کاربرد سیلیس های کریستالی در تصفیه آب

کاربرد سیلیس های کریستالی در تصفیه آب

در صنعت تصفیه آب استفاده از مواد شیمیایی که در کنار عملکرد مناسب در فیلتراسیون آب باعث ورود آلاینده به آب نشود اهمیت زیادی دارد. تصفیه آب در صنایع مختلف شامل فرایند تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می شود و معمولا در اولین مرحله از تصفیه آب از تصفیه فیزیکی برای حذف ذرات معلق آب استفاده می کنند. یکی از مواردی که می توان از آن برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب در انواع سیستم های فیلتراسیون استفاده کرد،  فیلترهای شنی هستند. در ساختار فیلترهای شنی از مواد شیمیایی مختلفی برای حذف ذرات فیزیکی آب استفاده می شود، سیلیس تصفیه آب از مواردی است که برای تعبیه در فیلترهای شنی کاربرد دارد. سیلیس ها عملکرد مناسبی را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب دارند و به همین دلیل در ساختار فیلترهای شنی برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب استفاده می شوند.


سنگ سیلیس یکی از فراوان ترین موادی است که در زمین گسترده شده است و این موضوع باعث شده تا استفاده از سیلیس در صنایع مختلف هزینه های زیادی را به دنبال نداشته باشد. انواع سیلیس های تصفیه آب شامل سیلیس های کریستال، تریدیمیت و کریستوبالیت می شوند که در دماهای مختلف پایدار هستند و به همین دلیل کاربرد گسترده ای را در صنایع مختلف دارند. سیلیس ها دارای انواع گوناگونی بر اساس پارامترهای مختلف هستند، سیلیس های کریستالی نوعی از سیلیس های تصفیه آب هستند که عملکرد مناسبی را برای حذف آلاینده های فیزیکی آب به دنبال دارند. در ادامه به بررسی عملکرد و ویژگی های این سیلیس های تصفیه آب کریستالی می پردازیم.


تفاوت سیلیس های کریستالی با سایر سیلیس های تصفیه آب 


سیلیس های کریستال عملکرد مشابهی را با سایر سیلیس های تصفیه آب دارند، اما دارای ویژگی های هستند که باعث برتری عملکرد آن در تصفیه آب نسبت به سایر سیلیس های تصفیه آب می شود. به همین دلیل است که در مکان های مختلف برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب از سیلیس های تصفیه آب کریستالی استفاده می شود. سیلیس های کریستالی به دلیل درصد خلوص بالا توانایی مناسبی را برای حذف ذرات فیزیکی آب دارند و به همین دلیل در مکان های که نیاز به تصفیه آب با دقت بالاست از این نوع سیلیس های تصفیه آب استفاده می کنند. سیلیس های تصفیه آب دارای درصد خلوص متفاوتی برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب هستند، به طوری که هر چقدر درصد خلوص سیلیس بیشتر باشد عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد. 


سیلیس تصفیه آب کریستالی دارای خلوص بالای 99 درصد می باشد و از این نظر در دسته بندی سیلیس های تصفیه آب ممتاز قرار می گیرد. به همین دلیل است که  سیلیس های تصفیه آب کریستالی عملکرد بسیار مناسبی را در زمینه حذف آلاینده های آب دارند و معمولا در ساختار فیلترهای شنی از این نوع سیلیس برای تصفیه آب استفاده می شود. 


کاربرد سیلیس های تصفیه آب کریستالی


همان طور که پیش تر هم گفته شد سیلیس تصفیه آب کریستال عملکرد مناسب و دقیقی را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد و به همین دلیل در مکان های مختلف برای تصفیه آب از سیلیس های تصفیه آب کریستالی استفاده می شود. موارد زیر برخی از مهم ترین کاربردهای سیلیس تصفیه آب کریستالی هستند:


1.    استخرهای شنا و پرورش ماهی 
2.    پارک های آبی 
3.    سیستم های تصفیه آب و فیلتراسیون
4.    آکواریوم ها
5.     تصفیه آب فاضلاب های صنعتی 
6.    تصفیه آب شهری و روستایی
7.    تصفیه آب در مجتمع ها و واحدهای تصفیه آب 


مزایای استفاده از سیلیس های تصفیه آب کریستالی 


سیلیس های تصفیه آب کریستالی دارای مزیت های هستند که باعث برتری این نوع سیلیس نسبت به سایر سیلیس های تصفیه آب می شود. در ادامه به بررسی ویژگی و مزیت های که سیلیس های تصفیه آب کریستالی برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب دارند می پردازیم: 


•    کاهش مصرف آب برای انجام عملیات بک واش 
•    دوام و سازگاری بالا برای تصفیه آب شور
•    کاهش مصرف انرژی به دلیل کوتاه شدن فرایند بک واش 
•    توانایی بسیار بالا برای حذف کدورت آب
•    عدم واکنش با آب 
•    جلوگیری از رشد جلبک و خزه 
•    تصفیه آب با دبی بالا و دوام مناسب برای تصفیه آب
•    طول عمر بالا نسبت به سایر سیلیس های تصفیه آب 
•    آسان کردن فرایند فیلتراسیون
•    کاهش اثرات زیست محیطی 
•    افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی 
•    کاربرد بالا برای تصفیه آب در مکان های مختلف


انواع سیلیس های تصفیه آب بر اساس درصد خلوص 


گفته شد که یکی از پارامترهای مهم برای تعیین سطح کیفی سیلیس های تصفیه آب توجه به میزان درصد خلوص سیلیس می باشد. به این صورت که هر چقدر درصد خلوص سیلیس بیشتر باشد، عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب دارد. به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع سیلیس های تصفیه آب بر اساس درصد خلوص می پردازیم:


سیلیس تصفیه آب ممتاز: سیلیس های تصفیه آب ممتاز خالص ترین نوع سیلیس هستند، که دقیق ترین عملکرد را برای حذف آلاینده های آب دارند. درصد خلوص سیلیس های تصفیه آب ممتاز بالای 99 درصد می باشد و این نوع سیلیس ها عمدتا به حالت کریستالی هستند و سطح کیفی لازم را برای حذف آلاینده های فیزیکی آب دارند. عملکرد دقیق سیلیس های تصفیه آب ممتاز باعث شده تا بیشترین کاربرد را برای تعبیه در فیلترهای شنی داشته باشند. 


سیلیس تصفیه آب درجه یک: نوع دیگری از سیلیس های تصفیه آب با درصد خلوص بالای 98 درصد می باشد، که توانایی از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب را با دقت بسیار بالا دارند. سیلیس تصفیه آب درجه یک عملکرد مناسبی را برای حذف آلاینده های آب دارد و کاربرد بالایی را برای تعبیه در فیلترهای شنی دارد.


سیلیس تصفیه آب درجه دو: این نوع سیلیس های تصفیه آب کمترین درصد خلوص را دارند و دقت بالایی را برای حذف آلاینده های فیزیکی آب ندارند. به همین دلیل از این سیلیس در مکان های که میزان آلاینده های آب بالا نیست استفاده می شود. 


یکی از مهم ترین کاربردهای سیلیس کریستالی برای تعبیه در فیلترهای شنی می باشد، در فیلترهای شنی از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی مختلف استفاده می شود. هر چقدر دانه بندی سیلیس ها ریزتر باشد عملکرد بهتری را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب دارند و به همین دلیل در مکان های که نیاز به تصفیه آب با دقت بالا می باشد، از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی ریزتر استفاده می شود. اما استفاده از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی ریز موجب کند شدن فرایند تصفیه آب می شود. 


سیلیس کریستالی عملکرد بهتری را برای تصفیه آب دارد؟


پیش تر هم گفته شد به این دلیل که سیلیس های تصفیه آب کریستالی عملکرد مناسب تری را برای تصفیه آب دارند، استفاده از این نوع سیلیس های تصفیه آب در فیلترهای شنی پیشنهاد می شود. در واقع سیلیس های تصفیه آب کریستال کیفیت فیلتراسیون را افزایش می دهند و عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های آب نسبت به سایر سیلیس های تصفیه آب دارند. در کنار این سیلیس تصفیه آب کریستال مقاومت بالایی را در برابر فشار بالای آب دارد و کمتر از سایر سیلیس های تصفیه آب دچار ساییدگی در اثر فشار بالای آب می شود. در کنار تمام مزیت ها، به این دلیل که سیلیس های تصفیه آب کریستال دقت بیشتری را برای از بین بردن آلاینده های آب دارند، سطح  کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.


بنابراین و با توجه به مواردی که گفته شد در صورتی که استفاده از سیلیس های تصفیه آب با دقت بالا اهمیت داشته باشد باید از سیلیس های تصفیه آب کریستال استفاده کرد. 


سیلیس تصفیه آب پاسارگاد 


سیلیس های تصفیه آب پاسارگاد از نوع کریستالی هستند و به همین دلیل سطح کیفی و عملکرد بسیار مناسبی را برای تصفیه آب و تعبیه در فیلترهای شنی دارند. سیلیس های تصفیه آب پاسارگاد در زمینه تایید سطح کیفی، دارای استانداردهای معتبر اروپایی می باشند و در دانه بندی های مختلف برای تعبیه در فیلترهای شنی اراده شده اند. سیلیس های تصفیه ممتاز پاسارگاد از نظر سطح کیفی دارای خلوص بالای 99 درصد هستند و به همین دلیل با تعبیه در فیلترهای شنی دقت بالایی را برای تصفیه آب دارند. از کاربردهای سیلیس تصفیه آب ممتاز پاسارگاد در مواردی مثل واحدهای صنعتی، استخرهای شنا و... می باشد. 


در صورت تمایل برای خرید سیلیس های تصفیه آب و یا نیاز به مشاوره در این زمینه با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر