موضوع در افزایش طول عمر ممبران های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد. انواع آنتی اسکالانت ها با توجه به فرمول شیمیایی شامل موارد زیر می شوند:

1- یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت ها، هگزا متا فسفات سدیم می باشد، که باعث افزایش قدرت بازدارندگی آنتی اسکالانت می شود. اما استفاده از هگزا متا فسفات در ساختار آنتی اسکالانت ها باعث ناپایداری و کاهش انحلال آن در آب می شوند. به صورتی که اگر این ماده در آنتی اسکالانت هر سه روز یک بار هم زده نشود، به فسفات هیدرولیز شده و در صورت خنثی بودن میزان PH، با کلسیم ترکیب می شود و فسفات ایجاد می کند. انجام این فرایند می تواند باعث گرفتگی غشای فیلترهای ممبران و بروز اختلال در فیلتراسیون آب شود. 

*از آن جایی که روش استفاده و نگهداری آنتی اسکالانت هایی با فرمول شیمیایی هگزا متا فسفات، بسیار دشوار است و پایداری کمی دارند، استفاده از آنها در سیستم های تصفیه آب صنعتی کاربرد بالایی ندارد. با توجه به این در سیستم های تصفیه آب صنعتی RO معمولا از این نوع آنتی اسکالانت ها استفاده نمی شود. 

2- در این بین آنتی اسکالانت های با فرمول شیمیایی فارگانو فسفونات ها، پایداری بیشتری نسبت به آنتی اسکالانت هایی با مواد تشکیل دهنده سدیم هگزا متا فسفات دارند. در واقع این دو آنتی اسکالانت ها از نظر بازدارندگی کاملا مشابه هستند، اما آنتی اسکالانت های بر پایه فارگانو فسفونات ها پایدارتر می باشند. 

3- آنتی اسکالانت پلی اکریل، جرم مولکولی سنگین داشته و بهترین تاثیر را در پراکنده سازی دارند. اما این نوع آنتی اسکالانت ها نسبت آنتی اسکالانت هایی با پلی اکریل های سبک خاصیت بازدارندگی مناسبی ندارند. 

 

آنتی اسکالانت های با پلی اکریل سبک

آنتی اسکالانت های با پلی اکریل سنگین

دارای قدرت بازدارندگی بسیار مطلوب

قدرت بازدارندگی کمتر

خاصیت پراکندگی کمتر

بهترین تاثیر در پراکندگی رسوبات



با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، بهترین روش برای ساخت بهترین نوع آنتی اسکالانت ها، تولید بازدارنده به صورتی ترکیبی می باشد. همان طور که مشاهده کردید خاصیت های متفاوت آنتی اسکالانت ها موجب شده تا استفاده از آنتی اسکالانت های ترکیبی با پلی اکریل های دارای جرم مولکولی سبک و سنگین بهترین راهکار باشد. این موضوع باعث می شود که آنتی اسکالانت ها دارای ویژگی هایی مثل خاصیت بازدارندگی و پراکنده سازی مناسبی باشند.

«آنتی اسکالانت های ارگانوفسفات اکریلات، دارای جرم مولکولی سبکی می باشند و تمام ویژگی های لازم را برای تولید یک آنتی اسکالانت مطلوب دارند.»


میزان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های تصفیه آب صنعتی


یکی از مهم ترین پرسش هایی که بعد از خرید آنتی اسکالانت ها ممکن است برای شما ایجاد شود، این است که میزان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم تصفیه آب صنعتی باید چقدر باشد؟ چطور می توان میزان تزریق آنتی اسکالانت را در سیستم محاسبه کرد؟ 

مهم ترین عواملی که در تعیین میزان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم تاثیر گذار هستند، شامل موارد زیر می شوند:

1- آنالیز آب خام ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی
2- میزان جریان آب ورودی
3- میزان TDS آب ورودی
4- دما
5- PH

به صورت کلی میزان تزریق آنتی اسکالانت ها در سیستم، به اندازه 1 تا 6 ppm می باشد. البته به این نکته توجه کنید که میزان تزریق آنتی اسکالانت، در حین ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی مشخص می شود. آنتی اسکالانت ها در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی، بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلترهای میکرونی تزریق می شوند. برای تعیین میزان تزریق آنتی اسکالانت ها در سیستم می توان از نرم افزار COROLA-T هم استفاده کرد. 


اهمیت دریافت مشاوره برای خرید و استفاده از آنتی اسکالانت ها


آنتی اسکالانت ها با برندهای مختلفی تولید و ارائه می شوند، معمولا فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ها بر این اساس متفاوت است. این موضوع باعث شده تا این آنتی اسکالانت ها دارای خواص متفاوتی برای استفاده در سیستم های تصفیه آب صنعتی باشند. آیا می دانستید که استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب می تواند تاثیراتی را مثل خرابی پمپ طبقاتی، بالا رفتن مصرف انرژی در سیستم، کاهش طول عمر ممبران و... به دنبال داشته باشد؟

با توجه به این انتخاب آنتی اسکالانت مناسب با بالاترین سطح کیفی برای استفاده در سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در این زمینه می توانید از افراد متخصص مشاوره بگیرید. دریافت مشاوره برای خرید آنتی اسکالانت می تواند به شما اطمینان بدهد که آنتی اسکالانت مطابق تمام پارامترهای مورد نیاز در سیستم انتخاب شده و در واقع بهترین نوع برای استفاده در سیستم می باشد. 

سایت آبین ارائه دهنده برندهای مختلف آنتی اسکالانت با بالاترین سطح کیفی می باشد و امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای خرید محصول در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای مشاهده محصولات و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر