نحوه آزمایش وجود رادون در آب

نحوه آزمایش وجود رادون در آب

رادون گازی است که رنگ و بو ندارد. این گاز ممکن است از طریق آب آشامیدنی و یا تنفس هوای آلوده وارد بدن انسان شود. رادون می تواند تاثیرات خطرناکی بر سلامتی افراد داشته باشد. در صورتی که چاه خود را از نظر وجود رادون در آب آزمایش نکرده اید، باید هر چه سریع تر نسبت به تست آن اقدام کنید. ضروری است که در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض رادون اجتناب ورزید.


در این مطلب از سایت آبین به شما آموزش خواهیم داد که چگونه وجود رادون در آب را تست کنید و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، چه اقداماتی در راستای حذف این ماده سمی انجام دهید.


رادون چگونه وارد آب چاه می شود؟


رادون با تجزیه شدن اورانیوم در زمین تولید می شود. رادون در خاک یافت شده و می تواند در منابع آب زیرزمینی حل و انباشته شود.


اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مقدار رادون زیرزمینی بالایی دارد، به احتمال زیاد این عنصر به آب چاه شما نیز نفوذ کرده است. حین نفوذ و حرکت آب های زیرزمینی، رادون در آن حل می شود. سپس این آب از طریق آبخوان وارد چاه شما می شود.


چگونه می توان وجود رادون در آب را تشخیص داد؟


از راه شهودی و بصری به هیچ عنوان نمی توان وجود رادون در آب را تشخیص داد. رادون عنصری بی بو و بی مزه است. چه در هوا باشد و چه در آب آشامیدنی شما، امکان تشخیص آن غیر از انجام آن آزمایش وجود ندارد.


تنها راه تشخیص وجود عنصر رادون در آب آشامیدنی "انجام آزمایش" است. البته تمام منابع آب آشامیدنی حاوی رادون نیستند. در صورتی که آب مورد نیاز شما از منابع آب سطحی مانند مخازن و رودخانه ها تامین شود، در برابر مشکل وجود رادون در آب ایمن تر می باشید؛ زیرا این عنصر به احتمال زیاد پیش از رسیدن به خانه شما دفع شده است. در مقابل اگر آب مصرفی خود را از منابع زیرزمینی دریافت کنید احتمال بیشتری وجود دارد که در معرض رادون قرار بگیرید.


آیا انجام آزمایش برای تشخیص وجود رادون در آب ضروری است؟


توصیه آبین به شما این است که اگر پیش از این آزمایشی در راستای تشخیص وجود رادون در آب آشامیدنی انجام نداده اید، حتما این مورد را مد نظر داشته باشید. 


طبق گزارش مجله بین المللی اپیدمیولوژی: «نوشیدن آب حاوی گاز رادون خطر ابتلا به برخی سرطان ها، به ویژه سرطان معده را به همراه دارد».


سازمان EPA تخمین می زند که حدود 168 نفر در سال بر اثر سرطان معده ناشی از نوشیدن رادون در آب است می میرند.


موردی که گاز رادون موجود در آب را خطرناک ‌تر می‌کند این است که از آب موجود در خانه تبخیر شده و وارد هوا می شود. طبق اظهارات سازمان EPA تنفس در هوای حاوی گاز رادون می تواند باعث سرطان ریه شود. گازهای رادیواکتیو موجود در هوا در ریه های شما جمع شده و با تجزیه انرژی به بافت آن ها آسیب می رسانند و خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.


این احتمال وجود دارد که رادون موجود در هوای خانه دومین عامل سرطان ریه باشد و سالانه حدود 20000 نفر در ایالات متحده به دلیل تنفس رادون جان خود را از دست می دهند.


گاز رادون آنقدرها هم که فکر می کنید نادر نیست. اگر می خواهید از خود و خانواده خود در برابر رادون محافظت کنید، باید آب و هوا را از نظر وجود عنصر رادون آزمایش کنید.


نحوه آزمایش وجود رادون در آب آشامیدنی


از آن جایی که مصرف رادون چنین اثرات بالقوه خطرناکی بر سلامتی دارد، بهتر است بودجه بیشتری جهت آزمایش این عنصر اختصاص داده و این کار را به یک آزمایشگاه معتبر بسپارید. با انجام آزمایش در آزمایشگاه نتایج دقیقی از آلاینده ها به دست شما خواهد رسید. با استفاده از کیت تشخیص رادون نیز می توانید این کار را انجام دهید اما تشخیص وجود رادون در آب کاری دشوار است.


1. تست آزمایشگاهی تایید شده


آزمایش آزمایشگاهی تایید شده دقیق ترین و جامع ترین روش اندازه گیری رادون در آب است. صدها آزمایشگاه دارای گواهی دولتی هستند که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. مقامات محلی یا بخش بهداشت منطقه شما بهترین آزمایشگاه های منطقه شما به شما توصیه می کنند.


آزمایش آب چاه بهترین روش برای تشخیص رادون و سایر آلاینده های موجود در آن است.


در صورت وجود رادون در آب چه اقداماتی باید انجام دهیم؟


بعید است در صورت وجود رادون در آب آشامیدنی بتوانید با روش های خانگی آن را حذف کنید. برای این کار می توانید از یک سیستم تصفیه آب کمک بگیرید تا رادون را از آب چاه تصفیه کند.


بهترین گزینه های تصفیه آب جهت کاهش رادون یا حذف آن عبارتند از:


•    فیلترهای کربن فعال گرانول


فیلترهای کربن فعال دانه ای ذرات رادون محلول را به کمک جذب سطحی به خود جذب می کنند.


فیلترهای کربنی را می توان در دستگاه تصفیه آب زیرسینکی استفاده کرد اما توصیه ما این است که به دلیل مضرات وجود رادون در آب، از یک پیش تصفیه ورودی ساختمان استفاده کنید تا آبی که از آن برای حمام کردن هم استفاده می کنید عاری از این عنصر و سایر آلاینده ها باشد.


این فیلترها بسیار مقرون به صرفه بوده و یک راه حل طولانی مدت برای رهایی از رادون موجود در آب به شمار می روند. با این حال مشکل سیستم تصفیه کربن فعال دانه ای این است که ذرات گاز رادیواکتیو در نهایت روی سطح محیط فیلتر جمع می شوند. به این ترتیب احتمال دارد که کارتریج فیلتر به یک منبع آلودگی تبدیل شود و باید مراقب نحوه دفع آن باشید.


•    فیلترهای هوادهی


دومین روش تصفیه آب برای کاهش قرار گرفتن در معرض رادون، استفاده از سیستم هوادهی است. مکانیسم سیستم هوادهی به این صورت است که با وارد کردن هوا به منبع آب، رادون را حذف می کند. گاز رادون هنگامی که در معرض این حجم از هوای اضافی قرار می گیرد، به طور طبیعی از آب خارج شده و وارد مخزن هوادهی می شود. سپس مخزن هوا را تخلیه می کند و رادون در جو آزاد می شود.


هوادهی یک روش تصفیه بسیار موثر برای حذف رادون است و می تواند از ورود مقادیر زیاد رادون به خانه شما جلوگیری کند. با این روش رادون به جای تجمع در یک کارتریج فیلتر، به صورت طبیعی آزاد می شود. در نظر داشته باشید که سیستم هوادهی به مراتب هزینه بیشتری نسبت به فیلتراسیون کربن دارد.


اگر در هوای محبوس در خانه خود نیز با رادون سروکار دارید باید جریان هوا را افزایش داده و تهویه مناسبی برای آن در نظر بگیرید. در صورتی که منبع رادون خانه شما تنها از آب است، پس از کاهش و یا حذف کامل آن از آب مقدار میزان رادون موجود در هوای خانه نیز کاهش می یابد.


سوالات پر تکرار در زمینه رادون

 

از جمله سوالات رایج کاربران در زمینه رادون موجود در آب باید به موارد زیر اشاره کرد:


1. گاز رادون موجود در هوای خانه بیشتر نگران کننده است یا آب؟


گاز رادون موجود در هوا بیشتر از وجود رادون در آب باعث نگرانی می شود. هنگامی که آب حاوی رادون در تماس با هوای خانه قرار می گیرد، بیشتر گاز رادون آزاد می کند؛ اما باقی مانده رادون موجود در آب همچنان خطرناک است و مصرف آن می تواند تاثیرات جدی بر سلامت انسان داشته باشد.


2.  استاندارد آب آشامیدنی فدرال در مورد مقدار مجاز رادون چیست؟


در حال حاضر هیچ استاندارد آب آشامیدنی فدرال در زمینه مقدار مجاز رادون وجود ندارد اما آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در حال تصویب مقررات آن در سیستم های آب عمومی است.
به خاطر داشته باشید که سازمان حفاظت از محیط زیست چاه های خصوصی را شامل نمی شود. به همین دلیل باید آب چاه خود را از نظر وجود این آلاینده آزمایش کنید و در صورت لزوم تصفیه آب مناسبی خریداری نمایید.


3. آیا در صورت استفاده از شبکه آبرسانی عمومی باز هم باید وجود رادون در آب را آزمایش کرد؟


شبکه آبرسانی عمومی موظف است از برنامه و مقررات دولتی پیروی کرده و رادون را طبق استانداردهای تعیین شده از منبع حذف کند. جهت مشاهده مقدار رادون موحود در آب لوله کشی خود می توانید گزارش سالانه کیفیت آب را بررسی کنید.


اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی برای حذف آلاینده های موجود در آب آشامیدنی از جمله رادون را دارید می توانید به وب سایت آبین مراجعه نموده تا برندهای مختلف را همراه با اطلاعات کامل آن ها مشاهده کنید. علاوه بر این جهت دریافت مشاوره به صورت رایگان با شماره 02122228116 تماس بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر