سختی گیر در مقابل فیلتر تصفیه آب به کدام یک نیاز دارم؟ 

سختی گیر در مقابل فیلتر تصفیه آب به کدام یک نیاز دارم؟ 


در سال های اخیر بیشتر ما با مشکلاتی در مورد آب ورودی به خانه هایمان مواجه شده ایم. چه چاه خصوصی داشته باشید و چه به منبع آب شهری متصل باشید، آب دارای مقادیر زیادی ناخالصی می باشد، که می تواند بر طعم و بو آن تاثیر بگذارد. ناخالصی های موجود در آب بر روی سلامتی شما تاثیر می گذارند. خوشبختانه می توان این مشکلات را به راحتی حل کرد و آب آشامیدنی سالم و تمیز نوشید. دو سیستم رایج برای تصفیه آب در خانه، دستگاه های تصفیه آب خانگی و سختی گیرها هستند. این دو سیستم می توانند آب سالم برای شما فراهم کنند. در این مقاله به بررسی این دو سیستم می پردازیم و بررسی می کنیم که سیستم تصفیه آب برای شما کاربردی تر است یا سختی گیر؟ 


تفاوت بین فیلتر تصفیه آب و سختی گیر چیست؟ 


فیلترهای تصفیه آب و سختی گیر با هم تفاوت های زیادی دارند و هیچ گونه شباهتی در عملکرد آن ها نیست، ولی هر دو آب با کیفیت بالاتری را برای استفاده شما تولید می کنند. سختی گیرهای آب برای حذف مواد معدنی سخت مانند کلسیم و منیزم طراحی شده اند، ولی فیلترهای آب آلاینده های موجود در آب را کاهش می دهند. هدف سیستم های سختی گیر تولید آب با خلوص بالا و سختی پایین است؛ از طرف دیگر دستگاه های تصفیه آب خانگی انواع آلودگی های موجود در آب برای تمیز کردن آن حذف می کنند.


سختی گیرهای آب چگونه کار می کنند؟ 


دو نوع سختی گیر از جمله سختی گیر های مبتنی بر نمک و سختی گیر های بدون نمک وجود دارد. سختی گیر های مبتنی بر نمک از رزین های تبادل یونی برای حذف فیزیکی مواد معدنی سختی کلسیم و منیزیم استفاده می کنند و آن ها را با یون های سدیم جایگزین می کنند. فرآیند تصفیه آب تبادل یونی می‌تواند تقریباً تمام مواد معدنی منیزیم و کلسیم را از آب شما حذف کند و از وسایل و شیر آلات در برابر مشکلات ناشی از آب سخت مانند تجمع رسوب کمک می کند. هنگامی که دانه های رزین با یون های آب سخت اشباع می شوند، بستر رزین سختی گیر شسته شده و در بازسازی دوباره پر می شود. 


سیستم های سختی گیر بدون نمک از یک محیط مخصوص برای انجام تبلور به کمک الگو (TAC) استفاده می کنند، یک فناوری رسانه کنترل مقیاس که در آن مواد معدنی سختی متبلور می شوند و از چسبیدن آنها به سطوح به عنوان رسوب جلوگیری می کند. در حالی که یک سختی گیر آب بدون نمک از تجمع رسوب جلوگیری می کند، در واقع کیفیت آب متفاوتی را به همراه نخواهد داشت. به این دلیل که آب پس از تصفیه در این نوع سیستم از نظر فنی هنوز به عنوان آب سخت طبقه بندی می شود، زیرا مواد معدنی سخت هنوز وجود دارند، اگرچه قادر به ایجاد رسوب نیستند. بسیاری از مردم سیستم های سختی گیر بدون نمک را ترجیح می دهند، زیرا از سدیم برای کاهش سختی آب استفاده نمی کنند. اگر رژیم مصرف کم سدیم دارید، ممکن است به این نوع سختی گیر نیاز داشته باشید.


سختی گیرهای آب چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟


استفاده از سختی گیرهای آب موجب برطرف کردن بسیاری از مشکلات شما می شوند. در این قسمت به بررسی آن ها می پردازیم: 


•    راندمان آبگرمکن: سیستم سختی گیر آب با جلوگیری از تجمع رسوب، یکی از رایج ‌ترین مشکلات آب سخت که برای بخاری، کارایی آبگرمکن آب گرم شما می باشد را حل می کند. رسوب به عنوان یک لایه عایق عمل می کند و باعث می شود که گرمایش بهتر منتقل شود. 
•    نظافت کارهای منزل: لکه ‌های سختی روی سینک ‌ها، اطراف شیر آب و وان حمام می‌تواند برای تمیز کردن کابوسی باشند. با سختی گیر آب، می توانید وظایف سخت نظافت را کاهش دهید، زیرا دیگر رسوب برای پاک کردن وسایل خود نخواهید داشت. برخی از سیستم های سختی گیر آب نیز قادر به حذف آهن و گوگرد هستند. آهن و گوگرد موجود در آب موجب لکه دار شدن شیرآلات و لوله کشی می شود.  
•    طعم ناخوشایند آب: در صورتی که سختی گیری خریداری کنید، که آهن و گوگرد را حذف کند، طعم آب مورد استفاده تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. گوگرد دارای طعم و بوی متمایزی است که بسیاری از مردم آن را به تخم مرغ فاسد تشبیه می کنند، در حالی که آهن طعم و بوی زنگ زدگی دارد.
•    طول عمر دستگاه: لوازم خانگی معمولی مانند قهوه ساز، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی همگی تحت تاثیر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رسوب آهک قرار می گیرند. استفاده از سختی گیر آب باعث می‌شود، دستگاه‌ های خانه شما طول عمر بیشتری داشته باشند و کارآمدتر کار کنند.
•    شرایط پوست و مو: سختی گیرهای فقط از نمک برای کاهش سختی آب استفاده کرده و یون ‌های آب سخت را که می ‌تواند به پوست و موی شما بچسبد و باعث خارش و خشکی شود را حذف می ‌کنند.
•    کیفیت لباسشویی: شستن لباس ‌های شسته شده در آب سخت می‌تواند باعث شود پارچه ‌های شما بافت نشاسته‌ای، خشن و رنگ خاکستری ناخوشایندی به خود بگیرند. یک سیستم سختی گیر آب می تواند این مشکل را برطرف کند و شما می توانید در هر بار شستشو از مواد شوینده کمتری استفاده کنید.


سیستم های تصفیه آب کل خانه چگونه کار می کنند؟


دستگاه های تصفیه آب خانگی از یک سری فیلتر تشکیل شده است و آلاینده ها، آرسنیک، کروم، کلر و فلوراید موجود در آب را حذف می کنند. در ساخت سیستم های تصفیه آب از فیلترهای کربن فعال استفاده می شود. به طور معمول دو فیلتر در قسمت پیش تصفیه و یک فیلتر پس از مخزن دستگاه قرار می گیرد. فیلتر کربن فعال جذب سطحی بالایی دارد و به همین علت در تصفیه آب استفاده می شود.

 

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس از فیلتر ممبران برای تصفیه آب استفاده می کنند. فیلتر ممبران بالاترین دقت را در حذف کل مواد جامد محلول موجود در آب (TDS) نسبت به دیگر فیلترها دارند. استفاده از دستگاه های اسمز معکوس به علت بالا توصیه می شود، البته قیمت این مدل دستگاه ها بیشتر از فیلترهای عادی می باشد. سیستم های تصفیه آب کل خانه در ورودی خانه شما نصب می شود و آب ورودی به کل خانه را تصفیه می کند. برای حذف رسوبات آب ابتدا از فیلترهای پیش تصفیه عبور می کند و بعد از آن آلاینده ها توسط فیلتر دیگری حذف می شود. 


سیستم فیلتراسیون کل خانه چه مشکلاتی را برطرف می کند؟


مشکلاتی توسط سیستم فیلتراسیون کل خانه حذف می شود، شامل موارد زیر است: 


•    طعم بد آب: برخی از آلاینده های موجود در آب آشامیدنی، یعنی مواد شیمیایی مانند کلر، فلوراید، فلزات سنگین، آهن و سولفات هیدروژن موجب نامطبوع شدن طعم یا بو آب می شوند. سیستم فیلتر کل خانه برای حذف آلاینده هایی موجود در آب که باعث طعم و بو نامطبوع می شوند، مناسب می باشد. 
•    خرابی لوله کشی و لوازم خانگی: علاوه بر مواد معدنی آب سخت؛ آلودگی رسولی زیادی نیز به وسایل برقی و لوله کشی آسیب وارد می کند. آب چاه آلودگی رسوبی زیادی دارد و می تواند سطوح لوله ها را پوشش دهد و به این صورت کارایی آن ها کاهش پیدا می کند. سیستم تصفیه آب سطح بالایی از رسوب را حذف می کند و به کاهش این مشکل می کند. 
•    آب ناسالم: اکثر ناخالصی های موجود در آب آشامیدنی ما برای ما مضر است. برخی از منابع چاه حتی حاوی آلاینده های خطرناکی مانند باکتری ها و ویروس ها هستند، که می توانند به سلامت خانواده شما آسیب جدی وارد کنند. سیستم های تصفیه آب می توانند مواد معدنی ناسالم را از آب آشامیدنی ما حذف کنند و آب چاه کل خانه و فیلترهای اسمز معکوس می توانند پاتوژن های مضر را از آب حذف کنند.
•    آب حمام بی کیفیت: منابع آب شهری به خصوص به دلیل داشتن کلر بالا مضر هستند. هنگامی که با آب حاوی کلر زیاد دوش می گیریم، گاز کلر وارد ریه های ما می شود و سپس آن را به جریان خون منتقل می کنیم. کلر همچنین می تواند با پروتئین های موجود در پوست و مو ما پیوند بخورد و باعث خشکی شود. دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای کربنی برای حذف کلر از آب استفاده می‌کنند، که حمام کردن و دوش گرفتن در آن ایمن ‌تر و سالم ‌تر می‌ شود.

 


آیا به سختی گیر آب و فیلتر تصفیه آب کل خانه همزمان نیاز داریم؟


بدیهی است که هم سختی گیرهای آب و هم فیلترهای تصفیه آب مزایای خود را دارند. در صورتی که سختی آب مصرفی شما بسیار بالا است و حاوی آلاینده ها نیز می باشد، نیاز به هر دو سیستم تصفیه آب دارید. برای تعیین کیفیت آب مصرفی خود، می توانید گزارش کیفیت آب را از مقامات محلی خود درخواست کنید (اگر از آب شهری استفاده می کنید) یا از کیت آزمایش استفاده کنید. می‌توانید کیت ‌های آزمایش را به‌ صورت آنلاین خریداری کنید و کیت ها می‌ توانند انواع مسائل آلودگی آب، از مواد شیمیایی مانند کلر گرفته تا آهن و باکتری ‌ها را نشان دهند. اکثر کیت های تست آب نیز سختی آب را تست می کنند.


با نصب فیلتر قبل از نصب سختی گیرها، از سختی گیر آب در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کنید و با از بین بردن آلاینده ‌های مضر مانند کلر، طول عمر رزین را افزایش پیدا می کند. در صورتی که سختی آب بالا باشد و شما تنها سیستم تصفیه آب خریدای کرده باشید، ممکن است متوجه طول عمر کوتاه فیلترها بشوید. در حالی که سرمایه گذاری بر روی سیستم فیلتر آب و سختی گیر ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، مزایای صرفه جویی در هزینه حذف استفاده از بطری آب و داشتن دستگاه های بادوام و کارآمدتر در دراز مدت ارزش آن را دارد. 


وبسایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع تجهیزات تصفیه آب می باشد، برای دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد خرید دستگاه های تصفیه آب و سختی گیرها با مشاوران و متخصصان تیم ما از طریق شماره های موجود در وبسایت به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
عباس علی
عباس علی
طرز کار سختی گیر و همچنین کارایی که در سیستم تصفیه آب داره رو میخواستم بررسی کنم که تو این سایت تونستم به اطلاعات دقیقی در این مورد برسم.
ارسال نظر