راه حل کم هزینه برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی

راه حل کم هزینه برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی

مقادیر زیاد ماده شیمیایی طبیعی به نام آرسنیک، منبع آلودگی آب آشامیدنی زمینی مانند آب چاه برای مردم بسیاری از کشورهای جهان از جمله بخش‌هایی از ایالات متحده محسوب می شود. طبق اظهارات موسسه ملی علوم بهداشت محیط، مصرف آب آلوده به آرسنیک یک موضوع جدی برای سلامت عمومی است که می تواند  منجر به عوارض شدید برای سلامتی انسان از جمله سرطان پوست، ریه، مثانه، کلیه و کبد شود.

 

تحقیقاتی در راستای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی


در حال حاضر، مهندسین دانشکده مهندسی ایالت میسوری، یک فیلتر تصفیه آب ارزان قیمت طراحی کرده اند که می تواند آرسنیک را از آب آشامیدنی خانگی حذف کند و آرامش خاطر میلیون ها نفر را که در سراسر جهان در معرض خطر نوشیدن آب آلوده به آرسنیک هستند را به آن ها بازگرداند. این محققان معتقدند کانسپت طراحی فیلتر تصفیه آب آن ها می تواند علاوه بر آرسنیک، در از بین بردن سایر آلاینده های آب آشامیدنی مانند سرب نیز موثر واقع شود. در حالی که موضوع آب آلوده به آرسنیک قبلا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شده است، محققان MU معتقدند که طراحی کانسپت این فیلتر تصفیه آب خانگی، در نوع خود اولین نمونه می باشد.


نویسنده این تحقیقات، شخصی به نام ژنگ یانگ "فیلیپ وانگ" است. وی اخیرا با مدرک دکترای مهندسی محیط زیست از دانشگاه MU فارغ التحصیل شده و اکنون دانشمند فوق دکترا در ایستگاه آزمایش کشاورزی کنتیکت است. او نزدیک به یک دهه به کاوش در مرزهای چگونگی حل مسائل زیست محیطی موجود و نوظهور توسط دانشمندان، به ویژه آلودگی آب، علاقمند بوده است. وانگ معتقد است که مزیت مفهوم فیلتر طراحی شده توسط آنها، طول عمر آن است؛ وی افزود که این فیلتر می تواند چند ماه قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد.


وانگ اظهار داشت: «اگرچه پیش از این نیز چندین ماده برای حذف سریع آرسنیک از آب ساخته شده است، اما امروزه به دلیل قیمت بالا، تعداد بسیار کمی از آنها به صورت تجاری در دسترس هستند. به همین جهت، ما یک نمونه طراحی فیلتر با رویکرد دو ماده ای را پیشنهاد می دهیم- ابتدا آرسنیک موجود در آب توسط یک ماده با جذب سریع به دام می افتد. سپس آرسنیک به دام افتاده به سمت ماده دوم که برای برای ذخیره سازی آن طراحی شده است، منتقل می شود. با توجه به این موضوع که در این طرح، دو ماده با هم به کار گرفته می شوند، قیمت آن نسبت به فیلترهای موجود در بازار، ارزان تر خواهد بود. در حالت بهینه، این فرایند در طول شب که افراد خواب هستند اتفاق خواهد افتاد و صبح روز بعد، آب تصفیه شده و سالم در دسترس قرار می گیرد».


بائولین دنگ، استاد گروه مهندسی عمران و محیط زیست و نویسنده مسئول این مقاله افزود: « آب آلوده به آرسنیک یک مشکل جدی در مناطق روستایی محسوب می شود که به سیستم ‌های بزرگ شبکه آبرسانی عمومی متصل نیستند».

 

حذف آرسنیک از آب های زیرزمینی


دنگ، که به عنوان مدیر مرکز تحقیقات منابع آب میسوری نیز فعالیت می کند، افزود: در ایالات متحده، به ویژه در مناطق جنوب غربی مانند آریزونا و نیومکزیکو، که از آب های زیرزمینی به عنوان منبع اصلی آب آشامیدنی استفاده می شود، ماده شیمیایی آرسنیک، غلظت زیادی دارد. این نکته در سایر نقاط جهان، مانند بنگلادش، بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال، میلیون ها نفر از مردم آنجا ممکن است آب با غلظت بالایی از آرسنیک را مصرف کنند».


مقاله "حذف آرسنیک تقویت شده از آب با تعادل مجدد جرم: سینتیک و ارزیابی عملکرد در یک سیستم جاذب دوتایی" در نشریه تحقیقات آب منتشر شده است. این کار تا حدودی توسط Amway Corp. (00043734) و مرکز میکروسکوپ الکترونی MU با دریافت جایزه "تعالی میکروسکوپ الکترونی" پشتیبانی شد. مسئولیت محتوا بر عهده نویسندگان آن بوده و لزوما نشان دهنده دیدگاه های رسمی آژانس های تامین مالی نخواهد بود.

 

خرید دستگاه تصفیه آب برای حذف آرسنیک


وب سایت آبین، ارائه دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی است که می توانند آرسنیک و سایر آلاینده های موجود در آب را حذف کنند. برای مشاهده با کیفیت ترین دستگاه ها با نازل ترین قیمت می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر