مقایسه روش های حرارتی با سیستم های اسمز معکوس در تصفیه آب 

مقایسه روش های حرارتی با سیستم های اسمز معکوس در تصفیه آب 


با توجه به کاهش هر روزه آب های شیرین، نیاز به استفاده از منابع دیگر از جمله آب شور دریا می باشد. به این منظور باید آب دریا شیرین شود. پیش بینی شده است تا سال 2025 حدود دو سوم جهان کم آبی را تجربه می کنند. برای شیرین سازی آب روش های مختلفی از جمله اسمز معکوس، حرارتی و خورشیدی وجود دارد. در روش حرارتی با استفاده از حرارت دادن آب، نمک موجود در آن جدا می شود. از این روش برای شیرین سازی آب دریا که بسیار شور است، استفاده می شود. اسمز معکوس یکی دیگر از روش های شیرین سازی آب دریا می باشد. در این روش آب با فشار از غشا نیمه تراوا گذشته و آلاینده ها و املاح موجود در آن حذف می شود. اسمز معکوس در تولید آب شیرین بیشترین سهم را دارد و استفاده از آن در حال افزایش است. در این مقاله به مقایسه روش های حرارتی و اسمز معکوس برای شیرین سازی آب دریا می پردازیم. 


تامین انرژی 


هزینه یکی از پارامترهای مهم در شیرین سازی آب می باشد و شامل هزینه انرژی، بهره برداری، نگهداری و سرمایه گذاری می شود. انرژی حدود 50 درصد هزینه این بخش را به خود اختصاص می دهد. بنابراین بررسی آن بسیار مهم است. هزینه انرژی الکتریکی کمتر از روش های حرارتی می باشد و از این نظر ارجحیت دارد. ولی در صورتی که حرارت لازم و بخار زیاد با هزینه پایین دردسترس باشد، استفاده از روش های حرارتی مانند MSF و MED به صرفه می باشد. عوامل مختلفی از جمله ظرفیت واحد، نحوه طراحی واحد، مواد، تجهیزات و کیفیت جریان ورودی آب بر روی میزان انرژی مصرفی تاثیر می گذارند. 


ظرفیت آب شیرین کن ها


برای شیرین سازی آب در مقیاس های کوچک روش اسمز معکوس کارایی بسیار خوبی دارد، ولی در مقیاس های بزرگ توصیه می شود از روش های MSF یا MED استفاده شود. در مورد روش های تصفیه آب تقطیر ناگهانی چند مرحله ای و تقطیر موثر چند مرحله در مقاله روش های حرارتی شیرین سازی آب دریا توضیح داده شده است.


کیفیت آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس و روش های حرارتی


آب ورودی به سیستم های اسمز معکوس باید از فیلترهای پیش تصفیه عبور کند و ذرات معلق موجود در آن حذف شوند، همچنین برخی از افزودنی ها مانند کلر به غشا نیمه تراوا اسمز معکوس آسیب می زند و باید حذف شود. به همین دلیل علاوه بر غشا نیمه تراوا به فیلترهای دیگری نیز نیاز می باشد، در حالی که در روش های حرارتی نیاز به فیلترهای اضافه نمی باشد و آب با هر کیفیت را می توان با آن شیرین کرد. 


نگهداری و تعمیرات آب شیرین کن ها


نگه داری از سیستم های اسمز معکوس هزینه های بیشتری به نسبت سیستم های حرارتی دارد. سیستم اسمز معکوس نیاز به تمیز کردن و تعویض فیلترها دارند. همچنین تنها محدود به غشا نیمه تراوا نمی شود و چندین فیلتر دیگر نیز باید به همراه آن باشد، به این صورت هزینه های راه اندازی و نگهداری بالاتر می رود. 


کیفیت آب تصفیه شده 


در صورتی که کیفیت آب تصفیه شده برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، روش های حرارتی عملکرد بهتری دارند. در روش های حرارتی با استفاده از تقطیر آب تصفیه شده و معمولا دارای TDS کمتر از 25 میلی گرم در لیتر می باشد. TDS میزان مواد محلول موجود در آب می باشند. در حالی که در روش اسمز برای چنین کیفیتی باید دو یا چند مرحله استفاده کرد. 


میزان آب ورودی 


در صورتی که در میزان آب ورودی به سیستم محدودیتی دارید، روش اسمز معکوس بهتر می باشد. زیرا در روش های حرارتی مانند سیستم های MSF و MED برای خنک سازی نیز به مقداری آب نیاز می باشد.

 
هزینه سرمایه گذاری برای راه اندازی 


هزینه های راه اندازی و سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی در انتخاب نوع سیستم تصفیه آب دارد. راه اندازی سیستم های حرارتی هزینه های بیشتری به نسبت سیستم اسمز معکوس دارد. به همین دلیل دستگاه های اسمز معکوس از این نظر به نسبت سیستم های حرارتی ارجحیت دارند. 


هزینه های عملیاتی 


شیرین سازی آب به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و همانطور که گفتیم بخش زیادی از هزینه های عملیاتی را شامل می شود. قیمت انرژی ثابت نیست و روزانه در حال تغییر است، بنابراین نمی توان هزینه عملیاتی ثابتی را مشخص کرد. در کل سیستم های حرارتی هزینه های عملیاتی بیشتری به نسبت سیستم های اسمز معکوس دارند. هزینه های پایین تر عملیاتی یکی دیگر از مزایای سیستم های اسمز معکوس برای تصفیه آب و شیرین سازی آن می باشد. 


وبسایت تصفیه آب آبین تولید کننده دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد خرید و قیمت سیستم های تصفیه آب با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و به صورت رایگان با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
زینب
زینب
امیدوارم مشکل تامین آب شیرین برطرف بشه که دیگه نیازی نباشه برای تامین آب از اقیانوس و دریاچه ها استفاده کنند‌
ارسال نظر