سوالات متداول در زمینه برنامه های مدیریت آب

سوالات متداول در زمینه برنامه های مدیریت آب

یکی از شایع ترین اخبارها مربوط به روند فزاینده بروز بیماری و مرگ و میر در انسان ها به دلیل وجود عوامل بیماری زا در سیستم های آب صنعتی، تجاری و شهری است. هرچند به لحاظ قانونی، الزامی برای این مورد در ایالات متحده وجود ندارد اما اجرای یک برنامه مدیریت آب مطابق با استاندارد ANSI/ASHRAE Standard 188-2018، علاوه بر نمایش ارزش محیط امن و سالم، از تاسیسات شما نیز در برابر اختلافات قانونی احتمالی یا آسیب برند ناشی از شیوع پاتوژن های موجود در آب محافظت می کند. در این راستا از کارشناسان تصفیه آب خود خواستیم تا تعدادی از سوالات متداول مشتریان خود را در مورد برنامه های مدیریت آب و ایمنی، به اشتراک بگذارند.


برنامه مدیریت آب چیست؟


طبق استاندارد ANSI/ASHRAE، می توان برنامه مدیریت آب را به عنوان "طرح مدیریت ریسک در پیشگیری و کنترل لژیونلوزیس مرتبط با ساخت سیستم های آبی شامل اسناد اجرایی و بهره برداری این طرح" تعریف کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این تعریف را توسعه داده تا برنامه های مدیریت آب در شرایط خطرساز را شناسایی کند و و رشد و گسترش لژیونلا و سایر پاتوژن های موجود در سیستم های آبی را به حداقل برساند. اطلاعات بیشتر در زمینه توسعه و اجرای برنامه مدیریت آب، در استاندارد ASHRAE عنوان شده است.


توسعه برنامه مدیریت آب شامل چندین رشته فنی از جمله مهندسی مکانیک و عمران، لوله کشی، کنترل عفونت، بهداشت صنعتی و مدیریت ریسک است. شرکت آبین، به مشتریان خود توصیه می کند در صورت عدم مبادرت به انجام این کار، از یک مشاور واجد شرایط و مستقل به عنوان توسعه دهنده اصلی استفاده کنند. بنا به درخواست مشتریان، ما از نزدیک با تیم مدیریت آب همکاری خواهیم کرد تا علاوه بر توسعه و اشتراک میزان تخصص خود در زمینه تصفیه آب خانگی، طرح مورد نظر را پس از توسعه پشتیبانی کرده و در صورت نیاز، فناوری‌ها و خدمات ضدعفونی ثانویه را ارائه کنیم.


چگونه می توانیم میزان خطر در تاسیسات را تعیین کنیم؟


نظر به تفاوت های موجود در هر ملک، می توانید برای ارزیابی خطرات پاتوژن موجود در آب ساختمان خود با آبین همکاری کنید. بسیاری از عوامل موجود در سیستم آبرسانی ساختمان، می توانند باعث رشد پاتوژن های موجود در آب از جمله بیوفیلم، تغییر نوسانات دما و pH آب، تغییر در فشار و ساکن بودن آب شوند. در نقاط مختلف سیستم آبرسانی باید وجود مواد ضد عفونی کننده مانند کلر و پارامترهای دیگر مانند دما، pH و میزان مقدار آب سرد و گرم را بررسی کنید. جمعیت ساکن در ساختمان را در نظر بگیرید  پتانسیل قرار گرفتن در معرض غبار آئروسل چیست؟ یکی از موارد مهم دیگر آن است که بخش استاندارد ANSI/ASHRAE در زمینه ارزیابی ریسک را مرور نمایید تا انواع ساختمان های پرخطر و الزامات اداره بهداشت منطقه خود را شناسایی کنید. 


آیا آزمایش لژیونلا لازم است؟


پس از تعیین ریسک ساختمان، مالک می تواند تشخیص دهد که کدام آزمایش مناسب است. متخصصان آبین می توانند به شما در شناسایی نقاط جمع آوری نمونه کمک کنند. در صورتی که تصمیم به آزمایش لژیونلا دارید، در صورت لزوم باید متعهد به اجرای اقدامات اصلاحی باشید. توسعه برنامه مدیریت آب پیش از نمونه‌برداری از سیستم‌هایتان شما را نسبت به چگونگی واکنش در برابر مثبت شدن آزمایش وجود لژیونلا راهنمایی می کند.


در صورت تشخیص لژیونلا، چگونه می توانیم آن را تصفیه کنیم؟


برای ضد عفونی کردن و کاهش پتانسیل باکتری ها و رشد بیوفیلم، گزینه های مختلفی وجود دارد. دو ابزار موثر برای کاهش ارگانیسم های مشکل ساز، وجود بقایای مواد ضد عفونی کننده و حذف آب راکد است.


بعضی از تاسیسات مانند مراقبت های بهداشتی، به طور فزاینده ای برای تصفیه آب ساختمان خود به سمت گندزدایی ثانویه سیستم آب آشامیدنی خود روی می آورند. همواره می توانید برای تعیین برنامه مدیریت آب مناسب برای تاسیسات خود، با کارشناسان آبین مشورت کنید.


گندزدایی ثانویه چیست؟


آبی که از منبع عمومی وارد تاسیسات شما می شود، قبلا ضد عفونی شده است. با گندزدایی ثانویه می توانید مجددا در بدو ورود، آب را ضد عفونی کنید. این کار در راستای به حداقل رساندن شیوع پاتوژن ها از طریق آب انجام می شود.


برای نصب سیستم گندزدایی ثانویه باید از کجا شروع کنیم؟


چندین گندزدای ثانویه مورد تایید وزارت بهداشت بسته به منطقه شما در دسترس می باشد. با بررسی سایت آبین می توانید بهترین دستگاه تصفیه آب را مطابق با نیاز خود خریداری نمایید. اگر تاسیسات مذکور از رده دستگاه های عمومی است، بهره برداری از آن نیاز به آموزش و دریافت گواهینامه های خاصی دارد.


چگونه بفهمیم که دستگاهمان با مقررات مطابقت دارد؟


در صورتی که از دستگاه های ضد عفونی کننده استفاده می کنید، ایمنی آب باید توسط بخش نظارتی آبین کنترل شود. متخصصان آبین برنامه ضد عفونی و گندزدایی شما را بررسی کرده و از انطباق مقررات قابل اجرا برای آب آشامیدنی اطمینان حاصل می کنند.


پس از نصب دستگاه گندزدای ثانویه، چه مدتی باید برنامه را اجرا کنیم؟


تصفیه گندزدای ثانویه و انجام آزمایش باید مداوم و مطابق با برنامه مدیریت آب باشد. اگر تاسیسات شما چند ساختمان را در بر می گیرد، در سراسر آن اقدامات کنترلی و اندازه گیری انجام دهید و برنامه مدیریت آب را کنترل کنید. از آنجا که خطر وجود پاتوژن ها در آب همواره وجود دارد، در راستای کاهش مخاطرات آن بهتر است رویکردی پیشگیرانه در این راستا از طریق توسعه و اجرای یک برنامه مدیریت جامع آب اتخاذ کنید. با نظارت و مستندسازی مداوم پارامترهای کیفیت آب در تاسیسات خود، می توانید از صحت کارکرد سیستم های آبی اطمینان حاصل نموده و خطرات موجود را به حداقل برسانید.


وب سایت آبین اولین بازار آنلاین تخصصی در زمینه تجهیزات آبی در ایران است. در صورت مواجهه با هرگونه پرسش یا مشکل در این زمینه می توانید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر