حیوانات خانگی و آب آشامیدنی سالم

حیوانات خانگی و آب آشامیدنی سالم

حیوانات خانگی برای بسیاری از انسان ها فوق العاده گران بها هستند. حیوانات سرگرمی و شادی را به زندگی روزمره ما و خانواده مان می آورند. آن ها به راحتی، حمایت عاطفی، کاهش استرس و احساس تنهایی ما کمک بسیاری می کنند. پس لازم است ما نیز درباره آب آشامیدنی سالم برای حیوانات خانگی خود اطلاعاتی کسب کنیم.


در ازای دریافت این مقدار حس خوب از حیوانات، لازم است صاحبان آن ها مطمئن شوند که این "همراهان وفادار" ایمن و سالم هستند. ما بهترین ها را برای حیوان خانگی خود می خواهیم. پس نباید در این رابطه کوتاهی کنیم. ما به قدری روی تهیه مغذی ‌ترین غذاها، ایمن ‌ترین اسباب‌ بازی ‌ها و راحت ‌ترین محیط برای دوستان پشمالوی خود تمرکز می‌کنیم که دائما یک چیز مهم را نادیده می‌گیریم: "آب آشامیدنی سالم برای حیوانات خانگی."


حیوانات در حیات وحش می توانند از حس بویایی خارق العاده خود استفاده کنند تا آب سالم را تشخیص دهند. به همین خاطر است که از مصرف آبی که دارای مواد شیمیایی و سایر آلاینده های این چنینی باشد اجتناب می کنند.  با توجه به عدم سلامت تمام آب های لوله کشی ممکن است بدون آگاهی به حیوان خانگی خود آب آلوده ای بخورانید که برای سلامتی آن خطرساز است. در غیر این صورت در معرض خطر کم آبی قرار می گیرند.


در این راستا تصمیم داریم تا در این مطلب از مجموعه مقالات وب سایت آبین درباره اهمیت آب آشامیدنی سالم برای حیوانات خانگی صحبت کنیم تا همه بدانند باید چه اقداماتی در این رابطه انجام دهند و حیوان خانگی آن ها، از آب سالم عاری از آلاینده های گوناگون بهره مند باشد.


آیا استفاده از آب لوله کشی برای حیوانات خانگی بی خطر است؟


چه از شبکه آبرسانی عمومی استفاده کنید و چه از چاه، رودخانه و یا هر منبع دیگر، همیشه این احتمال وجود دارد که آب مصرفی شما مملو از آلاینده ها باشد. سموم موجود در آب در صورت بلعیده شدن می توانند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت حیوانات خانگی داشته و حتی در برخی موارد منجر به مرگ و میر نیز می شود.


تشخیص اینکه آیا آب لوله کشی شما برای حیوانات خانگی ایمن است نه تنها با بوییدن، چشیدن یا نگاه کردن به آن آسان نیست بلکه باید از به روش های مختلفی در این راستا متوسل شد. پیش از هر چیز باید حضور احتمالی آلاینده های سمی مانند مواد شیمیایی صنعتی، آفت کش ها، فلزات، داروها، باکتری ها، ویروس ها، تک یاخته ها، انگل ها، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، آلاینده های رادیولوژیکی مانند پلوتونیوم و اورانیوم و حتی را در نظر بگیریم. سرریز فاضلاب، پساب و همچنین سختی آب نیز می تواند تهدیدی بالقوه برای سلامت برخی از حیوانات محسوب شود. البته نباید سرطان زا بودن فلورایداسیون آب را نیز فراموش کنیم.


با در نظر گرفتن تمام ناخالصی های خطرناکی که ممکن است در آب لوله کشی تصفیه نشده (در برخی مناطق) وجود داشته باشد، مصرف آن توسط انسان و همچنین حیوانات خانگی بی خطر نیست. اگر نمی خواهید خود از آب لوله کشی استفاده کنید پس نباید آن را به حیوانات خود نیز بخورانید.


مشکلات رایج آلودگی آب و چگونگی تاثیر آنها بر حیوانات خانگی


برخی افراد بر این باورند که وجود 5000 ppm (قسمت در میلیون) جامدات محلول در آب آشامیدنی برای حیوانات خانگی قابل قبول است. با این حال وقتی تفاوت آب آشامیدنی حاوی 5000 پی پی ام سدیم در مقابل 5000 پی پی ام آرسنیک سمی را در نظر بگیریم، توافق با این اصل عاقلانه نخواهد بود. پس منطقی ‌تر است که مقدار غلظت آلاینده ‌های موجود در آب و همچنین تاثیرات آن ‌ها بر سلامتی را بررسی کنیم:


• سرب: زمانی که سرب به مقدار بالا وارد بدن شود، می تواند باعث درد حاد معده، استفراغ و اسهال در برخی از حیوانات خانگی شود. اگر حیوانات در طولانی مدت در معرض این ماده قرار بگیرند احتمالا دچار علائمی چون خستگی، تشنج، کم اشتهایی، کوری، اضطراب شدید و تغییرات رفتاری شوند.


• فلوراید: مصرف فلوراید به مقدار زیاد برای بدن خطرناک است. این ماده می تواند به کلیه ها فشار وارد کند تا آن را از بدن دفع کنند و همچنین باعث ترشح آب دهان، بی قراری، بیماری شدید، ضعف عضلات، سفتی، ضربان قلب تند، کما یا حتی مرگ خواهد شد. این ماده در حیوانات نیز می تواند مانند انسان ها باعث سرطان شود.


• آرسنیک: مقادیر زیاد آرسنیک به ندرت در آب لوله کشی یافت می شود، اما اگر این چنین مشکلی وجود داشته باشد و حیوان خانگی شما بیش از حد در معرض آن قرار بگیرد، ممکن است منجر به دردهای شکمی، سستی یا حتی بیهوشی نیز شود.


• ژیاردیا: ژیاردیا یک انگل است که از طریق تخلیه فضولات مدفوع به آب، غذا، خاک و سطوح دیگر منتقل می شود. ورود ژیاردیا به بدن باعث بروز اسهال در حیوانات و همچنین انسان خواهد شد.


• E. coli (ای کلای): برخی از گونه‌ های باکتری E. coli بی‌ضرر بوده اما سویه ‌های خطرناکی از آن نیز در آب لوله کشی یافت می شوند. حیوان خانگی آلوده به E.coli علائمی مانند دمای بدن پایین، افسردگی، افزایش ضربان قلب، اسهال، استفراغ، بی اشتهایی، بی حالی و ضعف را از خود نشان می دهد.


• سختی آب: "آب سخت" به آبی گفته می شود که حاوی مقادیر بالایی (17.1ppm) منیزیم و کلسیم محلول باشد. آب لوله کشی بسیار سخت (بیش از 240 پی پی ام) به احتمال زیاد حیوانات خانگی را دچار مشکلات ادراری مانند بی اختیاری، عفونت های دستگاه گوارش، سیستیت و کریستالوری می کند.


چرا حیوانات خانگی به آب سالم نیاز دارند؟


آب برای سلامتی تمام پستانداران ضروری است و 55 تا 75 درصد توده بدن موجودات خونگرم را تشکیل می دهد. خروج  بخارات آب از طریق نفس نفس زدن و تعریق به عنوان یک موتور خنک کننده ملایم در بدن حیوانات عمل می کند. مصرف آب آشامیدنی ناسالم ممکن است باعث بروز چندین عفونت و آسیب به سیستم ایمنی حیوان خانگی شود. در مقابل آب آشامیدنی سالم به پاکسازی و سم زدایی کلی بدن حیوان خانگی کمک خواهد کرد.


آب به عنوان یک حلال جهانی شناخته شده است که می تواند بسیاری از مواد مختلف را انتقال دهد. توانایی آب در حذف سموم از بدن باعث می شود که بتواند مواد سمی را به بدن منتقل کند. در این حالت آلاینده های موجود در آب لوله کشی تصفیه نشده می توانند به راحتی وارد بدن حیوان خانگی شوند. با در نظر گرفتن این موضوع باید بدانید که آب آشامیدنی سالم برای حیوانات خانگی چه ویژگی هایی دارد تا بتوانند زندگی طولانی ‌تر و سالم‌ تری داشته باشند. جای نگرانی نیست. طبق تحقیقات انجام شده راه‌ حل مناسبی برای سگ، گربه، همستر و غیره پیدا شده است. این روش نه تنها حیوانات خانگی شما را ایمن و به خوبی هیدراته نگه می‌دارد، بلکه کل خانواده شما را نیز در برابر مضرات آب آشامیدنی ناسالم حفظ می‌کند.


چگونه آب آشامیدنی را برای حیوانات خانگی ایمن سازید؟


در حال حاضر می دانید که آب مصرفی انسان ها و حیوانات خانگی باید تصفیه شده باشد. اما همه روش های تصفیه آب یکسان نیستند. اگر آب لوله کشی شما برای نوشیدن سالم نباشد هم انسان ها و هم حیوانات خانگی در معرض طیف گسترده ای از بیماری های خطرناک منتقله از آب یا حتی مرگ قرار خواهند گرفت. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می توانید اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهید:


• اطمینان از تمیز بودن ظرف آب


گاهی اوقات مشکل فقط خود آب نیست بلکه ظرفی است که حیوان خانگی شما از آن آب می خورد. اگر این ظروف به طور مرتب تمیز نشوند احتمال دارد باکتری ها در آن شروع به رشد کرده و در نهایت حیوان خانگی شما را آلوده خواهند کرد. بنابراین باید مرتب ظرف آب حیوان خانگی خود را شسته و در صورت امکان روزی دو بار آب آن را عوض کنید تا تازه بماند. علاوه بر آن ظروف آب فولادی جایگزین بهتری برای کاسه های پلاستیکی هستند؛ چرا که نگرانی هایی در مورد ترشح سموم از مواد پلاستیکی به داخل آب وجود دارد.


• خرید دستگاه تصفیه آب


دستگاه تصفیه آب خانگی یک راه عالی برای حذف ناخالصی ها از آب آشامیدنی شما و همچنین تامین آب آشامیدنی سالم برای حیوانات خانگی است. با این وجود پیش از اینکه اقدام به خرید این مدل دستگاه ها کنید، ابتدا باید بررسی نمایید که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا خیر. برای این کار می توانید از یک کیت تستر کیفیت آب خانگی جهت بررسی آلاینده های احتمالی موجود در منبع آب خریداری کنید. همچنین می توانید نمونه آب را از شیر آب خود به آزمایشگاه محلی بفرستید تا آزمایش شود. از سوی دیگر این امکان را دارید که گزارش کیفیت آب منطقه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا آلودگی آب توسط تامین کنندگان آب محلی شما گزارش شده است یا خیر.


در صورتی که نتایح تست مشخص کرد که آب آشامیدنی لوله کشی منطقه شما آلوده است باید هرچه سریع تر نسبت به خرید دستگاه تصفیه آب اقدام فرمایید. با خرید دستگاه تصفیه آب متناسب با نیازهای خود قادر خواهید بود تا از خطرات ناشی از مصرف آب آلوده توسط خود یا حیوانات خانگیتان جلوگیری کنید.


وب سایت آبین با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب، اطلاعات کامل طیف گسترده ای از این سیستم ها را در وب سایت خود ارائه کرده است. جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر