نقش آب در دوچرخه سواری چیست؟

نقش آب در دوچرخه سواری چیست؟

بدن انسان برای حفظ سلامتی خود باید همواره دارای حداقل مقدار آب مورد نیاز باشد. اگر چه این مساله در هر شرایطی برای انسان مهم است، اما در فعالیت های ورزشی سنگین نظیر دوچرخه سواری اهمیت بالاتری پیدا می کند. به طوری که عمدتاً در مسابقات مرحله ای یا دوره های آموزشی دوچرخه سواری معمولاً میزان آب رسانی یا هیدراتاسیون بدن از طریق نمونه ادرار در دوچرخه سواران مورد آزمایش قرار می گیرد. زیرا کسی که در مسابقات چند روزه شرکت می کند، غالبا به مقدار آب مصرفی خود توجه ندارد و ممکن است به دلیل بروز کم آبی در عملکرد ورزشی خود با مشکل مواجه گردد.


همانطور که بیان شد، یکی از ملزومات مهم دوچرخه سواری نوشیدن مقدار زیادی آب است، زیرا در این فعالیت مصرف کالری در بدن، گرمای زیادی را ایجاد می کند و لازم است این گرما توسط نوشیدن آب کاهش یابد. از دست دادن این گرما معمولاً از طریق تعریق و بخار شدن آب از سطح پوست اتفاق می افتد. در نتیجه در هنگام دوچرخه سواری بدن به مصرف آب بیشتری نیازمند است. در این مقاله قصد داریم به اهمیت مصرف آب کافی در دوچرخه سواری به پردازیم.


آب مورد نیاز در دوچرخه سواری

 

برای فردی که دوچرخ سواری می کند، همراه داشتن قمقمه و مصرف آب نیاز اساسی محسوب می شود. اهمیت کم آبی در این ورزش به این حد است، که حتی از دست دادن 1 تا 2 درصد آب موجود در بدن می تواند فعالیت دوچرخه سوار را با اختلال مواجه کند. میزان نیاز آب در دوچرخه سواری تا حد بالایی به عوامل محیطی از قبیل دمای هوا، میزان رطوبت هوا و ارتفاع مورد نظر بستگی دارد. برای مثال در دوچرخه سواری در آب و هوای گرم و خشک یا در ارتفاعات بالا به یک لیتر آب نیازمند هستیم. اما به طور کلی می توان گفت که دوچرخه سوار در هر 5 ساعت فعالیت خود به صورت متوسط به 4 لیتر آب نیاز دارد.  


زمان نوشیدن آب در دوچرخه سواری

 

به دلیل اهمیت کمبود آب در بدن در هنگام دوچرخه سواری معمولاً توصیه می شود، که پس از هر 15 دقیقه رکاب زدن مقداری آب بنوشید. دوچرخه سوار بهتر است، پیش از شروع فعالیت خود ابتدا یک لیتر آب بنوشد، تا کمبود آبی که پس از خوابیدن در شب به وجود آمده را جبران کند. در طی دوچرخه سواری منتظر تشنه شدن نباشید، زیرا هنگامی که احساس عطش می کنید، بدنتان دچار کم آبی شده است و کمبود آب در بدن موجب اختلال در عملکرد دوچرخه سوار می شود. برای تامین آب مورد نیاز خود و جلوگیری از بروز کم آبی در هنگام دوچرخه سواری بهتر است، که به صورت ممتد ترکیبی از آب و آب میوه (به نسبت مساوی) بنوشید. اگر در مسیر دوچرخه سواری کوهستانی ناچار به استفاده از آب چشمه ها هستید، دقت کافی داشته باشید که آب مورد استفاده سالم باشد. در صورت اطمینان می توانید از قرص های تصفیه آب بدین منظور استفاده کنید، تا از بروز بیماری های ناشی از آلودگی آب جلوگیری کنید. نوشیدن آب سالم برای حفظ سلامتی اهمیت زیادی دارد. به این منظور توصیه می شود از آب لوله کشی شهری استفاده نکنید. آب شهری دارای آلاینده های بسیاری می باشد و سلامت افراد را به خطر می اندازد، برای نوشیدن آب سالم از دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده کنید. 
 

نشانه های فیزیولوژیکی کمبود آب در بدن

 

همانطور که گفته شد کمبود آب و مایعات در بدن برای سلامتی انسان بسیار مضر است و مشکلات جدی را برای بدن به دنبال خواهد داشت. این عارضه در فعالیت های شدید بدنی نظیر دوچرخه سواری اهمیت بسیار زیادی دارد. کم آبی می تواند موجب نشانه های فیزیولوژیکی زیر در بدن انسان شود:


•    کاهش اتلاف گرمایی در بدن
•    کاهش حجم خون
•    افزایش دما عمومی بدن
•    کاهش جریان خون در پوست
•    افزایش میزان گلیکوژن مصرفی در عضلات
•    کاهش فعالیت دستگاه گوارش

 

کم آبی و تجمع املاح در بدن 

 

املاح و مواد معدنی دارای ذرات و یون هایی می باشند، که می توانند به آسانی در آب حل شوند. در بدن انسان نیز املاح ضروری عمدتاً به صورت محلول هستند. از جمله املاح مورد نیاز بدن می توان به سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر اشاره کرد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این املاح در فعالیت های بدنی شدید مانند ورزش دوچرخه سواری از طریق تعریق دفع نمی شوند، بلکه توسط عضلات و بافت های بدن جذب می گردند. بنابراین در هنگام دوچرخه سواری نیازی به مصرف املاحی مانند سدیم وجود ندارد، اما بروز کم آبی و تعرق بیش از حد در بدن می تواند باعث تجمع این املاح در بدن انسان شود. در نتیجه در طی دوچرخه سواری طولانی مدت و تعریق زیاد تجمع املاح و نمک ها در بدن بسیار بیشتر می شود و برای رفع آن به مصرف آب بیشتری نیاز است. 

وبسایت تصفیه آب abin.ir عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد، برای دریافت اطلاعات و مشاوره در این مورد با متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.  

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر