کربن اکتیو گرانول است یا پودری؟

کربن اکتیو گرانول است یا پودری؟

کربن اکتیو به دلیل داشتن تخلخل و سطح فعال بالا، می تواند در بسیاری از صنایع برای جذب ذرات به کار برود. از کربن اکتیو می توان برای مواردی مثل جداسازی بو، رنگ، مزه، برخی فلزات سنگین، کلر و... در صنعت تصفیه آب استفاده کرد. کربن اکتیو به دلیل داشتن ویژگی های خاص، در اشکال مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که گفته شد کربن اکتیو قدرت جذب بالایی دارد، این موضوع باعث شده تا استفاده از آن به صورت گسترده ای در صنعت تصفیه آب کاربرد داشته باشد. 

در صنعت تصفیه آب از کربن اکتیو به دو صورت پودری و گرانول استفاده می شود. انواع کربن اکتیو، دارای ویژگی های متفاوتی هستند و در بخش های مختلف صنعت تصفیه آب و فاضلاب به کار می روند. به این صورت که کربن اکتیوها را در فیلترهای مختلف قرار داده و بعد از جریان سیال، تمام آلاینده های قابل جذب توسط کربن از بین می روند. این موضوع در افزایش سطح کیفی آب تا حد زیادی تاثیر گذار است. 

اگر قصد خرید کربن فعال را داشته باشید، حتما بررسی تفاوت های انواع کربن اکتیو برای شما جالب است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم تا بتوانید راحت تر بهترین نوع کربن را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کنید. 


تفاوت های کربن اکتیو گرانول و پودری


کربن اکتیوهای گرانول و پودری، دو مورد از پر کاربرد ترین انواع کربن ها هستند که ویژگی های متفاوتی را هم دارند. موارد زیر مهم ترین تفاوت های کربن اکتیو گرانول و پودری می باشند:


1- اندازه و ساختار: به عنوان اولین عاملی که باعث تفاوت کربن اکتیوهای گرانول و پودری شده است می توان به اندازه دانه های این دو نوع کربن اشاره کرد. کربن اکتیو گرانول دارای قطری به اندازه 1/2 تا 1/6 میلی متر می باشد. با این حال قطر کربن اکتیو پودری معمولا به اندازه کمتر از 0.1 میلی متر است. 

2- تراکم ظاهری: در تراکم ظاهری این دو نوع کربن اکتیو، تفاوت هایی وجود دارد. به این صورت که تراکم ظاهری کربن اکتیو گرانول به اندازه 25-21 lb/ft3  می باشد و در مورد کربن اکتیو پودری، این میزان به اندازه 23-46 lb/ft3 است.

3- توان احیا: کربن اکتیو گرانول را می توان احیا و بازسازی کرد، این موضوع باعث شده تا طول عمر بالایی داشته باشد.

4-  قدرت جذب و کاربرد: ساختار و نوع تولید کربن اکتیو پودری به صورتی است که توانایی جذب با بالاترین دقت را دارد. کربن اکتیو پودری بر اساس ساختار، معمولا وارد آب شده و در ادامه روند فیلتراسیون ته نشین می شود، البته این روند به تصفیه آب در سیستم های تصفیه فاضلاب مربوط می شود. موارد استفاده از انواع کربن اکتیو گرانول و پودری متفاوت است و در صورت تمایل برای خرید باید ویژگی های محصول را به دقت بررسی کرده و مناسب ترین نوع کربن را بر اساس کاربرد انتخاب کنید. 

تفاوت های کربن اکتیو گرانول و پودری


موارد استفاده از انواع کربن فعال


همان طور که گفته شد انواع کربن اکتیوهای پودری و گرانول کاربرد بالایی در موارد مختلف دارند. با این حال اصلی ترین موارد استفاده از انواع کربن اکتیو شامل موارد زیر می شوند:


1- بازیافت طلا: داشتن قدرت جذب بالا، باعث می شود تا بتوانید از کربن فعال برای بازیافت طلا استفاده کنید. بازیافت طلا با استفاده از کربن در کنار راندمان بالا، دارای صرفه اقتصادی است.

2- تصفیه آب و هوا: از مهم ترین کاربردهای کربن اکتیو، در صنعت تصفیه آب و هوا می باشد. با به کارگیری کربن در صنعت تصفیه آب می توانید آلاینده هایی را مثل برخی فلزات سنگین، ترکیبات آلی فرار و... حذف کنید. در صنعت تصفیه هوا هم از کربن فعال برای از بین بردن بوی سیگار، کربن دی اکسید و مواردی مثل این استفاده می شود. 

3- صنایع غذایی: برای رنگ بری قند و شکر در صنایع غذایی می توانید از کربن اکتیو استفاده کنید. در این حالت کربن اکتیو باید سطح کیفی بالایی داشته باشد. 

4- صنایع شیمیایی: در ساخت ماسک، جدا کردن کربوهیدرات و... می توان از کربن اکتیو استفاده کرد. 

***مواردی که گفته شد تنها تعداد محدودی از کاربردهای کربن اکتیو در صنایع مختلف هستند، در صورت تمایل برای اطلاع از تمام موارد استفاده از کربن اکتیو می توانید مقاله کاربردهای کربن فعال در صنایع مختلف را مطالعه کنید.

موارد استفاده از انواع کربن فعال


قیمت و خرید کربن فعال


قیمت کربن فعال به عوامل مختلف مثل نوع، ماده تشکیل دهنده، سطح کیفی، مشخصات فنی و... بستگی دارد. اکثر برندهای کربن اکتیو، وادارتی هستند و به دلیل نوسانات قیمت ارز، قیمت کربن فعال تعیین شده نمی باشد. بر این اساس در صورت تمایل برای اطلاع از قیمت کربن فعال باید به وب سایت ها یا فروشگاه های معتبر مراجعه کرده و از راهنمایی کارشناسان استفاده کنید.

برای خرید کربن فعال توجه به برخی نکات و پارامترها مثل نوع و مشخصات فنی اهمیت زیادی دارد. این عوامل می توانند تعیین کننده کاربرد آن باشند و حتما باید قبل از خرید در نظر گرفته شوند. در کنار این باید برند و سطح کیفی کربن اکتیو را هم قبل از خرید به دقت بررسی کنید. خرید کربن فعال با برند معتبر و سطح کیفی بالا برای استفاده در تمام صنایع توصیه می شود. 


«وب سایت abin.ir فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب، در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر