گاز زدایی آب آشامیدنی

گاز زدایی آب آشامیدنی

انسان بدون خوردن غذا تا ۳۰ روز زنده می‌ماند اما بدون نوشیدن آب نهایتاً تا ۳ روز می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. کمبود آب، کارایی بدن انسان را کاهش می‌دهد. در نتیجه آب آشامیدنی در کیفیت و سلامت زندگی ما تاثیر زیادی خواهد داشت. آب مصرفی باید کیفیت مناسبی داشته باشد؛ چرا که تأثیر مستقیمی بر سلامت شما خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه، گاز زدایی آب آشامیدنی است. گازهای محلول در آب می‌توانند باعث بوی نامطبوع، طعم ناخوشایند و حتی مشکلات سلامتی شوند. توجه داشته باشید که این گازهای محلول در آب با آب گازدار کاملا متفاوت بوده و باید تاثیر آب گازدار بر سلامت انسان را نیز در نظر گرفت.


با گاز زدایی آب آشامیدنی، آلاینده‌ها و گازهای محلول در آب آشامیدنی کاهش یافته و حتی حذف می‌شوند. در نتیجه کیفیت آب افزایش پیدا می‌کند. شما باید با توجه به شرایط محیطی، نیازهای محلی و میزان کیفیت آب، روش مناسب گاز زدایی آب را انتخاب کنید.

برای یافتن روش مناسب می‌توانید از روش‌های ترکیبی و فناوری‌های مختلف استفاده کنید. در این مطلب از مجموعه مقالات سایت آبین، راهکارهای گاز زدایی آب، بهبود کیفیت آن، هزینه گاز زدایی و... را بررسی خواهیم کرد.


مفهوم گاز زدایی آب آشامیدنی

 

مفهوم گاز زدایی آب آشامیدنی


پیش از بررسی راهکارهای گاز زدایی آب و مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها، بهتر است ابتدا با مفهوم گاز زدایی آب آشامیدنی آشنا شویم. به مجموعه فرآیندها و راهکارهایی که برای حذف یا کاهش گازهای محلول در آب آشامیدنی به کار می‌رود، گاز زدایی آب آشامیدنی می‌گویند. آب آشامیدنی پیش از فرایند گاز زدایی، حاوی گازهای آلاینده‌ای است که کیفیت و ایمنی آن را کاهش می‌دهند. برای مثال گاز کربن دی‌اکسید (CO2) یکی از گازهای محلول در آب است که اگر مقدار زیادی از آن در آب حل شده باشد باعث طعم و بوی نامطبوع آن خواهد شد.


فرایند گاز زدایی آب آشامیدنی با حذف گازهای آلاینده محلول در آن، کیفیت آب را بهبود می‌بخشد و آب آشامیدنی سالم و خوش طعم را به ما تحویل می‌دهد. این فرآیند معمولاً در تأمین آب آشامیدنی برای جامعه‌ها، صنایع و سایر مکان‌ها که نیاز به آبی سالم دارند، استفاده می‌شود. برخی از روش‌های معمول گاز زدایی آب شامل گند زدایی آب با ازن، اکسیژناسیون، فیلتراسیون و پرتونگاری هستند.


راهکارهای گاز زدایی آب آشامیدنی


گاز زدایی آب آشامیدنی راهکارها و روش‌های مختلفی دارد. در ادامه برخی از کاربردی‌ترین روش‌های گاز زدایی را برای شما شرح می‌دهیم:


1. روش اکسیژناسیون: این روش یکی از معروف‌ترین روش‌های گاز زدایی آب است. در این روش گازهای محلول در آب مثل گاز کربن دی‌اکسید (CO2) به وسیله هوا یا اکسیژن، تحت فشار قرار می‌گیرد تا حذف شود. فرآیند اکسیژناسیون معمولاً با استفاده از تجهیزات خاصی انجام می‌شود که به آب اکسیژن رسانده و گازهای محلول را از آب جدا می‌کنند. استفاده از اکسیژن مولکولار و اکسیژن آزاد نیز می‌تواند به گاز زدایی آب آشامیدنی کمک کند. 


2. روش فیلتراسیون: با استفاده از فیلترهای خاص می‌توان گازهای محلول در آب را حذف کرد. برای مثال، فیلتر کربن اکتیو، گازهای آلاینده را جذب کرده و کیفیت آب را افزایش می‌دهد. همچنین، استفاده از فیلترهای ممبران با قدرت جداسازی بالا می‌تواند به حذف گازهای محلول در آب کمک کند.


3. روش پرتونگاری: در این روش با استفاده از پرتونگاری مانند نور ماوراءبنفش (UV) گازهای محلول در آب از بین می‌روند. در روش پرتو نگاری، آب با تابش نوری با طول موج خاص تحت فشار قرار گرفته و گازهای آلاینده آن حذف می‌شوند تا کیفیت آب آشامیدنی افزایش یابد.


4. استفاده از سیستم‌های تصفیه آب: با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی پیشرفته می‌توان گازهای محلول در آب را حذف کرد و کیفیت آب آشامیدنی را افزایش داد. 


در برخی از موارد برای گاز زدایی آب آشامیدنی، ترکیبی از روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام گاز زدایی آب باید از روش مناسب و تجهیزات مخصوص آن استفاده کنید. در نهایت باید آب آشامیدنی را به صورت دوره‌ای آزمایش و بررسی کرد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود و گازهای محلول در آب آشامیدنی در محدوده مجاز قرار داشته باشند.

 

راهکارهای گاز زدایی آب آشامیدنی


تاثیر گازهای محلول در آب آشامیدنی بر سلامت انسان


گاز زدایی آب آشامیدنی برای جلوگیری از آسیب به سلامت انسان‌ها انجام می‌شود. گازهای محلول در آب آشامیدنی ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند. این گازها به عنوان آلودگی‌های آب شناخته شده و می‌توانند از منابع طبیعی، صنعتی و آلاینده‌های مختلف دیگر به آب آشامیدنی وارد شوند. در ادامه بعضی از تاثیرات مخرب گازهای محلول در آب بر سلامت انسان‌ها را بررسی می‌کنیم:


1. بوی نامطبوع آب آشامیدنی: برخی گازهای محلول در آب می‌توانند بوی نامطبوعی به آب بدهند که می‌تواند تجربه آشامیدن آب را ناخوشایند کند.


2. بد طعمی آب: برخی گازها می‌توانند طعم ناخوشایندی به آب بدهند که می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد و مشکلات آشامیدن آب را به وجود آورد.


3. سمی شدن آب آشامیدنی: برخی گازهای محلول در آب سمی هستند و به سلامت انسان‌ها آسیب می‌زنند. به عنوان مثال، گاز کلر در آب به سیستم تنفسی آسیب می‌زند و عوارضی مانند التهاب حلق، سرفه و تنگی نفس به همراه دارد. باید توجه داشته باشید که برخی گازها با سایر مواد موجود در آب واکنش می‌دهند و ترکیبی سمی به همراه دارند.


4. آسیب به سیستم گوارشی: گازهای محلول در آب می‌توانند به سیستم گوارشی آسیب بزنند. برای مثال گاز سولفید هیدروژن روی مخاط قندهای گوارشی تاثیر مخرب دارد و مشکلاتی نظیر تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می‌کند.


5. آسیب جدی به سیستم عصبی: وجود بعضی از گازها در آب آشامیدنی روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی و اختلالات خواب در پس دارد.


6. اثر مخرب روی سیستم قلب و عروقی: سیستم قلبی- عروقی می‌تواند تحت تاثیر گازهای محلول در آب قرار گیرد. از جمله تاثیرات مخرب آن‌ باید به افزایش فشار خون، تشدید علائم بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش خطر بروز سکته قلبی و سکته مغزی و کاهش عملکرد عروقی اشاره کرد.


7. تاثیر بر سیستم ایمنی: گازهای محلول در آب می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها شوند.


گاز زدایی آب آشامیدنی با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی 


دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس نقش مهمی در حذف گازهای محلول در آب دارد. گاز زدایی آب آشامیدنی برای بهبود کیفیت آب یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز است. با استفاده از راهکارهای متنوع و مناسب گاز زدایی آب می‌توان کیفیت آن را افزایش داد و سلامت انسان را در زمینه‌های مختلف حفظ کرد. با تصفیه آب مناسب و بهینه می‌توان سلامت عمومی جامعه را بهبود بخشید.


شما می‌توانید برای نوشیدن آب باکیفیت در منزل خود از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید. برای تهیه محصولات تصفیه آب با قیمت و کیفیت مناسب به سایت آبین مراجعه کنید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 8
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
نظرات (8)
شیرین
شیرین
سلام. من همش فکر میکردم آدم بدون غذا چند روز زنده نمیتونه الان اول مقاله دیدم نوشته شده بدون غذا حتی تا سی روز هم زنده بمونیم. واقعا اینطور هستش اصلا واسم خیلی جالب بود.
مهری تقوی
مهری تقوی
باتوجه به اینکه بعضی شهرهای ایران واقعا آب آشامیدنی آلوده تری نسبت به بقیه مناطق دارن و بعضاً دیده میشه چقدر مشکل بیماری در اونجا شایع تر و بیشتر هست
پرستو سماواتی
پرستو سماواتی
متاسفانه قبلاً بخاطر نبود این دستگاه ها و برای سلامت بیشتر خیلی از افراد پیش میومد که آب رو میجوشوندن که علارغم زحمت زیاد باعث میشد خیلی از املاح آب هم از بین بره
سمیه پناهی
سمیه پناهی
متاسفانه پیش اومده خرید دستگاه های تصفیه بی نام و نشان و بی کیفیت باعث شده خیلی از املاح های ضروری آب هم از بین بره چون باید تصفیه آب در محدوده مجاز باشه
سارا قادری
سارا قادری
من تعریف برند شمارو شنیدم باید بگم واقعا خرید تصفیه آب در حال حاضر واجب شده چون معمولا آب اگر حتی کمی آلودگی داشته باشه باعث به وجود آمدن بیماری میشه
پرنیا طاهری
پرنیا طاهری
چیزی که واضح هست اینه که آب سالم تاثیر زیادی روی سلامتی داره و از خیلی بیماری ها جلوگیری می‌کنه البته روش تصفیه آب هم بسیار مهمه
مسعود کفایی
مسعود کفایی
برند دستگاه تصفیه آب بسیار مهمه سعی کنید حتما اگر قصد خرید دارید با مشاورین در این زمینه تماس بگیرید و مشورت کنید تا بتونید انتخاب خوبی داشته باشید
شاهین فاطمی
شاهین فاطمی
از بین بردن گازی که در آب وجود داره بسیار بر کیفیت آب تاثیر میزاره و باعث میشه خیلی از مواردی که باعث آلودگی آب میشه از بین بره
ارسال نظر