بهترین روش برای حذف بوی نامطبوع آب شرب شهری

بهترین روش برای حذف بوی نامطبوع آب شرب شهری

 آب یکی از حیاتی ترین نیازها برای ادامه زندگی همه ما انسان ها می باشد. یکی از مهم ترین مواردی که توجه به آن در این زمینه حائز اهمیت می باشد، نوشیدن آب با بالاترین سطح کیفی است؛ این موضوع تا حد زیادی در حفظ سلامت ما تاثیر گذار است. با این حال برای بسیاری از ما هیچ چیزی بدتر از نوشیدن آب با بوی کلر یا تخم مرغ گندیده نیست. آب تمیز باید بی رنگ، بی مزه و بی بو باشد، بنابراین اگر احساس می کنید که آب مصرفی شما بو و طعم بدی دارد باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. 

در بسیاری از موارد بوی نامطبوع آب آشامیدنی ناشی از وجود آلاینده خطرناک نیست، با این حال در مواردی هم ممکن است دقیقا برعکس این موضوع اتفاق بیافتد. در واقع منشا بوی نامطبوع در آب می تواند آلاینده های خطرناکی باشد که مشکلاتی زیادی را هم برای سلامتی به دنبال دارند. در کنار این نوشیدن آب با طعم و بوی بد می تواند تا حد زیادی آزار دهنده باشد و بهتر است هر چه زودتر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.  

قبل از انتخاب بهترین روش برای برطرف کردن بو و طعم نامطبوع در آب آشامیدنی باید بررسی کنید که چه عواملی می تواند منشا آن باشد. در ادامه به بررسی رایج ترین عواملی که باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در آب می شوند می پردازیم. 


چه عواملی باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در آب می شوند؟


مهم ترین عاملی که می تواند باعث بو و طعم بد آب شود، ناشی از منبع آب مصرفی می باشد. در ادامه دو مورد از رایج ترین روش های تامین آب مصرفی و عواملی که می تواند باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در آنها شود را بررسی می کنیم.


1- عوامل ایجاد بو و طعم نامطبوع در آب شهری 


موارد زیر مهم ترین دلایلی هستند که باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع در آب شرب شهری می شوند:

•    تجمع باکتری در سیستم لوله کشی می تواند یکی از مهم ترین دلایلی باشد که باعث ایجاد بو و طعم نامطبوع آب مصرفی شما می شود. 
•    ورود آلاینده هایی مثل سرب، مس، باکتری و... می تواند یکی دیگر از مهم ترین عوامل ایجاد بوی نامطبوع در آب باشد. 
•    استفاده از کلر در تصفیه خانه ها و برای از بین بردن آلاینده های میکروبی می تواند باعث بوی نامطبوع در آب آشامیدنی شود. 

برای حذف بو و طعم نامطبوع آب، باید عواملی را که گفته شد از بین برد، از روش های مختلفی می توان برای از بین بردن عوامل ایجاد بوی بد آب آشامیدنی استفاده کرد. با این حال ممکن است استفاده از این روش ها در مواردی که حجم آب مورد نیاز بالاست امکان پذیر نباشد. 


2- پارامترهای موثر در ایجاد بوی نامطبوع در آب چاه


آب چاه در بسیاری از موارد مستقیما مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به این ممکن است دارای بو و طعم نامطبوعی باشد. واکنش های شیمیایی در آبگرمکن ها و باکتری های گوگردی در سیستم لوله کشی می تواند عامل ایجاد بوی نامطبوع باشد. حفر چاه در نزدیکی ماسه سنگ ها یا میادین زغال سنگ و نفت هم می تواند باعث بوی نامطبوع در آب شود. 


مهم ترین دلایل ایجاد بوی نامطبوع در آب آشامیدنی


رایج ترین دلایلی که می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع در آب شوند را در ادامه بررسی می کنیم:


چرا آب لوله کشی بوی استخر می دهد؟


در صورتی که آب لوله کشی شما بوی استخر می دهد، احتمالا میزان کلر در آب بیش از حد معمول است. رایج ترین روشی که برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در تصفیه خانه ها استفاده می شود کلر زنی است. کلر باعث از بین رفتن باکتری ها، ویروس ها و انگل های بیماری زا می شود، با این حال زیاده روی در مصرف کلر برای از بین بردن آلاینده های میکروبی می تواند باعث بوی نامطبوع شود. 

گاهی اوقات بعد از طوفان های شدید با اضافه کردن کلر بیشتر از حد معمول، از رشد آلاینده های میکروبی و باکتری ها در سیستم های تامین آب شرب شهری جلوگیری می شود. این موضوع می تواند باعث بوی کلر شود. 


چرا آب لوله کشی بوی تخم مرغ گندیده می دهد؟


وجود گاز سولفید هیدروژن در آب می تواند باعث بوی تخم مرغ گندیده شود. گاز سولفید هیدروژن می تواند به طور طبیعی در آب های زیر زمینی وجود داشته باشد، با این حال این عامل ناشی از وجود باکتری در آب های زیر زمینی و چاه هم می باشد. 

قدیمی بودن سیستم لوله کشی و آبگرمکن ها هم ممکن است باعث ایجاد بوی تخم مرغ گندیده در آب شود. در ساختار برخی از آبگرمکن ها از میله منیزیمی استفاده می شود که در جلوگیری از خوردگی تاثیر گذار هستند. در بیشتر موارد، سولفات طبیعی آب با منیزیم واکنش داده و گاز سولفید هیدروژن تولید می شود. در صورتی که آبگرمکن به صورت منظم مورد استفاده قرار نگیرد یا دمای پایینی داشته باشد این مشکل تشدید هم می شود. 


چرا آب لوله کشی بوی فاضلاب می دهد؟ 


بوی فاضلاب در آب لوله کشی معمولا به سیستم لوله کشی و سینک مربوط می شود. باکتری های ناشی از مواد غذایی فاسد، صابون یا سایر مواد آلی می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع در کل سیستم لوله کشی شوند. بعد از باز کردن شیر آب، این بو پخش می شود و به نظر می رسد که منشا بو از آب است. البته بوی فاضلاب در آب می تواند ناشی از تجمع باکتری ها در آبگرمکن یا منبع آب هم باشد. 

در صورتی که منشا آب مصرفی شما از چاه است، طبیعی است که رشد باکتری در آب اتفاق افتاده باشد. حفر چاه نزدیک مکان های دفع فاضلاب هم می تواند باعث بوی نامطبوع در آب چاه شود، این موضوع ورود آلاینده های بیماری زا را هم در آب به دنبال دارد. 


چرا آب لوله کشی بوی فلز می دهد؟


زنگ زدگی در سیستم لوله کشی می تواند حجم زیادی از فلزاتی را مثل آهن، روی، منگنز، مس و سرب به منابع آب مصرفی شما وارد کند و در این صورت آب بوی فلز می دهد. بوی فلز ممکن است در آب چاه وجود داشته باشد و باعث تغییر رنگ آب هم شود. یکی دیگر از مهم ترین عواملی که می تواند باعث بوی فلز در آب لوله کشی شود، PH پایین آب می باشد. آب با سطح پایین PH، اسیدی است و فلزات را از لوله های مسی و آهنی به آب وارد می کند. 


چرا آب شرب شهری بوی ماهی می دهد؟


بوی ماهی در آب شرب شهری نشان دهنده وجود بیش از حد ترکیبات آلی و فلزاتی مثل باریم و کادمیوم می باشد. باریم می تواند از طریق سنگ های معدنی به آب های زیر زمینی وارد شود، با توجه به این موضوع در صورتی که منبع آب مصرفی شما آب های زیر زمینی یا آب چاه است می تواند بوی ماهی داشته باشد. کادمیوم هم یکی از مواد شیمیایی است که می تواند از طریق کودهای شیمیایی به سیستم لوله کشی و آب وارد شود. علاوه بر باریم و کادمیوم، وجود جلبک هم در آب آشامیدنی باعث ایجاد بوی ماهی در آب می شود. 


چرا آب لوله کشی بوی خاک می دهد؟


بوی خاک در آب آشامیدنی می تواند ناشی از ترکیب شیمیایی به نام ژئوسمین باشد. ژئوسمین با گروهی از باکتری های ساکن در خاک به نام اکتینو باکتریا تولید می شود که در در هنگام مرگ این ترکیب را آزاد می کنند. بوی خاک یا شن در آب می تواند ناشی از رسوب در آب باشد. اگر فقط چند شیر در خانه شما بوی خاک می دهد می تواند ناشی از وجود کثیفی یا باکتری در سیستم لوله کشی باشد. با این حال در صورتی که تمام خروجی های آب در خانه شما بوی خاک داشته باشد، ممکن است مشکل منبع آب شما باشد. 


چرا آب لوله کشی شما بوی بنزین یا نفت می دهد؟


به ندرت اتفاق می افتد که آب لوله کشی بویی مثل بنزین یا نفت داشته باشد. بوی نامطبوع نفت یا بنزین در آب، اغلب به دلیل نشتی مخزن سوخت به آب های زیر زمینی و آب چاه یا تخلیه زباله های کارخانه ها در نزدیکی منبع آب باشد. در صورتی که آب آشامیدنی مصرفی شما بوی نفت و بنزین دارد، این موضوع می تواند نشان دهنده وجود سوخت های خطرناک در آب باشد. مصرف آب آلوده به سوخت ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی مثل کم خونی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، مشکلات کبدی و کلیوی و... شود. با توجه به این موضوع توصیه می شود بعد از متوجه شدن وجود بوی نامطبوع در آب لوله کشی هر چه سریع تر نسبت به حذف آنها اقدام کنید. 


روش های آزمایش آب برای از بین بردن بوی نامطبوع


همه ما به راحتی می توانیم متوجه بوی نامطبوع آب شویم، با این حال تشخیص دلیل ایجاد بوی نامطبوع در آب راحت نیست. با توجه به این موضوع انجام آزمایش های دقیق برای فهمیدن منشا ایجاد بوی نامطبوع در آب می تواند بهترین راهکار باشد. توصیه می شود قبل از انجام هر گونه آزمایش مطمئن شوید که منشا بوی بد دقیقا از آب مصرفی شماست نه سیستم لوله کشی و تاسیسات. برای این کار می توانید یک لیوان آب را پر کرده و با استشمام آن متوجه شوید که آب منشا ایجاد بوی نامطبوع است یا سینک و سیستم لوله کشی. برخی از رایج ترین عواملی که می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در سیستم لوله کشی و سینک شود شامل وجود مواد غذایی فاسد، بروز مشکل در آبگرمکن و... می شوند. 

در صورتی که منشا بوی نامطبوع دقیقا از آب است انجام آزمایشات لازم برای پیدا کردن دلیل آن تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. اگر تشخیص می دهید که آزمایش آب ضروری است می توانید از کیت های آزمایش کیفیت آب استفاده کنید. روش دیگر بردن نمونه ای از آب آشامیدنی به آزمایشگاه ها می باشد، افراد متخصص و آموزش دیده می توانند با استفاده از تجهیزات اندازه گیری عامل ایجاد بوی نامطبوع را مشخص کنند. آزمایش کیفیت آب هزینه زیادی را برای شما به دنبال ندارد و با گذشت چند روز مشخص می شود.


بهترین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع در آب مصرفی 


اگر آزمایش آب نشان دهنده وجود آلاینده هایی در آب است، دو گزینه برای فیلتراسیون آب وجود دارد: 1- فیلتراسیون کل آب ورودی به ساختمان 2- دستگاه های تصفیه آب خانگی


دستگاه های تصفیه آب خانگی می توانند به راحتی نصب شوند و این موضوع دسترسی به آب با بالاترین سطح کیفی را برای شما آسان می کند. در ساختار دستگاه های تصفیه آب از فیلترهای مختلفی استفاده می شود که باعث از بین رفتن تمام آلاینده های آب می شوند. فیلترهای کربنی در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، می توانند کلر را حذف کنند که این موضوع باعث از بین رفتن بوی کلر در آب می شود. فیلترهای الیافی هم آلاینده های فیزیکی و گل و لای را در آب از بین می برند. 

در سیستم های تصفیه آب خانگی از فیلترهای ممبران برای از بین رفتن آلاینده هایی مثل فلزات سنگین و املاح استفاده می شود. اگر بوی نامطبوع در آب، یک مشکل بزرگ در خانه شماست، سیستم های تصفیه آب ورودی به ساختمان هم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. سیستم های فیلتراسیون آب ورودی ساختمان تاثیر بسیار مطلوبی در از بین بردن بوی نامطبوع دارند و به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که گفته شد یکی از رایج ترین عواملی که می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در آب شود، وجود باکتری است. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از فیلترهای UV در سیستم های پیش تصفیه ساختمان استفاده کنید. 

پیش تر هم گفته شد گاهی وجود بوی نامطبوع در آب می تواند ناشی از آلاینده های خطرناکی باشد که از بین بردن آنها تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. اگر بوی نامطبوع آب مصرفی شما، به یک مشکل آزار دهنده تبدیل شده است، در اولین مرحله استفاده از روش های تشخیصی برای پیدا کردن منشا و در ادامه استفاده از بهترین روش برای از بین بردن آن توصیه می شود.


«وب سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در کنار ارائه محصولات با بالاترین سطح کیفی در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید کالا و نیاز به دریافت مشاوره، با مراجعه به وب سایت abin.ir با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر