آنتی اسکالانت چیست؟ کاربردها و عملکرد آن

آنتی اسکالانت چیست؟ کاربردها و عملکرد آن

آنتی اسکالانت، برای حفاظت از سیستم های تصفیه آب صنعتی و به صورت دقیق ممبران ها به کار می رود. فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت به صورتی است که بعد از تزریق در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO، تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران دارد. 

خرید آنتی اسکالانت و تاثیر آن در روند کار سیستم تصفیه آب صنعتی طوری است که به کارگیری آن یک نوع ضرورت محسوب می شود. مهم ترین تاثیری که خرید آنتی اسکالانت و تزریق آن در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO به دنبال دارد، افزایش طول عمر فیلترهای ممبران می باشد. 

آنتی اسکالانت ها با تنوع بالایی بر اساس برند و فرمول ماده شیمیایی ارائه می شوند، این موضوع باعث شده تا توجه به برخی پارامترها برای خرید آنتی اسکالانت اهمیت زیادی داشته باشد. در این مقاله به بررسی تمام مطالبی می پردازیم که بهتر است برای خرید آنتی اسکالانت در نظر بگیرید. 


آنتی اسکالانت چیست؟


ورود آب با سطح بالای املاح می تواند باعث ایجاد گرفتگی در ممبران و بروز مشکل در سیستم تصفیه آب صنعتی شود. این موضوع باعث می شود تا خرید آنتی اسکالانت و به کارگیری آن برای جلوگیری از ایجاد رسوب در ممبران ها اهمیت زیادی داشته باشد. 

آنتی اسکالانت ماده شیمیایی می باشد که برای جلوگیری از تشکیل کریستال های نمک معدنی و رسوب طراحی شده است. 

در طول دو دهه اخیر نسل های جدید آنتی اسکالانت به بازار آمده اند که عمدتا از جنس پلیمرهای ارگانیک مصنوعی مانند پلی کربوکسیلات و پلی آکریلات هستند. هگزامتوفسفات از اولین آنتی اسکالانت هایی بود که برای ممبران RO به بازار آمد؛ ولی این نوع به دلیل محدودیت هایی که در هنگام کار داشت، بعد از ظهور انواع جدیدتر کمتر استقبال شد.


انواع آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت


نوع آنتی اسکالانت می تواند تعیین کننده کاربرد آن باشد. یکی از مهم ترین عوامل موثر در قیمت آنتی اسکالانت، نوع آن می باشد. در واقع قیمت آنتی اسکالانت با توجه به نوع می تواند تفاوت زیادی داشته باشد و موارد استفاده از آنها نیاز متفاوت است. در ادامه به بررسی انواع آنتی اسکالانت بر اساس PH می پردازیم. 


1- آنتی اسکالانت اسیدی


برای جلوگیری از ایجاد رسوباتی مثل کربنات کلسیم، خرید آنتی اسکالانت اسیدی و تزریق آن در سیستم بهترین راهکار است. PH این آنتی اسکالانت کمتر از 3 می باشد، تزریق این آنتی اسکالانت تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران صنعتی و بهبود عملکرد سیستم دارد. 

آنتی اسکالانت اسیدی با توجه به عمکلرد، قابل استفاده برای تمام فیلترهای ممبران با جنس غشای پلی آمید می باشد. 


2- آنتی اسکالانت خنثی


این نوع آنتی اسکالانت دارای PH در بازه 5 تا 6 می باشد. فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت های خنثی به صورتی است که قابل استفاده برای تمام فیلترهای ممبران صنعتی هستند. 


3- آنتی اسکالانت قلیایی


کاربرد آنتی اسکالانت قلیایی در سیستم های تصفیه آبی می باشد که TDS آب ورودی بسیار بالاست. به صورت کلی، این نوع آنتی اسکالانت در جلوگیری از ایجاد رسوبات سولفاته بیشترین تاثیر را دارد. 


ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت 

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت


ضرورت خرید آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم به تداوم عملکرد ممبران های RO و به صورت کلی سیستم مربوط می شود. برای توضیح این موضوع باید به ساز و کار سیستم های تصفیه آب صنعتی پرداخت. 

روند کار دستگاه تصفیه آب صنعتی به صورتی است که ممبران های RO از مهم ترین قطعات محسوب می شوند. ورود آب با TDS بالا می تواند باعث ایجاد گرفتگی در ممبران RO و خرابی این فیلترها شود. به همین دلیل باید از ماده شیمیایی که از ایجاد رسوب در ممبران جلوگیری می کند، استفاده کرد. 

بهترین ماده شیمیایی موثر در جلوگیری از ایجاد رسوب ممبران ها، آنتی اسکالانت می باشد. با توجه به نکته ای که گفته شد لزوم خرید آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم در تداوم عملکرد ممبران و در حالت کلی سیستم تصفیه آب صنعتی می باشد. 

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود تزریق آنتی اسکالانت یک نوع ضرورت محسوب شود، هزینه های عملیاتی سیستم می باشد. تعویض ممبران های صنعتی می تواند هزینه بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل بهتر است از آنتی اسکالانت برای افزایش طول عمر ممبران و کاهش هزینه های عملیاتی استفاده کرد. 


مهم ترین کاربردها


خرید آنتی اسکالانت به عنوان یک ضد رسوب قوی، به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آنتی اسکالانت به نوع و فرمول شیمیایی آن بستگی دارد. در بین سیستم های تصفیه آب صنعتی، این ماده شیمیایی را می توان برای کاربردهای زیر مورد استفاده قرار داد. 


دستگاه تصفیه آب صنعتی لب شور 


مهم ترین کاربرد آنتی اسکالانت به دستگاه تصفیه آب صنعتی با جریان آب لب شور مربوط می شود. در این سیستم ها از ممبران های RO استفاده می شود که دارای دقیق ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده های آب هستند.

 TDS آب لب شور به اندازه ای است که احتمال ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران بسیار زیاد است، به همین دلیل باید از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از گرفتگی ممبران استفاده کرد. 


آب شیرین کن دریایی


کمبود آب در سراسر دنیا به اندازه ای گسترده شده که نیاز به استفاده از آب شیرین کن دریایی برای تامین آب در برخی مناطق می باشد. آب دریا با TDS بسیار بالا به سیستم تصفیه آب وارد می شود، به همین دلیل باید از آنتی اسکالانت قوی استفاده کرد تا ممبران عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب داشته باشد. 


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی


به صورت کلی در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی از آنتی اسکالانت استفاده نمی شود. با این حال در مواردی که ظرفیت دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و البته TDS آب بسیار بالاست باید از آنتی اسکالانت استفاده کرد. این موضوع می تواند در بهبود عملکرد سیستم تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. 


شرایط نگهداری

شرایط نگهداری از آنتی اسکالانت


بعد از خرید آنتی اسکالانت توجه به شرایط نگهداری آن اهمیت زیادی دارد که در این زمینه باید به نوع برند آن توجه کرد. در واقع نگهداری آنتی اسکالانت ها با برندهای مختلف متفاوت است، با این حال برخی نکات برای تمام آنتی اسکالانت ها باید مورد توجه قرار بگیرند. برخی از این نکات شامل موارد زیر می شوند:

1- به کارگیری ظرف مناسب برای نگهداری از آنتی اسکالانت به عنوان اولین نکته عنوان می شود. باید از ظرفی برای نگهداری آنتی اسکالانت استفاده کنید که دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی باشد. نکته دیگر در مورد مات بودن ظرف است.
2- آنتی اسکالانت را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم و یا گرمای شدید قرار ندهید. 
3- نگهداری آنتی اسکالانت دور از دسترس افراد اهمیت زیادی دارد. 
4- بهتر است این ماده شیمیایی را به دور از مواد کاهش دهنده عوامل اسیدی نگهداری کنید. 
5- برای نگهداری از آنتی اسکالانت از ظرف با جنس فولاد استفاده نکنید. 


مزایا و معایب 

مزایا و معایب آنتی اسکالانت


موارد زیر از مهم ترین مزایا و معایب آنتی اسکالانت هستند.


1- افزایش طول عمر ممبران 


مهم ترین تاثیر جلوگیری از ایجاد رسوب در ممبران های صنعتی، افزایش طول عمر این ممبران ها می باشد. تعویض ممبران صنعتی می تواند در روند کار سیستم تصفیه آب صنعتی اختلال ایجاد کند، به همین دلیل افزایش طول عمر ممبران صنعتی می تواند یک مزیت بسیار مهم محسوب شود. 


2- کاهش تعداد دفعات شستشوی ممبران 


شستشوی ممبران صنعتی، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و شوینده هایی می باشد که هزینه های عملیاتی را افزایش می دهد. با خرید آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم تصفیه آب صنعتی می توان تعداد دفعات شستشوی ممبران و میزان استفاده از شوینده های ممبران را کاهش داد. 


3- کاهش هزینه های عملیاتی سیستم 


تمام مواردی که پیش تر عنوان شد مثل عدم نیاز به تعویض زود هنگام ممبران صنعتی و البته کاهش تعداد دفعات شستشوی ممبران، می تواند باعث کاهش هزینه های عملیاتی شود. این موضوع می تواند در کاهش هزینه های مورد نیاز برای سرویس دهی سیستم هم تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.


4- بهبود عملکرد سیستم 


تزریق آنتی اسکالانت باعث داشتن عملکرد مطلوب ممبران های صنعتی RO می شود که در نهایت راندمان کلی سیستم را افزایش می دهد. با خرید آنتی اسکالانت و استفاده از آن می توان از توقف عملکرد سیستم برای تعویض ممبران هم جلوگیری کرد. 


5- معایب استفاده از آنتی اسکالانت نا مرغوب


به صورت کلی خرید آنتی اسکالانت با سطح کیفی بالا و استفاده از آن در سیستم هیچ مشکلی به دنبال ندارد. معایب آنتی اسکالانت، تنها به نا مرغوب بودن محصول خریداری شده مربوط می شود. برخی از مهم ترین معایت خرید آنتی اسکالانت نا مرغوب موارد زیر می باشد:


- نیاز به شستشوی مکرر فیلترهای ممبران 
- کاهش طول عمر ممبران 
- کاهش مقدار آب تصفیه شده 
- نیاز به فشار بالاتر و خرابی پمپ
- افزایش هزینه های نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی 


بهترین برند آنتی اسکالانت


خرید آنتی اسکالانت با برندی که سطح کیفی بالایی دارد تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی های بهترین برند آنتی اسکالانت می پردازیم. 


1- آنتی اسکالانت فلوکن 


فلوکن (FLOCON)، یکی از بهترین برندهای آنتی اسکالانت در ایران می باشد. عملکرد این آنتی اسکالانت در شرایط عملیاتی ثابت شده است و با توجه به این موضوع به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. با خرید آنتی اسکالانت فلوکن می توانید از آن برای انواع فیلترهای ممبران صنعتی استفاده کنید. 

خرید آنتی اسکالانت فلوکن و تزریق آن در سیستم می تواند مزیت هایی را مثل کاهش هزینه های عملیاتی سیستم، افزایش راندمان کلی سیستم، افزایش طول عمر ممبران و ... به دنبال داشته باشد. 


2- آنتی اسکالانت آویستا


آنتی اسکالانت آویستا قابل استفاده برای طیف وسیعی از آب شامل آب های لب شور و شور می باشد. این آنتی اسکالانت دارای تنوع بالایی بر اساس برند است، این موضوع باعث شده تا توجه به ویژگی های محصول برای خرید آنتی اسکالانت اهمیت زیادی داشته باشد. 


3- آنتی اسکالانت جنسیس 


آنتی اسکالانت جنسیس، از مواد غیر سمی تولید شده و برای جلوگیری از رسوبات فسفاته بهترین گزینه می باشد. مهم ترین موارد استفاده از آنتی اسکالانت جنسیس برای بازیافت آب شور یا برای کاهش PH آب خام است. 

یکی از پر کاربرد ترین مدل های آنتی اسکالانت جنسیس، آنتی اسکالانت جنسیس LF می باشد. این آنتی اسکالانت دارای ترکیبات بسیار موثری برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران است و می تواند برای تمام ممبران های صنعتی با غشای پلی آمید به کار برود.  

قیمت آنتی اسکالانت به عوامل و پارامترهای مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها نوع و برند آن می باشد. با این حال قیمت آنتی اسکالانت به دلیل وارداتی بودن و نوسانات قیمت ارز مشخص شده نیست. بهترین راهکار برای دریافت قیمت آنتی اسکالانت، تماس گرفتن با افراد متخصص و کارشناسان می باشد. کارشناسان می توانند لیست قیمت آنتی اسکالانت را در اختیار شما قرار دهند. 


«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف می باشد، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت آنتی اسکالانت از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.»

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
خانم دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: خانم دکتر زهره فرهمند
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر