چرا استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه مناسب است؟

چرا استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه مناسب است؟

تصور کنید به جای آن که پول خود را صرف خرید لاته از کافی شاپ مورد علاقه خود می کنید، تصمیم می گیرید دست به کار شده و در خانه، قهوه دم کنید. با توجه به این موضوع که شما به همان قهوه با کیفیت خریداری شده عادت کرده اید، یک دستگاه قهوه ساز گران قیمت و مقداری دانه قهوه درجه یک تهیه می کنید. شاید استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه موثر باشد.


برای این کار، دانه ها را وزن می کنید، آسیاب را تنظیم می نمایید، آب را تا دمای ایده آل گرم کرده و از فیلتر مناسبی نیز استفاده می کنید. تقریبا هر کاری انجام می دهید تا بهترین طعم را تجربه کنید. با این حال پس از نوشیدن اولین جرعه نا امید می شوید. در این حین قطعا به این فکر فرو خواهید رفت که چرا با اینکه تمام مراحل را به درستی انجام داده اید، قهوه شما هنوز طعم تلخی دارد.


به سادگی هرچه تمام تر، پاسخ سوال شما در کیفیت آبی است که از آن برای دم کردن قهوه استفاده کرده اید. اگر عاشق این نوشیدنی باشید ممکن است کیفیت آب چندان تاثیری بر شما نگذارد؛ اما وقتی بدانید که هر فنجان قهوه حاوی 98 درصد آب است، آن زمان تعجب نخواهید کرد که چرا استفاده از آب آلوده، باعث تلخی آن خواهد شد.


پس چگونه همان نوشیدنی شگفت انگیزی را که در کافی شاپ ها، کافه ها و غیره موجود است درست می کنید؟ در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه چرا کیفیت آب تصفیه شده در قهوه اهمیت زیادی دارد، بحث کنیم و توضیح دهیم که چرا به کار بردن آب شیر تصفیه نشده برای دم کردن قهوه نامطلوب است. در این راستا، برای تهیه نوشیدنی کافئین دار خوش طعم، روشی ارزان و آسان برای تصفیه آب خانگی را به شما پیشنهاد می دهیم.


چرا کیفیت آب هنگام دم کردن قهوه اهمیت زیادی دارد؟


به آنچه درون فنجان شماوجود دارد توجه کنید: دانه های آسیاب شده قهوه و آب. با این که دانه های قهوه طعم و عطر آن را می سازند، اما آبی که از آن استفاده می کنید نیز می تواند تاثیرگذار باشد.


بیشتر افراد فکر می کنند تازگی دانه های قهوه، میزان آسیاب آن، نسبت آب به قهوه، مدت زمان تماس، دمای آب و روش دم کردن از عوامل مهم کیفیت یک فنجان قهوه دم شده محسوب می شوند. با این حال، استفاده از آب مناسب و با کیفیت به اندازه تمام این پارامترها مهم است. منظور ما از کیفیت آب تصفیه شده برای تهیه قهوه این است که نباید هیچ تاثیر منفی بر طعم، عطر یا هر ویژگی دیگری داشته باشد.


علاوه بر این، آب، فراوان ترین عنصر در فرایند دم کردن قهوه است؛ چرا که حدود 98.75 درصد از نوشیدنی را تشکیل می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که ترکیب شیمیایی آب، تاثیر قابل توجهی بر ظاهر، بو و طعم قهوه خواهد گذاشت. از این رو، توجه به کیفیت آب مصرفی بسیار مهم است.

 


مشکل استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده برای تهیه قهوه


استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده برای تهسه نوشیدنی، کاری بیهوده است. با اینکه دسترسی به آب لوله کشی در هر کجا بسیار آسان است، اما در مورد تهیه قهوه، استفاده از آب تصفیه نشده یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن، آسیب به کیفیت نوشیدنی است.


بسته به محل زندگی، آب لوله کشی که در خانه شما جریان دارد ممکن است از شهرداری، رودخانه یا دریاچه مجاور یا چاه آب زیرزمینی تامین شود. تعدد این منابع به معنی آن است که کیفیت و طعم آب لوله کشی احتمالا از یک منطقه تا منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، مناطق کشاورزی ایالات متحده به طور کلی دارای آب لوله کشی با سطح بالایی از رواناب نیترات هستند. در مناطق غربی، آب لوله کشی اغلب طعم شورتری دارد؛ زیرا این مناطق به آب های زیرزمینی شور (نمک) به عنوان منبع مهم آب آشامیدنی متکی هستند.


بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی، این احتمال می رود که آب لوله کشی منطقه شما حاوی آثاری از مواد معدنی مختلف، مواد شیمیایی، گازها، فلزات سنگین و سایر عناصر ناخواسته باشد. مقدار هر کدام بسته به محل زندگی و منبع تامین آب، بستگی دارد. به همین دلیل، می‌توانید همان قهوه را با انواع آب دم کنید و هر بار طعم ‌های متفاوتی دریافت کنید. این پدیده توضیح می ‌دهد که چرا نوشیدنی که با آب در کافی ‌شاپ محلی شما دم می ‌شود در مقایسه با دمنوش‌ هایی که با آب لوله کشی در خانه تهیه شده اند، از نظر طعم، متفاوت اند.


نگرانی اصلی در مورد استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه، این است که مقدار قابل توجهی از آلاینده های شیمیایی ناخواسته و سایر عناصر به نوشیدنی شما اضافه شده و فرایند دم آوری را ضعیف تر می کند. مواد شیمیایی مانند کلر و کلرامین باعث می شوند که قهوه بوی تند شیمیایی داده و طعم و مزه نامطلوبی داشته باشد. علاوه بر این، فلزات سنگین مانند آلومینیوم، منگنز و مس، در میان بسیاری دیگر، می توانند طعم کمی اسیدی یا فلزی به آب لوله کشی بدهند. هنگامی که از آب لوله کشی تصفیه نشده برای دم کردن نوشیدنی استفاده می کنید، ممکن است طعم ترش یا فلزی پیدا کند. همچنین استفاده از آب تصفیه نشده می تواند به دلیل سختی آن، باعث بروز مشکلات دیگری از جمله برجسته کردن نت های تلخ آن شود.


برای اینکه طعم، ساختار و بوی کامل قهوه ظاهر شود، باید آبی که از آن استفاده می کنید عاری از هر گونه بو، رنگ و کلر باشد. در غیر این صورت، حتی باکیفیت ترین دانه ها و یک روش دم کردن آزموده نیز ممکن است بدترین نوشیدنی را که تا به حال چشیده اید دم کند.


با این وجود، اگر از طعم نوشیدنی که با استفاده از آب لوله کشی درست می کنید راضی هستید و نتایج ثابتی دارید، می توانید از آن آب استفاده کنید. اما اگر متوجه شدید که طعم قهوه شما روز به روز تغییر می کند، حتی زمانی که از همان مارک دانه ها و همان دستور تهیه استفاده می کنید، توصیه می کنیم آب مصرفی خود را تصفیه کنید.


آیا استفاده از آب تصفیه شده برای دم کردن قهوه بی ضرر است؟


استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده برای تهیه دمنوش، چندان ایمن نیست؛ چرا که نه تنها خطر بیات شدن آن را افزایش می دهد، بلکه ممکن است دارای آلاینده های مضری باشد که به منزل شما جریان پیدا کرده اند. باکتری ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سایر مواد ناخواسته از خوردگی لوله ها، ممکن است از طریق شکاف های اصلی آب وارد آن شده باشند. حدس بزنید که مقصد این عناصر و ترکیبات احتمالا به کجا ختم خواهد شد؟ درست در فنجان نوشیدنی شما. بنابراین، جز در مواردی که از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده شود، توصیه می کنیم از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه استفاده کنید.


برای دم کردن قهوه، چه عناصری باید از آب حذف شوند؟


تعداد اندکی از عناصر ناخواسته در آب یافت می شوند که می توانند بر رنگ و بوی آب و در نتیجه عطر و طعم تاثیر بگذارند. در راستای حفظ طعم و بوی دلپذیر دمنوش، باید تمام آبی که از آن استفاده می کنید، کاملا بی رنگ و بدون بو باشد.


درزیر به تعدادی از آلاینده های شناخته شده که باعث تغییر رنگ، کدر شدن و ایجاد بوی نامطبوع آب می شوند، آورده شده است:


• کلر: کلر، یک ماده شیمیایی است که به طور گسترده از آن برای ضد عفونی کردن منابع آب استفاده می شود. این ماده به دلیل ایجاد بوی قوی در آب از جمله آب استخر، بدنام شده است. هر تراز شیمیایی قابل تشخیص، مشخصات طعم نوشیدنی را دستخوش تغییر قرار داده و از تبدیل نت های طعم منحصر به فرد دانه های قهوه به پالت آن جلوگیری می کند.


• ترکیبات فنول و باکتری ها: ترکیبات فنول می توانند بوی دارویی از خود به جای بگذارند، در حالی که وجود باکتری می تواند باعث شود آب بوی پوسیدگی دهد.


• سولفید هیدروژن: سولفید هیدروژن می تواند آب را به بوی تند و فاسد تخم مرغ آلوده کند.


• فلزات سنگین: رنگ قرمز یا نارنجی آب اغلب نشان دهنده وجود فلزات سنگینی مانند آهن، مس یا ذرات زنگ در آب است. این فلزات می‌توانند از لوله ‌های کهنه و فرسوده وارد آب شوند. همچنین این عناصر در منابع آب زیرزمینی به وفور یافت می شوند. در حالی که غلظت پایین فلزات سنگین خاص تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب نمی شود، اما می‌تواند به آب طعمی فلزی داده و رنگ دمنوش را از بین ببرد.


• گرد و خاک و زباله: رسوبات، گرد و خاک، زباله، ماسه، گل و لای و سایر ذرات معلق موجود در آب مورد استفاده برای دم کردن قهوه، بسیار نامطلوب است. این عناصر نه تنها رنگ آب را مختل می‌کنند، بلکه می‌ توانند نوشیدنی شما را با طعمی نامطلوب مواجه کنند.


چرا آب تصفیه شده بهترین گزینه برای دم کردن قهوه است؟


باریستاهای بین المللی سوگند یاد می کنند که بهترین گزینه، استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه است. آب تصفیه شده علاوه بر ایجاد قهوه ای با طعم عالی، از تجمع رسوب آهک در قهوه سازها و دستگاه های اتوماتیک نیز جلوگیری کرده و مانع از آسیب دیدن دستگاه ها و در نتیجه کاهش هزینه های تعمیر خواهد شد. اما مهم ‌تر از همه، آب تصفیه شده معمولا حاوی مواد معدنی کافی برای افزایش طعم دمنوش است که بخش مهمی از فرآیند قهوه‌ سازی محسوب می شود.


بر اساس استانداردهای کیفیت آب SCA (انجمن تخصصی قهوه) که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، استخراج قهوه با کیفیت برتر به آبی با ویژگی های زیر نیاز دارد:


 

ویژگی هدف حوزه قابل قبول
بو فاقد بو، تمیز و تازه -
رنگ شفاف -
کلر ندارد ندارد
قلیایی 40 ppm محدوده 40- 70 ppm CaCO3 یا نزدیک به آن
سختی کلسیم 50- 175 ppm CaCO3 50- 175 ppm CaCO3
pH 7.0 6.0-6.8

 

خوشبختانه استفاده از دستگاه تصفیه آب می تواند شما را در دستیابی به این پارامترها یاری کند. در عین حال قادر است مواد معدنی ضروری را برای استخراج طعم استثنایی و طعم و عطر کامل حفظ کند.


دستگاه تصفیه آب برای کاهش ناخالصی ها، بوها، مواد معدنی ناخواسته، مواد شیمیایی و سایر آلاینده های مختل کننده کیفیت آب شما بسیار مفید است. در نتیجه، آبی که وارد قهوه شما می شود تمیزتر بوده و طعم بهتری دارد. این عوامل برای دم کردن قهوه ای با طعم و بوی عالی، بسیار مهم است. دستگاه تصفیه آب همچنین می تواند ایجاد رسوب در قهوه ساز شما را که منجر به آسیب به دستگاه خواهد شد، کاهش دهد.


سختی یا نرمی آب چه تاثیری بر طعم قهوه می گذارد؟


زمانی که صحبت از این نوشیدنی به میان می آید، چیزی فراتر از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه، یا آب نمک یا شیرین وجود دارد. هم آب سخت داریم و هم آب نرم.


آب لوله کشی در نواحی مختلف می تواند دارای ترکیبات مختلفی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم باشد که مشخص می کند سخت (دارای مواد معدنی زیاد مانند کلسیم و منیزیم) یا نرم (دارای مواد معدنی کم) است. وقتی قهوه، که حاوی تعداد زیادی مواد شیمیایی طبیعی و ترکیبات معطر است، با آب سخت یا نرم مخلوط شود، نتایج متفاوتی ایجاد می کند.


میزان سختی آب، با مقدار کلسیم و منیزیم محلول در آن تعیین می شود. در عین حال، هر دوی این مواد معدنی اصطلاحا قهوه دوست هستند. این مواد معدنی «چسبنده» بوده و به ترکیبات خاصی در تفاله‌ های قهوه می ‌چسبند. در نتیجه طعم بهتر و دمنوش قوی ‌تری با کافئین‌ بالا، از دانه های برشته آن می گیرند.


از سوی دیگر، آب نرم حاوی کلسیم و منیزیم کمتری بوده، اما سدیم بیشتری دارد. بنابراین، آب نرم به اندازه آب سخت طعم قهوه را بیرون نمی کشد. این مسئله ممکن است باعث شود نوشیدنی شما بی مزه شود. با این وجود، نمی توان نتیجه گرفت که آب سخت، دمنوش خوش طعمی ایجاد می کند و آب نرم چنین نیست. همچنین زندگی در منطقه ای با آب سخت تضمین نمی کند که بتوانید قهوه بهتری درست کنید. همه چیز به ترکیب شیمیایی آب و نحوه تعامل آن با دانه های قهوه بستگی دارد.


پس با این حساب باید نتیجه گرفت که برای تهیه دمنوش از آب سخت یا نرم استفاده کنیم؟ متاسفانه پاسخ این سوال صرفا یک جنبه ندارد. به جای انتخاب آب سخت یا نرم، باید به دنبال یافتن تعادل مناسبی باشید که هنگام صرف نوشیدنی صبحگاهی از آن لذت می برید.


اگر آب مصرفی شما خیلی نرم باشد، دمنوش تهیه شده با آن، ممکن است طعم کمتری داشته باشد و مزه شوری بدهد. از طرفی اگر آب مصرفی خیلی سخت باشد، ممکن است با تلخی بیشتر و انبوهی از مشکلات خانگی و نظافتی مواجه شوید. آب سخت حتی می تواند باعث تجمع مواد معدنی در قهوه ساز شما شود و به مرور زمان آن را خراب کند. بنابراین توصیه می کنیم تعادل مناسب را بر اساس سلیقه دلخواه خود انتخاب کنید.


آب مقطر، آب اسمز معکوس (RO) یا آب معدنی بطری؟!


تا اینجای کار فهمیدیم که استفاده از آب سخت به نظر مطلوب بوده ولی مشکلاتی در پی دارد. استفاده از آب نرم چندان فکر خوبی نیست. پس آیا می توان قهوه را با آب مقطر، آب RO یا حتی آب معدنی بطری درست کرد؟


بحث در مورد اینکه آیا استفاده از آب مقطر برای تهیه دمنوش کافئین دار مفید است یا خیر، همچنان وجود دارد؛ اما حقیقت این است که آب مقطر فاقد مواد معدنی است. این موضوع باعث می شود که طعم لذیذ نوشیدنی از دست برود. اما با این وجود، استفاده از آب مقطر می تواند گام مهمی برای به دست آوردن بهترین کار، استفاده از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه باشد.


آب تصفیه شده RO، تا حدودی شبیه به آب مقطر است. هر دو نوع آب، کاملا تمیز بوده و تقریبا عاری از هر چیزی به جز H2O هستند. تفاوت آب مقطر با آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس در این است که برخی از دستگاه های تصفیه آب RO، دارای قابلیت معدنی سازی مجدد هستند. فیلتر معدنی ‌ساز مجدد، آب را از محیط ‌های قلیایی عبور داده و میزان قلیایی بودن و pH آب را افزایش می‌دهد. این کار، از اسیدی بودن بیش از حد آب برای دم کردن درست قهوه جلوگیری می کند و برخی از مواد معدنی دوستدار قهوه را دوباره به آن باز می گرداند. استفاده از آب معدنی بطری به دلایل مختلف، توصیه نمی شود.


چگونه منبع آب مصرفی خود را بررسی کنیم؟


اگر آب لوله کشی شما مزه یا بوی نامطلوبی دارد، شاید بوی تخم مرغ فاسد یا بوی کلر بدهد، احتمالا لازم باشد قبل از استفاده از آن برای تهیه نوشیدنی گرم، منبع آب خود را برای تعیین علت آن ارزیابی کنید.


در ادامه، چند راه ساده برای ارزیابی و بررسی منبع آب، پیشنهاد شده است:


1. آخرین گزارش کیفیت آب شهر خود را پیدا کنید.


شهرهای ایالات متحده ملزم هستند تا جهت حفظ ایمنی ساکنان، اطلاعات مربوط به کیفیت آب خود را به صورت عمومی به اشتراک بگذارند. بنابراین، می توانید هر آنچه لازم است در مورد آب لوله کشی منطقه خود بدانید، جستجو کنید. می توانید یک جستجوی سریع در گوگل برای شهر خود انجام دهید، به اضافه عبارت "گزارش آب". به عنوان مثال، "گزارش آب خلیج تامپا". دنبال آخرین گزارش شهر خود بگردید و ببینید چه اطلاعاتی درباره کیفیت آن می توانید پیدا کنید. از طرف دیگر، می توانید با تامین کننده آب محلی خود تماس بگیرید و یک کپی از سند را از آن ها درخواست کنید. با این وجود، قبل از دریافت گزارش کیفیت آب، بهتر است بدانید که چگونه محتوای آن را تفسیر کنید.


2. کیفیت آب مصرفی خود را با استفاده از کیت تستر آب خانگی ارزیابی کنید.


اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد آب مصرفی خود کسب کنید، یک کیت تستر کیفیت آب تهیه نموده و در مورد آنچه که در آب لوله کشی وجود دارد، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. این کیت ها را می توانید به سادگی از وب سایت آبین سفارش داده و با دریافت راهنمایی لازم از کارشناسان ما، از آن ها استفاده کنید.


کیت های تستر کیفیت آب، قیمت نسبتا پایینی دارند و در مدت زمانی کوتاه، نتایج دقیقی به شما ارائه خواهند داد.


3. یک نمونه از آب مصرفی خود را به آزمایشگاه ببرید.


برای دریافت دقیق ترین نتایج ممکن، می توانید نمونه ای از آب مصرفی خود را به آزمایشگاه برده و آن را آزمایش کنید. این کار می تواند نسبت به سایر متدها، هزینه بیشتری در بر داشته و زمان بر باشد؛ اما دقیق ترین روش است. پس از جمع آوری اطلاعات لازم در زمینه کیفیت آب، می توانید نتایج را با استانداردهای SCA (جدولی که در ابتدای متن ارائه شده است)، مطابقت دهید. حال می توانید ببینید که آیا منبع آب مصرفی شما در محدوده قابل قبولی قرار دارد یا خیر؟


بهترین سیستم تصفیه آب خانگی برای تهیه قهوه چیست؟


کلر، بزرگترین عامل آسیب زدن به طعم قهوه شناخته می شود. این ضدعفونی کننده شیمیایی نه تنها معطرهای طبیعی آن را سرکوب می کند، بلکه رایحه سفید کننده ناخوشایند آن نیز ممکن است بوی قوی و کامل نوشیدنی تازه دم شده را بپوشاند. کلر همچنین نت های طعمی قهوه را تضعیف کرده و از ورود رنگ های طبیعی به پالت شما جلوگیری می کند. خوشبختانه برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می توانید از دستگاه های تصفیه آب خانگی، متناسب با بودجه و ظرفیت مورد نیاز خود استفاده کنید. فهرست کامل مشخصات این دستگاه ها را در وب سایت آبین مشاهده نمایید.


جمع بندی


دم کردن قهوه در خانه، یک تجربه سرگرم کننده است. با این کار یک مکمل فوق العاده به برنامه صبحگاهی شما اضافه شده و همچنین شما را سرحال و شاداب می کند. همانطور که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، دم کردن یک نوشیدنی خوب، در گرو استفاده از آب آشامیدنی مطلوب است. به همین جهت توصیه می شود که همواره از آب تصفیه شده برای تهیه قهوه استفاده کنید. به هر حال، نوشیدنی گرم شما دارای 98 درصد H2O است. شیمی آب ممکن است برای برخی افراد جالب نباشد، اما جزء لاینفک فرآیند دم کردن آن است. با در نظر گرفتن این موضوع، لطفا قبل از استفاده از آب آشامیدنی برای دم کردن نوشیدنی صبحگاهی، حتما آن را تصفیه کنید.


شرکت آبین، اولین بازار تخصصی در حوزه تجهیزات آبی در ایران است که اقدام به انتشار اطلاعات کاملی در زمینه این سیستم ها در وب سایت خود نموده است. برای دریافت خدمات مشاوره رایگان می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر