سوالات متداول در رابطه با ممبران های تصفیه آب اسمز معکوس

سوالات متداول در رابطه با ممبران های تصفیه آب اسمز معکوس

اسمز معکوس بهترین روش برای تصفیه آب می باشد، در این روش فیلتر ممبران مهم ترین و اصلی ترین وظیفه را بر عهده دارد. به همین علت در این مقاله به بررسی سوالات متداول در مورد فیلتر ممبران می پردازیم: 


تفاوت بین بازیابی ممبران و بازیابی سیستم چیست؟ 


بازیابی ممبران: منظور نرخ بازیابی ممبران می باشد. 
بازیابی ممبران= جریان تک عنصر / نرخ جریان تغذیه به عنصر واحد * 100 
بازیابی سیستم: منظور نرخ بازیابی تجمعی است. 
بازیابی سیستم = میزان جریان نفوذی عناصر غشایی در یک سیستم / میزان جریان تغذیه به سیستم * 100
به عنوان مثال: فرض کنید دو پرشروسل موازی وجود دارد و هر وسل شامل 6 فیلتر ممبران است. جریان تغذیه به سیستم 100 gpm است. از آنجا که دو وسل به طور موازی وجود دارد، جریان تغذیه به هر مخزن 50 گرم در دقیقه است. آب ورودی به اولین فیلتر ممبران در هر هوزینگ 50 گرم در دقیقه است. فرض کنید به عنصر اول 5 گرم در دقیقه آب نفوذ کرده و کل سیستم 50 گرم در دقیقه آب نفوذی تولید می کند. بنابراین: 
بازیابی عنصر اول = 5 GPM/ 50 GPM * 100% = 10% وقتی بازیابی سیستم = 50 gpm * 100% = 50%  


زمان تعویض فیلترهای ممبران را چگونه تشخیص دهم؟ 


تعویض فیلترهای ممبران به نوع مشکل بستگی دارد. برای مثال فیلتر آسیب دیده یا دچار رسوب شده است. 


ممبران های دچار رسوب یا فولینگ 


ممبران غشایی فیلم نازک طیف وسیعی از ph و دما را تحمل می کند، به همین دلیل به خوبی می توان آن ها را تمیز کرد. در صورتی که تمیز کردن به تاخیر بیفتد، حذف رسوبات از غشا فیلتر سخت می شود. تمیز کردن ممبران در صورت هماهنگ بودن با مشکل رسوب گذاری موثرتر است. 
زمان تعویض فیلتر به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال در صورتی که آب خروجی از سیستم کم باشد و با شستشو مشکل حل نشود، باید فیلتر را تعویض کنید. تمیز کردن برخی از رسوبات مثل آلومینیوم، روغن، گریس، کلسیم، باریم، سولفات استرانسیوم و فسفات کلسیم بسیار سخت است. در این صورت نیز لازم است فیلتر ممبران تعویض شود. همچنین در صورتی که ممبران آسیب مکانیکی دیده باشد.


اکسید شدن یا آسیب مکانیکی فیلتر ممبران 


در صورت که فیلتر ممبران اکسید شده باشد یا آسیب مکانیکی به آن وارد شود، ترمیم غشا امکان پذیر نیست. به همین دلیل نیاز به تعویض فیلتر می باشد. 

نکات عیب یابی برای سیستم های RO تجاری


افزایش میزان شوری یا ذرات محلول در آب خروجی و کاهش دبی خروجی آب تصفیه شده شایع ترین مشکلاتی است که در اسمز معکوس (RO) با آن مواجه می شوید. افزایش افت فشار در ممبران یکی دیگر از مشکلات معمول است. اگر دبی آب خروجی به طور متوسط و آهسته کاهش یابد، به احتمال زیاد تنها نشان دهنده یک رسوب معمولی است، که با تمیز کردن مناسب و منظم قابل کنترل می باشد.
کاهش فوری عملکرد نشان دهنده نقص یا عملکرد نادرست سیستم است. در هر صورت، ضروری است که اقدامات اصلاحی مناسب در اسرع وقت انجام شود، زیرا هرگونه تاخیر احتمال بازیابی عملکرد سیستم را کاهش می دهد.
همچنین بالا بودن میزان TDS آب نیز موجب اشباع شدن زودتر فیلتر می شود. 
پیدا کردن مشکل و حل به موقع آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که مشکل به خوبی شناسایی شود، بهتر می توان آن را حل کرد. 


شیمینگ چیست؟


قرار دادن شیم ها بین دو ممبران، برای جلوگیری از حرکت طولی ممبران ها را shimming می نامند. شیمینگ از پاره شدن اورینگ ها، فرسایش و سایش مکانیکی حلقه های پلاستیکی را کاهش می دهد. 

درصد بازیابی سیستم باید چقدر باشد؟


یک قاعده کلی این است که این سیستم می تواند با بازیابی 50 درصد برای یک مرحله، 75 درصد برای دو مرحله و 80-85 درصد برای سیستم های سه مرحله ای عمل کند. درصد بازیابی به عنوان نسبت جریان آب تصفیه شده به میزان آب ورودی به سیستم تعریف می شود. پارامترهایی مانند دمای کارکرد، منبع تغذیه، کیفیت آب ورودی و  pH آن می تواند بر روی درصد کل بازیابی سیستم و درصد بازیابی عنصر جداگانه تأثیر داشته باشد. در همه موارد درصد بازیابی سیستم اغلب برای حداکثر رساندن جریان آب تصفیه شده و در عین حال جلوگیری از فولینگ ممبران تنظیم شده است.

افت فشار چیست و چرا افت فشار بالا مشکل ساز است؟


افت فشار یعنی افت فشار از انتهای آب ورودی تا انتهای پساب یک ماژول ممبران یا پرشروسل. در شرایط عملکرد عادی، افت فشار برای یک عنصر غشای تجاری RO حدود  psi 4 تا 5 (0.3 bar) است. (ممبران خانگی در حدود 1 تا 50 psi افت فشار دارد.) 
افت فشار با میزان رسوب گذاری افزایش می یابد. افت فشار بالا مشکل ساز می باشد، زیرا ممکن است منجر به تلسکوپی شدن ممبران و عملکرد ناکارآمد و در نتیجه کاهش عملکرد سیستم شود. حداکثر افت فشار مجاز 60 psi (4 bar) در هر سیستم با 6 فیلتر ممبران است.

ممبران در دمای بالاتر از 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) کار می کند؟


ممبران های غشا فیلم نازک به صورتی طراحی شده اند که دمای بالاتر از 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) را تحمل نمی کنند. اگر در دمای بالاتر از 45 درجه سانتی گراد استفاده شوند، احتمال آسیب دیدن آن ها بیشتر می شود. 

چقدر می توانم انتظار داشته باشم که ممبران تجاری در سیستم من دوام بیاورد؟


عمر فیلتر ممبران تابعی از منبع آب ورودی، فیلترهای پیش تصفیه، میزان آب مصرفی و طراحی سیستم است. در صورت تجزیه و تحلیل اقتصادی، میانگین طول عمر این فیلتر 5 سال می باشد. 

وبسایت تصفیه آب آبین در زمینه فروش ممبران های اسمز معکوس تجربه ای طولانی دارد. شما می توانید برای دریافت مشاروه و راهنمایی با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر