انواع فیلترهای کارتریجی

انواع فیلترهای کارتریجی

از فیلترهای کارتریج برای پیش‌تصفیه در سیستم‌های تصفیه آب خالص استفاده می‌شود. در این سیستم‌های تصفیه آب، آب آشامیدنی از فیلترهای کارتریجی عبور می‌کند تا آلاینده‌های معلق با اندازه‌ای در حدود یک میکرون و پنج میکرون حذف شوند.


فیلتر کارتریجی قطعه‌ای از تجهیزات فیلتراسیون محسوب می‌شود که در سیستم تصفیه آب صنعتی صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است.


این فیلتر در یک محفظه برای حذف ذرات ناخواسته، آلاینده‌ها و مواد شیمیایی از مایعات قرار می‌گیرد. کارتریج در معرض آب، مایع یا حلالی است که نیاز به فیلتر کردن دارد؛ پس مایعات درون محفظه جریان می‌یابد و از فیلتر عبور می‌کند.


این فیلترها همچنین می‌توانند ذرات زیر میکرون را حذف کنند. در ادامه انواع مختلف فیلترهای کارتریج و نحوه تعویض و عملکرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


آشنایی با انواع فیلترهای کارتریجی


فرآیند فیلتراسیون عبارت است از حذف ذرات معلق از یک ماده سیال به شکل مایع یا گاز. این ماده با عبور از یک محیط متخلخل یا نیمه تراوا، ذرات معلق یا آلاینده‌های خود را در آن به جا می‌گذارد.


هر ماده حل‌نشدنی و جامد موجود در آب، آلاینده محسوب می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به ماسه، سیلت، خاک رس و حتی ذرات ناشی از خود لوله‌ها مانند زنگ زدگی اشاره کرد.


فیلتراسیون همچنین می‌تواند باکتری‌ها را از مایع حذف کند. فیلتر کارتریجی یکی از روش‌های رایج فیلتراسیون است. این فیلترها شامل دو دسته سطحی و عمقی می‌شوند.


هر یک از این دسته‌ها نیز به نوبه خود، فیلترهای مختلفی را شامل می‌شوند. فیلترهای کارتریج در اندازه‌های مختلف، طرح‌ها، مواد تشکیل‌دهنده و منافذ با اندازه‌های مختلف وجود دارند. 


فیلترهای کاتریج سطحی


فیلتراسیون سطحی شامل لایه‌ای از مواد محکم است که ذرات معلق از روی سطح آن عبور می‌کنند و در سطح آن به دام می‌افتند. سپس سطح فیلتر باید تمیز شود و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. فیلترهای سطحی نسبتاً ارزان‌تر هستند و عمر مفید کمتری دارند. انواع فیلترهای کاتریج سطحی عبارتند از:


فیلترهای پلیسه‌دار (Pleated)


فیلترهای پلیسه‌دار کارتریجی از یک ماده محکم مانند فابریک یا یک غشای نازک از مواد بافته می‌شوند و سطح بزرگی به شکل استوانه دارند. فابریک یا غشا را می‌توان از پلی‌پروپیلن، پلی‌سولفون یا تفلون تهیه کرد. فیلترهای پلیسه‌دار معمولاً فیلترهای سطحی در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا آلاینده‌ها در سطح فیلتر به دام می‌افتند.


فیلترهای کاتریجی عمقی


فیلترهای عمقی آلاینده‌ها و ذرات معلق را درون خود به دام می‌اندازند. فیلتراسیون عمقی دارای لایه‌ای ضخیم‌تر است که آلاینده‌ها، وارد آن می‌شوند و نمی‌توانند از آن عبور کنند. آلاینده‌ها از فیلتر عمقی عبور می‌کنند و در آنجا گیر می‌افتند.


سپس منافذ فیلتر به تدریج مسدود شده و با جریان معکوس آب تمیز می‌‌شوند. فیلتر عمقی در مقایسه با فیلترهای سطحی، گران‌‌تر است اما طول عمر بیشتری دارد. انواع فیلترهای کاتریجی عمقی عبارتند از:


فیلترهای کارتریج نخ تابیده (String-wound)


فیلترهای کارتریجی نخ تابیده شبیه یک قرقره نخ هستند. همان‌طور که نخ یا ریسمان از الیاف پنبه یا پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند، این فیلتر دارای هسته‌ای است که معمولاً از پلی پروپیلن یا فولاد ضد‌زنگ ساخته می‌شود و فیلتر پلی‌پروپیلن (PP) محسوب می‌شود. این هسته یک لوله با سوراخ‌هایی است که محیط فیلتر روی آن قرار گرفته است.


فیلترهای نخ تابیده، شامل ریسمانی هستند در یک الگوی مشخص دور هسته پیچیده شده‌اند. فیلتر بسیار محکم به هسته بسته شده و سپس هرچه سمت بیرون می‌آید، شل‌تر می‌شود. در نتیجه این محصول به ‌عنوان یک فیلتر عمقی عمل می‌کند.


فیلترهای عمقی ذرات آلاینده بزرگ‌تر را در قسمت بیرونی و ذرات کوچک‌تر را داخل فیلتر به دام می‌اندازند. در نتیجه ذرات در تمام مسیر به دام می‌افتند و تنها روی سطح تجمع نمی‌کنند.


فیلترهای ملت بلون (Melt-Blown)


فیلترهای ملت بلون از طریق فرآیند خاصی ساخته می‌شوند که در آن الیاف پلی‌پروپیلن ذوب‌شده روی هسته فیلتر دمیده می‌شوند. این فیلتر نیز مانند فیلتر نخ تابیده است و اندازه منافذ تشکیل‌شده در الیاف این فیلتر در قسمت‌های داخلی ریزتر هستند و هرچه به سمت سطح فیلتر نزدیک می‌شویم، این منافذ بزرگ‌تر می‌شوند و آلاینده‌های بزرگ‌تری را به دام می‌اندازند.


مزایای فیلترهای کارتریجی

 

مزایای فیلترهای کارتریجی


بهتر است پیش از خرید هر یک از انواع فیلترهای کارتریج، با مزیت‌های آن‌ها آشنا شوید تا فیلتر مناسبی انتخاب و خریداری کنید. بنابراین در ادامه شما را با مزایای استفاده از فیلتر کارتریجی آشنا می‌کنیم.


کاربرد گسترده انواع فیلترهای کارتریج


فیلترهای کارتریج به دلیل ساختار داخلی خود، فرآیند فیلتراسیون را بهبود می‌بخشند و می‌توانند ذرات و آلاینده‌های کوچک‌تر را نیز به خوبی حذف کنند. بسیاری از فیلترهای کارتریجی دارای قابلیت حذف مواد شیمیایی، عناصر سنگین، و بوی نامطبوع هستند و باعث بهبود کیفیت آب می‌شوند.


سهولت تعویض فیلترهای کارتریج


فیلترهای کارتریج به راحتی قابل تعویض هستند؛ این ویژگی باعث می‌شود که تغییر فیلترها بسیار آسان و سریع باشد و برای تعمیر آن‌ها نیاز به هزینه بالایی نیست.


حفاظت از تجهیزات سیستم تصفیه آب


استفاده از فیلترهای کارتریج باعث حفاظت از تجهیزات سیستم تصفیه آب از قبیل پمپ‌ها و... می‌شود؛ زیرا ذرات معلق و آلودگی‌ها با فیلتراسیون کارتریجی حذف می‌شوند.


کاهش مصرف انرژی


کاهش مصرف انرژی سیستم‌های تصفیه آب بسیار اهمیت دارد. استفاده از فیلترهای کارتریجی، فشار پمپ را کاهش داده و سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود. 


اجزای اصلی فیلترهای کارتریج

 

 اجزای اصلی فیلترهای کارتریج


فیلترهای کارتریجی از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند تا تمامی آلاینده‌ها را به دام بیاندازند. اجزای مورد استفاده در فیلترهای کارتریج، براساس نوع و کاربرد فیلتر، ممکن است متفاوت باشند. در ادامه اجزای اصلی این فیلترها را بررسی می‌کنیم.


• سطح فیلتر: پوسته خارجی یا سطح فیلتر، جزء اصلی آن محسوب می‌شود و وظیفه جذب و حذف آلاینده‌ها را دارد. سطح فیلتر را می‌توان از مواد مختلفی از جمله کاغذ، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و کربن فعال ساخت.


• درپوش انتهایی: این درپوش، محفظه فیلتر را بسته نگه می‌دارد.


• هسته: در واقع هسته جز ساختار مرکزی فیلتر کارتریجی است و سطح فیلتر روی آن قرار می‌گیرد تا از آسیب دیدن آن تحت فشار جلوگیری کند.


• واشر: واشر بین فیلتر کارتریجی و محفظه آن، مهر و موم ایجاد کرده و از عبور مایع از فیلتر جلوگیری می‌کند.


• محفظه نگهدارنده: این محفظه یک ساختار فلزی یا پلاستیکی است و به حفظ ساختار فیلتر در حین کار کمک می‌کند.


تمیزکردن فیلترهای کارتریجی


فیلترهای کارتریج به طور گسترده در صنایعی مانند داروسازی، مواد شیمیایی، جوهر و رنگ، مواد غذایی و آشامیدنی، خودروسازی، صنعت سیمان، نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و... به کار می‌روند.


تمیز‌کردن این فیلترها برای اطمینان از عملکرد مناسب و عدم کاهش طول عمر آن، الزامی است. فیلتر کارتریجی ظرفیت بالایی برای جذب و نگهداری آلاینده‌ها دارد. همچنین نصب و نگهداری این فیلترها نیز بسیار ساده است. برخی از اجزای فیلتر امکان شستشوی معکوس دارند و بقیه اجزا باید از محفظه‌ها خارج شده و سپس ضدعفونی و شسته شوند.


تعویض فیلترهای کارتریجی


فیلترهای کارتریج در بسیاری از صنایع برای به دام انداختن آلاینده‌ها و ذرات معلق به کار می‌روند. این فیلترها زمانی که به فشار دیفرانسیل از پیش تعیین‌شده خود رسیدند، مسدود می‌شوند و باید عوض شوند. این فیلترها هر 30 یا 45 روز بر اساس ظرفیت نگهداری آلاینده‌ها باید تعویض شوند. برای تعویض فیلترهای کارتریج باید مراحل زیر را طی کنید:


1. سیستم را خاموش کنید و اجازه دهید فشار آن کم شود.


2. دریچه هوا را باز کنید.


3. شیر تخلیه را تمیز کنید.


4. در محفظه را بردارید.


5. مهره‌های صفحه را بردارید.


6. فنرها را با دقت از بالای هر فیلتر کارتریج جدا کنید.


7. کارتریج‌ها را با دقت بیرون بکشید.


8. محفظه را از نظر هر‌گونه نشانه‌ای از خوردگی یا باقی‌مانده آلاینده‌ها بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.


9. پوشش محافظ فیلترهای کارتریج جدید را بردارید و آنها را داخل محفظه قرار دهید.


10. فیلترهای خود را با دقت در محفظه قرار دهید.


11. هنگامی که همه کارتریج‌ها در جای خود قرار گرفتند، فنرها، صفحه و مهره‌ها را دوباره نصب کنید.


12. مطمئن شوید که همه این اتصالات به خوبی انجام شده باشند.


13. حلقه واشر را تمیز و روغن کاری کنید و سپس در جای خود قرار دهید.


14. در محفظه را در جای خود پیچ کنید.


15. شیر تخلیه را ببندید.


16. هوای موجود در سیستم را با عبور آب از فیلتر خارج کنید.


17. دریچه هوا را ببندید.


انتخاب فیلتر کارتریجی مناسب سیستم تصفیه آب


برای یافتن فیلتر کارتریجی که حداکثر خروجی، فیلتراسیون عالی و عمر طولانی داشته باشد، باید آلاینده‌های موجود در آب را تجزیه و تحلیل کنید و فیلتری که نیازهای شما را برآورده می‌کند، خریداری فرمایید. البته بهتر است با کارشناسان و متخصصان تصفیه آب مشورت کنید.


یکی از معتبرترین مراکز برای خرید تجهیزات تصفیه آب در ایران، فروشگاه اینترنتی آبین است. این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها برای خرید ملزومات تصفیه آب از جمله فیلترها، دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و سختی‌گیر شناخته می‌شود.


آبین برای سهولت خرید شما، خدمات مشاوره رایگان را در نظر گرفته است. برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، می‌توانید از طریق شماره درج شده در سایت با متخصصان در تماس باشید.

 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر