آیا از پساب دستگاه های تصفیه آب خانگی می توان استفاده کرد؟

آیا از پساب دستگاه های تصفیه آب خانگی می توان استفاده کرد؟


استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تامین آبی سالم و عاری از هر نوع آلودگی ضرورتی است که این روزها کمتر کسی از اهمیت آن بی خبر است. اما نکته این جاست، که در دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای فناوری اسمز معکوس، برای تصفیه آب از فیلتری به نام ممبران استفاده می شود. فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب، دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد؛ آب وارد ممبران شده و با عبور از لایه های غشای نیمه تراوا، کلیه املاح و آلاینده های آن حذف می شوند. 


آب تصفیه شده در لوله جمع آوری در مرکز ممبران جمع شده و از انتهای دیگر ممبران خارج شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از خروجی دیگر نیز پساب یا آب غلیظ شور و مملو از آلاینده خارج می شود. بنابر این دو ویژگی منفی در این فرایند وجود دارد، که در صورت استفاده و مدیریت بهینه می توان ضررهای ناشی از آن ها را به حداقل رساند.

1- پساب خروجی دارای آلاینده های زیادی است که وارد شدن آن ها به طبیعت برای محیط زیست و جانداران بسیار مضر می باشد.

2- این فرایند باعث هدر رفت آب می شود.


دستگاه های تصفیه آب خانگی به ازای هر لیتر آب تصفیه شده سه لیتر آب را به صورت پساب هدر می دهند.


این جاست که این سوال مطرح می شود؛ آیا می توان از پساب دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.


نکات بسیار مهم در استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب


در جواب سوال بخش قبل باید گفت: برای پاسخ به این سوال، باید شرایط امکان استفاده از پساب دستگاه های تصفیه آب را بدانیم. بنابر این قبل از این کار باید موارد زیر را در نظر بگیریم.


1- میزان TDS پساب دستگاه تصفیه آب خانگی: در صورتی که میزان TDS پساب دستگاه تصفیه آب بالا باشد، ممکن است در بسیاری از موارد و راهکارهایی که در ادامه در مورد آن صحبت می کنیم، نتوان از آن استفاده کرد.


2- میزان آلاینده های شیمیایی، مواد آلی و PH آب؛ البته آب لوله کشی شهری به دلیل تصفیه آب در تصفیه خانه های شهری، تا حدودی تصفیه شده است.


بعد از اینکه از استاندارد بودن میزان این دو عامل در پساب دستگاه مطمئن شدیم، باید به دنبال روشی برای ذخیره پساب باشیم. دستگاه تصفیه آب خانگی با ظرفیت روزانه 200 لیتر آب تصفیه شده، چیزی حدود 600 لیتر پساب تولید می کند، بنابراین اگر به دنبال راهکاری برای استفاده از این پساب هستید، باید از مخزنی برای این کار استفاده کنید. این کار دو مزیت دارد: 1- نیازی به خالی کردن مداوم پساب دستگاه نیست 2- امکان استفاده از پساب دستگاه برای کابردهای بیش تری فراهم می شود.


به این نکته توجه کنید که پساب دستگاه تصفیه آب خانگی دارای مقدار زیادی نمک ها و املاح می باشد، که باعث تشکیل رسوب در داخل مخزن ذخیره پساب می شود، بنابر این بهتر است مخزن ذخیره را طوری انتخاب کنید، که دهانه بزرگی داشته باشد.


کاربردهای پساب دستگاه تصفیه آب خانگی


در صورتی که موارد گفته شده در بخش قبل را بررسی کرده اید، راهکارهای زیر برای استفاده از پساب سیستم های تصفیه آب خانگی به شما پیشنهاد می شود:


•    آبیاری باغچه با پساب دستگاه تصفیه آب: حداکثر مقدار TDS مجاز آبی که برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد، حدود 2100 ppm می باشد. بنابر این از پساب دستگاه تصفیه آب خانگی می توان برای آبیاری برخی از گیاهان نیز استفاده کرد. البته پیشنهاد ما این است، که چند گیاه را در فواصل زمانی 15 تا 20 روزه با این آب آبیاری کرده و تاثیر استفاده از آن را بررسی کنید، زیرا واکنش گیاهان مختلف ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر TDS، میزان سدیم موجود در پساب نیز برای آبیاری گیاهان مهم می باشد، زیرا سدیم در حد زیاد می تواند باعث از بین رفتن تخلخل خاک و از بین رفتن گیاه شود.


•    استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب به عنوان آب سیفون: یکی از مواردی که مصرف آب را در خانه ها افزایش می دهد، نظافت سرویس بهداشتی و سیفون دستشویی می باشد. با هر بار کشیدن سیفون حدود 5 تا 7 لیتر آب هدر می رود. بنابر این با استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب خانگی برای این کار می توان تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد. 
در برخی از منابع نیز به اشتباه گفته می شود از پساب دستگاه تصفیه آب برای شستن لباس های ضخیم یا برخی از ظروف نیز می توان استفاده کرد؛ یا حتی برای شستن خودرو و کف خانه. به دلیل آلاینده ها و میزان بالای املاح و نمک های آب تصفیه نشده، به هیچ وجه توصیه نمی شود از پساب دستگاه تصفیه آب برای کاربردهای شست شو استفاده کنید.
به دلیل برخی از موارد استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب خانگی، به آن آب خاکستری گفته می شود؛ زیرا قابل آشامیدن نیست ولی کیفیت لازم برای کاربردهایی شامل موارد گفته شده را دارد. 

عوامل موثر در مقدار پساب تولید شده در دستگاه تصفیه آب 


مقدار هدر رفت آب یا تولید پساب در دستگاه های تصفیه آب خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد، که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می باشند:


1- کیفیت فیلتر ممبران RO: هر چه کیفیت فیلتر مبمران بالاتر باشد، بازدهی دستگاه بیش تر بوده و مقدار پساب کمتری نیز تولید می شود. تنها راه حل خرید فیلتر ممبران اصل از فروشگاه ها و سایت های معتبر می باشد.


2- فشار آب ورودی: فشار آب ورودی به ممبران به پمپ دستگاه تصفیه آب وابسته است، بنابر این از یک پمپ قدرتمند برای دستگاه استفاده کنید. پمپ قوی می تواند فشار داخل ممبران را بین 80 تا 120 psi نگه دارد، در نتیجه میزان آب تولید افزایش یافته و تولید پساب کاهش می یابد. پمپ ضعیف یا پمپی که در اثر استفاده از دستگاه دچار خرابی شده باشد، می تواند باعث افزایش پساب تولیدی از دستگاه تصفیه آب شود.


3- دمای آب ورودی: دمای استاندارد برای عملکرد ممبران های اسمز معکوس،  بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. اگر دمای آب کمتر از این مقدار باشد، راندمان کاهش یافته و میزان پساب بیش تری تولید می شود. برای حل این مشکل باید دستگاه را در محلی با دمای متعادل نصب کنید.


4- ظرفیت محدود کننده فاضلاب: میزان پساب خروجی از دستگاه، با توجه به ظرفیت ممبران و دیگر موارد تعیین می شود. از محدود کننده فاضلاب برای حفظ فشار داخل محفظه ممبران استفاده می شود. در صورتی که ظرفیت محدود کننده فاضلاب از مقدار مورد نیاز کمتر باشد، خروجی پساب کاهش یافته و باعث خرابی فیلتر ممبران می شود. اگر ظرفیت محدود کننده پساب از مقدار مورد نیاز بیش تر باشد، خروجی پساب دستگاه افزایش می یابد. هر دو حالت انتخاب اشتباه ظرفیت محدود کننده پساب در نهایت به افزایش پساب دستگاه منجر می شوند.


5- مقدار سختی آب ورودی: هر چه میزان سختی آب ورودی به دستگاه تصفیه آب بیش تر باشد، با کاهش راندمان دستگاه میزان پساب بیش تری نیز تولید خواهد شد. برای کاهش سختی می توان از سیستم نرم کننده یا سختی گیر آب که بدون هدر رفت آب هستند، استفاده کرد و بخشی از سختی اولیه آب را کاهش داد.


6- نوع آلاینده های آب ورودی: وجود برخی از آلاینده های خاص در آب ورودی به دستگاه تصفیه آب، می تواند باعث آسیب رساندن و خرابی زودرس فیلتر ممبران شود. در این صورت نیز پساب تولیدی از دستگاه افزایش می یابد.


چگونه می توان دور ریز پساب دستگاه تصفیه آب را کاهش داد؟


در صورتی که مقدار پساب دستگاه تصفیه آب خانگی شما زیاد است، یا در عملکرد دستگاه شاهد نقصی بوده اید می توانید برای رفع این مشکل از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وبسایت تصفیه آب آبین در ارتباط باشید.
به طور کلی راهکارهای زیر برای کاهش پساب دستگاه تصفیه آب و افزایش بازدهی آن موثر است:


1- تنظیم محدود کننده جریان فاضلاب برای افزایش بازدهی (با در نظر گرفتن میران سختی آب ورودی وظرفیت فیلتر ممبران)
2- استفاده از فیلتر UF قبل از فیلتر مبمران برای کاهش بخش زیادی از آلاینده ا و کم کردن فشار وارده بر فیلتر مبمران
3- بررسی وضعیت فشار دستگاه تصفیه آب و استفاده از پمپ مناسب
4-  استفاده از فیلترهای ممبران اورجینال و با قابلیت استفاده در فشار پایین (ULP)
5- استفاده از پساب برای مصارفی مانند آبیاری البته بعد از رقیق سازی با آب شهری

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر