تصفیه میکروپلاستیکهای آب دریا با سفیده تخم مرغ

تصفیه میکروپلاستیکهای آب دریا با سفیده تخم مرغ

محققان طی تحقیقی از سفیده تخم مرغ برای ایجاد یک ایروژل استفاده کردند؛ ماده‌ای سبک و متخلخل که می‌تواند در بسیاری از کاربردها از جمله تصفیه کردن آب، ذخیره انرژی و عایق صدا و حرارت استفاده شود. در این طرح، کریگ آرنولد، سوزان دود براون، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا و معاون نوآوری در پرینستون، با آزمایشگاهی برای ایجاد مواد جدید، از جمله ایروژل‌ها، برای کاربردهای مهندسی همکاری می‌کنند. جالب است بدانید که ایده اولیه را کریگ آرنولد در حالی مطرح کرده است که با دیدن نان ساندویچ خود به این نتیجه می‌رسد که به ساختاری شبیه به نان برای ساخت ایروژل نیاز است.


بنابراین او از گروه آزمایشگاهی خود خواست تا دستور العمل‌های مختلف نان را با کربن مخلوط کنند تا ببینند آیا می‌توانند ساختار ایروژل مورد نظر او را بازسازی کنند یا خیر. هیچ یک از آزمایش‌ها در ابتدا کاملاً درست عمل نکردند؛ بنابراین تیم در حین آزمایش مواد تشکیل دهنده نان را حذف کرد، تا در نهایت فقط سفیده تخم مرغ باقی ماند. طبق گفته او، این تحقیق در ابتدا دارای ساختاری پیچیده بود و در انتها و طی آزمایشات مختلف، به این نتیجه رسیدند که پروتئین‌های داخل تخم مرغ توانایی ایجاد ساختار مدنظر آن‌ها را دارند. استفاده از این ماده در فرآیند تصفیه آب شور و همچنین حذف میکروپلاستیک می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.


استفاده از سفیده تخم مرغ در تصفیه آب

 

استفاده از سفیده تخم مرغ در تصفیه آب


سفیده تخم‌مرغ سیستم پیچیده‌ای از پروتئین تقریباً خالص است که وقتی در دمای 900 درجه سانتی‌گراد در محیطی بدون اکسیژن گرم می‌شود، ساختاری از رشته‌های به هم پیوسته الیاف کربن و صفحات گرافن ایجاد می‌کند. آرنولد و همکارانش طی مقاله‌ای با همین موضوع، اثبات کردند که ماده به‌دست‌آمده می‌تواند نمک و میکروپلاستیک‌ها را از آب دریا به ترتیب با کارایی ۹۸ و ۹۹ درصد حذف کند. در این مقاله ذکر شده است که سفیده‌های تخم‌مرغ حتی اگر ابتدا روی اجاق سرخ شده یا هم زده شوند، باز هم کارایی لازم را خواهند داشت. همچنین نتایج نشان می‌دهند که در حالی که سفیده تخم مرغ معمولی خریداری شده در فروشگاه در آزمایشات اولیه مورد استفاده قرار گرفت، سایر پروتئین‌های مشابه تجاری مشابه نتایج مشابهی داشتند.


نکته جالب توجه در این تحقیق این است که سایر پروتئین‌ها نیز می‌توانند چنین عملکردی را داشته و به نتایج مشابهی برسند. با این حال دسترسی به تخم مرغ بسیار راحت‌تر بوده و فرآیند به صورتی است که تاثیری بر روی عرضه مواد غذایی نداشته باشد. البته چالش اصلی این تحقیق، انتخاب فرآیند ساخت این ترکیب جهت استفاده در مصارف تصفیه آب است. درصورتی که این چالش حل شود، می‌توان گفت که این ماده دارای مزایای قابل توجهی است؛ زیرا تولید آن ارزان بوده و استفاده از آن باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.


مزایای استفاده از سفیده تخم مرغ در سیستم تصفیه آب

 

مزایای استفاده از سفیده تخممرغ در سیستم تصفیه آب


استفاده از سفیده تخم مرغ در تصفیه آب صنعتی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:


•    با وجود اینکه کربن فعال به عنوان یکی از ارزان‌ترین مواد مورد استفاده در سیستم تصفیه آب دریا شناخته می‌شود، استفاده از سفیده تخم مرغ می‌تواند نسبت به کربن برتری داشته باشد.
•    در مقایسه با سیستم تصفیه آب اسمز معکوس که نیاز به انرژی ورودی قابل توجه و آب اضافی برای کار دارد، این فرآیند فیلتراسیون برای عملکرد خود فقط به نیروی جاذبه نیاز داشته و آب را هدر نمی‌دهد.


البته توجه داشته باشید که این نتایج تنها از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی بدست آمده است و در مقیاس گسترده‌تر به طور دقیق‌تری می‌توان آن‌ها را ارزیابی کرد.


خرید تجهیزات تصفیه آب دریا


هر روزه روش‌های نوینی برای تصفیه و نمک‌زدایی آب دریا توسط محققان پیدا می‌شوند که می‌توانند انقلاب بزرگی در سیستم تصفیه آب ایجاد کنند. البته در حال حاضر نیز تجهیزاتی مثل فیلتر ممبران مورد استفاده در سیستم اسمز معکوس به عنوان یکی از برترین شیوه‌های نمک‌زدایی در سطح جهان شناخته می‌شود. یکی از مواردی که در فرآیند نمک‌زدایی آب نقش مهمی دارد، انتخاب تجهیزات باکیفیت است. عملکرد این تجهیزات تاثیر مستقیمی بر روی بازده سیستم داشته و می‌تواند تا حد زیادی کیفیت آب خروجی را بهبود بخشد.


یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها برای خرید این تجهیزات فروشگاه اینترنتی آبین است. این مجموعه دارای تنوع بالایی از محصولات بوده که یکی از اصلی‌ترین خدمات آن، ارائه مشاوره رایگان در زمینه خرید محصولات است. در صورتی که برای خرید محصول موردنظر خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق شماره درج شده در وب‌سایت، با کارشناسان آبین در تماس باشید.  

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
فريبرز ازلى
فريبرز ازلى
عالى
ارسال نظر