آیا امکان تعویض بلبرینگ پمپ تصفیه آب وجود دارد؟

آیا امکان تعویض بلبرینگ پمپ تصفیه آب وجود دارد؟


یکی از مهم ترین اجزا در دستگاه تصفیه آب خانگی، پمپ آن است و بروز هر مشکلی در این وسیله بر عملکرد دستگاه در تولید آب تصفیه شده بسیار موثر خواهد بود. این وسیله در دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت مداوم روشن و خاموش می شود و با استهلاک زیادی مواجه خواهد شد. برخی از قطعات در پمپ تصفیه آب به مروز زمان فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می کنند. در این حالت لازم است که قطعه مورد نظر در پمپ تصفیه آب توسط نیروی مجرب تعمیر یا تعویض شود. یکی از قطعات حساس و مهم این پمپ، بلبرینگ پمپ تصفیه آب خانگی است. اگر اطمینان حاصل شده که کارکرد نامناسب پمپ، به دلیل خرابی بلبرینگ آن می باشد، می توانید از نکات مهم در این مقاله جهت تعویض بلبرینگ پمپ تصفیه آب خانگی بهره بگیرید.

 

خرابی بلبرینگ پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

 

یکی از مهم ترین ابداعات بشر در وسایل چرخنده، طراحی و تولید بلبرینگ بوده است. امروزه در هر وسیله ای که به گردش در می آید چه پیشرفته یا وسایل مکانیکی کوچک، جهت جلوگیری از ساییدگی قطعات و گردش بی صدای آنها در دستگاه از بلبرینگ ها استفاده می شود. در پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی نیز از سه عدد بلبرینگ استفاده می شود، که یکی در انتها، یکی در سر موتور و دیگری درون کلگی پمپ قرار دارد. سایز این سه بلبرینگ متفاوت است. سایز بلبرینگ ها با توجه به فشار وارد شده و دور آن ها مشخص می شود. وظیفه اصلی بلبرینگ ها در واقع گرداندن شفت پمپ تصفیه آب و محافظت از الکتروموتور در برابر نفوذ آب می باشد. کارکرد پمپ تصفیه آب بدون وجود بلبرینگ به منزله استفاده از خودروی بدون چرخ است، در این صورت حتی اگر پمپ روشن شود، اما وظیفه اصلی خود که پمپاژ آب است، را انجام نمی دهد. 

بلبرینگ ها در پمپ تصفیه آب به دلایل مختلفی مانند گرما یا سرمای بالا، رطوبت، عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف می تواند پس از مدتی خراب یا فرسوده گردند. مشکلاتی نظیر ایجاد صدای غیر معمول در کارکرد پمپ، لرزش پمپ  و کاهش توان تولیدی آن می تواند به دلیل خرابی یا فرسودگی بلبرینگ ها در پمپ تصفیه آب ایجاد شود. در حالت عادی بلبرینگ باید نرم کار کند و صدای زیادی ایجاد نکند. 

 

نحوه تعویض بلبرینگ های پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

 

اگر مطمئن شدید که عملکرد نامناسب پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی شما به دلیل خرابی بلبرینگ های آن می باشد، به منظور تعویض بلبرینگ های پمپ تصفیه آب به روش زیر عمل کنید:

 

•    قطع برق پمپ تصفیه آب: ابتدا برق آداپتور پمپ تصفیه آب خانگی را قطع کرده و درپوش پمپ را باز کنید. ممکن است که پمپ تصفیه آب یکسره شده باشد، در این حالت پیش از تعویض بلبرینگ ها باید برق پمپ تصفیه آب را قطع نمود. پیچ های درپوش دینام پمپ را باز کرده و درپوش آن را خارج کنید.


•    باز کردن پروانه های پمپ: پس از برداشتن درپوش دینام، پروانه های پمپ تصفیه آب قابل مشاهده هستند. جهت باز کردن پروانه های پمپ ابتدا لازم است، که به شفت پمپ دسترسی پیدا کنید. اجرای درست این امر به دانش فنی کافی نیازمند است.


•    خارج کردن دینام پمپ تصفیه آب: دینام پمپ تصفیه آب را خارج کرده و بلبرینگ هایی که در بخش پایین و بالایی محور شفت قرار دارند را بیرون بکشید. این امر ممکن است کمی دشوار باشد، به ویژه اگر بلبرینگ ها به دلیل جرم یا زنگ زدگی به سختی به شفت چسبیده باشند. اگر این کار به آسانی انجام نشد، از آچار فرانسه برای مهار کردن بلبرینگ ها استفاده کنید.


•    تعویض بلبرینگ ها: پس از جدا کردن بلبرینگ ها، آنها را بررسی کنید. حتی اگر بلبرینگ ها سالم به نظر می رسند، ممکن است در روزهای آتی دچار مشکل شدند، پس اگر بلبرینگ ها در پمپ تصفیه آب عمر مفید خود را کرده، بهتر است که آنها را با بلبرینگ های نو تعویض کنید. پیش از قرار دادن بلبرینگ ها بر روی شفت، ابتدا آنها را گریس کاری کنید.


•    جای گذاری دینام و بستن درپوش شفت و پروانه ها: همان مراحل بالا را به صورت برعکس انجام دهید. به این معنی که ابتدا دینام را در جای خود گذاشته و پیچ های بلند شفت و پروانه ها را ببندید. در مرحله آخر نیز درپوش دینام را قرار داده و پیچ های آن را محکم کنید.
 

مطلب پیشنهادی: خرید و انتخاب آنتی اسکالانت

اگر از مهارت فنی کافی جهت تعویض و تعمیر پمپ تصفیه آب برخوردار نیستید، برای جلوگیری از ایجاد هزینه اضافه بهتر است، از نیروی متخصص و دوره دیده کمک بگیرید.

 

بازار تصفیه آب آبین عرضه کننده بهترین محصولات تصفیه آب خانگی به سراسر ایران است، که با مرغوب ترین مواد اولیه ساخته شده اند. اگر پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی شما دچار مشکل شده و کارکرد مناسبی ندارد، برای رفع این مشکل با کارشناسان فنی تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر