فناوری کلد پلاسما و کاربرد آن در دستگاه تصفیه هوا

فناوری کلد پلاسما و کاربرد آن در دستگاه تصفیه هوا

پلاسما یکی از حالت های ماده است و شامل گاز یونیزه شده ای است که از بارهای مثبت، الکترون، یون های منفی، اتم های گازی و رادیکال های آزاد تشکیل شده است. پلاسما در محدوده مشخصی از دما و فشار تولید می شود. پلاسماها را بر اساس دمای تولید، به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کنند. از فناوری کلد پلاسما در ساخت دستگاه های تصفیه هوا، استفاده می شود. در طبیعت، پلاسما را می توانید در شفق قطبی مشاهده کنید.


پلاسما دو مزیت عمده دارد که آن را نسبت به سایر روش های ضد عفونی، برتر نموده است. فاکتور هزینه، در هر کاری یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل استفاده از آن روش می باشد. خوشبختانه تولید کلد پلاسما هزینه زیادی در بر نخواهد داشت و بسیار مقرون به صرفه است. با روند افزایش جمعیت، بهره برداری از منابع طبیعی و گسترش صنایع و آلودگی ها، رویکرد بسیاری از تولید کنندگان به سمت استفاده از متدهایی جهت گرفته است که برای محیط زیست خطری نداشته باشد. چنان که در ادامه متن هم به آن اشاره خواهیم کرد، در تکنولوژی کلد پلاسما از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده و برای محیط زیست مخاطره ای در پی نخواهد داشت.


کلد پلاسما چگونه تشکیل می شود؟


همان طور که می دانید، با افزایش دما، انرژی مولکول ها زیاد شده و فاز آن ها تغییر می یابد. با دادن انرژی زیاد به مولکول ها، ابتدا اتم های گازی و سپس ذرات باردار از جمله الکترون ها و یون های مثبت، آزاد می شوند. به قسمتی که دارای یون های باردار مثبت و الکترون است، پلاسما گفته می شود. وجود پارامترهای مختلف دیگر از جمله اشعه UV، اتم های فعال، مولکول ها برانگیخته و رادیکال های آزاد در پلاسما، منجر به پیدایش خواص فیزیکی متفاوتی می شود.


کاربردهای کلد پلاسما


فناوری کلد پلاسما، یکی از جدیدترین تکنولوژی های حال حاضر دنیاست که جهت ضد عفونی و گندزدایی، از بمباران یونی و اشعه ماوراء بنفش بهره می گیرد. پلاسما با تخریب غشای سلولی و DNA باکتری ها و ویروس های گوناگون، آن ها را از بین می برد. در نتیجه از این تکنولوژی می توان در ساخت دستگاه های گندزدا و ضد عفونی کننده از جمله دستگاه تصفیه هوا برای مقابله با عوامل آلاینده مختلف استفاده کرد. کاربردهای پلاسما روز به روز در حال افزایش است. در صنایع غذایی، پزشکی، زیبایی، بسته بندی، پارچه و منسوجات، استریلیزاسیون و محیط زیست، از پلاسما بهره برداری می شود.


به عنوان مثال، با توجه به آن که استفاده از روش های معمول حرارت دهی و از بین بردن پاتوژن ها، طعم و کیفیت محصول را دستخوش تغییر قرار می دهد، در صنایع غذایی و بسته بندی محصولات از پلاسما استفاده می شود. به طور کلی، کاربردهای کلد پلاسما را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:


• محیط زیست
• صنایع غذایی و بسته بندی محصولات
• کشاورزی
• پزشکی و دندان پزشکی
• تصفیه آب
• تصفیه هوا
• خودروسازی
• نساجی
• استریلیزاسیون و ضدعفونی سطوح و ابزار آلات


کاربرد کلد پلاسما در تصفیه هوا


دستگاه های تصفیه به واسطه مکش خود، هوای آلوده را به درون دستگاه می کشند. پس از آن در حضور پلاسمای سرد و اشعه ماوراء بنفش، اتفاقی شبیه به رعد و برق درون آن به وقوع می پیوندد. به این صورت که یون های باردار و رادیکال های آزاد، غشا و DNA آلاینده ها را تخریب نموده و آن ها از بین می برند. در حالی که سایر دستگاه های تهویه، آلودگی را درون فیلترهای خود گیر انداخته اما اقدامی در راستای نابودی آن ها انجام نمی دهند.


بسیاری از افراد در منزل و محل کار خود از دستگاه های تهویه استفاده می کنند؛ بدون آن که آگاه باشند که دستگاه های تصفیه یک رده بالاترند. دستگاه تصفیه هوا بر پایه تکنولوژی کلد پلاسما یا همان پلاسمای سرد، هیچ گونه ماده مصرفی ندارد و در عین حال قادر است تمام میکروارگانیسم ها را از بین برده و هوای تمیز و عاری از هر نوع آلاینده تولید نماید. آلاینده های هوا از جمله ویروس ها، باکتری ها، بوی نامطبوع، رطوبت اضافه، چربی، سرب و سایر مواد شیمیایی می باشند که دستگاه های تصفیه قادر به حذف تمامی آن ها می باشند. در ادامه به ذکر نمونه هایی از موارد ضروری به کارگیری دستگاه های تصفیه آب می پردازیم.


• شیوع ویروس های گوناگون از جمله ویروس کرونا در سال های اخیر، ضرورت استفاده از تصفیه هوا را به ما یادآوری می کند. در مکان هایی که در آن با بیماران سر و کار دارند از جمله بیمارستان ها، مطب ها و مراکز درمانی، لازم است از دستگاه های تصفیه هوا جهت جلوگیری از انتشار عواملی بیماری زا و ابتلای افراد بیشتر و کادر درمان استفاده شود.


• آشپزخانه ها، طباخی ها، کافه ها و رستوران ها از جمله فضاهایی هستند که بیشتر در معرض رطوبت و چربی می باشند. همان طور که می دانید، حضور رطوبت و چربی محیطی مناسب برای رشد کپک ها و قارچ ها فراهم می کند. با استفاده از دستگاه تصفیه هوا با ظرفیت مناسب این فضاها، می توانید از بروز چنین مشکلات بهداشتی پیشگیری کنید.


• بوی نامطبوع و آزار دهنده که در اثر وجود عوامل مختلف پدید می آید، می تواند بسیار آزاردهنده باشد. دوز خروجی دستگاه های تصفیه هوا در برترین آزمایشگاه های تخصصی دنیا تنظیم می شود. به همین دلیل می توان از آن ها در مکان هایی که افراد حضور دارند، مانند سرویس بهداشتی، آسانسور و... استفاده کرد.


کاربرد کلد پلاسما در دستگاه تصفیه آب


با گسترش صنایع و افزایش آلودگی، یکی از مشکلات عمده در زمینه سلامت افراد، آلودگی منابع آب است. ایستگاه های تصفیه آب شهری از ماده کلر برای ضد عفونی آب استفاده می کنند. مصرف کلر موجود در آب شهری، مضرات خاص خود را برای سلامتی بدن در پی دارد. طبق بررسی ها و آزمایشات انجام شده، می توان از کلد پلاسما برای تصفیه آب استفاده کرد. تولید مولکول H2O2 و میدان های الکتریکی که بر اثر تابش پلاسمای سرد بر سطح آب پدید می آیند، عامل میکروب زدایی هستند. به رغم این موارد، استفاده از این تکنولوژی همچنان در دست بررسی می باشد.


در صورتی که شما نیز به استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای حفظ سلامتی خود ترغیب شدید، می توانید با کیفیت ترین و بهترین مدل های آن را با قیمتی مناسب در وب سایت آبین مشاهده و خریداری فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر