تفاوت های آب مقطر با آب تصفیه شده

تفاوت های آب مقطر با آب تصفیه شده

 
روش های متنوعی برای تصفیه آب وجود دارد. تبادل یونی، اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و تقطیر برخی از روش های تصفیه آب می باشند. دقت این روش ها با یکدیگر متفاوت می باشد و کیفیت آب خروجی تصفیه شده توسط روش های نام برده شده متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های آب مقطر با آب تصفیه شده بپردازیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم


آب تصفیه شده چیست؟ 


در تصفیه ناخالصی های مایع حذف یا کاهش پیدا می کند. آب چشمه و آب مقطر از جمله آب های تصفیه شده می باشند. در ادامه به بررسی برخی از مراحل تصفیه آب می پردازیم: 


•    لخته سازی و انعقاد: در این مرحله برای تصفیه آب مواد شیمیایی با بار مثبت به مایع اضافه می شود، به این صورت ذرات معلق لخته می شوند
•    رسوب گذاری: لخته به دلیل داشتن وزن بیشتر به سمت پایین حرکت کرده و ته نشین می شود. به این صورت آب باقی مانده در قسمت بالای مخزن تمیز می باشد. 
•    فیلتراسیون: آب از فیلترهای مختلفی که از ماسه، زغال سنگ و شن ساخته شده اند، عبور می کند و تصفیه می شود. به دلیل اندازه های مختلف ذرات در این سیستم ها، گرد و غبار و مواد شیمیایی موجود در آب حذف می شوند. 
•    ضد عفونی: در مرحله نهایی مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مانند کلر به آب اضافه می شوند. این مواد به منظور حذف میکروارگانیسم های بیماری زا و آلاینده های باقی مانده در آب مورد استفاده قرار می گیرند. 


آب مقطر چیست؟


آب مقطر یکی از انواع آب تصفیه شده می باشد، که با استفاده از فرآیند تقطیر تصفیه می شود. در فرآیند تقطیر آب ابتدا جوشانده می شود و سپس با استفاده از سرما سرد شده و به حالت مایع بر می گردد، به این صورت مواد شیمیایی، مواد معدنی و ذرات معلق موجود در آب حذف می شوند. 
آب مقطر میکروارگانیسم های بیماری زا ندارد و خالص می باشد، تنها دارای 1 ppm میکروارگانیسم است. برای قرار گیری در این دسته بندی، آب باید بین 0 تا 1 ppm میکروارگانیسم داشته باشد. به دلیل خالص بودن آب مقطر، از آن نه تنها برای نوشیدن روزانه استفاده می شود، حتی در زمینه پزشکی جهت تمیز کردن زخم ها و موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 


مقایسه آب تصفیه شده با آب مقطر 


آب مقطر و آب تصفیه شده را نمی توان از هم متمایز کرد و می توان گفت هیچ تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. تنها تفاوت در روش تصفیه آن ها می باشد. آب مقطر با استفاده از روش تقطیر درست می شود، در حالی که آب تصفیه شده با روش های ازن زنی، فیلتر شنی، اسمز معکوس یا موارد دیگر تصفیه می شود. تفاوت این دو روش در میزان مصرف انرژی می باشد. فرآیند تقطیر مقدار زیادی انرژی مصرف می کند، در حالی که روش اسمز معکوس به انرژی کمتری نیاز دارد. 
برخی از شایعات وجود دارد که آب مقطر تنها برای اتوهای بخار مناسب می باشد، زیرا به دلیل نداشتن مواد معدنی سوراخ های بخار دستگاه مسدود نمی شود و اتو به مدت طولانی تمیز می ماند. در حالی که از آب مقطر برای آشامیدن نیز می توان استفاده کرد و فواید زیادی دارد. 
سیستم فیلتراسیون باید به خوبی مواد شیمیایی و آلاینده های موجود در آب را حذف کند، بنابراین در انتخاب آن دقت داشته باشید. روش اسمز معکوس بهترین روش برای تصفیه آب می باشد و بیشتر دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی از این روش استفاده می کنند. 


مزایای استفاده از آب مقطر 


همانطور که گفتیم نوشیدن آب مقطر مزایای زیادی دارد. موارد زیر مزایای استفاده از آب مقطر است:


•    یکی از مزایای آب تصفیه شده، بو، رنگ و طعم مطبوع آن می باشد. طعم بد آب به دلیل مواد شیمیایی و لوله های فلزی است. 
•    نوشیدن آب مقطر به افراد مبتلا به HIV/AIDS یا سرطان ها خاص توصیه می شود. زیرا سیستم ایمنی این افراد ضعیف می باشد و آلودگی های موجود در آب و غذا موجب بیمار شدن آن ها می شود. 
•    آب مقطر برای نوزادان نیز مفید می باشد. زیرا نوزدان نیز همانند بیماران سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همه چیز در اطراف آن ها باید کاملا استریل باشد. نوزادان بزرگتر از 6 ماه می توانند از آب مقطر استفاده کنند. 
•    آشامیدن آب تمیز و سالم به بهبود سلامتی انسان کمک می کند. از آنجایی که درصد بالایی از بدن ما را آب تشکیل داده است، اگر آب با کیفیت را به میزان لازم بنوشیم به بافت های خود نیز کمک می کنیم. به این صورت بدن به بهترین شکل عمل می کند و در برابر ویروس ها و آسیب ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. 


معیاب استفاده از آب مقطر و تصفیه شده  


آب مقطر معایبی نیز دارد، که در ادامه به آن ها می پردازیم: 


•    تعمیر و نگهداری: از آنجایی که سیستم های فیلتراسیون وظیفه حذف همه ذرات موجود در آب را دارند، باید مرتباً تعمیر شوند. اگر این اتفاق نیفتد، تمام مواردی که باید از آب خارج شوند، در فیلترها جمع شده و به آب آشامیدنی شما برمی‌گردند.
•    فیلتر: اگرچه از نظر تئوری فرآیندی که در مورد آن صحبت کردیم به نظر بی عیب و نقص به نظر می رسد، ولی بدیهی است که برخی از ذرات هنوز در آب باقی می مانند. میزان ذرات باقی مانده در آب بستگی به نوع فیلتراسیون دارد. حتی در بهترین شرایط، فیلترها فقط حدود 99.9٪ از آلاینده های موجود در آب را پاک می کنند.
•    هزینه: اگر تصمیم دارید برای داشتن آب تصفیه شده سرمایه گذاری کنید، بسته به سیستمی که می خواهید، باید مبلغی را هزینه کنید. اگر مایل به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی نیستید، می توانید از آب معدنی یا از فیلتر DIY که خودتان درست کرده اید، استفاده کنید. تنها نقطه ضعف این سیستم دقت بسیار پایین آن نسبت به دستگاه تصفیه آب می باشد. 
•    ضایعات: در صورتی که تنها از آب تصفیه شده در بطری های پلاستیکی استفاده کنید، مقدار قابل توجهی زباله تولید می شود. البته در صورت استفاده از دستگاه های تصفیه آب نیز باید فیلترهای استفاده شده را دور ریخت، ولی میزان زباله خیلی کمتری تولید می شود. بطری های شیشه ای گزینه بهتری نسبت به بطری های پلاستیکی می باشند. 
•    ذرات: آب مقطر بسیار خالص است و مواد معدنی طبیعی و الکترولیت‌های ضروری را ندارد. کلسیم و منیزیم یکی از این مواد می باشند، که مردم باید به صورت روزانه دریافت کنند. بنابراین مقداری از آن ها در آب مفید است. در صورتی که افراد یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنند، مشکل چندانی پیش نمی آید، زیرا می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کنند.


چگونه آزمایش کنیم که آب آشامیدنی سالمی داریم یا نه؟


اطلاع از کیفیت آب مصرفی به بهبود کیفیت آن کمک زیادی می کند. موارد زیر راه های بررسی کیفیت آب می باشد:

 
•    گرفتن گزارش از شهرداری ها: شهرداری به صورت سالیانه کیفیت آب مناطق را بررسی می کند. شما می توانید از شهرداری منطقه خود گزارش گرفته و آن ها را بررسی کنید. در صورتی که چاه خصوصی دارید، این کار ممکن نمی باشد. 
•    بررسی آب شیر: یک لیوان آب از شیر پر کنید و آن را زیر نور قرار داده و ببویید. به این صورت می توانید کدر بودن و یا نامطبوع بودن آب را تشخیص دهید. طعم و بوی فلز، تغییر رنگ آب، کدر یا زنگ زدگی ظروف نقره ای نشان دهنده کیفیت پایین آب می باشند. همچنین در صورت پایین بودن کیفیت آب وان حمام، کتری و... رسوب می گیرند. در صورت مشاهده این موارد با یک متخصص مشورت کنید. 
•    منبع خصوصی آب: در صورتی که منبع آب خود را دارید، یکی از موارد اجباری که باید به صورت روتین انجام دهید، آزمایش آب است. آزمایش علف کش ها و حشره کش ها باید حداقل دو بار در سال و آزمایش سالانه برای سرب، Ph و کل مواد جامد محلول انجام شود.


آیا آب تصفیه شده بهتر است؟


برای افرادی که دچار سیستم ایمنی ضعیفی هستند، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی مهم می باشد. مخصوصا در کشورهای در حال توسعه که سطح کیفیت آب شهری پایین می باشد، بهتر است از آب تصفیه شده یا آب معدنی (بطری) استفاده کنید. 
سیستم های فیلتراسیون مختلفی وجود دارد، که می توانید از آن ها استفاده کنید. در برخی از کشورها تنها ذرات بزرگ معلق در آب حذف می شوند، در حالی که در کشورهایی که آب کیفیت خوبی دارد، از مراحل بیشتری استفاده می شود. برای بررسی کیفیت آب لوله کشی می توانید از کیت های تست خانگی استفاده کنید، برای بررسی دقیق تر از متخصصان کمک بگیرید. 
بیشتر مادران مطمئن نیستن که چه نوع آبی برای نوزادشان مناسب می باشد و این سوال برای آن ها مطرح است که آب تصفیه شده برای نوزادان بهتر می باشد یا آب مقطر؟ در بیشتر موارد، توصیه ها نشان می دهد که بهتر است آب بطری تصفیه شده یا مقطر تهیه شود، زیرا کاملا خالص می باشد و حتی مواد معدنی نیز ندارد. در صورتی که آب مواد معدنی داشته باشد، ممکن است کودک بیش از نیاز مواد معدنی دریافت کند، زیرا کودک با شیر مادر یا شیر خشک مواد مورد نیاز بدن خود را دریافت می کند. توجه کنید که کودکان بعد از 6 ماهگی می توانند آب بنوشند. یکی دیگر از گزینه های پیش رو برای بالا بردن کیفیت آب، جوشاندن آن می باشد. 


چگونه آب را تصفیه کنیم؟


آب لوله کشی تصفیه شده است، ولی کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد، به همین دلیل بسیاری از افراد از دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده می کنند. دستگاه های تصفیه آب خانگی انواع مختلفی دارند و از روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. 
دو نوع سیستم تصفیه آب در خانه ها استفاده می شود. یکی از آن ها POU (point-of-use) و دیگری POE (point-of-entry) می باشد. POU  تنها آب لازم برای نوشیدن و پخت و پز را می تواند تصفیه کند، ولی سیستم های POE برای تصفیه آب کل خانه استفاده می شوند. بدیهی است که سیستم‌های POU گزینه ارزان‌تری هستند و به همین دلیل محبوب‌تر می باشند. 
دستگاه های تصفیه آب خانگی زیر سینکی، رومیزی یا پارچ های تصفیه آب از نوع سیستم های pou می باشند. این سیستم ها از روش های زیر برای تصفیه آب استفاده می کنند. 

•    اسمز معکوس: در این روش آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آب توسط فیلتر ممبران (غشا نیمه تراوا) حذف می شوند.
•    اشعه ماوراء بنفش: اشعه ماوراء بنفش می تواند میکروارگانیسم های بیماری زا موجود در آب را از بین ببرد. به همین از این اشعه برای ضد عفونی کردن آب استفاده می کنند. 
•    فیلتراسیون: از فیلترهای مختلفی برای تصفیه آب استفاده می شود. برای مثال فیلترهای کربنی کلر، بو، رنگ و طعم نامطبوع آب را حذف می کنند. 


در هنگام خرید دستگاه های تصفیه آب بسیار دقت کنید و تنها دستگاه های معتبر و معرفی شده توسط متخصصان را خریداری کنید، زیرا پایین بودن کیفیت دستگاه می تواند کیفیت آب آشامیدنی را پایین بیاورد. فروشگاه آنلاین تصفیه آب آبین ارائه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی می باشد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات و مشاوره با متخصصان و مشاوران تیم ما به صورت رایگان تماس بگیرید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر