پلی پروپیلن یا PP چیست و چرا در فیلترهای الیافی استفاده می شود؟

پلی پروپیلن یا PP چیست و چرا در فیلترهای الیافی استفاده می شود؟

یکی از پر مصرف ترین پلیمرهای مورد استفاده در سطح جهان، پلی پروپیلن می باشد. نام گذاری این پلیمر به ساختار آن مربوط می شود و بر اساس همین ساختار، دارای ویژگی های منحصر به فردی است. داشتن این ویژگی ها باعث شده تا پلی پروپیلن به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، برخی از کاربردهای این پلیمر شامل بسته بندی غذایی، تصفیه آب، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و ... می شوند. پلیمر پلی پروپیلن (PP) دارای انواع مختلفی با توجه به ساختار می باشد و بر این اساس در موارد گوناگون به کار می رود. 

یکی از موارد استفاده از پلی پروپیلن در صنعت تصفیه آب است. از این پلیمر برای تولید یکی از پر کاربرد ترین فیلترهای تصفیه آب استفاده می شود. این فیلتر در از بین بردن آلاینده های فیزیکی، ذرات معلق، گل و لای و غیره تا حد زیادی تاثیر گذار است. با به کارگیری فیلتر الیافی می توان سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش داد. 


پلی پروپیلن (PP) چه ویژگی هایی دارد؟


برخی از مهم ترین ویژگی های الیاف پلی پروپیلن که باعث شده کاربرد بالایی در صنایع مختلف داشته باشد شامل موارد زیر می شوند:


1- انعطاف پذیری و طیف تولید گسترده 
2- قابل استفاده در تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه ها
3- جایگزین دیگر پلیمرها مثل PE و PS
4- داشتن قیمت بسیار کم نسبت به سایر پلیمرهای تولید شده 
5- سبک بودن پلیمر
6- قابل تولید در اشکال مختلف و خواص خوب قالب گیری
7- داشتن مقاومت کششی بسیار بالا
8- مقاومت بالا در برابر اسید، باز و حلال ها
9- استحکام مکانیکی بسیار بالا


استفاده از پلی پروپیلن (PP) برای ساخت فیلترهای الیافی 

 

استفاده از پلی پروپیلن در ساخت فیلتر الیافی


فیلترهای الیافی (PP) با از بین بردن آلاینده های فیزیکی، ذرات معلق، گل و لای و ... دارای نقش بسیار مهمی در صنعت تصفیه آب هستند. این فیلترها معمولا در اولین مرحله از فیلتراسیون سیستم های تصفیه آب مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از بین بردن ذرات معلق و گل و لای با استفاده از فیلترهای الیافی می تواند تا حد زیادی در افزایش سطح کیفی آب تاثیر گذار باشد. 

همان طور که می توان متوجه شد در ساختار فیلترهای الیافی از الیاف استفاده می شود که بهترین آن پلی پروپیلن یا PP می باشد. این الیاف در حول یا استوانه باریک قرار گرفته و به صورت لایه لایه می باشد. فشردگی لایه های فیلتر الیافی در همه جا یکسان نیست، در واقع فشردگی الیاف در این فیلترها از داخل به بیرون کمتر است. ساختار و نحوه طراحی فیلترهای الیافی به صورتی است که می تواند تمام آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق را در آب از بین ببرد. 

تمام این ویژگی ها باعث شده تا فیلترهای الیافی عملکرد بسیار مطلوبی برای از بین بردن آلاینده ها داشته باشند. اگر فیلتر الیافی نتواند ذرات معلق را در آب از بین ببرد، این آلاینده ها به فیلترهای بعدی در سیستم های تصفیه آب وارد می شوند که این موضوع روند کلی فیلتراسیون را با مشکل مواجه می کند. با توجه به این موضوع می توان دریافت که استفاده از پلی پروپیلن برای ساخت فیلترهای الیافی بهترین گزینه است که باعث بهبود عملکرد و جلوگیری از بروز مشکل در سیستم های تصفیه آب مختلف می شود.

طول عمر فیلترهای الیافی محدود است، با توجه به این باید فیلتر را در زمان مناسب تعویض کنید. معمولا طول عمر فیلترهای الیافی بین 3 تا 6 ماه می باشد، با این حال عوامل زیادی مثل سطح کیفی فیلتر، سطح کیفی آب، دبی و ... در طول عمر این فیلترها تاثیر گذار هستند.


مزیت های فیلتر الیافی (PP)


فیلتر الیافی با تعبیه در سیستم های تصفیه آب مختلف دارای مزیت هایی است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:


1- داشتن دقت بالا برای از بین بردن آلاینده های آب 
2- امکان تولید در ابعاد و اشکال مختلف 
3- قابل استفاده در تمام سیستم های تصفیه آب صنعتی
4- داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی
5- طول عمر بسیار مطلوب
6- قیمت بسیار مناسب نسبت به سایر فیلترهای موثر در از بین بردن آلاینده های فیزیکی
7- داشتن کمترین میزان افت فشار 
8- تاثیر گذار در افزایش طول عمر سایر فیلترهای تعبیه شده در سیستم های تصفیه آب مختلف


انواع فیلترهای الیافی

انواع فیلترهای الیافی


فیلترهای الیافی دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند، اطلاع از ویژگی های انواع فیلترهای الیافی می تواند در زمینه خرید تا حد زیادی کمک کننده باشد. در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم:


•    انواع فیلترهای الیافی بر اساس دقت فیلتراسیون: هر چقدر دقت فیلتر الیافی بالاتر باشد، سطح کیفی آب خروجی بهتر است. این فیلترها با توجه به دقت فیلتراسیون در انواع 1 تا 100 میکرون تولید می شوند. با این حال معمولا از فیلترهای الیافی یا دقت 1 یا 5 میکرون در سیستم های مختلف استفاده می شود. 
•    انواع فیلترهای الیافی بر اساس شکل ظاهری: با توجه به این پارامتر، فیلترهای الیافی در انواع کارتریجی و اینلاین ساخته می شوند. فیلترهای الیافی کارتریجی در هوزینگ یا محفظه قرار می گیرند و نمونه رایج تر این فیلترها می باشند. البته این موضوع تنها به فیلترهای الیافی خانگی مربوط می شود، تمام فیلترهای الیافی صنعتی از نوع کارتریجی هستند. 
•    انواع فیلترهای الیافی بر اساس ابعاد: ابعاد فیلتر الیافی می تواند نشان دهنده ظرفیت آن باشد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی تنها از فیلترهای الیافی با قطر 2.5 و ارتفاع 10 اینچ استفاده می شود. با این حال فیلترهای الیافی صنعتی می توانند با ارتفاع 10، 20، 30 و 40 اینچ طراحی و تولید شوند. قطر فیلترهای الیافی صنعتی به اندازه 2.5 یا 4 اینچ می باشد. 


«در صورت تمایل برای خرید فیلترهای الیافی و دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، به وب سایت www.abin.ir مراجعه کنید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر