چرا اسمز معکوس آب اسیدی تولید می‌کند؟

چرا اسمز معکوس آب اسیدی تولید می‌کند؟

آب اسیدی و قلیایی هر یک ویژگی ها، مضرات و مزایای خود را دارند. در این مطلب سعی داریم تا در مورد pH آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس بحث کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما باشید تا از انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.

 

آیا آب تصفیه شده اسمز معکوس قلیایی است؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. pH آب تصفیه شده اسمز معکوس برابر با آب خالص یعنی معادل 7 است. اسمز معکوس یک روش فیلتراسیون است که بیش از 99٪ از تمام آلاینده های موجود در آب را حذف می کند.


میزان pH آب تصفیه شده اسمز معکوس خنثی، در صورتی که در معرض هوا قرار بگیرد، تا محدوده 5.5 الی 5 کاهش می یابد. این پدیده به خاطر آن است که آب تصفیه شده تشنه جذب CO2 موجود در هواست. pH یک لیوان آب خالص RO در عرض یک ساعت می تواند تا 5.5 و کمتر از آن نیز افت کرده و به آب اسیدی تبدیل شود. میزانpH  آب قلیایی بیشتر از 7 است. در نتیجه می توان استدلال کرد که آب تصفیه شده اسمز معکوس، قلیایی نیست. برای قلیایی کردن آب RO، باید به آن کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز را اضافه کرد.


چرا وجود هوا باعث اسیدی شدن آب تصفیه شده اسمز معکوس می شود؟


افزایش میزان کربن در هوا، باعث می شود آب اقیانوس ها، دریاچه ها، رودخانه ها و نهرها اسیدی تر شود. هنگامی که آب، CO2 موجود در هوا را جذب می کند، محلول اسید کربنیک تشکیل می شود. واکنش شیمیایی آن، H2O + CO2 = H2CO3 است. هرچه منبع آب خالص تر باشد، توانایی آن برای جذب CO2 و در نتیجه اسیدی شدن، افزایش خواهد یافت. فرایندهای اسمز معکوس و تقطیر، هر دو آب تقریبا خالص تولید می‌کنند. به همین خاطر است که آب به راحتی در معرض هوا اسیدی می شود.


آب قلیایی چگونه ایجاد می شود؟


برای بالا بردن pH آب تصفیه شده اسمز معکوس، باید موادی به آن اضافه کنید. آب در طبیعت هرگز خالص نبوده و همواره موادی از جمله نمک های معدنی در خود دارد. این مواد موجود در آب هستند که باعث می شوند pH آن بالاتر یا پایین تر از 7 باشد. آب لوله کشی pH خود را بیشتر از بی کربنات کلسیم و بی کربنات منیزیم می گیرد. این نمک های معدنی سبب ایجاد رسوبات سخت در آب شده و لوله و اتصالات را مسدود می کنند. همچنین با افزایش میزان pH آب، آب لوله کشی قلیایی می شود. غلظت نمک های معدنی موجود در آب اسیدی پایین است.


یون های هیدروکسیل موجود در آب قلیایی، آن را نسبت به آب ساده، سالم تر می کنند. این یون ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به محافظت از بافت ها و DNA در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. مواد معدنی موجود در آب که باعث قلیایی شدن آن می شوند، در خنثی سازی اسید‌های موجود در بدن انسان نیز مفید واقع می شوند. از طرفی جذب آب قلیایی راحت‌تر بوده و بدن بهتر هیدراته می شود.


چرا آب قلیایی؟


دو نوع ماده معدنی در آب های قلیایی وجود دارند که مزایای استفاده از آن را تضمین می کنند. بدن در هر یک از فعالیت های متابولیک خود، از عناصر کلسیم و منیزیم استفاده می کند. بنابراین در صورت کمبود هر یک از این مواد ضروری معدنی، سلامتی فرد در خطر خواهد بود. مطالعات CDC حاکی از آن که از هر 5 آمریکایی، 4 نفر دچار کمبود مواد معدنی بوده و از مشکلات زیر رنج می برند:


•    اضافه وزن
•    ضعف استخوان
•    سنگ کلیه
•    قند خون بالا
•    نارحتی قلبی  


این عوارض، از شایع ترین پیامدهای دراز مدت کمبود مواد معدنی محسوب می شوند. مشکلات سلامتی بسیاری وجود دارند که کمبود مواد معدنی در بروز آن ها نقش اساسی ایفا می کنند.


آب قلیایی چگونه به سلامت انسان کمک می کند؟


جذب مواد معدنی موجود در آب قلیایی، برای بدن آسان بوده و به بهبود تعادل pH آن کمک می کند. مطالعاتی که درباره فواید آب قلیایی بر سلامتی انجام شده است، نشان می دهند که آب قلیایی سبب افزایش جذب کلسیم در بدن می شود. طبق تشخیص متخصصان و پزشکان، شیر یک عامل اسیدساز شدید در بدن است که مضراتی بیشتر از فواید آن دارد. آب قلیایی به اندازه شیر می تواند منبع غنی کلسیم در رژیم غذایی باشد.
منیزیم موجود در آب قلیایی نیز تاثیر بسزایی در سلامت افراد در پی خواهد داشت. طبق مطالعات قابل توجهی که در زمینه سلامت قلب انجام شده است، نشان می دهد که هز چه آب قلیایی تر باشد، بیشتر می تواند از شریان ها محافظت کند.


سایت آبین، اطلاعات جامعی در زمینه نکات مربوط به سلامت و مشخصات دستگاه های تصفیه آب ارائه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات فنی و سلامتی مربوط به فواید استفاده از دستگاه های تصفیه آب، می توانید از مقالات ما دیدن فرمایید. همچنین با تماس با شماره 02122228116 می توانید با کارشناسان آبین در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر