مواد مورد استفاده در تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟

مواد مورد استفاده در تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟

جدای از هوزینگ، لوله کشی و اجزای فیزیکی که از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد، مس و آهن و دیگر موادی چون پلاستیک ساخته می شوند؛ مواد اصلی به کار رفته در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس را می توان متریال موجود در فیلتر های آن دانست.


مواد استفاده شده در ساخت فیلترهای کربنی


فیلترهای کربنی رایج ترین فیلترهایی هستند که در تصفیه آب، به ویژه در مصارف مسکونی، مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت فیلترهای کربن، از کربن فعال با جذب سطحی بالا استفاده می شود. میزان تصفیه ترکیبات کربن فعال زغال، به عوامل مختلفی مانند وزن مولکولی، میزان pH، میزان سطح، شدت و سرعت جریان آب و همچنین اندازه ذراتی که باید فیلتر شوند، بستگی دارد. هر فیلتر کربن، جاذب های متعددی در سطح مولکولی خود داشته که با استفاده از آن ها می تواند مولکول های مختلف را مشابه گرانش زمین، به خود جذب نماید. آلاینده های موجود در آب به سطح وسیع کربن جذب شده و از بین می روند. این ماهیت غیر قطبی کربن است که چنین برهم کنش هایی را بین آلاینده ها و فیلتر به وجود می آورد. بارهای الکتریکی اطراف مولکول های کربن، به طور مساوی در سراسر سطح آن توزیع شده تا سایر بارها را در تماس با آلاینده ها خنثی نمایند.


مواد استفاده شده در ممبران RO


ممبران RO از یک کامپوزیت فیلم نازک سه لایه تشکیل شده است. این لایه ها شامل یک شبکه محافظتی از جنس پلی استر، یک لایه داخلی میکرو متخلخل از جنس پلی سولفون و یک لایه مانع بسیار نازک از جنس پلی آمید که در قسمت بالای واحد ممبران قرار گرفته است. ممبران های کامپوزیت فیلم مذکور، به شکل مارپیچ از یک تا 30 ورق، بسته به قطر و نوع المان، پیچیده شده و به صورت سری در داخل یک پرشروسل (pressure vessel) قرار داده می شوند. محتویات لایه ها به ترتیب یکدیگر را تغذیه می کنند. اتصال دهنده ها یا کوپلرها، برای به هم پیوستن لوله آب تصفیه شده با محتوای کلی خروجی از یک طرف محفظه و ممبران های قرار گرفته حول لوله آب تصفیه شده متخلخل مورد استفاده قرار می گیرند. دو ممبران در سه طرف قرار گرفته، دهانه ای به لوله آب تصفیه شده باز شده و آب ورودی که بر سطح ممبران ها جاری می شود از یک طرف به طرف دیگر حرکت می کند. فشار زیاد موجود در وسل، باعث می شود قسمتی از آب به ممبران اسمز معکوس نفوذ کرده و از لوله آب تصفیه شده خارج شود. در نتیجه آب باقیمانده با غلظت بالا در سمت دیگر ممبران باقی می ماند. 


چگونه فیلتر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را تعویض کنیم؟


متوسط ظرفیت دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، حدود 10 تا 75 گالن در روز است. با توجه به طراحی و ساخت بخش بندی شده دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس، امکان تعویض اجزای مختلف در مواقع ضروری فراهم می باشد. فیلترهای پیش و پس تصفیه به کار رفته در دستگاه تصفیه آب، نیاز به تعویض دوره ای دارند. در پاسخ به این سوال که "چگونه فیلتر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را تعویض کنیم؟" می بایست یک لیست از فرایندهای اسمز معکوس را در نظر داشته باشید. این فهرست با تهیه فیلترهای تعویضی مناسب که توسط کارخانه سازنده محصول پیشنهاد شده است شروع می شود. توجه داشته باشید که فیلترهای تعویضی اسمز معکوس مشابه نبوده و در اندازه، متریال، محتوا و عملکرد با یکدیگر متفاوت می باشند. فیلترهای تعویضی RO را باید تا زمانی که آماده استفاده می شوند در بسته بندی خود نگه داری کنید تا از جذب آلودگی و هوای اطراف به وسیله آن ها جلوگیری شود. چنین ذراتی می توانند طول عمر و دوام فیلترها را کاهش دهند.

 

پیش از نصب فیلترهای جایگزین، دست های خود را با آب و صابون ضد عفونی کنید تا از انتقال باکتری از دست ها به فیلتر جلوگیری به عمل آید. برای آماده سازی دستگاه تصفیه آب جهت تعمیرات و نگهداری، پیش از هر چیز باید جریان آب را قطع کنید. تمام شیرهای کنترل کننده مخزن ذخیره دستگاه، یخچال و هر وسیله دیگری که به سیستم متصل است را بسته و شیر بای پس (bypass) را باز کنید تا آب بدون وارد شدن به فیلترها از شیر خارج شود. در حین این کار بهتر است یک ظرف در زیر محفظه فیلتر قرار دهید. پس از آن باید واحد هوزینگی که فیلتر را نگه می دارد پیدا کنید. اکثر دستگاه های تصفیه آب دارای محفظه های مختلفی هستند که دستورالعمل ها و نشانگرهای خاصی روی آن ها تعبیه شده است. این دستورالعمل ها نشان می دهند که به چه صورت باید فیلترها را تعویض نمود. چرا که در صورت تعویض اشتباه فیلتر، اثرات مخرب قابل توجهی متوجه دستگاه خواهد شد.


پس از باز کردن اجزای هوزینگ با آچار و تعویض فیلتر، واشرهای اورینگ پیچ ها را از نظر سایش و پارگی بررسی نمایید تا از نشتی دستگاه جلوگیری شود. فیلتر قدیمی را از هوزینگ خارج کرده و محفظه را با استفاده از یک برس، تمیز کنید. فیلتر جدید، ورودی آب پر فشار و هوزینگ را مجددا نصب نمایید. پیش از بستن اورینگ ها، آن ها به روان کننده سیلیکونی آغشته کنید. در مرحله آخر تمام شیرها را بسته و پیش از بهره برداری مجدد از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، خط آبرسانی را باز کنید.

 

وب سایت آبین، عرضه کننده خدمات فروش و مشاوره رایگان در زمینه دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی در سراسر ایران است. جهت دریافت مشاوره تخصصی برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب، می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116، با کارشناسان آبین در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر