فیلتر تصفیه آب اسمز معکوس چه آلاینده هایی را کاهش می دهد؟

فیلتر تصفیه آب اسمز معکوس چه آلاینده هایی را کاهش می دهد؟

دستگاه های تصفیه آب RO عموما با هدایت آب پر فشار و عبور آن از چندین لایه فیلتر پیش و پس تصفیه و غشای نیمه تراوا با منافذی به ابعاد 0.0001 میکرون، سبب حذف یا کاهش اساسی غلظت آلاینده های موجود در آب شده و کیفیت، طعم و بوی آن را بهبود می بخشند. در فهرست زیر آلاینده ها، ارگانیسم ها و ترکیباتی که سیستم RO آن ها را از بین می برد آورده شده است. این فهرست چشم انداز جامعی از قابلیت های فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب، ارائه می دهد.

 

     1- آلومینیوم، کلسیم، کروم، فلوراید، مس، کادمیوم، آرسنیک، کلر، باریم، منیزیم، جیوه، منگنز، آهن، پتاسیم، رادون، رادیوم، نقره، سولفات، روی، سدیم، سلنیوم و نیترات

     2- دی کلروبنزن، کربن، تتراکلراید، تولوئن، تری هالومتان ها (THMs)، تری کلرواتیلن و بنزن

     3- کریپتوزپوریدیوم، کیست انگل های تک سلولی، آزبست

     4- آترازین، هپتاکلر، پنتاکلروفنول، حشره کش، 2، 4-D لیندان و تتراکلروبنزن 1،2،4

     5- ژیاردیا، کریپتوزپوریدیوم، سالمونلا، اشریشیا کلی، کامپیلوباکتر، شیگلا، روتاویروس، انتریک، نوروویروس و هپاتیت A


آلودگی هایی که به وسیله اسمز معکوس از بین نمی روند شامل گازهای محلولی مانند هیدروژن سولفید، آفت کش هایی که در پاراگراف قبل به آن اشاره نشد، بیشتر علف کش ها و قارچ کش ها می باشند. سیستم متوسط RO، بسته به اینکه غلظت این ماده شیمیایی حین فرایند خالص سازی در آب چقدر باشد، شانس زیادی در حذف تمام کلر موجود در آب ندارد.


آیا سیستم اسمز معکوس آب را خالص می کند؟


بله. یک دستگاه تصفیه اب اسمز معکوس، هنگام عبور آب از غشای نیمه تراوا و حذف آلودگی هایی که در بالا بدان اشاره شد، آن را به پس تصفیه فرستاده و پیش از خروج از شیر آب، پالایش می کند. آب خالص پس از طی این دو مرحله به مصرف کاربر می رسد.


آیا سیستم تصفیه آب اسمر معکوس باکتری های موجود در آب را از بین می برد؟


بله. سیستم تصفیه اب اسمز معکوس، باعث حذف باکتری های موجود در آب می شود. غشای ممبران با منافذ کوچکی به ابعاد 0.0001 میکرون، در حذف گونه های خاصی از تک سلولی ها مانند ژیاردیا و کریپتوپوریدیوم موثر است. این سیستم توانایی حذف سایر باکتری هایی چون اشریشیا کلی، سالمونلا و شیگلا را نیز دارا می باشد. همچنین با استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس می توان ویروس هایی مانند هپاتیت A، روتاویروس، نوروویروس و انتریک را از بین برد.


آیا سیستم تصفیه آب اسمز معکوس توانایی حذف مواد شیمیایی موجود در آب را دارد؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که، بله. سیستم RO آلودگی های رایج ناشی از مواد شیمیایی را که به شکل های مختلفی مانند یون های فلزی و نمک های محلولی چون کلرید، کروم، سرب، مس و سدیم در آب وجود دارند، از میان می برد. همچنین این سیستم توانایی موثری در کاهش غلظت دیگر آلاینده ها مانند کلسیم، فسفر، نیترات، منیزیم، پتاسیم، سولفات، فلوراید، آرسنیک و رادیم خواهد داشت.


آیا سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بر میزان pH آب تاثیرگذار است؟


فرایند اسمز معکوس باعث ایجاد آب اسیدی می شود. به این معنا که آب RO، سطح pH پایین تری نسبت به آب معمولی دارد. pH آب یک پارامتر بسیار مهم در کیفیت آن محسوب می شود. این پارامتر مستقیما به ترکیب، کیفیت و پتانسیل قرارگیری ترکیبات و مواد مختلف در آن، مرتبط است. در این وضعیت، آب اسمز معکوس تقریبا آب خالص با pH 7 است که 99% آلودگی های آن در خلال مراحل مختلف فیلتراسیون برطرف شده است. 


طبق گزارشات، pH آب اسمز معکوس تا 5 الی 5.5 نیز افت پیدا کرده و پس از تصفیه به خاطر قرار گرفتن در معرض هوا، اسیدی می شود. آب تازه تصفیه شده تمایل زیادی به جذب CO2 دارد و همین موضوع سبب می شود تا pH آن ظرف مدت یک ساعت پس از فرایند تصفیه از مقدار 7 تا حدود 5.5 کاهش پیدا کرده و آب اسیدی شود. آب موجود در دریاچه ها، دریاها، نهرها و رودخانه ها نیز دستخوش چنین اتفاقاتی می شود. آب خالص تولید شده از اسمز معکوس و تقطیر می تواند بسیار بیشتر از آب معمولی CO2 را به خود جذب کند. به همین علت پدیده اسیدیته در آب RO مشاهده می شود.


چگونه می توان یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را پیکربندی کرد؟


هر سیستم تصفیه آب اسمز معکوس شامل یک فیلتر ممبران RO، یک شیر توقف زاویه، دو یا سه پیش تصفیه، یک شیر قطع خودکار، یک ممبران، یک پس تصفیه، یک تانک ذخیره، شیر آب آشامیدنی، گیره تخلیه، اجزای لوله کشی و اتصالات اینلاین می باشد.


سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را می توان در زیر سینک و یا در زیرزمین نصب نمود. این دستگاه نباید در فصل زمستان در معرض دمای پایین قرار بگیرد. شیر دستگاه باید در سطح مسطح 2 اینچی و مجهز به سوارخی به ضخامت کمتر از 1/4-1 اینچ، با یک تانک ذخیره در فاصله 10 فوت از شیر و در تراز پایین تر و قفسه های محکم قرار بگیرد. جهت سهولت دسترسی برای تعمیر و نگهداری، یونیت RO باید در هر دو طرف تاسیسات نصب شده و یا زیر آن قرار بگیرد.

 

شیر قطع زاویه می بایست جهت تامین آب مورد نیاز، تا حد امکان نزدیک به تاسیسات قرار گرفته تا اتصال بین قسمت بالای شیر قطع آب سرد و قسمت پایین لوله رایزر بین مکانیسم قطع آب سرد و شیر را برقرار کند. نگهدارنده لوله تخلیه با یک لوله تخلیه استاندارد OD 1-1/2" چفت شده و با قرارگیری به صورت افقی یا عمودی در قسمت بالای p-trap، آب را به تخلیه متصل می نماید. پس از انتخاب محل نصب بر اساس مقررات داده شده، می بایست پیش از آن که خط آب سرد به واحد متصل شود، شیر آب سرد را بست. در ادامه فرایند باید اتصال شیلنگ تخلیه برقرار شده و شیر نصب شود.


اختلالات ناشی از بروز اشتباهات احتمالی هنگام نصب دستگاه تصفیه آب


     • تغییرات دمایی شدید ناشی از انتخاب محل نامناسب نصب، که خود سبب دمای آب ورودی نامنظم می شود.
     • انتخاب نامناسب آب تغذیه کننده که ممکن است دارای غلظت زیاد آهن، مواد ارگانیک، کلر آزاد یا سختی آب زیادی بوده که به ممبران RO آسیب زیادی وارد می کند.


عدم پیش تصفیه آب ورودی RO به مقدار کافی، یک مشکل رایج در تاسیسات RO است که منجر به فرسایش تجهیزات و افت کیفیت آب می شود. در صورت عدم نصب فلومتر روی هر فیلتر به موازات یکدیگر، اطلاع از تعادل نرخ جریان و به تبع آن هدایت جریان آب، غیر ممکن خواهد شد.


یک خطای رایج دیگر، تزریق کمک فیلتراسیون پلیمری به فیلترهای دستگاه است که منجر به انباشته شدن پلیمرها و در نتیجه آسیب جدی به فیلتر خواهد شد. علت بروز این پدیده این است که پلیمر به ممبران RO می پیوندد و انواع و اقسام مواد معلق را که در حالت عادی از ممبران عبور می کردند به سطح ممبران جذب می نماید. در این حالت میزان جرم گیری ممبران بیشتر می شود و تمام عملکرد سیستم تا زمانی که ممبران تعویض نشده یا منعقد کننده های غیر ارگانیکی مانند آلومینیوم یا کلرید آهن برای دفع ذرات به آن تزریق نشوند، تحت الشعاع قرار می گیرند. 


تشکیل رسوب نیز یکی دیگر از مشکلات رایج در سیستم های RO است و عدم استفاده از یک بازدارنده رسوب شیمیایی که با کریستال های رسوب در حال تشکیل، ترکیب می شود و رشد آن ها کاهش می دهد، یکی دیگر از این اشتباهات محسوب می شود. یک اشتباه بحرانی دیگر هنگام نصب دستگاه تصفیه آب خانگی، عدم بررسی عناصر ممبران RO از طریق مشاهده دقیق نرخ جریان آب و فشار است. 


لازم است که ترانسفورماتورها و اندازه گیرهایی برای مشاهده و بررسی هر دو جریان آب خروجی و ورودی تعبیه گردد. علاوه بر این، استفاده از شیر ایزوله خودکار یا شیر شکست خلاء نیز برای کنترل موثر جریان آب توصیه می شود؛ زیرا یک سیستم مبتنی بر سیفون ممکن است نشتی و سایر مسائل مشابه را برای سیستم RO ایجاد کند. باید از واشرهای مخصوصی برای آب بندی درست دستگاه در شرایط خلاء استفاده شود؛ زیرا کوپلینگ های ویکتالیک اجازه می دهند آب از مخازن تحت فشار RO تخلیه شود در حالی که واشرهای استاندارد با ورود هوا به سیستم RO، سبب جابه جایی آب خروجی خواهند شد. 


زمانی که این نشتی ها یا ورودی های هوا وجود دارند، باکتری ها و هاگ های قارچ در عناصر ممبران شروع به رشد کرده و باعث پوسیدگی آن ها می شوند. همچنین در این حالت امکان ایجاد پدیده چکش آبی (water hammer) نیز وجود دارد. برای جلوگیری از ورود هوای اضافی، باید یک شیر یک طرفه فشار 1-2 PSI در مسیر تخلیه خروجی نصب شود تا زمانی که سیستم تحت شرایط خلا است، به هوا اجازه تخلیه دهد.

وب سایت آبین با سال ها تجربه در زمینه طراحی، ساخت و فروش تجهیزات تصفیه آب، امکان دریافت مشاوره رایگان و خریدی بدون واسطه را در سراسر ایران در اختیار هموطنان قرار می دهد. برای مشاهده محصولات می توانید به سایت آبین مراجعه نمایید. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر