دستگاه تصفیه آب چیست؟

دستگاه تصفیه آب چیست؟

 

امروزه منابع آبی که در مصارف خوراکی یا صنعتی استفاده می شوند، به انواع مواد شیمیایی و میکروب ها آلوده است. مصرف آب آلوده منشا بسیاری از بیماری ها می باشد، بنابراین پیش از استفاده از آب لازم است، که آن را به خوبی تصفیه و خالص سازی کرد. آب شرب شهری پیش از انتقال به لوله کشی منازل در تصفیه خانه ها، ضدعفونی و تصفیه می شود، ولی به علت هزینه های بالا از بهترین روش ها برای تصفیه استفاده نمی شود، به این صورت آب کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد. امروزه علاوه بر سیستم تصفیه خانه شهری، برای تصفیه بهتر آب از دستگاه های تصفیه آب در مقیاس خانگی، اداری و صنعتی نیز استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم با دستگاه تصفیه آب و عملکرد آن به خوبی آشنا شویم.


دستگاه تصفیه آب


به هر سیستم و دستگاه های که قادر به حذف ذرات و ناخالصی های موجود در آب باشد، دستگاه تصفیه آب گفته می شود. دستگاه های تصفیه آب در مدل های مختلفی ساخته می شوند و دقت آن ها در حذف ناخالصی ها با هم متفاوت است. تفاوت دقت تصفیه آب دستگاه ها به دلیل روش های تصفیه آب و فیلترهای متفاوت آن ها می باشد. برخی از دستگاه های تصفیه آب قادر به حذف بیش از 99 درصد ناخالصی ها هستند و برخی تنها بخشی از ناخالصی را حذف می کنند. به هر فرآیندی که قادر به حذف ذرات معلق، املاح و آلودگی های شیمیایی از آب باشد، تصفیه آب گفته می شود. دستگاه های تصفیه آب در مقیاس های خانگی، شهری و صنعتی استفاده می شوند. 


بهترین روش تصفیه آب 


روش های مختلفی برای تصفیه آب مثل روش اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و بسیاری دیگر وجود دارد، دقت این روش ها در تصفیه آب با هم متفاوت است. بیشتر دستگاه های تصفیه آب از روش اسمز معکوس استفاده می کنند، زیرا این روش بالاترین دقت را در بین تمامی روش های تصفیه آب دارد. این روش از نوعی فرایند طبیعی که در پدیده های مختلف زیستی و بیولوژیکی اتفاق می افتد، گرفته شده است. به این فرایند طبیعی، فرآیند یا پدیده اسمز گفته می شود و در بسیاری از پدیده های اطراف ما به صورت طبیعی رخ می دهد. مثال بارزی از این پدیده عبور مواد غذایی از دیواره سلول در بدن انسان می باشد. در این پدیده دیواره سلول نوعی غشا محسوب می شود ،که تنها به برخی از مواد اجازه عبور از خود را می دهد و برخی دیگر در پشت غشا باقی می مانند.

در دستگاه تصفیه آب نیز همین فرآیند، اما در جهت عکس رخ می دهد. به این پدیده که عکس پدیده اسمزی اتفاق می افتد، فرآیند اسمز معکوس می گویند. انجام این فرایند در جهت معکوس دیگر به صورت طبیعی رخ نخواهد داد و لازم به صرف انرژی می باشد. در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا RO برای تامین این انرژی از پمپ و انرژی برق استفاده می شود. فشار آب به وسیله پمپ سیستم افزایش پیدا کرده و با فشار از غشا فیلتر ممبران عبور می کند، به این صورت آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آب به خوبی حذف می شوند. روش اسمز معکوس TDS آب را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. TDS میزان مواد نامحلول در آب می باشد، بالا بودن TDS آب موجب بیماری های قلبی، عروقی، کلیوی و کبدی می شود.  


اجزای دستگاه تصفیه آب


دستگاه تصفیه آب براساس نوع و کاربرد خود در مصارف مختلف به طور کلی به سه دسته دستگاه تصفیه آب صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی دسته بندی می شود. دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی برای انجام فرآیند تصفیه آب و فیلتراسیون از اجزا و قطعات مختلفی استفاده می کند. این اجزا به طور کلی شامل تعدادی فیلتر، پمپ، وسایل اندازه گیری، لوله و اتصالات می باشد، که بسته به نوع دستگاه، کاربرد مورد نظر و آبی که قصد تصفیه آن را داریم، مختلف هستند. برای مثال دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا دارای 5 عدد فیلتر از جمله فیلترهای الیافی، کربنی و ممبران می باشند. دستگاه های تصفیه آب به طور معمول دارای مخزن برای ذخیره آب تصفیه شده نیز می باشند. فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آب مهم ترین بخش تصفیه آب را بر عهده دارد. قبل از این فیلتر، فیلترهای پیش تصفیه ذرات معلق و کلر موجود در آب را حذف می کنند. بنابراین آب ورودی به فیلتر ممبران نسبت به آب ورودی به دستگاه خلوص بیشتری خواهد داشت. 


تنوع فیلترهای دستگاه تصفیه آب در بازار بسیار زیاد است و در هنگام خرید باید به کیفیت و برند آن ها توجه کافی داشته باشیم. برای مثال اگر آب مورد نظر شما، قابل آشامیدن نمی باشد، لازم است که از فیلترهایی در دستگاه استفاده شود، که توانایی حذف میکروب ها، املاح و آلودگی های آن را داشته باشند. این مساله در تصفیه آب به ویژه برای کاربردهای صنعتی اهمیت بالایی دارد. در این کاربردها پیش از نصب و راه اندازی دستگاه لازم است که ابتدا نمونه ای از آب مورد نظر را آزمایش کرده و براساس املاح و آلودگی های موجود در آب فیلترهای مورد نیاز برای تصفیه آب مشخص شوند.

 

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و تصفیه آب صنعتی به بازار ایران است و با بیش از یک دهه سابقه درخشان در این حوزه مشتریان فراوانی را جذب نموده است. وب سایت آبین اولین بازار آنلاین تصفیه آب در ایران است و آماده خدمات رسانی به کلیه شرکت های تصفیه آبی است که قصد ارائه محصولات و خدمات خود به سراسر کشور را دارند. به منظور خرید دستگاه تصفیه آب مرغوب یا بهره گیری از خدمات تصفیه آب آبین با متخصصان این مجموعه تماس برقرار کنید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر