دلایل طعم فلزی آب آشامیدنی و روش بهبود آن

دلایل طعم فلزی آب آشامیدنی و روش بهبود آن

طعم فلزی آب آشامیدنی قطعا بسیار آزار دهنده است و همه افراد ترجیح می دهند تا آب شیر طعمی تازه و کمی قلیایی داشته باشد اما همیشه چنین نیست.


طعم فلزی آب لوله کشی به دلایل مختلفی ایجاد می شود و به کیفیت آب منطقه، منبع آب و وضعیت تاسیساتی ساختمان بستگی دارد. به همین جهت در این مقاله از سایت آبین قصد داریم تا دلایل بروز این مشکل و شیوه های رفع آن را بررسی کنیم.


علت بروز طعم فلزی آب آشامیدنی


اگر آب آشامیدنی طعم فلز می دهد به احتمال زیاد حاوی آلاینده های فلزی می باشد. آب مایعی بی رنگ و مزه است و اگر طعم عجیبی از آن احساس می کنید قطعا حاوی ماده ای بوده که قرار نیست در آن وجود داشته باشد. وجود آلاینده های فلزی که طعم آب را دستخوش تغییر قرار می دهند یکی از معضلات رایج در کشور آمریکا محسوب می شود که خوشبختانه به سادگی قابل حل است.


چه چیزی باعث طعم فلزی آب لوله کشی می شود؟


در ادامه مهمترین دلایلی که سبب بروز طعم فلزی آب می شوند را بررسی خواهیم کرد:


1. PH پایین


PH آب می تواند بر طعم آن تأثیر بگذارد. برای اطلاع از میزان pH آب آشامیدنی خود می توانید با استفاده از کیت تست pH خانگی آن را آزمایش کنید.


علی رغم این موضوع که PH بالا طعم قلیایی دلپذیری به آب می دهد، pH پایین باعث ایجاد طعم فلزی ناخوشایندی در آن می شود. آبی که اسیدی تر باشد بیشتر مستعد آلودگی است. به همین خاطر مقداری از فلزات لوله کشی را در خود حل کرده و طعم آن تغییر می کند.


جهت کسب اطلاعات کامل در مورد اسیدی یا قلیایی بودن آب و مزایا و معایب هر کدام به مقاله "حقایقی در مورد آب اسیدی" مراجعه کنید.


2. میزان بالای آهن


وجود مقدار آهن اضافه در آب یکی از بارزترین دلایل طعم فلزی آن است. همه ما بوی آهن یا زنگ را می شناسیم.


اگر آب مورد نیاز خود را از چاه خصوصی تامین می کنید، به احتمال زیاد مقادیر بیش از حد متوسط آهن در آن وجود دارد. آهن همچنین باعث زنگ زدگی در هنگام اکسید شدن شده و می تواند بر سطوح داخلی لوله ها و لوازم خانگی تأثیر بگذارد.


همچنین ترکیب روی و آهن بسیار مخرب است و باید مراقب آن ها باشید.


3. مقدار زیاد آلاینده های فلزی


آهن تنها فلزی نیست که باعث طعم فلزی آب آشامیدنی بلکه ترکیبی از مس، سرب و سایر آلاینده های فلزی نیز در این موضوع دخیل هستند.


اگر درگیر چنین مشکلی هستید و خصوصا احتمال می دهید که آلودگی سرب در آب آشامیدنی وجود دارد، باید حتما نسبت به آزمایش نمونه آب اقدام کنید. انجام آزمایشات دقیق به شما نشان می دهد که چه موادی در آب لوله کشی وجود دارد و با علم بر این موضوع قادر خواهید بود که راحت تر در مورد روش های تصفیه آب خانگی خود تصمیم گیری کنید.


4. فرسودگی لوله کشی


اگر لوله‌کشی ساختمان شما قدیمی‌تر از آن چیزی است که به خاطر داشته باشید، احتمالا از فولاد گالوانیزه یا مس ساخته شده‌اند. این موضوع می تواند منجر به نفوذ فلزات خاصی در آب شود که از شیر خارج می شود. فرسودگی و خوردگی شیر آب نیز در این مسئله بی تاثیر نیست. اگر چنین مشکلی را در آن مشاهده کردید باید فورا آن را عوض کنید.


اگر منبع آب مشکلی ندارد و در طول حرکت آن به سمت ساختمان ها دچار مشکلاتی چون طعم فلزی آب آشامیدنی می شود. آب در حین حرکت خود درون این لوله ها به دلیل انحلال پذیری خود مواد را در خود حل کرده و طعم و کیفیت آن عوض می شود.


بسیاری از مناطق ایالات متحده دارای زیرساخت های آبی قدیمی هستند و متأسفانه به غیر از نقل مکان به یک محله جدید راه حل دیگری پیش روی خود ندارید.


خطرات بالقوه مصرف آب با طعم فلزی


نوشیدن آب با طعم فلزی به خودی خود خطرناک نیست. با این وجود اگر مقدار زیادی آلاینده فلزی خاص در آن وجود داشته باشد سلامت شما را تهدید خواهد کرد.


برخی از خطرات بالقوه مصرف آب با طعم فلزی بر اساس آلاینده مسبب آن عبارتند از:


•    سرب: فشار خون بالا، کم خونی و تشنج


سرب یک فلز بسیار خطرناک است و مصرف هیچ مقداری از این آلاینده بی خطر در نظر گرفته نمی شود. مصرف سرب تاثیرات مخرب مختلفی از جمله تشنج، تاخیر در رشد، یبوست، کم خونی، کاهش شنوایی و فشار خون بالا بر سلامتی دارد.


•    منگنز: مشکلات حافظه، توجه و رفتار


مقدار کم منگنز تاثیر خاصی بر سلامتی افراد ندارد. با این وجود غلطت زیاد آن مشکلاتی در زمینه سلامتی افراد به وجود می آورد. غلظت بالای این فلز با مشکلات مربوط به مهارت های حرکتی، حافظه و توجه مرتبط است و در نوزادان نیز باعث مشکلات رفتاری می شود.


•    PH پایین: مشکلات دندانی


نوشیدن آب اسیدی باعث خوردگی دندان ‌ها و همچنین تحریک و التهاب داخلی می شود. آب با pH کمتر از 6.5 نیز به احتمال بیشتری آلوده به مواد مضر شده است.


•    مس و روی: استفراغ، درد معده


هرچند مقادیر کم مس و روی برای بدن مفید هستند اما مصرف بیش از حد این فلزات می تواند منجر به گرفتگی معده، استفراغ، حالت تهوع، سردرد، از دست دادن اشتها و اسهال شود.


آهن تنها آلاینده فلزی است که خطری برای سلامتی ندارد. با این حال وجود آن برای ساختمان مزاحمت ایجاد می کند. برای مثال باعث ایجاد بوی بد شده و زنگ زدگی می شود و نمی گذارد لوازم خانگی عملکرد مطلوب خود را داشته باشند.


اقداماتی در راستای برطرف کردن طعم فلزی آب آشامیدنی


به یاد داشته باشید، آزمایش آب شهر یا چاه اولین گام برای تعیین مشکل طعم فلزی آب و به خصوص چاه است.


برای سفارش کیت تست کیفیت آب خانگی می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید.


پس از مشخص شدن نتایج آزمایش و علت طعم فلزی آب می توانید دستگاه های تصفیه آب مختلف را برای از بین بردن ناخالصی های مضر آن بررسی کنید.


چگونه طعم فلزی آب آشامیدنی را برطرف کنیم؟


بهترین راه جهت از میان بردن طعم ناخوشایند فلزی آب آشامیدنی، استفاده از دستگاه تصفیه آب است.


فیلترهای تصفیه آب از جمله پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان فیلتراسیون کاملی ارائه می دهند که می تواند ناخالصی هایی را که بر طعم، بو و کیفیت آبی که می نوشید حذف کند.


اکثر سیستم‌های فیلتراسیون می ‌توانند به طور کلی آب شهر یا چاه شما را از سایر ناخالصی ‌های مضر مانند مواد شیمیایی کلر نیز آزاد کنند (از کلر برای ضدعفونی کردن آب شهر استفاده می ‌شود).


اگر فکر می کنید مشکل طعم یا بوی فلز شما به زنگ زدن و خوردگی سیستم لوله کشی مربوط می شود، می توانید لوله های آب خانه خود را نیز تعویض کنید. این راه مقرون به صرفه نیست و همچنان بهتر است از یک دستگاه RO برای حذف ناخالصی های موجود در آب کمک بگیرید.

 

برای خرید تجهیزات مختلف در حوزه تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. کارشناسان ما در واحد فروش آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت رایگان از طریق شماره تماس 02122228116 می باشند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
گودرزی
گودرزی
احساس میکردم چند وقته که آب خیلی مزه آهن میده. الان دیگه کاملا با علت این امر و راه های برطرف کردن اون آشنا شدم.
ارسال نظر