روش های مختلف گند زدایی آب

روش های مختلف گند زدایی آب

در کنار سایر آلاینده ها، آب می تواند بر اساس پارامترهای دیگری هم مثل میکروارگانیسم ها سطح کیفی پایینی داشته باشد. در برخی مناطق آب از نظر میکروبی سطح کیفی بسیار پایینی دارد، به همین دلیل از انواع ضد عفونی کننده ها برای افزایش سطح کیفی آب و از بین بردن میکروارگانیسم ها استفاده می کنند. در کشور ما برای از بین بردن میکروارگانیسم های آب از کلر استفاده می شود، به همین دلیل آب از نظر میکروبی در ایران کیفیت پایینی ندارد. اما در بسیاری مناطق از آب چاه برای آشامیدن و مواردی از این قبیل استفاده می کنند، بنابراین در این مناطق باید از عواملی که در کاهش میکروارگانیسم ها و عوامل میکروبی آب تاثیرگذار هستند استفاده کرد. از موثرترین روش هایی که برای ضد عفونی آب با آلاینده های میکروبی بالا می توان از آن استفاده کرد فیلترهای اشعه فرابنفش، کلر و یا ازن هستند.

اما در این زمینه ممکن است برای شما سوال شود که موثرترین روش برای میکروب زدایی آب کدام است؟ استفاده از کدام روش هزینه های کمتری را برای میکروب زدایی آب به دنبال دارد؟ چه میزان میکروارگانیسم های آب می تواند برای سلامتی انسان ها مضر باشد؟ آیا فیلتر ممبران تاثیری در حذف میکروارگانیسم های آب دارد؟ 

پرکاربرد ترین روش های میکروب زدایی آب 

به طور کلی باید گفت که بهترین روش برای گندزدایی و میکروب زدایی آب بسته به مکانی دارد که قصد از بین بردن آلاینده ها را در آن دارید. در مکان های مختلف برای میکروب زدایی آب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، در ادامه به بررسی مهم ترین مطالب در مورد انواع روش های میکروب زدایی آب می پردازیم.


1- میکروب زدایی آب با استفاده از ازن زنی 


جالب است که طبق گفته بسیاری از دانشمندان ازن یکی از موثرترین ضد عفونی کننده ها در جهان است. در استفاده از مواد ضد عفونی کننده موضوعی که اهمیت ویژه ای دارد عدم آلایندگی آب به این وسیله می باشد، ازن از ضد عفونی کننده های است که هیچ گونه آلایندگی را برای آب در ادامه ایجاد نمی کند. به همین دلیل است که ازن را از مواد ضد عفونی کننده ارگانیک برای آب محسوب می کنند. گاز ازن ساختار ناپایداری دارد به طوری که بعد از استفاده در مدت کوتاهی به اکسیژن تبدیل می شود. ازن خاصیت اکسیدکنندگی بالایی دارد و در زمینه از بین بردن میکروارگانیسم ها عملکردی شبیه به کلر دارد. به همین دلیل است که استفاده از ازن در صنایع مختلف کاربرد بسیار بالایی دارد و علاوه بر آب می توان از آن برای تصفیه هوا هم استفاده کرد. گفته شد که ازن خاصیتی شبیه به کلر برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در آب دارد، اما نکته مهم که باعث تمایز کلر با ازن می شود این است که ازن برخلاف کلر هیچ گونه آلایندگی را برای آب ایجاد نمی کند. 

امروزه به این دلیل که اثرات مخرب کلر برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب مشخص شده، استفاده از ازن برای میکروب زدایی آب کاربردی تر است. به طوری که بعد از استفاده ازن برای ضد عفونی کردن آب با آلایندگی های که کلر می تواند در آب برای شما به دنبال داشته باشد مواجه نمی شوید. از مهم ترین مزیت ها و فوایدی که استفاده از ازن می تواند به دنبال داشته باشد موارد زیر است:


1.    گندزدایی بسیار بالاتر نسبت به استفاده از کلر
2.    عدم ایجاد آلایندگی های محیطی 
3.    افزایش گوارایی و شفافیت آب 
4.    از بین بردن آلاینده های ثانویه با دقت بالا
5.    توانایی بالا برای تنظیم طعم و بوی آب با حذف آلاینده های مثل آهن
6.    سرعت بالاتر برای گندزدایی نسبت به استفاده از کلر
7.    افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی


اما در کنار مواردی که گفته شد هزینه راه اندازی سیستم های گندزدایی آب با استفاده از ازن به اندازه ای بالاست که در انجام بسیاری از پروژه  های صنعتی صرفه اقتصادی ندارد. از مهم ترین کاربردهای استفاده از ازن در صنایعی مثل تصفیه آب در دامداری ها، ضدعفونی آب استخر، بیمارستان ها، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی و پرورش آبزیان و ... می باشد. 


2- میکروب زدایی آب با استفاده از کلر زنی


کلرزنی متداول ترین روشی است که برای میکروب زدایی آب می توان از آن استفاده کرد، به این صورت که در بسیاری از صنایع سیستم های تزریق مواد شیمیایی و کلر در دستگاه های مختلف تعبیه می شوند. کلر از موادی است که به دلیل سهولت و کم هزینه بودن مزایای بسیار زیادی را برای استفاده در صنایع مختلف دارد. استفاده از کلر تاثیرات بسیار مطلوبی را برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و گندزدایی آب دارد، به همین منظور در بسیاری از موارد از کلر برای میکروب زدایی آب استفاده می شود. اما از مواردی که در فرایند کلرزنی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها قابل ذکر است شامل باقی ماندن لاشه میکروارگانیسم ها در آب می باشد. این موضوع در ادامه به صورتی باعث آلایندگی آب می شود که وجود لاشه های میکروارگانیسم ها می تواند منشا رشد انگل و باکتری ها در آب شود. 

در کنار این از دیگر مواردی که در فرایند کلرزنی آب می توان به آن اشاره کرد عدم توانایی کلر برای از بین بردن برخی میکروارگانیسم ها در آب مثل کریپتوس پرودیوم می باشد. این موضوع اثبات می کند که استفاده از کلرروش چندان موثری برای از بین میکروارگانیسم های آب نیست. درست است که روش کلرزنی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها کم هزینه تر و سهولت بیشتری دارد، اما به این نکته توجه کنید که برای کلرزنی در سیستم شرایطی مثل عدم کدورت آب و تعیین میزان مشخص شده کلر مورد نیاز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که استفاده از فیلترهای موثر در کاهش کدورت آب پیش از کلر زنی اهمیت بسیار زیادی دارد. 

از کاربردهای کلر زنی در صنایع مختلف مواردی مثل از بین بردن میکروب ها بعد از راکد ماندن آب در مخازن، صنایع آب و فاضلاب، تصفیه پساب های صنعتی و... می باشد. اما با همه این ها به دلیل هزینه های بسیار پایین کلر زنی استفاده از آن در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. 

انواع پکیج های کلرزنی شامل موارد زیر است:

پکیج کلر زنی مایع: از کاربردی ترین روش ها برای گندزدایی آب در سیستم های مختلف و مواردی مثل استخرها می باشد. برای تزریق این نوع کلر در سیستم ها از پمپ های که کاملا مقاوم به خوردگی در برابر عوامل بیماری زا هستند استفاده می شود. 

پکیج کلر زنی گازی: نمونه ای دیگر از دستگاه های کلر زنی می باشد که برای استفاده نیاز به رعایت موارد ایمنی در ساختار است. به این دلیل که گاز کلر سمی و برای استفاده از آن نیاز به رعایت موارد ایمنی می باشد، در کنار این برای استفاده از پکیج های کلر زنی گازی نیاز به تعبیه تجهیزاتی مثل دستگاه انژکتور، بوستر پمپ، آنالیروز، پمپ های نمونه گیری و... می باشد.


3- میکروب زدایی آب با استفاده از فیلتر اشعه فرابنفش (UV)


باید گفت که استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش موثرترین روش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب هستند. اشعه فرابنفش قادر به از بین بردن و حذف میکروارگانیسم ها در آب با دقت بسیار بالا و به اندازه 99 درصد می باشد. استفاده از اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم ها در آب به گونه ای است که هیچ گونه ماده شیمیایی را به آب اضافه نمی کند و تغییری در طعم و مزه آب ایجاد نمی شود. انواع فیلترهای UV شامل فیلترهای اشعه فرابنفش خانگی و صنعتی می شوند، فیلترهای اشعه فرابنفش UV صنعتی توانایی از بین بردن میکروارگانیسم ها در آب با دبی بالا دارد. 

از کاربردهای فیلتر اشعه فرابنفش صنعتی مواردی مثل ضد عفونی آب استخر، چاه، بیمارستان ها، صنایع داروسازی، غذایی، تهویه مطبوع، بازیافت پساب های فاضلاب و مواردی مانند این است. توجه کنید که دقت بسیار بالای فیلترهای اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم ها باعث شده تا به عنوان موثرترین روش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب شناخته شوند. اما استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش نیازمند شرایطی برای داشتن بهترین عملکرد می باشد، برخی از این شرایط شامل میزان سختی آب، ذرات فیزیکی، جریان آب و... می شود. به همین دلیل برای خرید و استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش یا UV به مواردی که گفته شد توجه کنید و فیلتر مناسب را با توجه به آن خریداری کنید.

در صورت نیاز به استفاده از ضد عفونی کننده و میکرو زدا در صنایع مختلف انواع میکروب زداها برای استفاده در صنایع مختلف، کاربردها و شرایط استفاده از آن ها در نظر بگیرید و سپس ضد عفونی کننده مناسب را خریداری کنید. 

«سایت آبین ارائه دهنده انواع سیستم های گند زدایی آب و دستگاه های تصفیه آب صنعتی است و در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره، با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (2)
اکبریان
اکبریان
استفاده از ضدعفونی کننده ها برای کشتن میکروارگانیسم های موجود در داخل آب ضروری هستش بدون این ضدعفونی کننده ها کلی میکروب وارد بدن آدم میشه.
دلارام
دلارام
وجود میکروارگانیسم های مختلف در آب یکی از مهمترین عوامل پایین اومدن کیفیت اون به شمار می ره. قدرت بیماری زایی میکروارگانیسم ها هم خیلی بیشتره.
ارسال نظر