هزینه خرید، نگهداری و دفع رزین های تبادل یونی چقدر است؟

هزینه خرید، نگهداری و دفع رزین های تبادل یونی چقدر است؟

هنگامی که یک مرکز صنعتی به عنوان بخشی از فرایند خود به فناوری تبادل یونی نیاز دارد، نه تنها دانستن هزینه های رزین های تبادل یونی مهم است، بلکه باید هزینه های  نگهداری و دفع رزین را نیز در نظر گرفت. کاهش این هزینه ها می تواند دشوار باشد، زیرا امروزه علاوه بر همه عواملی که می تواند این هزینه ها را بالا و پائین کند (مانند مواد یا فرایند مورد استفاده در ساخت رزین، قیمت تعیین شده توسط شرکت سازنده و غیره)، انواع رزین های مختلف نیز در بازار موجود است.


از آن جایی که تخمین این قیمت ها ممکن است دشوار باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد، در زیر یک طرح کلی از محدوده های قیمتی رایج و عواملی که ممکن است باعث نوسان آنها شوند آورده شده است، بنابر این می توانید تصور کلی از هزینه هایی که یک مرکز ممکن است برای رزین های تبادل یونی در ابتدای کار و در دراز مدت هزینه کند داشته باشید. 


هزینه خرید رزین های تبادل یونی چقدر است؟


هزینه رزین بسته به سازنده و در واقع برند، کیفیت و اندازه کروی متفاوت است. رایج ترین رزین های تبادل یونی از ژل یا پلیمرهای ماکرو متخلخل فرموله می شوند. به طور کلی رزین های ژلی برای عملیات استاندارد تصفیه آب بهترین هستند، زیرا ظرفیت و کارایی احیای بیش تری را ارائه می دهد. 


از طرف دیگر رزین های ماکرو متخلخل برای شرایط تهاجمی مفید هستند، زیرا مقاومت شیمیایی و مکانیکی بیش تر آن ها را قادر می سازد تا در برابر دماهای بالا، شوک اسمزی قابل توجه و یا قرار گرفتن در معرض عوامل اکسید کننده مقاومت کنند. در زیر انواع رزین های تبادل یونی و هزینه های تخمینی آنها آورده شده است:


1- رزین های کاتیونی اسید قوی (SAC): این نوع رزین اغلب برای نرم کردن آب و کاربردهای غیر معدنی استفاده می شوند. رزین های کاتیونی اسیدی قوی یک روش نسبتا ایمن و مقرون به صرفه برای حذف سختی های تشکیل دهنده رسوب مانند کلسیم و منیزیم هستند، زیرا می توانند با محلول نمک غلیظ مانند آب نمک کلرید سدیم احیا شوند. هنگامی که در چرخه هیدروژن با اسید سولفوریک یا هیدروکلریک (HCL) به عنوان یک احیا کننده استفاده می شود، رزین های SAC نیز برای دمینرالیزاسیون بسیار موثر می باشد.


2- رزین های کاتیونی اسید ضعیف (WAC): رزین های WAC انتخابی مقرون به صرفه برای کاربردهای قلیائیت زدایی هستند، که در آن آب تغذیه دارای نسبت بالایی از سختی به قلیائیت است. رزین های کاتیونی اسیدی ضعیف این کار را با حذف کاتیون های دو ظرفیتی مانند کلسیم و جایگزینی آن با هیدروژن/ سدیم بسته به شرایط فرایند انجام می دهند. بسته به نیاز فرایند، فرایند تبادل یونی (IX) ممکن است با گاز زدایی و یا تنظیم PH دنبال شود. رزین های کاتیونی اسید ضعیف نیز گزینه های خوبی برای سختی گیری جریان های با شوری بالا هستند.


3- رزین های آنیونی پایه قوی (SBA): این نوع رزین سختی گیر تبادل یونی در انواع مختلفی موجود هستند، که ویژگی های آن ها باید برای تعیین بهترین تناسب برای یک کاربرد معین سنجیده شود. رزین های SBA برای حذف سیلیس خوب هستند، به ویژه برای جریان هایی یا محتوای اسید معدنی آزاد کم (FMA). از دیگر کاربردهای عالی رزین های آنیونی پایه قوی می توان به حذف اورانیوم اشاره کرد. رزین های SBA برای حذف نیترات ها نیز موثر هستند، اگر چه آب خوراک حاوی غلظت های بالایی از سولفات باشد، ممکن است بازده بیش از حد چرخه های احیا به خطر بیافتد. در نهایت رزین های SBA می توانند به هالوژن ها متصل شوند. 


4- رزین های آنیونی ضعیف (WBA): رزین های آنیونی ضعیف برای کاربردهای یونیزاسیون که در آن حذف دی اکسید کربن (CO2) یا دی اکسید سیلیکون (SIO2) مورد نیاز نیست، موثر هستند. رزین های آنیونی ضعیف برای جذب اسید نیز موثر هستند، زیرا برای خنثی کردن اسیدهای معدنی قوی کار می کنند.


5- رزین های تخصصی برای انواع کاربردهای خاص استفاده می شوند. رزین های chelate رایج ترین نوع رزین های تخصصی هستند و برای حذف انتخابی برخی از فلزات، نرم کننده آب نمک و دیگر مواد استفاده می شوند. گروه های عاملی رزین تخصصی بسته به کاربرد مورد نظر بسیار متفاوت هستند و ممکن است شامل تیول، اسید ایمینودی استیک اسید یا اسید آمینوفسفونیک و ... باشند.

رزین های chelate به طور گسترده برای تغلیظ و حذف فلزات در محلول های رقیق مانند کبالت (CO2+) و جیوه (HG2+) استفاده می شوند. نوع دیگری از رزین های تخصصی رزین های تبادل یونی مغناطیسی (MIEX) هستند، که برای حذف مواد آلی طبیعی از جریان های مایع استفاده می شوند.


هنگامی که نیاز به رزین تاسیسات مشخص شد (شامل تمام ویژگی های عملکرد مورد نیاز)، آنگاه می توان قیمت رزین را به صورت حدودی برای هر فوت مکعب محاسبه کرد. به طور متوسط انتظار می رود، قیمت از 40 دلار تا 200 دلار در هر فوت مکعب برای رزین های کاتیونی اسید ضعیف و قوی و 130 تا 200 دلار در هر فوت مکعب برای رزین های آنیونی ضعیف و قوی متغیر باشد.


هزینه نگهداری رزین های تبادل یونی چقدر است؟


نگهداری از رزین های تبادل یونی به خوبی به تاسیسات شما کمک می کند تا حداکثر عمر مفید را از آنها دریافت کنید. عمر مفید رزین معمولی می تواند بر مبنای تعداد دفعاتی که احیا شده است باشد. هر چه رزین بیش تر احیا شده باشد، عمر کمتری خواهد داشت، زیرا در نهایت فرسوده می شود. هم چنین عوامل دیگری وجود دارد که عمر مفید رزین تبادل یونی را کاهش می دهد:


1- تغییرات دما
2- شوک ناشی از شستشوی رزین
3- اکسیداسیون شیمیایی
4- رسوب کردن
5- فولینگ و ...


فرکانس همه این موارد تعیین می کند که رزین چقدر دوام می آورد و چند وقت یک بار نیاز به خرید رزین جدید برای پر کردن رزین مصرف شده دارید.


هنگامی که از تبادل یونی به عنوان یک فناوری استفاده می شود، تاسیسات می تواند تبادل یونی قابل احیای خارج از محل را انتخاب کند. این خدماتی است که توسط یک پیمانکار ارائه می شود و معمولا بسته به نرخ جریان و تعداد دفعات تعویض رزین می تواند هزینه متفاوتی داشته باشد. این سرویس رزین معمولا برای کاربردهای polishing اختصاص داده می شوند، زیرا اگر رزین مرتبا تعویض شود، هزینه احیای خارج از محل می تواند بیش از نصب تکنولوژی polishing برای احیای خارج از محل باشد.


یکی از اصلی ترین مواردی که باید هنگام احیای رزین در محل برای آن برنامه ریزی کنید، یک سیستم حمل و نقل شیمیایی برای ذخیره مواد شیمیایی و تغذیه آنها به دستگاه سختی گیر تبادل یونی است. برای یک سیستم حمل و نقل شیمیایی صنعتی قوی با مخازن ذخیره سازی، پمپ های تزریق و حمل و نقل نیز بسته به برند و نوعی که استفاده می شود، هزینه هایی باید پرداخت کنید.


هزینه دفع رزین های سختی گیر تبادل یونی چقدر است؟


رزین های تبادل یونی مصرف شده به عنوان زباله جامد در نظر گرفته می شوند و معمولا با در محل های دفت زباله دفن می شوند یا سوزانده می شوند. بازیافت مواد رزین تخلیه شده نه ایج است و نه عملی زیرا امکانات کمی وجود دارد که قادر به پردازش مواد رزین (معمولا پلی استایرن یا اکریلیک) باشد. مهم نیست که کدام روش دفع رزین انتخاب شده است، باید دقت کرد که رزین مطابق با مقررات مدیریت زباله محلی دفع شود.


چند عامل وجود دارد، که می تواند بر روی هزینه های کلی فرایند دفع رزین تاثیر بگذارد، که شامل:


•    محتوای مایع: هنگام استفاده فعال، رزین های تبادل یونی دارای محتوای آب قابل توجهی هستند. هنگام بستر سازی مجدد یک سیستم تبادل یونی، باید مراقب باشید که تا آن جا که ممکن است مایعات را تخلیه کنید تا از هزینه ای دفع اضافی جلوگیری شود.


•    حجم رزین و فضاهای خالی: بسته به نوع رزین و بستر ممکن است فضای خالی کم و بیش بین مهره های رزین وجود داشته باشد. علاوه بر این باید دقت کرد که اندازه و تعداد ظروف مورد استفاده برای حمل رزین مصرف شده به حداقل برسد و حجم اضافی می تواند هزینه های دفع رزین را افزایش دهد.


•    ترکیب رزین و فعالیت شیمیایی: بررسی برگه های اطلاعات ایمنی مواد MSDS رزین تخلیه شده برای بررسی این که آیا خود رزین نیاز به ملاحظات دفع خاصی دارد، بسیار مهم است.


•    آلودگی رزین: در حالی که بیش تر رزین های استفاده نشده غیر خطرناک هستند، می توانند در اثر قرار گرفتن در معرض مواد مختلف در جریان فرایند آلوده شوند. اگر رزین در معرض مواد خطرناکی مانند فلزات سنگین قرار گرفته باشد، یا باید به عنوان زباله خطرناک با آن برخورد شود یا این که مواد سمی باید قبل از دفع از مواد رزین خارج شوند.


در نظر گرفتن این عوامل و سایر عوامل به تعیین استراتژی دفع موثر مناسب با فرایندها و مواد مورد استفاده در تاسیسات شما کمک می کند. می توان انواع خاصی از رزین که بر پایه ارگانیک باشد را برای دفع سوزاند، اما در بیش تر موارد در محل دفن زباله دفع می شوند.


برای رزین های غیر خطرناک، هزینه های دفع از 50 تا 100 دلار در تن متغیر است. از سوی دیگر، دفع رزین های خطرناک می تواند بیش از 1000 دلار در هر تن هزینه متفاوتی داشته باشد. هزینه های دفع رزین به محل تاسیسات، فاصله حمل، شراط موقعیت مکانی و ... بستگی دارد.


 آبین چگونه می تواند به من کمک کند؟


آبین با سال ها سابقه در زمینه طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی و فروش سختی گیرهای رزین تبادل یونی از طریق تماس تلفنی آماده و مشاوره رایگان با کارشناسان فنی خود فرصتی را فراهم کرده است، که بتوانید ضمن اطلاع از قیمت دستگاه سختی گیر رزینی با دریافت مشاوره محصول متناسب با نیازتان را نیز انتخاب و خریداری کنید.


برای کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با قیمت سختی گیر رزینی تبادل یونی و نحوه خرید سختی گیر از طریق شماره های تماس سایت تجهیزات آبی آبین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
خیر محمد
خیر محمد
خیلی دوست داشتم با پارامترهایی که در قیمت سختی گیر یونی تاثیر دارند آشنا بشم که اینجا تونستم همه این اطلاعات رو بدست بیارم.
ارسال نظر