علت زرد شدن آب آشامیدنی

علت زرد شدن آب آشامیدنی

زرد بودن آب آشامیدنی که از شیر خارج می شود عاملی نگران کننده است. در صورت بروز چنین شرایطی قطعا ذهن شما به این سمت می رود که آب آلوده است و با مصرف آن ممکن است به بیماری های ناشی از آن مبتلا شوید.


خوشبختانه علی رغم نگران کننده بودن زرد شدن آب آشامیدنی و هشداری که به ما می دهد، دال بر بیماری زا بودن آن نیست. زرد شدن آب آشامیدنی می تواند دلایل بسیاری داشته که به سادگی قابل حل می باشند.


در ادامه این مقاله از سایت آبین به بررسی رایج ترین دلایل زرد شدن آب آشامیدنی خواهیم پرداخت.


اقدامات لازم برای تعیین علت زرد شدن آب آشامیدنی


برای تعیین اینکه چرا منبع آب شما زرد شده است، اقدامات زیر را انجام دهید:


ابتدا آب را آزمایش کنید؛ به خصوص اگر زرد شدن آب لوله کشی مشکلی جدید است. در صورتی که زرد بودن آب ناشی از وجود آلاینده هایی مانند تانن، آهن یا سایر مواد معدنی موجود در آن باشد با انجام آزمایش به وجود آن ها پی خواهید برد.


علاوه بر آزمایش باید سوالات زیر را از خود بپرسید:


•    آیا آب مورد نیاز خود را از چاه تهیه می کنید یا شبکه آبرسانی عمومی؟
•    آیا رنگ آب تنها چند دقیقه زرد است و بعد از مدتی برطرف می شود؟


اگر علت زرد شدن آب آشامیدنی را بدانید نگرانی شما در مورد خطرات احتمالی آن بر سلامتی شما برطرف خواهد شد. در عین حال احتمالا به مصرف آب آشامیدنی بطری روی آورید.


در ادامه نگاهی به برخی از شایع ترین دلایل زرد شدن آب آشامیدنی خواهیم انداخت.


علل زرد شدن آب لوله کشی


از جمله مهمترین علل تغییر رنگ آب لوله کشی به رنگ زرد باید به موارد زیر توجه کنید:


1. خوردگی شیر آب


شاید ساده ترین علت بروز این مشکل، خوردگی شیر آب باشد. با گذشت زمان قسمت داخلی شیرآلات شما در معرض فرسودگی قرار خواهند گرفت. با باز کردن شیر، جریان آب مواد خورده شده را از سطح داخلی شیر کنده و باعث تغییر رنگ آب لوله کشی خواهند شد.


تشخیص اینکه آیا خوردگی شیر آب را زرد رنگ کرده است یا خیر، بسیار آسان است. برای تشخیص این موضوع کافی است تنها شیر آب دیگری را باز کرده و به رنگ آن دقت کنید. برای مقایسه بهتر می توانید دو لیوان شفاف را از شیر آب مشکل دار و یک شیر دیگر پر کنید. لیوان ها را در کنار یکدیگر گذاشته و با هم مقایسه نمایید.


2. زنگ زدگی لوله کشی ساختمان


ممکن است مشکل به مرحله ای پیش از شیرآلات برگردد. اگر لوله کشی خانه شما قدیمی بوده یا از موادی مانند سرب یا فولاد گالوانیزه ساخته شده است، به احتمال زیاد متوجه زرد شدن آب خواهید شد.


نوشیدن زنگار موجود در آب خطری برای سلامتی در پی ندارد اما کمی ناخوشایند است. برای رهایی از این مشکل از یک لوله کش کمک بگیرید تا بخش های فرسوده را تعویض کند. تعویض لوله کشی به صورت کامل هزینه زیادی در پی خواهد داشت.


3. زنگ زدگی آبگرمکن


آبگرمکن یکی دیگر از جنبه های لوله کشی ساختمان است که می تواند محل تجمع زنگار باشد. زنگ زدگی آبگرمکن نیز به نوبه خود سبب زرد شدن آب آشامیدنی خروجی از شیر خواهد شد.


تشخیص وجود مشکل در آبگرمکن نیز راه حلی ساده دارد. برای این کار باید شیر آب سرد و گرم را همزمان در کنار هم باز کرده و رنگ آن ها را با هم مقایسه کنید.


آلاینده های موجود در آب ورودی به ساختمان


آلاینده های خاصی وجود دارند که ممکن است در منبع آب ایجاد شده و باعث شوند رنگ آن به زرد تغییر پیدا کند. این آلاینده ها عبارتند از آهن، مس، روی یا سرب. در صورتی که چاه خصوصی دارید به احتمال زیاد با آهن و منگنز مواجه خواهید شد. منگنز بیشتر به رنگ خاکستری/ مشکی تیره است، اما در ترکیب با آهن می تواند باعث تغییر رنگ آب به زرد تیره شود.


آهن نیز آب را به رنگ زرد، نارنجی یا قهوه ای تبدیل کرده و همچنین ممکن است لکه هایی به جا بگذارد یا بوی زنگ زدگی به آب بدهد. هنگامی که آهن با باکتری ها ترکیب می شود قوام لجن مانندی به خود گرفته که بر جریان آب تاثیر خواهد گذاشت. روی نیز یکی دیگر از عناصری است که در چاه ها یافت می شود و می تواند بر رنگ آب لوله کشی شما تأثیر بگذارد.


آب شهر حاوی مقادیر بسیار کمتری آهن و منگنز است اما بسته به کیفیت آب منطقه شما، در صورتی که غلظت آن ها از مقداری بیشتر باشند سبب تغییر رنگ آب خواهد شد.


سرب نیز از جمله عناصری است که باید وجود آن را در آب آشامیدنی خود بررسی کنید. سرب به خودی خود در آب بی رنگ است اما در حضور و ترکیب با سایر آلاینده ها امکان تغییر رنگ دارد.


• تعمیر و نگهداری لوله ها


اگر آب مورد نیاز خود را از تأسیسات مجاور تهیه می کنید، به احتمال زیاد خط اصلی آب در نقطه ای نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. هنگامی که تعمیر و نگهداری روی لوله بالادست خانه شما انجام می شود، زنگ زدگی و سایر ناخالصی ها نیز به احتمال زیاد وارد آب آشامیدنی شما می شوند.


این موضوع خطر جدی برای سلامتی شما ندارد اما برای احتیاط بیشتر می توانید در حین عملیات تعمیرات از آب آشامیدنی بطری استفاده کنید.


یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه تعمیر و نگهداری لوله ها، شستشوی آن ها است.


تامین کنندگان برای شستشوی لوله ها به طور موقت فشار آب را افزایش می دهند و این میزان افزایش فشار به احتمال زیاد زنگار موجود در لوله ها را کنده و وارد جریان آب می کند. این شرایط زرد شدن آب آشامیدنی را توجیه می کند و لازم به ذکر است که مصرف آن خطری برای سلامتی شما نخواهد داشت. 


• ترکیدگی لوله ها


با این که ترکیدگی لوله ها مشکل رایجی نیست اما در عین حال خوردگی، شرایط آب و هوایی خاص یا آسیب می تواند باعث این مشکل شود.


هنگامی که یک لوله می ترکد، رسوبات و ناخالصی های خارج از لوله می توانند  وارد منبع آب شوند. همچنین شاید در صورت بروز چنین مشکلی متوجه افت فشار آب شوید؛ زیرا مقداری آب از لوله به ناحیه اطراف نشت می کند.


مقامات محلی معمولا به سرعت از مشکل ترکیدگی لوله آگاه می شوند و در عرض چند ساعت برای حل این مشکل اقدام می کنند. اگر نشتی یا ترکیدگی در لوله ‌های ملک شما باشد مسئولیت تعمیر آن به عهده خودتان است و باید از یک لوله کش کمک بگیرید.


• استفاده از هیدرانت آتش نشانی


یکی از کم اهمیت ترین دلایل زرد شدن آب آشامیدنی، استفاده از شیر آتش نشانی است.


اگر شرایط اضطراری در منطقه پیشامد کرده باشد، خدمات آتش نشانی برای مهار خطر به نزدیک ترین شیر آتش نشانی احتیاج پیدا می کند. این مسئله شاید به طور موقت آب را از مسیر ورودی خانه شما منحرف کند و باعث تغییرات فشار آب شود که رسوباتی در لوله ها ایجاد می کند.


• تانن ها


یکی دیگر از دلایل رایج زردی آب چاه های خصوصی، تانن است. آلودگی تانن عموما توسط فرآیند تخمیر طبیعی ایجاد می شود؛ زیرا آب های زیرزمینی از میان لایه های خاک و پوشش گیاهی در حال پوسیدگی نفوذ می کنند. آب در مسیر خود از سفره های آب زیرزمینی به منزل شما در معرض زرد شدن قرار می گیرد.


تانن ها یکی از رایج ترین دلایل زردی آب هستند و خوشبختانه خطری ندارند. با این وجود شاید برای اطمینان بیشتر بخواهید آب را تصفیه کنید. برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید.


چگونه می توان زرد شدن آب آشامیدنی را رفع کرد؟


پیش از آن که اقدامات هزینه بری در زمینه رفع زرد بودن رنگ آب انجام دهید حتما علت آن را بررسی کنید.


اگر مشکل از لوله کشی است باید با یک تعمیرکار ماهر تماس گرفته و از او کمک بگیرید. برای کاهش هزینه های خود تنها باید قسمتی از لوله ها را معیوب هستند عوض کنید.


اگر آسیب لوله کشی بیش از اندازه است و پرداخت هزینه تعویض کامل آن برای شما دشوار می باشد، می توانید از فیلترهای تصفیه آب کمک بگیرید. 


با نصب دستگاه تصفیه آب به سادگی از وجود آلاینده هایی چون رسوب، آهن، منگنز و یا سایر ناخالصی ها رهایی خواهید یافت.


فیلتراسیون قادر است این ناخالصی ها را از منبع آب شما حذف کند. پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان بهترین گزینه است؛ زیرا آب آشامیدنی با کیفیتی برای شما فراهم کرده و از لوله ها و لوازم خانگی شما نیز محافظت می کند.


سوالات متداول

 

در انتها نیز متداول ترین سوالات را در رابطه با تغییر رنگ آب و زرد شدن آن با هم بررسی می کنیم.


1.    آیا نوشیدن آب شیر بی رنگ، بی خطر است؟


بستگی به میزان آلودگی دارد. بهتر است آب مصرفی خود را با استفاده از فیلتر تصفیه کنید. در صورتی که به شبکه آبرسانی عمومی متصل هستید، مقرون به صرفه ترین روش برای دستیابی به آب سالم، استفاده از پارچ تصفیه آب است.


برای دریافت گزارش آنالیز مواد و آلاینده های موجود در آب آشامیدنی می توانید با سازمان آبرسانی منطقه ای خود در ارتباط باشید. با اطلاع از نوع آلاینده های موجود می توانید در مورد دستگاه تصفیه آب مورد نیاز تصمیم بهتری بگیرید.


2.    آیا حمام کردن در آب زرد بی خطر است؟


شستشو و استحمام با آب زرد رنگ نباید خطر بزرگی برای سلامتی شما ایجاد کند؛ اما اگر تغییر رنگ آب به دلیل وجود رسوب، زنگ زدگی، تانن ها و باکتری های ایجاد کننده لکه باشد، ممکن است به لوازم خانگی، سر دوش و شیرآلات شما آسیب برساند. اگر می توانید، بهتر است قبل از استحمام صبر کنید تا رنگ آب به حالت معمول خود بازگردد.


سایت آبین با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه دستگاه های تصفیه آب اقدام به فروش تجهیزات آبی و آنتی اسکالانت به صورت آنلاین کرده است. جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد دستگاه مورد نیاز خود می توانید با شماره 02122228116 تماس بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
ماریا
ماریا
آب آشامیدنی ما هم زرد شده بود فک کردم مشکلی جدی هستش که اگه رفع نشه خطرات زیادی برای سلامتی ایجاد می‌کنه بعد از اینکه فهمیدم به اون شدت هم نگران کننده نیست.
ارسال نظر