فیلتر ممبران چیست و نکاتی در مورد آن

فیلتر ممبران چیست و نکاتی در مورد آن

بهترین راهکار برای از بین بردن تمام آلاینده های آب چیست؟ برای افزایش سطح کیفی آب می توان از چه روشی استفاده کرد؟ در حال حاضر دقیق ترین تکنولوژی برای فیلتراسیون آب چیست؟

پاسخ تمام این پرسش ها به فیلتر ممبران مربوط می شود. ممبران صنعتی دارای دقیق ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده های آب است که باعث شده به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. 

ممبران ها، تنها فیلترهای موثر برای کاهش سختی آب هستند، این موضوع روند فیلتراسیون آب را در بسیاری از سیستم ها راحت تر کرده است. سایر روش های از بین بردن سختی آب هزینه بسیار بالاتری را از نظر مصرف انرژی و به کارگیری تجهیزات دارند، به همین دلیل بهترین گزینه در این زمینه استفاده از فیلتر ممبران می باشد. 

فیلترهای ممبران دارای تنوع بسیار بالایی بر اساس پارامترهای مختلف و البته ساختار هستند، این موضوع باعث شده تا انتخاب ممبران مناسب برای سیستم کمی دشوار باشد. پیشنهاد ما به شما دریافت اطلاعات کافی در مورد انواع ممبران می باشد. در این مقاله به بررسی تمام نکاتی پراخته می شود که قبل از خرید فیلتر ممبران باید بدانید. 


فیلتر ممبران چیست؟


فیلتر ممبران، یکی از اصلی ترین اجزای انواع سیستم های تصفیه آب می باشد که عملکرد مطلوبی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل فلزات سنگین دارد. این فیلتر، نوعی از ممبران های غشایی می باشد که از روش و تکنولوژی اسمز معکوس برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می کند. 

روند فیلتراسیون آب در فیلترهای ممبران به صورتی است که آب خروجی خلوص بسیار بالایی دارد. در بسیاری از صنایع نیاز به استفاده از آب خالص یا فوق خالص می باشد که در این زمینه می توان از فیلتر ممبران استفاده کرد. 

در حال حاضر دستگاه های تصفیه آب مجهز به فیلتر ممبران، بیشترین کاربرد را برای فیلتراسیون دارند. در واقع این نوع سیستم ها به عنوان مهم ترین روش تصفیه آب در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند. تاثیر فیلتر ممبران برای از بین بردن آلاینده های آب به اندازه ای است که حتی برای شیرین سازی آب دریا هم می توان از نوع مشخصی از آن ها استفاده کرد. 


اجزای تشکیل دهنده فیلتر ممبران

 

اجزای تشکیل دهنده فیلتر ممبران


ساختار ممبران از بخش های مختلفی تشکیل می شود که باعث فیلتراسیون آب با سطح کیفی بالا می شود. در ادامه به بررسی بخش های مختلف فیلتر ممبران می پردازیم:


1- غشای نیمه تراوا


تمام عملکرد ممبران برای فیلتراسیون آب به غشای آن بستگی دارد. همان طور که گفته شد این فیلتر نوعی از ممبران های غشایی است که این غشا از نوع نیمه تراوا می باشد. غشای نیمه تراوا در فیلتر ممبران، به صورت مارپیچی در اطراف میله ای پلاستیکی قرار می گیرد. 

غشای به کار رفته در ممبران دارای منافذی است که عبور آب از آن می تواند باعث جداسازی آلاینده ها شود. به همین دلیل است که گفته می شود اصلی ترین عملکرد ممبران در غشای آن انجام می شود. 


2- مجرای فاضلاب


روش فیلتراسیون آب در ممبران ها به صورتی است که آلاینده ها از آب خالص جدا می شوند. به همین دلیل خروجی آب خالص و پساب در این ممبران متفاوت است. مجرای فاضلاب در فیلترهای ممبران، پساب را به فاضلاب دستگاه تصفیه آب وارد می کند. 


3- مجرای آب


بعد از جداسازی آلاینده ها، آب خالص و با سطح کیفی بالا، به وسیله مجرای آب خارج می شود. آب خروجی از فیلتر ممبران را می توان به مخزن ذخیره آب منتقل کرد. البته در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب از مراحل دیگری هم برای فیلتراسیون آب استفاده می شود که در این صورت آب خروجی از ممبران در معرض این سیستم ها قرار می گیرد. برای مثال در برخی از سیستم ها از فیلتر UV بعد از ممبران استفاده می شود.


4- اند کپ


اند کپ در واقعی بخشی از پرشروسل می باشد که برای آب بندی بهتر و اتصال ممبران به وسل مورد استفاده قرار می گیرد. پرشروسل، محفظه فیلترهای ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی است که باعث انتقال آب با فشار اسمزی لازم به ممبران هم می شود.


انواع فیلتر ممبران

انواع فیلتر ممبران


ممبران ها با تنوع بالایی بر اساس ساختار، نوع روش فیلتراسیون و برند طراحی و تولید می شوند، به همین دلیل توجه به نوع و ویژگی ممبران برای خرید اهمیت زیادی دارد. موارد زیر از انواع فیلتر ممبران بر اساس نوع تکنولوژی فیلتراسیون هستند:


1- فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO)


ممبران RO، دقیق ترین عملکرد را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد که باعث افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی می شود. اساس فیلتراسیون آب در فیلتر ممبران RO، روش اسمز معکوس می باشد. 

ممبران های اسمز معکوس می توانند سختی آب را از بین ببرند که در افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار است. این موضوع باعث شده تا ممبران های RO، در صنایع مختلف به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار بگیرند. 


2- فیلتر ممبران اولترافیلتراسیون (UF)


این ممبران دارای دقت کمتری برای از بین آلاینده های آب نسبت به ممبران های اسمز معکوس دارد. دقت فیلتراسیون ممبران UF در این فیلتر به اندازه 0.01 میکرون می باشد. فیلترهای ممبران UF در کاهش کدورت آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار هستند. یکی از مهم ترین کاربردهای ممبران UF در صنایع داروسازی و پزشکی می باشد. 


3- فیلتر ممبران نانوفیلتراسیون (NF)


فیلتر ممبران NF، توانایی از بین بردن آلاینده های آب را با دقت بالاتری 0.01 میکرون دارد. پیش از تولید ممبران های اسمز معکوس از این فیلتر برای تصفیه آب دریا استفاده می شد. برخی از موارد استفاده ای ممبران های NF شامل صنایع دارویی و مواد غذایی، تصفیه آب پساب های صنعتی و ... می شوند. 


4- فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون (MF)


ممبران MF دارای دقت 0.03 تا 10 میکرون می باشد. این ممبران باعث از بین رفتن آلاینده هایی مثل شن و ماسه، گل و لای و ... می شود. این فیلتر می تواند به عنوان پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب مختلف به کار برود. 

انواع فیلتر ممبران بر اساس برند شامل ممبران های دوپونت، فیلمتک، CSM، LG، ونترون، ممبرانیوم و غیره می شوند. در این بین فیلترهای ممبران فیلمتک و دوپونت بالاترین سطح کیفی را دارند و دارای کاربرد بیشتری در صنعت تصفیه آب می باشند که در ادامه به بررسی دقیق تر آنها می پردازیم.


ممبران فیلمتک: فیلتر ممبران فیلمتک با رعایت استانداردهای بین المللی تولید شده و دارای دقیق ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده های آب می باشد. نحوه ساخت و طراحی فیلتر ممبران فیلمتک به صورتی است که می تواند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. 

ممبران دوپونت: این ممبران دارای گواهینامه NSF در زمینه تایید کیفیت محصول می باشد. فیلتر ممبران دوپونت ساخته شده توسط کمپانی آمریکایی است و طول عمر بسیار مطلوبی دارد. ممبران دوپونت در برابر فشار بالای سیال مقاومت بالایی دارد و در انواع فیلترهای ممبران 4 و 8 اینچ تولید می شوند. 


عملکرد فیلتر ممبران


برای این که بتوان متوجه عملکرد فیلتر ممبران RO شد، باید روند فیلتراسیون آب را در سیستم تصفیه آب صنعتی مورد بررسی قرار داد. در واقع به کارگیری برخی تجهیزات مثل پمپ های فشار قوی می تواند تکمیل کننده تصفیه آب در ممبران ها باشد. 

در دستگاه تصفیه آب از پمپ برای افزایش فشار آب ورودی به ممبران استفاده می شود. در ادامه آب با فشار بالا به ممبران وارد شده و از غشای ممبران عبور می کند. روزنه های ممبران به اندازه 0.0001 میکرون هستند، فقط مولکول های آب از این روزنه ها عبور می کنند. این موضوع باعث جداسازی مولکول آب از سایر آلاینده ها می شود. 

در نهایت خروجی فیلتر ممبران، آب با سطح کیفی بسیار بالا و پساب می باشد. پساب دستگاه تصفیه آب از بخش جداگانه ای به فاضلاب وارد می شود. این روند می تواند باعث فیلتراسیون آب با بالاترین دقت شود.


مزایا، معایب و مشکلات فیلتر ممبران

مزایا، معایب و مشکلات فیلتر ممبران


ممبران ها با داشتن بیشترین کاربرد در صنعت تصفیه آب دارای مزایا، معایب و مشکلاتی هستند که  در ادامه برخی از آن ها را بررسی می کنیم.


مزایای فیلتر ممبران


موارد زیر از مهم ترین مزیت های فیلتر ممبران هستند:


1- دارای دقیق ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده های آب و افزایش سطح کیفی آب: همان طور که مشاهده شد فیلترهای ممبران دارای دقیق ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده های آب می باشند و با توجه به این موضوع از بهترین روش ها برای فیلتراسیون آب در صنایع مختلف محسوب می شوند.

2- قابل استفاده برای فیلتراسیون سیالات با سطح کیفی مختلف: برای تصفیه آب با سطح کیفی مختلف می توانید از ممبران ها استفاده کنید. 

3- داشتن طول عمر بسیار بالا: فیلتر ممبران خانگی را می توانید 2 سال و ممبران های صنعتی را حدودا 4 سال در سیستم تصفیه آب مورد استفاده قرار دهید. 

4- توانایی فیلتراسیون آب با PH مختلف: بسیاری از ممبران ها در برابر سیالات با PH های مختلف مقاوم هستند. 

5- موثر ترین عملکرد برای کاهش سختی آب: فیلتر ممبران می تواند سختی آب را کاهش داده و از بروز مشکلاتی مثل ایجاد رسوب در تجهیزات جلوگیری کند. 

6- مقاومت در برابر فشار بالای سیال و بسیاری از مواد شیمیایی: نوع طراحی و ساخت فیلتر ممبران به صورتی است که بیشتری مقاومت را در برابر فشار بالای سیال و برخی مواد شیمیایی دارد. البته این موضوع به نوع فیلتر ممبران هم تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد. 


مشکلات و معایب فیلتر ممبران 


معایب و مشکلات فیلتر ممبران شامل موارد زیر می شوند:


1- مصرف بیش از اندازه آب: روند فیلتراسیون آب در فیلتر ممبران به صورتی است که پساب از آب خالص جدا می شود، به همین دلیل می توان به عنوان یکی از معایب ممبران به مصرف بیش از اندازه آب اشاره کرد. 

2- حذف تمام مواد معدنی: آب خروجی از فیلتر ممبران خلوص بسیار بالایی دارد و مناسب برای مصرف آب آشامیدنی نمی باشد. 

3- فرایند فیلتراسیون کندتر: روند فیلتراسیون آب در فیلتر ممبران بسیار کند است، این موضوع باعث شده تا به کارگیری مخزن برای جمع آوری آب تصفیه شده اهمیت زیادی داشته باشد. 

4- نیاز به مصرف انرژی: نحوه ساخت ممبران به صورتی است که نیاز به ورود آب با فشار بالا به فیلتر می باشد. این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی در سیستم می شود. 


قیمت گذاری فیلتر ممبران

 

قیمت گذاری فیلتر ممبران


عوامل موثر در قیمت ممبران شامل مواردی مثل ظرفیت، برند، تکنولوژی ساخت و ... می باشد. قیمت فیلتر ممبران به دلیل نوسانات قیمت ارز و وارداتی بودن مشخص شده نیست. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت ممبران باید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فروش در ارتباط باشید. کارشناسان می توانند لیست قیمت فیلتر ممبران را به صورت به روز در اختیار شما قرار دهند. 


«وبسایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر