نحوه حذف باکتری، ویروس و انگل ها از آب لوله کشی

نحوه حذف باکتری، ویروس و انگل ها از آب لوله کشی

در بین بسیاری از آلاینده هایی که بی صدا در آب آشامیدنی ما وجود دارند ارتشی از باکتری، ویروس و انگل ها نیز هستند که به عنوان میکروارگانیسم، میکروب و یا پاتوژن شناخته می شوند.


این عناصر ناخوشایند علاوه بر غذاهای آلوده ممکن است در آب آشامیدنی شما نیز وجود داشته و بیماری زا باشند. این موجودات با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. به همین جهت با وجود آن که ظاهر آب شفاف و بی رنگ است احتمال دارد آلوده به میکروارگانسیم های مختلف باشد.


در صورتی که آب حاوی عوامل بیماری زا را تصفیه نکنید تمام افراد و موجوداتی که از آن استفاده می کنند در معرض خطر قرار خواهند گرفت. این بیماری ها شامل اسهال، استفراغ و حتی مشکلات جدی تر نیز خواهد بود. در این مقاله از وب سایت آبین قصد داریم درباره علائمی که باید در مورد باکتری، ویروس ‌و انگل ‌های موجود در آب آشامیدنی به آن ‌ها توجه کنید، نحوه آزمایش آب برای این عوامل بیماری ‌زا و موثرترین روش ‌ها برای حذف آن ‌ها از آب صحبت کنیم.

 

باکتری، ویروس و انگل های رایج در آب و تاثیرات آن ها بر سلامتی


پاتوژن های مختلفی در آب آشامیدنی یافت می شوند. با این حال رایج ترین آن ها شامل باکتری، ویروس و انگل ها است. نوزادان، کودکان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عوامل بیماری زا قرار می گیرند که در برخی حالات ممکن است باعث مرگ آن ها شود. به همین خاطر در ادامه نگاهی دقیق ‌تر به رایج‌ ترین پاتوژن ها در آب لوله‌ کشی و اثرات احتمالی آن بر سلامتی خواهیم داشت.


اشریشیا کلی (E.coli)


ای کلای گروهی بزرگ و متنوع از باکتری های کلیفرم مدفوعی هستند که معمولا در فضولات انسانی، میوه‌ ها و سبزیجات خام آلوده، روده‌ های حیوانی و انسان یافت می ‌شوند. برخی از انواع باکتری های E. coli بی ضرر هستند و حتی به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کنند. در حالی که برخی از گونه ها در صورت ورود به بدن می توانند منجر به اسهال، گرفتگی معده، حالت تهوع و استفراغ شوند. انواع دیگر باکتری E. coli نیز باعث ذات الریه، کم خونی شدید، عفونت دستگاه ادراری، بیماری های تنفسی، نارسایی کلیه (با علائمی از پوست رنگ پریده، خستگی، تب و ناتوانی در دفع ادرار تا مرگ) و سایر بیماری ها خواهند شد.


کلیفرم مدفوعی


کلیفرم خانواده ای از باکتری ها است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان ها و حیوانات وجود دارد. همچنین در مواد آلی مانند گیاهان و خاک نیز یافت می شود. کلیفرم به صورت کلی خطرناک نیست اما کلیفرم مدفوعی مانند E. coli، می تواند باعث بروز بیماری های حاد شود. مصرف یا استنشاق آب آلوده به کلیفرم مدفوعی منجر به ناراحتی گوارشی به شکل تهوع، اسهال، گرفتگی عضلات و سردرد خواهد شد.


هپاتیت A


هپاتیت A یک بیماری مسری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت A ایجاد می شود. ورود این ویروس به بدن می تواند علائم متغیری از یک بیماری خفیف چند هفته ای تا یک بیماری شدید چند ماهه با علائمی چون خستگی، حالت تهوع، درد معده و یرقان با خود به همراه داشته باشد.


بنا بر اظهارات سازمان CDC «"زمانی که هر منبع آبی از جمله چاه‌های خصوصی، در معرض مدفوع انسان‌های آلوده قرار بگیرد، ویروس هپاتیت A گسترش پیدا خواهد کرد. این ویروس می‌تواند از روش های مختلفی از جمله سرریز فاضلاب، سیستم‌ های معیوب فاضلابی و رواناب ‌های آلوده طوفان وارد منبع آب شود. چاه‌ ها نیز پس از وقوع سیل در برابر چنین آلودگی‌ هایی آسیب‌ پذیرتر هستند؛ خصوصا اگر کم عمق بوده و یا مدت زمان زیادی در سیلاب فرو رفته باشند».

 

در ادامه به ذکر سایر آلاینده هایی چون باکتری، ویروس و انگل ها خواهیم پرداخت که وجود آن ها در آب باعث بیماری خواهد شد.


ژیاردیا لامبلیا


ژیاردیا لامبلیا یک انگل میکروسکوپی است که معمولا در آب، خاک یا غذای آلوده به مدفوع حیوانات یا انسان‌های آلوده به انگل یافت می‌ شود. ژیاردیا لامبلیا با ورود به بدن فرد سبب ابتلای او به ژیاردیازیس خواهد شد. CDC اعلام کرده است که این بیماری بر دستگاه روده تاثیر می گذارد و باعث نفخ، اسهال، ناراحتی معده، کم آبی، گرفتگی شکم و سایر مشکلاتی از این قبیل می شود. بسیاری از داروهای تجویزی می توانند ژیاردیازیس را درمان کنند، اما همیشه بهترین کار این است که از ابتلا به بیماری جلوگیری شود. ژیاردیا در برابر کلر و کلرامین که غالبا توسط شهرداری ها جهت حذف عوامل بیماری زا از آب آشامیدنی استفاده می شود مقاوم است. خوشبختانه راه حل های جایگزینی در این زمینه وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.


کریپتوسپوریدیوم


کریپتوسپوریدیوم نیز مانند ژیاردیا لامبلیا انگل دیگری است که با مصرف غذا و آب آلوده به مدفوع آلوده می شود. علائم رایج مصرف کریپتوسپوریدیوم عبارتند از تب خفیف، اسهال، کم آبی بدن، کاهش وزن، خستگی، ناراحتی معده، استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و غیره. این انگل نیز در برابر کلر زنی مقاوم بوده و حذف آن از آب آشامیدنی دردسر ساز است. در راستای حذف این انگل نیز روش موثری وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


Cyclospora cayetanensis


یکی دیگر از انگل های میکروسکوپی که برای بدن مضر هستند شامل Cyclospora cayetanensis است. این انگل باعث عفونت روده ای به نام سیکلوسپوریازیس شود و با خوردن غذا یا آب آلوده به مدفوع پخش می شود.


به طور معمول یک هفته طول می کشد تا علائم این بیماری ظاهر شوند. از جمله عوارض این مشکل باید به از دست دادن اشتها، اسهال، کاهش وزن، افزایش گاز، حالت تهوع، خستگی، نفخ، و گرفتگی و درد اشاره کرد. در صورت عدم درمان این بیماری که علائمی مشابه آنفولانزا دارد احتمالا فرد تا ماه ها با آن درگیر مشکل باشد.


نحوه ورود عوامل بیماری زا به آب آشامیدنی


در طول بارندگی، ذوب شدن برف یا سایر بارش ها، میکروب‌ ها از طریق نهرها، رودخانه‌ ها، دریاچه‌ ها یا آب ‌های زیرزمینی وارد منابع آب می شوند. هنگامی که از این آب بدون انجام تصفیه کافی به عنوان منبع آب آشامیدنی استفاده می شود عوامل بیماری زا وارد بدن انسان خواهند شد.


غالبا ورود باکتری، ویروس ‌و انگل ‌ها به آب آشامیدنی شهری به دلیل توانایی سیستم های شهری در انسداد راه این آلاینده ها قدری مشکل است. سیستم تصفیه معمولی آب تصفیه نشده را از رودخانه یا دریاچه پمپ می کند، رسوبات را حذف کرده، سایر آلاینده ها را از آن فیلتر می کند و سپس آب را با کلر ضد عفونی می کند تا باکتری های باقی مانده در آن را نیز از بین ببرد. در نتیجه جریان ثابت آب تمیز و با طعم عالی که عاری از هرگونه باکتری است در اختیار مشترکین قرار می گیرد.


گاهی اوقات پیش می آید که سیستم های پایین دست در مناطق روستایی دچار مشکل می شوند. در این مناطق شهرداری و سایر ارگان های ناظر بر آب وجود ندارد. ترکیدگی لوله ها و شبکه های آب آسیب دیده نیز می تواند عوامل بیماری زا را به خط شبکه آبرسانی وارد کند. هنگامی که باکتری، ویروس و انگل ها یا سایر پاتوژن های موجود در آب وارد سیستم آبرسانی می شوند، میلیون ها نفر را آلوده خواهند کرد.


در صورتی که به هر دلیلی آب آشامیدنی شما نا امن تلقی شود؛ سازمان مربوطه ملزم به اطلاع رسانی است. در چنین شرایطی باید دستور جوشاندن آب به مدت یک دقیقه پیش از مصرف صادر شود. با جوشاندن آب ویروس ها، تک یاخته ها و باکتری های موجود در آن از بین خواند رفت.


اگر آب مصرفی شما از چاه های خصوصی تامین می شود باید در جریان باشید که بیش از لوله کشی آبرسانی عمومی  در معرض آلاینده های بیماری زا قرار خواهید داشت. علت این موضوع آن است که چاه های خصوصی تحت نظارت فدرال نبوده و مستقیما از سفره های آب زیرزمینی که مستعد وجود عوامل بیماری زا هستند تامین می شود. این چاه ها در برابر رواناب های کشاورزی نیز آسیب پذیر قلمداد می شوند. پس در صورتی که آب چاه را به درستی تصفیه نکنید این آلاینده ها وارد بدن شما خواهند شد.


بدون وجود خط دفاعی در برابر عوامل بیماری زای موجود در آب چاه، ارگانیسم ها راه خود را به شیرهای آب پیدا کرده و مصرف کنندگان را آلوده خواهند کرد.


آیا آب آشامیدنی ما حاوی باکتری یا سایر عوامل بیماری زا است؟


چنان که که قبلا نیز اشاره کردیم، عوامل بیماری زا در آب آشامیدنی قابل مشاهده، چشیدن یا بو کردن نیستند. علاوه بر این بسیاری از علائم ایجاد بیماری به واسطه آن ها فورا بروز پیدا نمی کند. بنابراین با نگاه کردن به آن، بو کردن یا چشیدن آب نمی‌توانید از وجود (یا عدم وجود) عوامل بیماری ‌زا در آن مطمئن شوید. تنها راه برای اطمینان این است که آب لوله کشی خود را در یک آزمایشگاه تایید شده آزمایش کنید.


به طور کلی آزمایشات آزمایشگاهی ارزیابی کاملی از آب آشامیدنی شامل شناسایی انواع مختلف باکتری، ویروس و انگل ها ارائه می دهند.


وجود باکتری کلیفرم می تواند نشان دهنده وجود سایر ارگانیسم های بیماری زا باشد. اگر کلیفرم در آب مصرفی شما وجود داشته باشد، آزمایشگاه وجود E.coli را نیز بررسی می کند. نتایج آزمایشات معمولا طی چند روز تا چند هفته بسته به امکانات آن ها گزارش می ‌شود.


در صورت آلوده بودن آب چه اقداماتی می توان انجام داد؟


اگر مشخص شد که عوامل بیماری زا در منبع آب مصرفی شما وجود دارد باید اقدامات زیر را انجام دهید:


1. پرهیز از نوشیدن فوری آب


از آنجایی که آب حاوی میکروب ‌های بالقوه مضر برای سلامتی است؛ بهتر است از آن برای نوشیدن، مسواک زدن، تهیه غذا، مخلوط کردن شیر خشک، تهیه یخ، شستن محصولات، تهیه نوشیدنی و سایر مواردی که نیاز به مصرف آب دارند خودداری کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تمام تکه های یخ موجود در مخزن یخچال را بیرون بیاندازید. حیوانات خانگی باید آب جوشیده یا آب بطری مصرف کنند. شستن لباس ها با استفاده از این آب ایرادی ندارد و هنگام دوش گرفتن نیز باید مراقب باشید تا وارد دهان شما نشود.


2. نصب سیستم تصفیه آب یا ضد عفونی کننده کارآمد


سیستم های تصفیه و یا ضد عفونی کننده آب در از بین بردن باکتری، ویروس و انگل های موجود در آب آشامیدنی موثر عمل می کنند. این دستگاه ها به طور معمول از اشعه ماوراء بنفش، فیلتراسیون اسمز معکوس، ازن زدن و یا سایر روش های مشابه کمک می گیرند. با استفاده از چنین دستگاه هایی اطمینان خواهید داشت که همواره از هجوم آلاینده های بیماری زا در امان خواهید بود.


جهت خرید بهترین دستگاه های تصفیه آب و یا ضد عفونی کننده با کیفیت می توانید به وب سایت آبین مراجعه نمایید.


تاثیر کلرزنی، جوشاندن آب و خرید آب آشامیدنی بطری


کلر در مقابل بیشتر پاتوژن های موجود در منابع مختلف آب بسیار موثر عمل می کند. با این حال توانایی این ماده شیمیایی در از بین بردن میکروب ها به غلظت و زمان تماس آن با میکروارگانیسم ها بستگی دارد. کلر در شرایط مناسب می تواند به سرعت اکثر میکروب های موجود در آب را به استثنای چند مورد از بین ببرد. میکروارگانیسم ‌هایی مانند کریپتوسپوریدیوم به روش ‌های منظم کلرزنی مقاوم هستند. به همین دلیل برخی از سیستم‌ های آبی ممکن است به فرآیندهای تصفیه اضافی جهت محافظت در برابر این عوامل بیماری ‌زا و دیگر پاتوژن ‌های مقاوم نیاز داشته باشند.


جوشاندن آب نیز در مقابله با پاتوژن های موجود در آب بسیار موثر است. دمای بالای آب می تواند ارگانیسم های بیماری زای موجود در آب از جمله باکتری، ویروس و انگل ها را از بین ببرد؛ چرا که اکثر میکروارگانیسم ها قادر به زنده ماندن در محدوده دمای جوش آب نیستند. با این حال جوشاندن آب فرایندی وقت گیر است. به همین دلیل شاید بخواهید قبل از اینکه آب به نقطه جوش توصیه شده برسد حرارت را خاموش کنید. عدم جوشاندن کامل آب سبب باقی ماندن باکتری ها و پاتوژن های مضر در آن خواهد شد که باعث بروز بیماری خواهند شد.


در مورد آب آشامیدنی بطری نیز باید در نظر داشته باشید که استفاده از آن در دراز مدت علاوه بر آسیب به محیط زیست، هزینه های زیادی در پی خواهد داشت. به همین جهت به شما توصیه می کنیم که از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید.


جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه دستگاه های تصفیه آب خانگی می توانید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (3)
قاضوی
قاضوی
سلام با کارشناسان آبین تماس گرفتم خیلی مشاوره های خوبی دادن و راضی بودم هر سوالی در خصوص دستگاه های تصفیه و برندهای معروفش داشتم رو جواب دادن.
شعبانخانی
شعبانخانی
ولی یکم با خوندن این مطلب استرس گرفتم آخه خیلی زوره آدم به خاطر آب آلوده بیماری مسری و خطرناکی رو مثل هپاتیت بگیره.
سیدرضا ایمانی پارسا
سیدرضا ایمانی پارسا
متاسفانه بسیاری از مردم به آب چشمه. اعتماد زیادی دارند،که اشتباه بزرگی است،چراکه آب چشمه ها هم از باران و برف تامین میشود،حالا سوال اینجاست اگر فضولات ولاشه مرده حیوانات که صد درصد میتواند به این چشمه ها راه پیدا کند خاک ها وسنگ ها قادر به تصفیه و گندزدائی آن می‌باشند.جوابش بدون شک خیر است.
ارسال نظر