نحوه معدنی سازی مجدد آب تصفیه شده اسمز معکوس

نحوه معدنی سازی مجدد آب تصفیه شده اسمز معکوس

اسمز معکوس یکی از کامل ترین و موثرترین روش های تصفیه آب است. با اینکه اکثر افراد ترجیح می دهند آب تصفیه شده و بدون آلاینده مصرف کنند اما نسبت به حذف مواد معدنی موجود در آن نیز قدری حساسیت دارند. دستگاه RO خانگی همه چیز را حذف می کند و این حذفیات شامل مواد مفید و معدنی نیز می شود.


برای رفع این مشکل نیز راه حل هایی وجود دارد که با استفاده از آن بدون تلاش اضافه می توانید "معدنی سازی مجدد آب تصفیه شده اسمز معکوس" را انجام دهید.


در ادامه نگاهی به ریزه کاری‌ های چگونگی معدنی‌ سازی مجدد آب اسمز معکوس خواهیم انداخت.


اسمز معکوس چه مواد معدنی را از بین می برد؟


سیستم‌ های اسمز معکوس می‌توانند بیش از 99.9 درصد از کل مواد جامد محلول (TDS) را از آب حذف کنند؛ بنابراین جای تعجب نیست که مواد معدنی سالم و ضروری نیز در طول فرآیند RO حذف شوند.


آب لوله کشی ما حاوی ذرات معدنی از جمله کلسیم و منیزیم است که موجب استحکام استخوان ها، دندان ها و تنظیم فشار خون، عضلات و عملکرد اعصاب می شود. مقدار کمی نمک، پتاسیم و فسفر نیز در آب لوله کشی وجود دارد و برای حمایت از قلب، حفظ تعادل مناسب مایعات، و تأثیر بر رشد، ترمیم و نگهداری سلول ها در سراسر بدن مورد نیاز است.


تمام این مواد معدنی ضروری در فرایند اسمز معکوس حذف می شوند.


آیا معدنی سازی مجدد آب تصفیه شده اسمز معکوس لازم است؟


با این که بدن ما برای زنده ماندن به مواد معدنی مفید مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیاز دارد، اما این مواد معدنی با غلظت بیشتری در غذای مصرفی ما وجود دارند.


اینکه فیلتر معدنی ساز به دستگاه RO خود اضافه کنید، از نظر سلامتی تفاوت چندانی ایجاد نمی کند؛ مگر اینکه به خاطر رژیم غذایی خود با کمبود شدید یک ماده معدنی مواجه باشید.


اگر با اعلانات سازمان جهانی بهداشت (WHO) همراه باشید احتمالا گزارشی مبنی بر "پیامدهای نوشیدن آب RO" را دیده اید. بر اساس این گزارش مصرف روزانه آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس خطراتی به همراه دارد. برخی از این خطرات شامل از دست دادن کلسیم و منیزیم (دو ماده معدنی مفید موجود در آب آشامیدنی ما)، افزایش احتمالی مقدار دریافت فلزات سمی و تأثیر بر متابولیسم و هموستاز است.


توجه داشته باشید که بسیاری از این خطرات در زمینه سلامت فقط «ممکن» در نظر گرفته می‌شوند و برخی از آن ها مانند کمبود مواد معدنی را می‌توان به‌ صورت کامل با یک رژیم غذایی مناسب جبران کرد.


الزامی از نظر ارزش غذایی برای کسانی که رژیم خاصی ندارند جهت افزودن فیلتر معدنی ساز مجدد وجود ندارد و این کار تنها طعم آب را بهتر می کند.


مزایای افزودن مواد معدنی به آب اسمز معکوس


معدنی سازی مجدد آب اسمز معکوس مزایای زیر را دارد:


1. بهبود طعم آب


بسیاری از مردم طعم اسمز معکوس را "بی مزه" و ناخوشایند می دانند اما طعم آب قلیایی با مواد معدنی افزوده به آن بسیار عالی است و شما را ترغیب می کند تا مقدار بیشتری آب بنوشید.


2. تشویق به هیدراتاسیون


اگر فکر می‌کنید که نوشیدن آب غیر معدنی باعث می ‌شود کمتر آب بخورید، از فیلترهای معدنی ساز مجدد کمک بگیرید. آب RO بی مزه است چرا که pH کمتری دارد. با معدنی سازی مجدد آب pH آن افزایش می یابد و با بهبود طعم آب سالم تمایل بیشتری نسبت به مصرف آن خواهید داشت. میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب آشامیدنی خود را می توانید با استفاده از pH سنج اندازه گیری کنید.


3. بهبود سلامت انسان


همانطور که گفتیم ما به هیچ وجه برای زنده ماندن به مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی خود متکی نیستیم. با این وجود همچنان می توانیم تا 20 درصد از نیاز روزانه توصیه شده خود به مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را از آب لوله کشی تامین کنیم.


چرا مواد معدنی بسیار مهم هستند؟


هرگز نباید اهمیت نقش مواد معدنی را در بدن انسان دست کم بگیرید. در ادامه نگاهی اجمالی به مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی و لزوم مصرف آن ها می اندازیم.


•    کلسیم


کلسیم یا کربنات کلسیم ضروری ترین ماده معدنی در بدن در نظر گرفته می شود زیرا رایج ترین ماده بوده و می توان آن را در تمام بدن از جمله استخوان ها و دندان ها یافت.


ما برای انقباض عضلات و قلب، لخته شدن خون، تنظیم هورمون ها و عملکرد سیستم عصبی خود به کلسیم نیاز داریم. بسیاری از ما فقط کلسیم را به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای دندان ها و استخوان های سالم می شناسیم، اما کلسیم در واقع تقریبا در هر فرآیندی در بدن انسان نقش دارد و مورد نیاز است. کمبود کلسیم ممکن است منجر به شکنندگی استخوان ها، تشنج و حتی مشکلات قلبی شود.


•    منیزیم


منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی بوده که به اندازه کلسیم ضروری است. این ماده به تحریک و کنترل صدها واکنش بیوشیمیایی کمک می کند و در کنار کلسیم باعث رشد و حفاظت از استخوان های شما می شود.


کمبود این ماده معدنی منجر به مشکلات متعددی در زمینه سلامت از جمله علائم اولیه مانند حالت تهوع، خستگی و ضعف گرفته و اثرات طولانی مدت مانند تشنج، گرفتگی عضلات و بی حسی، و اختلالات قلبی می شود.


•    مواد معدنی کمیاب: سدیم، پتاسیم و فسفر


آب دارای منیزیم و کلسیم حاوی مواد معدنی کمیاب مانند سدیم، پتاسیم و فسفر نیز می باشد.


مقدار کمی سدیم (نمک) برای انقباض عضلانی و تنظیم تکانه های عصبی در بدن مورد نیاز است. ما همچنین برای تعادل مواد معدنی و آب در بدن خود به نمک نیاز داریم.


پتاسیم نیز مانند سدیم به انقباض ماهیچه ها و عملکرد صحیح اعصاب کمک می کند و همچنین باعث تنظیم ضربان قلب می شود.


فسفر برای تشکیل دندان ها و استخوان ها مورد نیاز است اما به اندازه کلسیم و منیزیم ضروری نیست. فسفر همچنین به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند و در نحوه استفاده بدن از چربی ها و کربوهیدرات ها نیز نقش دارد.


چگونه آب RO را مجدد معدنی سازی کنیم؟


معدنی ساختن مجدد آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس بسیار ساده است و با راه حل های زیر به سادگی قابل انجام است.


1. قطره های معدنی کمیاب


ارزان‌ترین روش معدنی ‌سازی مجدد آب، اضافه کردن مواد معدنی کم مصرف به شکل قطره است. این قطره ها را می توانید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. مقدار استفاده از این قطره ها در هر محصول متفاوت است و باید به راهنمای آن مراجعه کنید.


2. فیلترهای معدنی مجدد


اگر از سیستم اسمز معکوس زیر سینکی استفاده می کنید، فیلترهای معدنی ساز مجدد یک گزینه فوق العاده جهت افزودن مجدد این مواد مفید به آب هستند.


بسیاری از سیستم‌ های RO دارای یک فیلتر رمینرالیزاسیون اختیاری هستند. اگر دستگاه تصفیه آب خانگی شما اینگونه نیست می ‌توانید فیلتر آن را جداگانه خریداری کنید و در خط لوله اصلی پس از واحد RO نصب کنید. مزیت فیلتر معدنی ‌سازی مجدد این است که آب قلیایی تولید می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از قطره های معدنی ندارید.


بیشتر فیلترهای معدنی ساز مجدد آب RO را با استفاده از کلسیم معدنی می کنند. برخی از آن ها نیز ممکن است آن را با منیزیم معدنی کنند و برخی نمونه ها حتی کامل تر بوده و تا پنج نوع ماده معدنی را به آب RO اضافه می کنند. کارتریج ‌های پس تصفیه معدنی ساز تقریبا پس از هر 6 ماه استفاده باید تعویض شوند.


3. پارچ آب قلیایی ساز


پارچ آب قلیایی یکی دیگر از گزینه های مقرون به صرفه است که می توان از آن برای افزودن مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم به آب استفاده کرد.


پارچ آب قلیایی حاوی یک کارتریج فیلتر است که مقدار اندازه گیری شده مواد معدنی را مجددا به آب اضافه می کند. با توجه به طراحی پارچ ابتدا باید آن را از شیر آب اسمز معکوس پر کنید و چند دقیقه منتظر بمانید.


کارتریج های پارچ آب قلیایی نیز باید مانند فیلترهای معدنی مجددا تعویض شوند. این کارتریج ها معمولا طول عمر کمتری بین 1 تا 3 ماه دارند، اما هزینه آن ها صرفا کسری از قیمت جایگزینی فیلترهای معدنی مجدد است.


4. بطری آب قلیایی


اگر می خواهید در بیرون از خانه نیز آب تصفیه شده اسمز معکوس به همراه داشته باشید، بطری آب قلیایی ساز یک انتخاب بسیار هوشمندانه است.


استفاده از این بطری ها نیاز به تنظیم ندارد و تنها باید بطری خود را با آب RO پر کنید. این بطری حاوی فیلتری است که میزان pH آب را افزایش داده و مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم را برای بهبود طعم آن اضافه می کند. طول عمر فیلتر این بطری ها نسبت به شرکت سازنده متفاوت است اما به طور میانگین هر 6 هفته یک بار باید تعویض شوند.


5. نمک صورتی هیمالیا


نمک صورتی هیمالیا نیز یکی از گزینه های کمتر شناخته شده برای معدنی سازی مجدد آب است. از آنجایی که نمک هیمالیا دارای مواد معدنی طبیعی بسیار بالایی از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم است، در واقع یک راه حل عالی برای افزودن مجدد این مواد معدنی به آب RO محسوب می شود.


برای تولید آب معدنی با نمک صورتی هیمالیا، باید یک چهارم ظرف خود را از نمک پر کرده و سپس به آن آب اضافه کنید تا شیشه کاملا پر شود و بگذارید تا 24 ساعت بماند. نمک هیمالیا ماده ای به نام "آب کف" تولید می کند و مزایای بیشتری نسبت به آب معدنی سازی شده مجدد دارد. همچنین گفته می شود که یون های دارای بار منفی و مثبت بدن را متعادل کرده و به بهبود سلامت کلی بدن انسان نیز کمک می کند.


نمک صورتی هیمالیا با نمک معمولی متفاوت است و سدیم بسیار کمتری در خود دارد. این نمک را می توانید در غلظت های توصیه شده استفاده کنید.


سوالات متداول


•    سیستم های RO چگونه مواد معدنی را حذف می کنند؟


ممبران اسمز معکوس در دستگاه RO است که بخش اصلی آن را شکل می دهد. منافذ سیستم تصفیه آب شهری به اندازه ای کوچک نیستند تا مواد معدنی آن را حذف کنند اما ممبران RO دارای منافذ ریز حدود 0.0001 میکرون بوده و کوچکترین آلاینده ها را از جمله مواد معدنی به دام می اندازد.


•    چه چیزی جلوی مسدود شدن منافذ ممبران را می گیرد؟


از آن جایی که چندین مرحله فیلتراسیون مانند فیلتر الیافی و فیلترهای کربنی قبل از رسیدن آب به ممبران RO وجود دارند، ذراتی را که باعث مسدود شدن منافذ می شوند پیش از رسیدن به آن در خود به دام می اندازند. علاوه بر این، به دلیل عملکرد پرفشار سیستم اسمز معکوس، ناخالصی‌هایی مانند مواد معدنی پس از برخورد به ممبران به عقب باز می‌گردند و با جریان پساب خروجی دفع می شوند.


•    چگونه می توان مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت کرد؟


در صورتی که ترجیح می دهید خود را برای معدنی ساختن مجدد آب تصفیه شده اسمز معکوس به زحمت نیندازید، راهکارهای زیادی پیش روی شما است. برای دریافت مواد معدنی مورد نیاز روزانه خود می توانید از مکمل های مختلف استفاده کنید که به شکل پودری در داروخانه ها موجود می باشند.


همچنین می‌توانید از میوه‌ ها و سبزیجاتی که به طور طبیعی سرشار از مواد معدنی سالم هستند نیز کمک بگیرید.

 

جهت مشاهده انواع دستگاه ها و فیلترهای تصفیه آب به وب سایت آبین مراجعه نمایید. در صورتی که به مشاوره رایگان در این زمینه نیاز دارید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر