بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده

بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده

در بسیاری از نقاط جهان امکان دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای انسان ها وجود ندارد و به ناچار از آب با سطح کیفی نامطلوب برای مصارف آشامیدنی استفاده می کنند. این موضوع می تواند باعث ابتلا به بیماری هایی شود که در مواردی درمان ها بسیار دشوار است. در کنار این سطح کیفی آب شهری هم مطلوب نیست و حاوی آلاینده هایی است که می توانند مشکل ساز باشند. در مواردی استفاده از آب با این میزان سطح کیفی، برای مصارفی مثل استحمام و شستشوی لباس ها هم می تواند سبب بروز بیماری شود.

برخی از بیماری ها نیز می توان به دلیل مصرف مواد غذایی تغذیه شده یا آبیاری شده با آب های آلوده در انسان بروز کند. در ادامه انواع بیماری هایی که نوشیدن آب آلوده به دنبال دارد می پردازیم. 


عوارض ناشی از نوشیدن آب آلوده


رایج ترین مشکلات و بیماری های ناشی از نوشیدن آب آلوده شامل موارد زیر می شوند: 


1- نوشیدن آب آلوده مهم ترین عامل ابتلا به بیماری وبا


 این بیماری نوعی بیماری روده ای و باکتریایی بسیار خطرناک است که موجب اسهال شدید و کم آبی در انسان می شود. این آلودگی می تواند از خوردن میوه و سبزیجات شسته شده و یا آبیاری شده با آب آلوده بروز کند. توجه کنید که ابتلا به این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثل کودکان حتی می تواند به مرگ منجر شود. 


2- بروز مشکلات گوارشی در اثر نوشیدن آب آلوده


 از شایع ترین عوارض نوشیدن آب با سطح کیفی نامطلوب، بروز مشکلات گوارشی است. این مشکل در اثر وجود آلاینده های میکروبی در آب مثل ویروس، باکتری، انگل و... ایجاد می شود. 


3- مصرف آب آلوده و بیماری های پوستی 


 مصرف آب آلوده به منظور استحمام و شستشوی لباس ها می تواند موجب بروز برخی بیماری های پوستی نظیر خارش پوست، اگزما، بیماری پسوریازیس و... شود. این موضوع باعث شده تا در کنار نوشیدن آب سالم، استفاده از آب با سطح کیفی بالا برای استحمام و شستشوی لباس ها هم لازم باشد. 


4- ابتلا به بیماری تب حصبه با نوشیدن آب آلوده


یکی از بیماری های عفونی و بسیار خطرناکی است که ناشی از مصرف آب آلوده می باشد. عامل این بیماری در انسان میکروبی به نام سالمونلاست که مشکلات زیادی را هم بعد از ابتلا در بدن ایجاد می کند. بیماری حصبه معمولا زمانی که آب آلوده باشد گسترش پیدا می کند و علائمی را مثل درد عضلانی، دردهای معده، از دست دادن اشتها و... به دنبال دارد. 


5- مصرف آب آلوده یکی از عوامل بروز مشکلات تنفسی


 مصرف آب آلوده، باعث می شود که عوامل میکروبی از آب وارد معده و دستگاه گوارش انسان شده و در رگ ها رسوب کنند. افرادی که دارای بیماری های تنفسی مانند آسم هستند، با نوشیدن آب آلوده ممکن است دچار تنگی نفس شوند. این موضوع باعث شده تا نوشیدن و مصرف آب با سطح کیفی بالا بر این افراد بسیار مهم باشد.

 
6- بروز بیماری های کبدی و کلیوی با مصرف آب آلوده


 مصرف آب آلوده و حاوی مواد شیمیایی می تواند سبب بیماری های کبدی و کلیوی در انسان شود. کلر در تصفیه خانه ها برای از بین بردن آلاینده های میکروبی به آب افزودن می شود، اما آیا می دانستید که وجود کلر در آب می تواند باعث بروز بیمارهای کبدی و کلیوی شود؟


7- تشدید بیماری های قلبی- عروقی در اثر نوشیدن آب آلوده


یکی از عوارض مهم و جدی مصرف آب آلوده در انسان، ایجاد مشکلات قلبی، آنژین و فشار خون می باشد. اگر مصرف آب آلوده در زمان طولانی ادامه داشته باشد، خون رسانی به قلب به صورت جدی با اختلال مواجه خواهد شد. علاوه بر این املاح موجود در آب آلوده می توانند فشار خون را در انسان افزایش داده و مشکلاتی زیادی را ایجاد کند. مصرف آب تصفیه شده و با سطح کیفی بالا برای افرادی که به بیماری قلبی-عروقی دچار هستند، اهمیت زیادی دارد. 


8- سطح کیفی پایین آب عامل بروز عفونت چشمی


یکی از بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده، عفونت چشمی می باشد. این بیماری معمولا به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم بروز می کند. شیوع این بیماری میان کودکان و زنان بیشتر است، تاکنون بالغ بر 6 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت مصرف آب آلوده بینایی خود را از دست داده اند. این حقیقت تلخ باعث شده تا استفاده از آب با بالاترین سطح کیفی به عنوان یک الزام برای داشتن زندگی سالم محسوب شود. 


جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از آب نوشیدن آب آلوده 


بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از آب آلوده، حذف این آلاینده ها می باشد. نوشیدن آب سالم و عاری از هر گونه آلاینده می تواند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به تمام بیماری هایی که گفته شد باشد. 

مدت هاست که در سراسر دنیا استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی به عنوان یک راه حل برای پیشگری از ابتلا به بیماری کاربرد بالایی دارد. این دستگاه ها توانایی تصفیه آب را بالاترین دقت دارند و می توانند سطح کیفی آب را تا محدوده مطلوب افزایش دهند. در مراحل پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای الیافی و کربنی استفاده شده که می توانند آلاینده هایی را مثل گل و لای، شن و ماسه، کلر، برخی فلزات سنگین و... از آب حذف کنند. در ادامه روند فیلتراسیون هم ممبران ها، که باعث کاهش TDS آب و حذف تمام آلاینده ها می شوند به کار می روند. 

ممبران ها تمام املاح و مواد معدنی را در آب از بین می برند، این موضوع باعث شده تا در ادامه روند فیلتراسیون از فیلترهای مینرال برای افزودن مواد معدنی مورد نیاز برای بدن استفاده شود. حذف و از بین بردن آلاینده های میکروبی هم در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی با استفاده از فیلترهای UV انجام می شود. توجه کنید که به کارگیری دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلترهای UV، تنها در مناطقی که میزان آلاینده های میکروبی در آب بالاست کاربرد دارد.

علاوه بر نصب دستگاه های تصفیه آب، برای فیلتراسیون آب ورودی ساختمان هم می توان از پکیج های پیش تصفیه استفاده کرد. در ساختار این سیستم ها از فیلترهایی استفاده شده که می توانند آلاینده هایی را مثل گل و لای، کلر، برخی فلزات سنگین و... حذف کنند. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلفی ارائه می شوند و سطح کیفی متفاوتی با توجه به این موضوع دارند. توصیه می شود برای انتخاب دستگاه، سطح کیفی را به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر گرفته و از فروشگاه های معتبر خرید کنید. 

سایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب با برندهای مختلف و بالاترین سطح کیفی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب از طریق مراجعه به وب سایت آبین با ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
نگین
نگین
مصرف آب آلوده به عنوان مهمترین عامل بیماری های مختلف به شمار می‌ره چون هر فردی در طی روز به مقدار زیادی با آب سروکار داره.
ارسال نظر