نقش تصفیه آب صنعتی در تولید نوشیدنی

نقش تصفیه آب صنعتی در تولید نوشیدنی

صنایع بسیار کمی در جهان وجود دارند که در آنها تصفیه آب به اندازه صنایع غذایی و آشامیدنی حائز اهمیت باشد. کمپانی‌های تولید کننده نوشیدنی، استاندارد ویژه‌ای را برای آب در زمینه تولید محصول در نظر می‌گیرند. این موضوع می‌تواند در کیفیت نهایی نوشیدنی تاثیر زیادی داشته باشد. 

استفاده از آب شهری برای تولید نوشیدنی باعث کاهش کیفیت محصول شده و در طعم آن موثر است. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین عواملی که در کارخانه‌های تولید نوشیدنی باید به آن توجه شود، داشتن سیستم تصفیه آب صنعتی است. این سیستم باید مطابق با تمام اصول لازم تولید شود تا بتواند توان و عملکرد لازم را برای تصفیه آب داشته باشد. 

می‌توان تصور کرد که بروز هر گونه مشکل در سیستم تصفیه آب به ‌کار رفته در تولید نوشیدنی، چه مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. این موضوع ممکن است به توقف خط تولید منجر شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عواملی می‌پردازیم که برای خرید، استفاده و نگهداری از سیستم تصفیه آب در تولید نوشیدنی باید بدانید.


اسمز معکوس، بهترین راهکار برای تصفیه آب در تولید نوشیدنی


همان‌طور که گفته شد، باید برای تعبیه سیستم تصفیه آب در تولید نوشیدنی، از بهترین تکنولوژی استفاده کرد. در حال حاضر، یکی از بهترین و دقیق‌ترین سیستم‌های تصفیه آب در جهان، اسمز معکوس است. در این سیستم‌ها، از ممبران‌های اسمز معکوس (RO) استفاده می‌شود، این ممبران‌ها می‌توانند آلایند‌ه‌های آب را با دقت بالای 99 درصد از بین ببرند. 

طراحی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، کاملا به شرایط محیطی و سطح کیفی آب ورودی بستگی دارد. در واقع، طراحی این سیستم‌ها به این صورت نیست که بتوان از یک الگو برای تمام کاربردها استفاده کرد. به همین دلیل، امکان خرید دستگاه تصفیه آب دست دوم و کار کرده وجود ندارد. 

اسمز معکوس، بهترین راهکار برای تصفیه آب در تولید نوشیدنی

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب RO را حتما به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید. بی توجهی به این موضوع می‌تواند مشکلاتی  را مثل خرابی‌های مداوم دستگاه، کم شدن طول عمر فیلترها، کاهش سطح کیفی آب و... در پی داشته باشد. 

*** در کنار اینکه استفاده از آب با کیفیت بالا، برای تولید نوشیدنی لازم است، جریان آب تصفیه نشده باعث خرابی تجهیزات و قطعات می‌شود. با توجه به این، می‌توان گفت که استفاده از سیستم تصفیه آب، لازمه راه اندازی و استفاده از دستگاه‌های به‌کار رفته در صنایع غذایی و نوشیدنی است. 


نحوه سفارش سیستم تصفیه آب RO برای تولید نوشیدنی


روند خرید سیستم تصفیه آب RO برای استفاده در تولید نوشیدنی به این صورت است که باید تمام اطلاعات لازم را در مورد شرایط محیطی، کاربرد و کیفیت آب، در اختیار کارشناسان قرار دهید. کارشناسان و افراد متخصص، با بررسی این اطلاعات و البته استفاده از نرم‌افزارهای خاص، سیستم موردنظر شما را طراحی می‌کنند. 

قطعا نوع دستگاه تصفیه آب صنعتی که در تولید نوشیدنی استفاده می‌شود با سایر سیستم‌ها متفاوت است. به این جهت که سیستم تصفیه آب مورد استفاده در تولید نوشیدنی، باید طوری طراحی شود که هیچ گونه آلایندگی را برای آب به دنبال نداشته و مشکلی را از این جهت برای شما ایجاد نکند. نوع مواد شیمیایی و فیلترهایی که در این سیستم به‌کار می‌رود باید کیفیت بسیار مطلوبی داشته و مناسب برای تعبیه در صنایع تولید نوشیدنی باشد. 

بسیاری از مواد شیمیایی و فیلترهایی که در صنعت تصفیه آب تولید می‌شوند، دارای تاییدیه Food-grade می‌باشند. استفاده از این نوع محصولات، بهترین راهکار برای طراحی سیستم تصفیه آب در تولید نوشیدنی است. 


کاربردهای سیستم تصفیه آب RO در صنایع تولید نوشیدنی


در صنایع تولید نوشیدنی، از سیستم تصفیه آب در بخش‌ها و کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود، موارد زیر برخی از رایج‌ترین کاربردها در این زمینه می‌باشند:


1- تولید آب معدنی و آب طعم‌دار: اگر تصور می‌کنید که آب معدنی مستقیما از چشمه‌ها تامین می‌شود سخت در اشتباه هستید. به این دلیل که برای تولید آب معدنی، از سیستم تصفیه آب استفاده کرده و به این صورت کیفیت آب را افزایش می‌دهند. در ادامه هم املاح و مواد معدنی مورد نظر به آب افزوده می‌شود. 

2- تولید نوشابه: کاهش میزان املاح در تولید نوشابه اهمیت زیادی دارد. البته برای تولید نوشابه، از دستگاه‌هایی مثل ازن ژنراتور هم استفاده می‌شود. 

3- تولید آبمیوه‌ها: برای تولید آبمیوه از تجهیزات بسیار ویژه‌ای جهت تصفیه و فیلتراسیون استفاده می‌شود. 

کاربردهای سیستم تصفیه آب RO در صنایع تولید نوشیدنی


نگهداری از سیستم تصفیه آب RO در تولید نوشیدنی


سیستم‌های تصفیه آب استفاده شده در صنایع تولید نوشیدنی، باید با رعایت اصول و پارامترهای لازم نگهداری شوند. اگر می‌خواهید دستگاه طول عمر و عملکرد مناسبی داشته باشد، حتما این نکته را در نظر بگیرید. برای اطلاع از این پارامترها می‌توانید از افراد متخصص و کارشناسان کمک بگیرید. 

مهم‌ترین نکات در زمینه نگهداری از دستگاه تصفیه آب RO، شامل تعویض به موقع فیلترهای تعبیه شده، استفاده از مواد شیمیایی مناسب، شستشوی دوره‌ای ممبران‌ها و غیره می‌شوند.


«سایت آبین با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب و مواد شیمیایی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با شماره تلفن 02122228116 تماس بگیرید.» 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (2)
عمرانی
عمرانی
از نظر من هم مخصوصا کافی‌شاپ های بزرگ برای اینکه نوشیدنی های با کیفیتی رو به مشتری تحویل بدن باید از دستگاه های بزرگ تصفیه آب استفاده کنند.
سارا نیکپور
سارا نیکپور
با سلام خیلی مقالات و مطالب آموزنده و کارآمدی هستند من با خوندن اونها خیلی بیشتر به اهمیت آب و تصفیه شدنش فکر کردم
ارسال نظر