شایع ترین آلاینده ها در آب 

شایع ترین آلاینده ها در آب 


همه ما می دانیم که آب طعم، بو و رنگ ندارد. نوشیدن آب خالص برای هر فردی خوشایند است و وقتی آب خالص به نظر می رسد، احساس امنیت می کنیم. با این حال، دو نوع آلاینده وجود دارد. اولین مورد آن هایی هستند که ویژگی های آب را تغییر می دهند. اما مورد دوم، آلاینده های پنهان است، اگرچه آن ها در آب وجود دارند، اما هنوز آب مزه، بو و ظاهر خوبی دارد.


شکی نیست که تشخیص آلودگی های موجود در آب برای چشم انسان بسیار سخت است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از آن ها در آب پنهان هستند. مشکل رایج‌تر این است که ما به ندرت از عناصر ناسالمی که نباید در آب ما وجود داشته باشند، آگاه هستیم.


معمولاً وقتی می شنویم که تعداد زیادی از افراد جامعه بر اثر آشامیدن آب ناسالم بیمار شده اند، متوجه می شویم که مشکلی وجود دارد. آیا برای تغییر اوضاع باید تا آن لحظه صبر کرد؟ پاسخ قطعاً «نه» است. برای کمک به شما در کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، فهرستی از رایج‌ترین آلاینده‌های آب و اطلاعات مفیدی در مورد آنها تهیه کرده‌ایم، در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم: 
 

مزایا و مضرات مس موجود در آب 


مس یکی از عناصر فلزی است که برای سلامتی ما اهمیت زیادی دارد. بنابراین، اگر مس کافی در آب نباشد، سلامت ما تحت تأثیر قرار می گیرد. از سوی دیگر، اگر مقدار آن بیش از حد باشد، می تواند منجر به مسمومیت شود. بدون شک مس فواید زیادی دارد. مس همراه با برخی پروتئین ها آنزیم هایی تولید می کند، که برای اکثر عملکردهای بدن ما مفید هستند.


برخی از این آنزیم ها مسئول تولید انرژی مورد نیاز برای واکنش های بیوشیمیایی هستند. آنزیم های دیگری وظیفه تبدیل ملانین را بر عهده دارند، که مربوط به رنگدانه های پوست است. گروه سوم این آنزیم ها به ترمیم بافت همبند (پیوندی) کمک می کنند.


اگر کمبود مس در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل مسائل مربوط به سنتز کلاژن به بیماری های استخوانی مبتلا شوند. به عنوان مثال، افرادی که از بیماری منکس رنج می برند، که با عدم انتقال مس مشخص می شود، دچار بی رنگی، مشکلات استخوانی، کم خونی و عقب ماندگی ذهنی می شوند.


همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر مس در بدن فرد زیاد باشد، منجر به مسمومیت می شود. برخی از علائم آن استفراغ، حالت تهوع، درد عضلات و شکم، اسهال و بیماری های گوارشی است. مس ممکن است از طریق تخلیه های صنعتی و همچنین از طریق نمک های مس که برای مبارزه با جلبک ها استفاده می شود، وارد آب شود.


از دیگر دلایل ظاهر شدن مس در آب، لوله کشی های مسی می باشند. مس برای ساخت لوله کشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین هر زمان که لوله های سیستم آبرسانی خوردگی داشته باشند، ممکن است مس وارد آب شود. اگر می خواهید سطح مس را در آب کاهش دهید، می توانید از نرم کننده های آب استفاده کنید. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس و روش تقطیر گزینه های موثرتری برای حذف مس می باشند. 


آیا کلرامین موجود در آب مضر است؟ 


کلرامین معمولاً در آب آشامیدنی شهری موجود می باشد. این ماده برای ضدعفونی و حذف میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود. کلرامین با اضافه کردن آمونیاک به کلر ایجاد می شود. از آنجایی که این ماده اثرات ضد عفونی طولانی مدتی را ارائه می دهد، بیش از 90 سال است که توسط شرکت های تصفیه آب استفاده می شود. به طور متوسط از هر سه نفر در آمریکا، 1 نفر آب حاوی کلرامین می نوشد.


بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط NCEA، کلرامین هایی که در آب یافت می شوند، معمولاً برای سلامت انسان مضر نیستند. با این حال، تجزیه و تحلیل دیگر نشان می دهد، که کلرامین ممکن است خطری برای بیماران همودیالیزی ایجاد کند. زیرا کلرامین ها از طریق غشاهای دیالیز وارد خون بیمار می شوند. اگر کلرامین ها وارد جریان خون شوند، باعث کم خونی همولیتیک می شوند. همچنین مشخص شده است که کلرامین برای ماهی ها خطرناک است و از طریق آبشش وارد جریان خون ماهی می شود.


برخی از محصولات جانبی که هنگام استفاده از کلرامین به وجود می آیند، نیتروزامین نام دارند، که اعتقاد بر این است که باعث سرطان می شوند. نیتروزامین ها می توانند به سرعت با اکثر اندام های ما در تماس باشند که منجر به جهش DNA و آسیب سلولی می شوند.


"بر اساس گزارش شورای کیفیت محیط زیست آمریکا، ریسک ابتلا به سرطان در افرادی که آب حاوی کلرامین می نوشند، 93 درصد بیشتر از افرادی است که آب بدون کلرامین استفاده می کنند."


اگرچه کلرامین ها خطر مستقیمی برای سلامتی افراد ندارند، اما پس از حذف کلرامین، آب بو و طعم بهتری دارد. با این حال، خلاص شدن از شر آن ها آسان نیست. از آنجایی که کلرامین ها بسیار کوچک و در عین حال مولکول های پایدار هستند، حذف آن ها با تقطیر دشوار است. موثرترین روش برای خلاص شدن از شر کلرامین ها کربن فعال می باشد. 

 

 

بررسی تاثیر آلومینیوم موجود در آب بر سلامتی افراد


آلومینیوم یکی از گسترده ترین فلزات در پوسته زمین است. این عنصر می تواند از طریق سنگ و خاک وارد هر منبع آبی شود و به صورت هیدروکسید آلومینیوم یا آلومینات سدیم وجود دارد. یکی از مشکلات معمولی که آلومینیوم ایجاد می کند، ایجاد رسوب در سیستم های خنک کننده و بویلرها است.


EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده) شهروندان را تشویق می کند، که سطح آلومینیوم در آب خود را زیر 0.05 ppm نگه دارند. با این حال، هنوز مقداری برای انعطاف پذیری وجود دارد؛ زیرا نمک های آلومینیوم می توانند در برخی موارد بسیار مفید باشند. آلومینیوم را می توان با تقطیر از آب های آشامیدنی حذف کرد.
 


وبسایت تصفیه آب آبین تجربه ای طولانی در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب و مواد شیمیایی دارد و امکان دریافت مشاوره رایگان را برای افراد فراهم کرده است. جهت دریافت مشاروه و اطلاعات با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر