جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، شبیه به یک برج خنک کننده یا بویلر رفتار می کند؛ چرا که باعث می شود نمک های محلول در آب غلیظ تر شوند. با نفوذ آب خالص به ممبران، جریان نمک های باقیمانده غلیظ تر خواهد شد. اگر غلظت یک نمک محلول در آب بیش از حد باشد، احتمال می رود که نمک مستقیما روی سطح ممبران یا درون کانال های جریان آب از ممبران رسوب کند.


رسوبات ابتدا در فیلترهای ممبران انتهایی دستگاه تصفیه که پیش از خروج جریان غلیظ، آب در آن ها جریان می یابد، تشکیل می شوند. وجود این رسوبات باعث می شود که دستگاه اسمز معکوس برای رسیدن به همان شدت آب تصفیه شده، به فشار بیشتری نیاز داشته باشد و هدایت الکتریکی آب تصفیه شده ممکن است در انتهای سیستم افزایش یابد.

 

بازیابی عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس


برای بازیابی عملکرد باید دستگاه را با محلول اسیدی تمیز کرد. گرچه شستشوی ممبران تنها با برای انواع خاصی از رسوبات موثر می باشد. غیر محتمل است که شستشوی ممبران برای رسوبات سیلیس و بیش تر نمک های سولفات موثر باشد. در صورتی که پس از تمیز کردن باز هم به عملکرد مطلوب خود نرسیدید، جایگزینی ممبران تنها گزینه برای بازیابی عملکرد سیستم خواهد بود.


در اغلب منابع آب، جلوگیری از تشکیل رسوب، لزوما یک چالش سخت نیست. معمولا می توان یک یا چند گزینه از سه گزینه زیر را روی جریان آب خوراک RO اعمال کرد:


•    تزریق اسید
•    نرم کننده آب
•    تزریق مهارکننده رسوب 


می توان با استفاده از برنامه  جلوگیری از تشکیل رسوب آب آمریکا (SIPP) الزامات خاصی را برای منبع آب پیش بینی کرد. این برنامه ، ترکیب خاص منبع آب، دمای آب، pH و ضریب غلظت نمک را نسبت به مقدار بازیابی آب تصفیه شده اسمز معکوس، در نظر گرفته است. روش صحیح بازیابی نفوذ سیستم اسمز معکوس، به اولویت های برنامه بستگی دارد.

 

جلوگیری از تشکیل رسوب با استفاده از اسید


تزریق اسید یکی از روش های موثر در جلوگیری از ایجاد رسوبات کربنات کلسیم است؛ درحالی که قادر نیست از تشکیل رسوبات سولفات یا سیلیس جلوگیری کند. یکی از اصلی ترین معایب تزریق اسید در این زمینه این است که باعث ایجاد دی اکسید کربن شده که به سادگی در ممبران نفوذ می کند.  گذشته از این مورد، هوازدائی می تواند به تجهیزات پایین دستی تبادل یونی، بار اضافه تحمیل کند.


سختی گیری آهک، میزان قلیایی بودن،مقدار سیلیس محلول و سختی آب را تا نقطه ای کاهش می دهد که دستگاه تصفیه آب RO با کاهش تشکیل رسوبات، قادر به کار در بازیابی نفوذ پایین باشد. با این حال، برای افزایش بازیابی ممبران که از فشار ورودی اسمز معکوس استفاده می کند، باید سختی آب را بیش از پیش کاهش داد. این مورد مستلزم نرم سازی زئولیت آب خوراک اسمز معکوس است که با به کارگیری رزین تبادل کاتیونی انجام می شود که این رزین با استفاده از اسید قوی و کلرید سدیم احیا می شود. یکی از مزیت های این روش، آن است که کاستیک (سدیم هیدروکسید) را قادر می سازد تا به جریان آب بالادستی در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس تزریق شده و pH آب خوراک را افزایش می دهد. در نتیجه باعث افزایش حذف خاصیت قلیایی، سیلیس محلول و بور خواهد شد. کار کردن دستگاه در مقادیر pH بالا، باعث کاهش پتانسیل تشکیل رسوبات سیلیس می شود.

 

استفاده از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب


مقرون به صرفه ترین روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب، تزریق یک نوع بازدارنده است. با استفاده مواد شیمیایی مشابه با آنتی اسکالانت های مورد استفاده در دیگ ها و برج های خنک کننده، می توان شکل گیری کریستال های رسوبی را به اندازه ای کاهش داد تا به آن ها اجازه خروج از دستگاه تصفیه آب از طریق پساب را بدهد. به این ترتیب، تا زمانی که دستگاه تصفیه آب کار کند، ممکن است نقاط اشباع نمک های کربنات کلسیم و سولفات بیشتر شود. زمانی که دستگاه تصفیه آب RO خاموش باشد، لازم است دستگاه با استفاده از آب تصفیه شده یا آب خوراک کم فشار برای جایگزینی آب مانده در دستگاه و نمک های اشباع موجود، شسته شود. 


بعضی از محصولات بازدارنده رسوبی که در سال های آغازین پیدایش دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده قرار گرفتند، شامل یک پلیمر منفرد بودند که پس از تزریق به منابع آبی خاص مانند منابع حاوی آهن، قدرت حلالیت خود را از دست می داد. این امر سبب ایجاد رسوبات شدید در کارتریج های پیش تصفیه و فیلتر ممبران خواهد شد.

 

جمع بندی جلوگیری از تشکیل رسوب


محصولاتی مانند U.S Water’s RO 503 و 504، محصولات ترکیبی دارای پلیمر و فسفونات هستند که از آن ها در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می شود. این موارد به طور فزاینده باعث بهبود و ارتقاء حلالیت خود می شوند؛ در حالی که از تشکیل رسوبات نیز پیشگیری می کنند.


با استفاده صحیح از روش پیشگیری تشکیل رسوب، هرگز دچار مشکلات ناشی از حضور رسوبات در دستگاه تصفیه آب خود نخواهید شد.


در این راستا، وب سایت آبین به عنوان اولین بازار تخصصی آنلاین در حوزه تجهیزات آبی، ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب، آنتی اسکالانت و سایر موارد مورد نیاز در این زمینه می باشد. برای دریافت خدمات مشاوره رایگان در این زمینه می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر