روش درست شستن ممبران های صنعتی RO

روش درست شستن ممبران های صنعتی RO

در صنعت تصفیه آب، قطعات زیادی باید در کنار هم قرار بگیرند، تا ساختار کلی دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO شکل بگیرد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی از فیلترهای زیادی در بخش های مختلف برای تصفیه آب استفاده می شود، اما اصلی ترین فیلتر در این سیستم ها ممبران های صنعتی هستند. در ساختار ممبران های صنعتی چندین لایه نازک فشرده به صورت مارپیچ در اطراف لوله پلاستیکی پیچیده شده است و همین ساختار باعث شده تا ممبران ها توانایی مطلوبی را برای حذف آلاینده های آب با دقت بسیار بالا داشته باشند. موارد زیر را در این مقاله بررسی می کنیم:

1- اهمیت شستشوی ممبران های صنعتی 

2- زمان مناسب برای شستشوی ممبران های صنعتی

3- روش مناسب برای شستشوی ممبران های 

4- فلاشینگ ممبران های صنعتی

5- ضد عفونی دوره ای ممبران های صنعتی

6- حفظ و نگهداری (Preserve) ممبران های صنعتی

7- واحد شستشوی CIP فیلترهای ممبران صنعتی

 

همان طور که گفته شده فیلترهای ممبران اصلی ترین واحد تصفیه آب در ساختار آب شیرین کن های صنعتی هستند، به همین دلیل عملکرد ممبران ها در این سیستم ها اهمیت زیادی دارد. عملکرد ممبران صنعتی RO در سیستم های تصفیه آب به این صورت است که آب خام به ممبران وارد شده و در ادامه خلوص آب به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد. 


"توجه کنید که عملکرد ممبران های صنعتی RO در سیستم های تصفیه آب تا حدود زیادی به اصلی بودن آن بستگی دارد، ممبران های اصلی در کنار عملکرد مناسب برای تصفیه آب طول عمر مناسبی را هم دارند."


اما عملکرد ممبران های صنعتی RO در ادامه استفاده تا حدود زیادی به نحوه نگهداری شما وابسته است و این موضوع تاثیر زیادی را هم در افزایش طول عمر ممبران های صنعتی دارد. مطالعه مقاله افزایش طول عمر ممبران های دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای بررسی نکاتی که در زمینه نگهداری ممبران های صنعتی اهمیت دارد کمک کننده است. 

در ادامه به بررسی مهم ترین مواردی که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران RO کاربرد دارد می پردازیم. 


اهمیت شستشوی ممبران های صنعتی


به صورت کلی طول عمر ممبران های صنعتی به اندازه 3 تا 7 سال می باشد، اما عمر مفید ممبران های صنعتی با توجه به مواردی مثل سطح کیفی آب خام، نوع و سطح کیفی فیلترهای پیش تصفیه، نوع و طراحی دستگاه و... قابل تغییر است.


توجه کنید که دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید با توجه به پارامترهای مختلف مثل آنالیز آب ورودی توسط تولید کنندگان به صورت ویژه طراحی شوند. به همین دلیل در اولین مرحله استفاده از مشاوره دقیق کارشناسان و سپردن پروژه طراحی سیستم تصفیه RO به افراد متخصص در این زمینه اهمیت زیادی دارد. 

***مجموعه آبین با سال ها تجربه در زمینه طراحی و فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO امکان مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. قصد ما از ارائه مشاوره راهنمایی شما برای آگاهی از روند طراحی و پیاده سازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. در صورت تمایل با مراجعه به www.abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 


همان طور که گفته شد طول عمر فیلترهای ممبران صنعتی در دستگاه های تصفیه آب RO به اندازه 3 تا 7 سال می باشد، اما این مدت زمان بر اساس توجه به اصول نگهداری فیلترهای ممبران تعیین شده است. یکی از مهم ترین مواردی که توجه به آن برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران اهمیت زیادی دارد، واحد CIP و شستشوی ممبران برای جلوگیری از فولینگ آن است.

فولینگ یا گرفتگی ممبران یکی از مهم ترین مواردی است که باعث افت فشار آب خروجی از سیستم های تصفیه آب صنعتی می شود، در صورتی که ممبران ها در سیستم تصفیه آب صنعتی گرفتگی داشته باشند کارایی خود را از دست می دهند. (توجه کنید که بعد از فولینگ ممبران انجام شستشو هیچ تاثیری ندارد و در واقع شستشوی ممبران برای جلوگیری از فولینگ ممبران های RO به کار می رود.) 


زمان مناسب برای شستشوی ممبران های صنعتی 


یکی از مهم ترین موارد نگهداری ممبران ها شستشوی آن ها در زمان مناسب برای جلوگیری از فولینگ است. اما به نظر شما زمان مناسب برای شستشوی ممبران ها چه موقع است؟ عملکرد دستگاه در تولید آب تصفیه شده یکی از مواردی است که با استفاده از آن می توانید زمان مناسب را برای شستشوی ممبران ها متوجه شوید، در صورتی که موارد زیر را در سیستم مشاهده کردید نسبت به شستشوی ممبران ها با استفاده از روش مناسب اقدام کنید. 


1.    کاهش دبی آب تولیدی (10 تا 15 درصد)
2.    افزایش میزان TDS جریان تولیدی و کم شدن سطح کیفی آب خروجی (10 تا 15 درصد کاهش کیفیت)
3.    افزایش افت فشار بین آب ورودی و خروجی 


در صورتی که بعد از مشاهده مواردی که گفته شد نسبت به شستشوی ممبران های صنعتی اقدام نکنید در ادامه ممکن است فولینگ ممبران اتفاق بیافتد. بعد از فولینگ ممبران های صنعتی تنها راهکار موثر اقدام برای تعویض ممبران ها می باشد.

همان طور که گفته شد فیلترهای ممبران صنعتی بعد از فولینگ کارایی خود را در اکثر موارد از دست می دهند و در واقع اهمیت شسشتشوی ممبران صنعتی برای جلوگیری از فولینگ ممبران است. در کنار این تعویض فیلترهای ممبران صنعتی در دستگاه های تصفیه آب RO هزینه زیادی را به دنبال دارد.


اما شاید برای شما سوال شود که...


1.    روش مناسب برای شستشوی ممبران چیست؟ 
2.    مراحل شستشوی ممبران های صنعتی کدام اند؟ 
3.    از چه روشی برای شسشوی ممبران صنعتی RO باید استفاده کرد؟ 
4.    مواد شیمیایی مناسب برای شستشوی ممبران RO کدام اند؟ 
5.    چطور بفهمیم که شستشوی ممبران RO موثر بوده است؟ 


در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که تا حدود زیادی به شما برای پاسخ به این سوالات کمک می کند. 

 

روش های شستشوی ممبران های صنعتی


روش مناسب برای شستشوی ممبران RO


به صورت کلی 4 روش برای شستشوی ممبران های صنعتی وجود دارد، برای این که بتوانید روش مناسب را برای شستشوی ممبران های صنعتی RO تشخیص بدهید در ادامه به بررسی روش های مختلف شستشوی ممبران های صنعتی می پردازیم.


فلاشینگ (Flash out) ممبران های صنعتی

یکی از روش هایی که برای شستشوی ممبران های RO می توان از آن استفاده کرد فلاشینگ می باشد. برای فلاشینگ سیستم های تصفیه آب صنعتی از آب مقطر و یا آب تصفیه شده استفاده می شود (توجه کنید که استفاده از آب خام برای فلاشینگ سیستم می تواند باعث رسوب گذاری مجدد ممبران شود). در این زمینه ممکن است برای شما سوال شود که انجام فلاشینگ ممبران های صنعتی چه موقعی موردنیاز است؟ 


فلاشینگ ممبران های صنعتی RO در مواردی مثل خاموشی ناگهانی (سیستم های تصفیه آب RO ممکن است در اثر اشکالات فنی در واحد پیش تصفیه، قطعی برق یا عملکرد سیستم کنترل از مدار خارج شوند)، خاموشی کوتاه مدت (خاموشی کوتاه سیستم معمولا برای بک واش فیلترهای شنی یا سرویس دهی قطعاتی مثل پمپ ها اتفاق می افتد) و راه اندازی سیستم کاربرد دارد. در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO از کنترلر هایی استفاده می شود که زمان مناسب را برای انجام فلاشینگ مشخص می کنند.


انجام روش فلاشینگ ممبران در شرایطی مثل موارد زیر ممکن است: 


بهترین دبی: بالاترین دبی مجاز ممبران 
افت فشار: کمتر از 2 بار در هر مرحله


در واقع برای انجام فلاشینگ باید توجه کرد که دبی آب به اندازه بالاترین دبی مجاز در فیلترهای ممبران صنعتی باشد. 
"توجه کنید که بروز افت فشار آب در روند فیلتراسیون فلیترهای ممبران باعث خرابی آن می شود و به همین دلیل گفته می شود که در صورت انجام فلاشینگ ممبران های صنعتی به عدم افت فشار آب در سیستم توجه کنید."


ضد عفونی دوره ای ممبران های صنعتی


برای ضد عفونی ممبران های صنعتی بسیاری از افراد عنوان می کنند که در صورت مشاهده  رشد میکروبی ممبران های صنعتی، برای جلوگیری از ایجاد گرفتگی بیولوژیکی در ممبران های RO باید به ضد عفونی سیستم توجه کنید. اما چطور می توان متوجه بروز رشد میکروبی در ممبران ها شد؟ اطلاع از رشد آلاینده های میکروبی در ممبران های صنعتی تا حدود زیادی غیر ممکن است، اما در این زمینه برای جلوگیری از گرفتگی بیولوژیکی (Biofouling) در ممبران های صنعتی می توان از بایوساید استفاده کرد. 


اهمیت استفاده از بایوساید: بایوسایدها برای شستشوی ممبران های صنعتی به عنوان یک بازدارنده برای جلوگیری از رشد آلاینده های میکروبی عمل می کنند، به همین دلیل است که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO از بایو ساید ها به عنوان یکی از عوامل مهم در ضد عفونی ممبران استفاده می شود. توجه کنید که استفاده از بایو ساید ها یکی از مهم ترین عواملی است که در افزایش طول عمر و بازدهی ممبران های صنعتی اهمیت زیادی دارد. 



حفظ و نگهداری (Preserve) ممبران های صنعتی


 در مواردی ممکن است سیستم تصفیه آب RO به مدت طولانی مدت خاموش بماند، که در این صورت برای جلوگیری از رشد میکروبی و خشک شدن ممبران از این روش استفاده می شود. در این روش ممبران ها را در مواد شیمیایی نگهداری می کنند تا در صورت استفاده مجدد عملکرد مطلوبی را برای تصفیه آب داشته باشد. نگهداری مناسب ممبران های تصفیه آب صنعتی برای جلوگیری از رشد آلاینده های میکروبی در ساختار آن اهمیت زیادی  دارد. 


"به این نکته توجه کنید که انتخاب ماده شیمیایی مناسب برای نگهداری ممبران های صنعتی اهمیت زیادی دارد و در این زمینه توصیه ما استفاد از کمک کارشناسان برای انتخاب بهترین نوع ماده می باشد."

واحد شستشوی CIP فیلترهای ممبران صنعتی


یکی از مهم ترین مواردی را که برای شستشوی ممبران های صنعتی در سیستم های تصفیه آب صنعتی تعبیه می شود واحد CIP می باشد. از آن جایی که عملیات CIP ممبران های صنعتی شامل مراحل و نکات زیادی می شود واحد CIP را در دیگر مقاله ها به صورت دقیق بررسی می کنیم. 


به عنوان آخرین نکته به این موضوع حتما توجه کنید که بهتر است برای انجام شستشوی ممبران های صنعتی RO از کمک افراد متخصص و آموزش دیده استفاده کنید تا این مراحل به صورت دقیق و اصولی دنبال شود
 

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر