اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، دارای اجزای متعددی برای فیلتر کردن، ذخیره سازی و انتقال آب است. اجزای مختلف این دستگاه به شرح زیر می باشد:
کانکتور منبع آب/ آداپتور تامین آب ورودی: این قطعه به منبع اصلی آب سرد موجود در محل نصب دستگاه تصفیه آب متصل شده و آب ورودی برای آن را فراهم می کند. 

 

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از چه اجزایی تشکیل شده است؟


1- فیلتر الیافی: این قطعه یک کارتریج رسوب گیر را در خود جای داده است که ذرات بزرگی مانند شن، ماسه، اکسید آهن نامحلول، زباله و بقایای معدنی را از آب ورودی می زداید. با این کار از گرفتگی ممبران RO و قطع کننده جریان تخلیه محافظت نموده تا منجر به کاهش تولید آب نشود. اغلب فیلترهای الیافی، آلاینده هایی در حدود 5 میکرون را به دام می اندازند و باید برای عملکرد بهینه، هر 6 ماه یک بار تعویض شود.


2- فیلتر کربن برای حذف کلر: این فیلتر غلظت بیش از حد کلر را که توسط ایستگاه های تصفیه آب شهری به آن اضافه می شود تا از رشد باکتری های مضر، ویروس ها و میکروارگانیسم ها جلوگیری کند، از بین می برد. عموما ایستگاه های تصفیه آب شهری به حداقل 1.0 میلی گرم کلر در هر لیتر آب یا 1.0 ppm نیاز دارند که سبب می شود ممبران RO آلاینده های کمتری را دفع کرده و جامدات محلول (TDS) بیشتری را از خود عبور دهد. فیلتر کربن، درصد زیادی از کلر مذکور را حذف می کند. با این کار از ممبران محافظت می شود تا آب حاوی کلر زیاد، از آن عبور نکند.


3- فیلتر کربن برای حذف کلرامین: این فیلتر نقش مهمی در حفظ میزان فیلتراسیون دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف محصولات جانبی حاوی کلر، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. هرچند ممبران RO می تواند غلظت 1 تا 2 ppm کلرامین را بدون آن که آسیب ببیند تحمل کند؛ اثر کاتالیزوری فلزات موجود در آب مانند آلومینیوم و آهن، حتی در حضور مقادیر پایین کلرامین، می تواند منجر به اکسیداسیون سریع ممبران و در پی آن عدم فیلتراسیون کلرامین به خاطر حذف کم نمک شود. به همین دلیل است که به یک فیلتر کربن قوی تر احتیاج داریم؛ چرا که زمان تماس موثر برای حذف کلرامین، پنج برابر بیشتر از زمان مورد نیاز برای فیلتر کلر است. این زمان را تنها می توان با مقادیر بالای کربن فعال از طریق فیلتر کربن مخصوص تامین نمود.


4- شیر قطع خودکار/ شیر کنترل ASO: وظیفه این شیر، کنترل آب وارد شده به ممبران اسمز معکوس و قطع جریان تخلیه را هنگامی که 2/3 تانک پر شده است، دارد. با این کار در مصرف آب صرفه جویی می شود. شیر قطع خودکار جریان آب ورودی را در صورتی که آب موجود در تانک به 1/3 ظرفیت آن رسید مجددا باز می کند.


5- ممبران اسمز معکوس: ممبران RO، مهمترین عنصر در دستگاه تصفیه آب محسوب می شود که قادر است 96 درصد TDS موجود شامل مواد معدنی، فلزات و نمک ها و همچنین مواد آلی و میکروارگانیسم های موجود در آب را حذف کند. برای این کار، ممبران دو جریان آب ایجاد می کند. یک جریان، آب تصفیه شده را به تانک برده و یک جریان هم آب آلوده را به تخلیه وارد می کند. بیشتر دستگاه های تصفیه آب هنگام کار با آب شهری با فشار آب بیشتر از 70 PSI، به ازای تولید هر گالن آب تصفیه شده، حدود چهار گالن پساب تولید می کنند. نسبت 4 به 1 به وسیله محدود کننده جریان روی شیلنگ تخلیه تنظیم می شود.


6- چک ولو: عملکرد چک ولو در دستگاه تصفیه به این صورت است که از برگشت آب تحت فشار ذخیره شده در مخزن به سمت ممبران و آسیب به آن در اثر قطع فشار آب ورودی توسط شیر جلوگیری کند.


7- فیلتر اینلاین پست کربن: این فیلتر برای حذف بقایای طعم یا بوی نامطلوب از آب تصفیه، استفاده می شود. زمان تماس بیشتر و جریان آهسته آب از طریق این فیلتر، میزان جذب را بیشتر می کند.


8- مخزن ذخیره آب تحت فشار: مخزن، آب تحت فشار لازم را هنگامی که شیر آب باز می شود و آب تصفیه شده از ممبران نفوذ می کند، با استفاده از دیافراگمی که با قالب پلاستیکی یا فلزی درون آن قرار گرفته است تا محفظه آب را از هوای فشرده جدا کند، تامین می نماید. زمانی که آب تصفیه شده مخزن را پر می کند و یا زمانی که شیر آب باز می شود، دیافراگم منبسط شده تا هوای محصور درون محفظه را فشرده کند. هوای فشرده شده، آب را به بیرون از هوزینگ سیستم اسمز معکوس و به سمت مخزن زیر سینکی خالی با شارژ هوای 5 تا 7 PSI میفرستد. هنگامی که شارژ هوا افزایش می یابد، حجم آب ذخیره شده کاهش پیدا می کند. کاهش فشار هوای موجود در مخزن خالی منجر به کاهش دبی آب خروجی از شیر می شود. به همین دلیل توصیه می گردد که برای عملکرد بهینه دستگاه، تنظیمات لازم توسط کاربر انجام شود.


9- شیر آب آشامیدنی: دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس غالبا با یک شیر بدون شکاف هوایی همراه است که نیازی به نصب ندارد. در صورتی که شیر شکاف هوایی نصب شود، لازم است که اتصالات خط تخلیه اضافی برای محافظت از دستگاه در برابر مسائلی مانند مکش معکوس تعبیه گردد.


10- اجزای اختیاری: رگلاتور فشار اختیاری از هوزینگ های پیش تصفیه در برابر فشار بالا و پدیده چکش آبی محافظت می کند. چرا که حداکثر فشار 75 PSI برای واحدهای هوزینگ استاندارد در برابر موارد ذکر شده موثر نخواهد بود. سایر اجزای RO ذکر شده نیز عملکردهای مختص به خود را هم برای دیگر اجزای خاص و هم برای کل سیستم دارند. از این رو استفاده از آن ها برای کاربردهای مخصوص به خود، توصیه می شود. 


لوازم جانبی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس


بعضی از رایج ترین لوازم جانبی اسمز معکوس توصیه شده عبارتند از: TDS سنج، کیت ضد عفونی کننده فیلتر آب، کارتریج فیلتر آب قلیایی و یک پمپ تقویت کننده اسمز معکوس.


1- TDS سنج: این ابزار جانبی، TDS آب را اندازه گیری می کند تا قابلیت استفاده ممبران RO و کارتریج های پیش و پس تصفیه را تعیین کند. TDS شامل مواد معدنی محلول، فلزات، آنیون ها، کاتیون ها و نمک های محلول در آب می باشد. بالا بودن میزان TDS نشان دهنده آلودگی بیشتر آب است. TDS سنج یک ابزار لازم برای استفاده در دستگاه تصفیه آب محسوب می شود.


2- کیت ضد عفونی کننده فیلتر آب: این کیت دربردارنده لوازم جانبی بسیار مفیدی است که به کاربر کمک می کند آلودگی های انباشته شده در مخزن را که ممکن است در طعم و بوی آب اختلال ایجاد نمایند، از بین ببرد.


3- کارتریج فیلتر آب قلیایی: این کارتریج را می توان جهت کاهش اسیدیته آب لوله کشی، با تزریق مواد معدنی به آب برای افزایش سطح pH آن استفاده کرد. به دلیل حذف مواد معدنی ضروری آب همراه با مواد مضر، آب اندکی اسیدی می شود. به همین خاطر از فیلتر قلیایی برای کاهش اسیدیته آب استفاده می شود. 


4- پمپ تقویت کننده اسمز معکوس: بوستر پمپ RO، یک ابزار جانبی برای استفاده به همراه دستگاه تصفیه آب می باشد. استفاده پمپ به دلیل کمبود فشار آب، ضروری است.
 

برای دریافت خدمات مشاوره رایگان و خرید هر یک از دستگاه ها و قطعات مود نیاز خود می توانید به وب سایت آبین مراجعه نموده و یا با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. آبین، اولین بازار تخصصی در حوزه تجهیزات آبی در ایران است.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر