نکاتی درباره دستگاه تصفیه آب و تاریخچه آن

نکاتی درباره دستگاه تصفیه آب و تاریخچه آن

دستگاه تصفیه آب یک فناوری بسیار مهم بوده که ضامن سلامت بشر است. از مدت ها پیش انسان ها در پی کشف روشی نوین برای تصفیه آب مورد نیاز خود بودند و در این راه از ابزارهای مختلفی استفاده کردند. به جهت اهمیت بسیار بالای این موضوع در این عنوان از وب سایت آبین قصد داریم تا به بررسی مطالبی پیرامون تاریخچه تصفیه آب بپردازیم.


چه کسی سیستم فیلتر آب اسمز معکوس را اختراع کرد؟


تاریخچه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به سال 1784 باز می گردد. در آن زمان یک فیزیکدان فرانسوی به نام ژان آنتوان نولت این فرآیند را با تکرار فرآیند اسمزی در خلال یک آزمایش کشف نمود. او در این آزمایش از مثانه خوک به عنوان غشای نیمه تراوا استفاده کرد و مولکول‌های حلال را از منبع آب رقیق به سمت محلول غلیظ الکل عبور داد.


این فرایند ثابت می کند که حلال ها می توانند با استفاده از فشار اسمزی طبیعی از یک غشای نیمه تراوا عبور کرده و بدین وسیله تصفیه شوند. این پروسه تا زمانی که تعادل دینامیکی در هر دو طرف حاصل شود ادامه پیدا می کند. 


در دهه 40 میلادی، دانشگاه های آمریکایی مطالعات نولت را در تلاش برای فیلتر کردن یا نمک ‌زدایی آب دریا ادامه دادند. در سال 1959 دو محقق UCLA به نام‌های سیدنی لوب و سرینیواسا سوریراجان یک ممبران RO مصنوعی با استفاده از پلیمر استات سلولز تولید کردند. آن ها از طریق این ممبران، آب با املاح و فشار بالا را وارد سیستم نموده و موفق به جداسازی مولکول های آب از NaCl (نمک) و TDS شدند. این فناوری پس از طی آزمایشات اولیه برای تولید آب تصفیه شده و آشامیدنی، بر روی آب های شیرین اعمال شد. به خاطر آن که این فناوری، فرآیند اسمز طبیعی را معکوس نموده بود، از عبارت "اسمز معکوس" برای تعریف آن استفاده کردند.


اولین کارخانه تجاری اسمز معکوس در سال 1965، در شهر کوالینگای کالیفرنیا و تحت نظارت جوزف دبلیو مک کاتان و سیدنی لوب تاسیس شد. در این کارخانه تعداد زیادی مهندسین مجرب و مقامات دولتی از اقصی نقاط جهان برای شیرین کردن آب دریا به کار گماشته شدند. پس از تاسیس این کارخانه، سیستم های اسمز معکوس و فناوری های ذی ربط آن مورد توجه زیادی قرار گرفتند. با ارزان تر شدن و در دسترس قرار گرفتن ملزومات آن ها در بازار، دستگاه تصفیه آب خانگی در ردیف تولید قرار گرفت.


دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از چه نوع ممبرانی استفاده می کند؟


دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از ممبران نیمه تراوا استفاده می کند. غشای نیمه تراوایی که در فرایند اسمز معکوس از آن استفاده می شود، معمولا از دو لایه تشکیل شده است. یک لایه پلی آمید نازک با ضخامت کمتر از 200 نانومتر که بر روی لایه متخلخل پلی سولفون با ضخامت 50 میکرون قرار می گیرد. این لایه متخلخل نیز روی یک لایه پارچه غیر بافته با اندازه منافذ 0.0001 میکرون برای عبور مولکول های آب و حذف آلاینده های محلول در آن قرار گرفته است. قطر ممبران های تصفیه آب برای تاسیسات تجاری و مسکونی، می تواند بین دو و نیم الی هشت اینچ باشد. ارتفاع ممبران دستگاه های تصفیه آب صنعتی معادل 40 اینچ است.


اهمیت مخزن برای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟


توانایی ذخیره آب برای استفاده های آتی، یک امتیاز خاص برای کاربران ساختمان های اداری و مسکونی محسوب می شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوسی که منبع ذخیره داخلی دارند، ارجحیت بیشتری را نیز دارا می باشند. علاوه بر این مزیت باید توجه داشته باشید که مخازن اسمز معکوس با فشار بالا کار می کنند و این موضوع فاکتوری بسیار مهم در عملکرد سیستم های RO محسوب می شود. چرا که این فشار، نیروی محرکه برای انتقال آب و فیلتراسیون در سیستم است. دو عملکرد مهم مخزن ذخیره در دستگاه تصفیه آب که وجود آن را ضروری می کنند عبارتند از:


•    تامین آب تحت فشار برای استفاده کاربر
•    حفظ فشار در سراسر سیستم و نظارت بر فشار خط جهت فعالسازی چرخه های روشن و خاموش دستگاه


شیر سنسور تعبیه شده در دستگاه زمانی که فشار تانک به 2/3 فشار آب لوله کشی می رسد از طریق بستن شیر، تولید آب تصفیه شده را متوقف می کند. این عملکرد مشترک قطع کن اتوماتیک و مخزن ذخیره سازی برای سیستم بسیار مهم و ضروری است. چرا که از آن در برابر مشکلات احتمالی اضافه بار و آسیب به ممبران جلوگیری می کند. در غیر این صورت آب اضافی مستقیما به سمت ممبران حرکت می کند. در نتیجه می توان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد.


طول عمر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چقدر است؟


طول عمر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس که به طور منظم بررسی و نگهداری می شود، بین 10 تا 15 سال است. این بدان معناست که کارتریج های فیلتر و ممبران خانگی باید به ترتیب حداقل سالی یک بار و هر دو سال یک بار تعویض شوند. اجزای دیگر مانند مخازن ذخیره آب، لوله کشی، اتصالات و هوزینگ نیز باید از نظر مشکلات مربوط به هوا و رطوبت بررسی شده و در صورت مشاهده هرگونه خرابی، تعویض گردند.


برای خرید محصولات مورد نیاز و لوازم جانبی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. آبین اولین بازار آنلاین تجهیزات آبی در ایران است که جهت رفاه حال کاربران، از طریق شماره تلفن 02122228116 مشاوره رایگان ارائه می دهد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر