رفع بوی نامطبوع آب و جلوگیری از لکه های زنگ زدگی

رفع بوی نامطبوع آب و جلوگیری از لکه های زنگ زدگی

اگر متوجه بوی نامطبوع آب لوله کشی ساختمان خود شبیه به تخم مرغ گندیده شدید یا شاهد ذرات قرمز مایل به نارنجی، قهوه ای و یا سیاه در آب داغ هستید باید هر چه سریع تر اقداماتی در راستای بهبود این وضع انجام دهید.


مشاهده لکه های زنگار و بوی نامطبوع تخم مرغ فاسد مشکل بسیار رایجی است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان راهکارهایی برای رفع این مسئله بپردازیم. پس اگر شما نیز این مشکل را در ساختمان خود دارید تا انتهای مطلب با وب سایت آبین همراه باشید.


علت بوی نامطبوع آب؛ بوی تخم مرغ فاسد


گاهی ممکن است گازی شیمیایی به نام سولفید هیدروژن در آب جمع شود که با انتشار آن بوی وحشتناکی مانند تخم مرغ گندیده ایجاد می شود. این گاز عمدتا در آب چاه و آب‌ های زیرزمینی به مشام می رسد و توسط باکتری ‌های گوگردی خاص، واکنش‌های شیمیایی درون آبگرمکن‌ ها، آلودگی یا در نتیجه پوسیدگی و واکنش ‌های شیمیایی با خاک و سنگ ‌ها تولید می ‌شود.


1. باکتری های احیا کننده گوگرد


باکتری ‌های احیا کننده سولفات (SRB) منبع اصلی سولفید هیدروژن در آب سرد هستند. این باکتری ها بیماری زا نیستند اما یون های سولفات را مصرف کرده و سولفید هیدروژن پس می دهند. درست مانند ما که اکسیژن را استنشاق کرده و در بازدم خود دی اکسید کربن پس می دهیم. همان طور که در یک اتاق شلوغ و بدون تهویه هوا بعد از مدتی دم می کند، هر قسمتی از لوله کشی که در آن جریان آب وجود ندارد نیز پس از مدتی زمانی با وجود SRB بد بو خواهد شد. به همین دلیل است که SBR بویی ناخوشایندی در آب سرد ایجاد کرده و با گذشت زمان شدت آن کاهش پیدا خواهد کرد. این مشکل باعث ایجاد بوی نامطبوع آب خواهد شد.


2. خوردگی میله آند منیزیم یا آلومینیوم در آبگرمکن


احساس بوی نامطبوع آب گرم از جانب آبگرمکن است. اکثر آبگرمکن ها دارای یک میله آند منیزیم یا آلومینیوم هستند که از مخزن آبگرمکن شما در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. در بیشتر موارد یون های سولفات موجود در آب با منیزیم و آلومینیوم واکنش داده و گاز سولفید هیدروژن تولید می کنند. از آن جایی که گاز کمی در آب حل می شود، هنگامی که شیر آب گرم را باز می کنید گرما اجازه می دهد تا مقداری از گاز در هوا منتشر شده و بوی تند و زننده ای ایجاد کند. در صورتی که مرتب از آبگرمکن خود استفاده نکنید این مشکل شدیدتر نیز خواهد شد. استفاده نامنظم از آبگرمکن سبب می شود که گاز سولفید هیدروژن با سرعت بیشتری تجمع پیدا کند.


وجود گوگرد در آب، تمیز کردن لباس ها را نیز دشوار می کند. همچنین باعث خوردگی قطعات ماشین لباسشویی می شود. آهن و منگنز که اغلب همراه با سولفید هیدروژن هستند ظاهر آب را سیاه و چرب می کنند. در صورت عدم تصفیه آب، لباس های شسته شده، ماشین لباسشویی، سینک ظرفشویی و ظروف آشپزخانه پر از لکه خواهند شد. هنگامی که از آب تصفیه نشده برای شستشو استفاده می کنید، سفید کننده کلر (در صورت استفاده) با آهن و منگنز واکنش نشان داده و لکه های زنگ زده یا قهوه ای تیره روی لباس ایجاد می کند.


علاوه بر این باکتری ‌هایی که گاز سولفید هیدروژن تولید می‌کنند، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع آب، باعث ایجاد لجن می شوند. لجن ایجاد شده شرایط مطلوبی را برای رشد و نمو باکتری ‌های دیگر از جمله باکتری آهن ایجاد می کند. باکتری آهن باعث بروز لجن قرمز مایل به قهوه ای شده که می تواند سطح درون لوله های آب را پوشانده و باعث خوردگی و گرفتگی آن ها شود.


رفع بوی نامطبوع آب


روش های مختلفی برای حذف گوگرد از آب وجود دارد. اثربخشی هر روش تصفیه به عوامل متعددی از جمله میزان گوگرد، آهن و منگنز موجود در آب و همچنین آلودگی باکتریایی آن نیز بستگی دارد. پیش از ادامه هر یک از این روش ‌های تصفیه آب، باید سهولت آن و همچنین هزینه کل شامل نصب، نگهداری و هزینه ‌های شیمیایی را در نظر بگیرید.


1. استفاده از فیلتر تصفیه آهن


موثرترین راه برای تصفیه و جلوگیری از تاثیرات بالقوه گوگرد بر آب آشامیدنی، استفاده از فیلتر تصفیه آهن است. فیلتر آهن می تواند سولفید هیدروژن موجود در آب و همچنین آهن و منگنز را از بین ببرد. این فیلتر باعث اکسید کردن سولفید هیدروژن و تبدیل آن به گوگرد نامحلول می شود که سپس با فرآیند فیلتر کردن از آب پاکسازی خواهد شد.


2. افزودن هیدروژن پراکسید


اضافه کردن هیدروژن پراکسید 3 درصد می تواند شما را از دست باکتری های بی هوازی نجات دهد. در این راستا باید شیر ورودی آب سرد آبگرمکن خود را بسته و مقداری از این ماده را به مخزن اضافه کنید. سپس شیلنگ فلزی را که به بخش آب سرد آن متصل است جدا کنید.


محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد در داروخانه ها یافت می شود. به ازای هر 10 گالن ظرفیت آبگرمکن خود باید یک فنجان یا 8 اونس پراکسید هیدروژن استفاده کنید. به عنوان مثال در یک مخزن 40 گالنی باید یک بطری کامل یا 32 اونس محلول استفاده کنید. این ماده در رفع بوی نامطبوع آب موثر است.


سپس شیلنگ را دوباره وصل کرده و شیر آب سرد را مجددا باز کنید تا مخزن پر شود و بگذارید چند ساعت بماند. پراکسید باکتری ها و بوی منتشر شده از آن ها را از بین می برد. افزون بر این می توانید از سفید کننده کلر نیز استفاده کنید؛ اما پراکسید بسیار ایمن تر بوده و سازگارتر با محیط زیست است.


3. استفاده از پیش تصفیه ورودی کل ساختمان


اگر بوی گوگرد را صرفا در شیر ظرفشویی احساس می کنید به این علت است که منبع آن در زه کشی ها، وسایل و لوله ها می باشد. در این مورد با استفاده از یک روش ساده ضد عفونی به نتیجه خواهید رسید. اما اگر تمام شیرهای آب این مشکل را دارند نشان دهنده آن است که باید مشکل را در منبع آب جستجو کنید. در این صورت به شما پیشنهاد می کنیم از فیلتر یو وی تصفیه آب و یا پکیج پیش تصفیه ورودی کل ساختمان استفاده کنید. صرف نظر از منبع آلودگی آب در ساختمان، با خرید پکیج پیش تصفیه ورودی می توانید از خود و خانواده تان در برابر مواد شیمیایی و سایر آلاینده های میکروبی موجود در آب لوله کشی محافظت کنید.


اگر در زمینه تشخیص دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب خود نیاز به مشاوره دارید، با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان آبین با سال ها تجربه در امر طراحی و ساخت تجهیزات آماده خدمت رسانی به هم وطنان گرامی هستند.


علت ظهور لکه های زنگ زدگی و سیاه بر روی لباس ها و شیرآلات


به غیر از بوی نامطبوع آب، لکه‌ های موجود بر روی سینک‌، وان‌ حمام، کاسه توالت و همچنین لباس‌ های شسته‌ شده نتیجه وجود آلاینده هایی در آن است. اگر آهن یا سایر مواد معدنی در منبع آب انباشته شده باشد، سبب ظهور لکه‌ های قهوه ‌ای مایل به قرمز، نارنجی یا سیاه در اطراف فاضلاب یا داخل کاسه توالت می شود. این لکه ها به دلیل وجود مقادیر زیاد آهن در آب ساختمان ایجاد می شوند. علت بروز آن وجود مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منیزیم است.


در چاه های عمیق که اکسیژن کم است، با وجود شفاف به نظر رسیدن آب، حاوی مقادیر زیادی آهن و منیزیم محلول است. با قرار گرفتن آهن در معرض هوا فرایند اکسیداسیون صورت گرفته و لکه های قهوه ای روی لباس های شسته شده، وسایل لوله کشی، کاسه توالت چینی باقی می گذارد. حتی ممکن است پوست و موی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که زنگار در ماشین لباسشویی ایجاد می شود، لباس ها را نیز کثیف کرده و باعث می شود پارچه های سفید کمی زرد یا نارنجی به نظر برسند.


بهترین روش برای حل مشکلاتی از این قبیل، خرید پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان است. این دستگاه ها می توانند تا 95 درصد آهن موجود در آن را از بین ببرند. برای مشاهده و خرید دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود می توانید به وب سایت آبین مراجعه نمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
شیخ ویسی
شیخ ویسی
اگر آب بوی تخم مرغ فاسد شده بده یعنی اینکه داخلش گوگرد وجود داره که در این صورت سریعا باید اقدامات لازم برای رفع بوی گوگرد انجام بشه. فیلتر‌های زیادی هم وجود داره که می‌تونه گوگرد آب رو حذف کنه.
ارسال نظر