چه فیلترهای تصفیه آبی را می توان شستشو داد و مجددا استفاده کرد؟

چه فیلترهای تصفیه آبی را می توان شستشو داد و مجددا استفاده کرد؟

فیلترهای تصفیه متنوع برای روش های مختلف تصفیه آب از آلودگی و کاهش مواد معدنی از آب سخت، مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این فیلترها را می توان تمیز کرد اما برخی دیگر را فقط باید تعویض نمود.


فیلترهای تصفیه آب کل ساختمان را می توان تمیز کرده و مجددا به کار برد. در صورتی که از چنین دستگاه هایی استفاده می کنید، می توانید پیش از خرابی کامل و دور انداختن فیلترها، آن ها را تمیز نموده و مجددا از آن ها بهره برداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های پاکسازی اینگونه فیلترها، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


غالبا از فیلترهای قابل شستشوی آکاردئونی در دستگاه های تصفیه آب کل ساختمان استفاده می شود. این گونه فیلترها از پلی استر، کاغذ یا پنبه ساخته شده اند که به شکل آکاردئون تا شده تا سطح بیشتری را پوشش دهد و ذرات بیشتری را نیز جذب نماید. فیلتر آکاردئونی (پلی استر) در یک قاب مقوایی قرار گرفته است. 


هرچه آب ورودی دستگاه تمیزتر باشد، فیلترها نیز دیرتر آلوده می شوند. برعکس، هرچه کیفیت آب پایین تر باشد، فیلترهای تصفیه آب سریع تر کثیف شده و کارایی خود را از دست می دهند. به خاطر تغییر رنگ فیلتر از سفید به قهوه ای، از واژه "کثیف" برای آن استفاده می کنیم. هرچه تغییر رنگ تیره تر باشد به آن معناست که فیلتر کثیف تر و آلوده تر است.


مراحل تمیز کردن فیلتر آب


برای تمیز کردن فیلتر قابل شستشو، ابتدا باید محلولی با اسید اگزالیک و آب تهیه کنید. این اسید را می توانید به سادگی از فروشگاه ها تهیه نمایید. نسبت توصیه شده، 62.5 گرم اسید اگزالیک در هر گالن آب است. برای محافظت هرچه بیشتر حین کار بهتر است که از ظرفی با ظرفیت یک گالن یا 3.785 لیتر با درپوش پیچی استفاده کنید.


بسته به میزان آلودگی فیلتر تصفیه آب، می توانید 4 یا 5 بار دیگر نیز از این محلول استفاده کنید. یک نکته حائز اهمیت در این امر، دور ریختن محلول است. برای یک گالن، دو قاشق چای خوری جوش شیرین کافی است. جوش شیرین را درون ظرف ریخته و آن را تکان دهید. با این کار اسید موجود درون ظرف خنثی می شود و با خیال راحت می توانید آن را درون سینک یا توالت بریزید.


ابتدا محلول مورد نظر را آماده کنید. سپس شیر اصلی آب را ببندید. فیلترها معمولا به یک هوزینگ پلاستیکی متصل می شوند که آن را نگه می دارد. در بالای محفظه یک دکمه کاهش فشار وجود دارد که قبل از باز کردن، باید آن را فشار دهید. با فشردن آن، مقداری آب از اطراف هوزینگ بیرون می ریزد. یک ظرف زیر دستتان قرار داده و هوزینگ را باز کنید. معمولا یک حلقه لاستیکی به عنوان عایق در دهانه هوزینگ وجود دارد که می توانید آن را جدا کنید و بشویید. برای بیشتر تمیز شدن فیلتر تصفیه بهتر است پیش از این که آن را که درون محلول بگذارید، با آب پرفشار شست و شو دهید. با این کار آب بیشتری مصرف می شود اما از آلودگی شدید محلول اگزالیک اسید نیز پیشگیری خواهد شد. 


پس از انجام عملیات مذکور، فیلتر کثیف را داخل هوزینگ قرار داده و تمام آن را با محلول آماده شده پر کنید. آن را حداقل 15 دقیقه بخیسانید. سپس از تمیز شدن فیلتر اطمینان حاصل نموده و آن را خارج کنید. فیلتر و محفظه را کاملا شسته و خشک کنید. حال می توانید مجدد از آن ها استفاده نمایید.


آیا می توان فیلترهای سرامیکی را نیز تمیز کرد؟


فیلترهای سرامیکی، دسته ای دیگر از این قبیل فیلترها محسوب می شوند. سطح فیلترها سرامیکی بوده و غشا آن ها با کربن فعال پر شده است. برای تمیز کردن فیلترهای سرامیکی ابتدا باید آن را کمی بسایید. شستن آن ها کمی ساده تر از فیلترهای آکاردئونی پلی استر است.


ابتدا باید شیر اصلی آب را بسته و فیلتر را از هوزینگ خود خارج کنید. با استفاده از یک اسکراب که می توانید از ابزارفروشی ها تهیه نمایید، فیلترها را زیر جریان آب کم بشویید. نتیجه فورا قابل مشاهده است و می بینید که سطح فیلتر مجددا سفید می شود.


وقتی فیلتر را بیرون می آورید، رنگ آن قهوه ای روشن یا تیره است. پس از ساییدن فیلتر و سفید شدن آن، هوزینگ را تمیز کنید. برای شستشوی هوزینگ می توانید از آب و صابون یا چربی زدا استفاده کنید. در صورتی که از ماده چربی زدا استفاده می کنید بهتر است آن را اسپری نموده و پس از چند دقیقه بشویید. اگر آب ورودی دستگاه تصفیه آب نسبتا آلوده باشد، فیلترهای سرامیکی می توانند تا شش ماه دوام بیاورند. هر چقدر آب کثیف تر باشد ناچار خواهید شد که فیلترها را بیشتر تمیز کنید.


در این صورت طول عمر فیلترها نه تنها به خاطر تجمع آلودگی در کربن فعال بلکه به دلیل نازک تر شدن سطح سرامیک در اثر شستشو، کاهش می یابد. بعضی از دستگاه های تصفیه آب رومیزی، چندین فیلتر سرامیکی دارند و راندمان بیشتری ارائه می کنند. یک مزیت خوب این دستگاه ها آن است که می توانید آن را هر کجا که هستید با خود برده و استفاده کنید. 


فیلتر کربن فعال برای از بین بردن بوی نامطلوب آب مناسب است. اگر از چنین فیلترهایی به مقدار زیاد استفاده می کنید، بهتر است بدانید روش هایی برای تمیز کردن آن وجود دارد. با این کار می توانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید. برای شروع به کار جهت جلوگیری از استنشاق خاکستر، بهتر است ماسک بزنید. برای تمیز کردن فیلترهای کربنی به یک ظرف احتیاج دارید. 


سایز ظرف را بر اساس نیاز خود انتخاب نمایید. آن را با آب 30 تا 86 درجه فارنهایت پر کنید. به آرامی کربن را به آب اضافه نموده و از تماشای فرایند جداسازی آن لذت ببرید. آلودگی ها به سطح آب آماده و کربن فعال تمیز در کف ظرف ته نشین می شود. با استفاده از یک همزن شروع به هم زدن کنید. حتما هم زدن را به صورت یکنواخت انجام دهید.


در این حالت، حباب هایی در محلول ایجاد شده و لکه‌های چربی ‌مانند روی آن شناور می ‌شوند. حالا باید لکه های چربی را پاک کنید. می توانید با استفاده از دستمال آشپزخانه این کار را انجام دهید. دستمال را روی سطح آب بکشید تا تمام چربی ها به آن بچسبند. کناره های ظرف را نیز به خوبی تمیز کنید. زمانی که دیگر لکه ای روی سطح آب مشاهده نکردید، کار تمام است. به آرامی آب را تخلیه کنید. تمام کربن تمیز در ته ظرف باقی می ماند. مواد شناور بر سطح آب تماما آلودگی بوده و می بایست با آب دور ریخته شوند. کربن باقی مانده را با آب تمیز شسته و خشک کنید. برای خشک کردن، کربن را به مدت 2 ساعت در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد (392 درجه فارنهایت) قرار دهید. آن را در یک ظرف توری قرار داده و هر پانزده دقیقه بیرون بیاورید و تکان دهید. سپس بگذارید کمی خنک شود تا مجدد بتوانید از آن استفاده کنید.


شرکت آبین، با سال ها تجربه در امر طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب، عرضه کننده خدمات مشاوره ای و فروش در این زمینه می باشد. جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه سیستم های تصفیه آب و اطلاع از شرایط خرید، می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116، با متخصصان آبین در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر